AKTUALIZACE: FAA je znepokojen pákami přípustí na letadlech Cirrus

26.08.2024 1 příspěvek

Americký úřad pro letectví (FAA) vydal dokument, ve kterém vyjadřuje obavy nad letovou způsobilostí některých strojů Cirrus. Týká se páky přípustě.

Ilustrační foto
Ilustrační foto (Zdroj: Wikimedia | Tomas Del Coro)

AKTUALIZACE: Doplnili jsme článek o slibované vyjádření českého zastoupení Cirrusu.

V tzv. Airworthiness Concern Sheet, zkráceně ACS, americký úřad zmiňuje obdržení hlášení o selhání páky přípustě na letounu Cirrus SR20. Popisuje incident, kdy se „při vzletu při přidávání plného plynu páka přípustě ulomila. Pilot rychle uzavřel přívod paliva a přerušil vzlet. Provozovatel  flotily následně zkontroloval zbytek letadel a vizuální kontrolou a kontrolou penetrační barvou zjistil praskliny na 24 pákách.

Fotografie selhání páky přípustě při zmiňované události (Zdroj: FAA)

 

Úřad pro civilní letectví, který ACS uveřejnil na svých stránkách, doporučuje provozovatelům uvedených letadel (SR20, SR22 a SR22T – pozn. red.), aby si tuto oblast prohlédli a poskytli informace, včetně popisu poškození, dostupných fotografií, výrobního čísla letounu, doby provozu a případné předchozí výměny sestavy plynové páky. O stejné informace má zájem i americká strana, která zároveň uvedla, že výrobce letadel už pracuje na analýze problému. FAA následně rozhodne o nutnosti vydat direktivu, tedy AD dokument. Vydání ACS neznamená, že by letadla nebyla provozuschopná, slouží pouze jako upozornění na možné problémy.

Kontrola prasklin vizuální a fluorescenční penetrací (Zdroj: FAA)

 

Informace je možné poskytnout přímo FAA nebo na adresu: valenta@caa.cz

Redakce Aeroweb.cz oslovila české zastoupení společnosti Cirrus, šéf Dobroslav Chrobák uvedl, že v českých podmínkách podobný případ nehrozí. „Při podrobném prostudování podkladů je zřejmé že se jedná o letadla s vysokým náletem 2 900 hodin a více, resp. 12 000 - 15 000 startů. Takovéto letadla se v našem regionu v podstatě nevyskytují. V našem COMFORT CAO, organizaci letové způsobilosti pro letouny Cirrus, máme v úkonech nad rámec Aircraft Maintenance Manuálu promazání celého systému SIMPLE LEVER, tedy sdruženého ovládání vrtule a výkonu motoru minimálně každých 50h. Při efektivní komunikaci provozovatele nebo pilotů s Cirrus Autorizovaným servisem a aktivní organizací letové způsobilosti, se dá tento problém prakticky vyloučit. V našem regionu je téměř 100 letadel Cirrus z cca 600 ks vyrobených ročně a celkem 10 000 ks vyrobených.“

Zdroj: ÚCL

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Místo kontroly doporučené FAA mažete?

02.09.2024 v 16:35 Jiří Ulrych

Jen doufám pane Chrobáku, že kulisu a mechanizmus ovládání přípusti nad rámec maintenance manuálu ve vaší COMFORT organizaci majitelům nemažete. Problém se týká únavy materiálu dříku páky a toto vašim mazáním neopravíte, stejně jako nelze říct, že by se to týkalo jen letadel s vysokým náletem. Problém je vážný a doporučuji všem majitelům letadel tuto kontrolu provést. 

Odpovědět

Přidat komentář