AKTUALIZACE: Doplnili jsme článek o slibované vyjádření českého zastoupení Cirrusu.
V tzv. Airworthiness Concern Sheet, zkráceně ACS, americký úřad zmiňuje obdržení hlášení o selhání páky přípustě na letounu Cirrus SR20. Popisuje incident, kdy se „při vzletu při přidávání plného plynu páka přípustě ulomila. Pilot rychle uzavřel přívod paliva a přerušil vzlet. Provozovatel flotily následně zkontroloval zbytek letadel a vizuální kontrolou a kontrolou penetrační barvou zjistil praskliny na 24 pákách.“
Úřad pro civilní letectví, který ACS uveřejnil na svých stránkách, doporučuje provozovatelům uvedených letadel (SR20, SR22 a SR22T – pozn. red.), aby si tuto oblast prohlédli a poskytli informace, včetně popisu poškození, dostupných fotografií, výrobního čísla letounu, doby provozu a případné předchozí výměny sestavy plynové páky. O stejné informace má zájem i americká strana, která zároveň uvedla, že výrobce letadel už pracuje na analýze problému. FAA následně rozhodne o nutnosti vydat direktivu, tedy AD dokument. Vydání ACS neznamená, že by letadla nebyla provozuschopná, slouží pouze jako upozornění na možné problémy.
Informace je možné poskytnout přímo FAA nebo na adresu: valenta@caa.cz
Redakce Aeroweb.cz oslovila české zastoupení společnosti Cirrus, šéf Dobroslav Chrobák uvedl, že v českých podmínkách podobný případ nehrozí. „Při podrobném prostudování podkladů je zřejmé že se jedná o letadla s vysokým náletem 2 900 hodin a více, resp. 12 000 - 15 000 startů. Takovéto letadla se v našem regionu v podstatě nevyskytují. V našem COMFORT CAO, organizaci letové způsobilosti pro letouny Cirrus, máme v úkonech nad rámec Aircraft Maintenance Manuálu promazání celého systému SIMPLE LEVER, tedy sdruženého ovládání vrtule a výkonu motoru minimálně každých 50h. Při efektivní komunikaci provozovatele nebo pilotů s Cirrus Autorizovaným servisem a aktivní organizací letové způsobilosti, se dá tento problém prakticky vyloučit. V našem regionu je téměř 100 letadel Cirrus z cca 600 ks vyrobených ročně a celkem 10 000 ks vyrobených.“
Zdroj: ÚCL