NTSB poukazuje na největší rizika v letecké dopravě

22.01.2016

NTSB poukazuje na největší rizika v letecké dopravě
NTSB poukazuje na největší rizika v letecké dopravě (Zdroj: Aeroweb.cz)

Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) se ohlédnul za minulým rokem a vypracoval Most Wanted List na základě nejčastějších příčin incidentů a nehod v osobní dopravě. Ve spojitosti s letectvím označuje za nejpalčivější problémy únavu a vysoké zatížení pilotů, osobní elektronická zařízení (PED) odvádějící pozornost od řízení a malou zkušenost s vybíráním neobvyklých letových poloh. Jako nejčastější příčinu nehod zmiňuje ztrátu kontroly nad letadlem za letu (LOCI). Zároveň navrhuje umístění kamerových systémů do kokpitů letadel pro snazší identifikaci příčin nehod. Přehled je dostupný na stránkách úřadu.


Americký úřad varuje před používáním PED při provádění letu


Ztráta kontroly nad letadlem je fenomén týkající se zejména všeobecného letectví, neboť mezi lety 2008 a 2014 měla na území USA za následek téměř polovinu nehod letadel GA s 1 210 obětmi. Soukromí piloti by podle úřadu měli mít více zkušeností s vybíráním nezvyklých poloh letounu, pádů či vývrtek. Podobnou úvahu přijala nedávno i Evropská agentura pro bezpečnost v letectví (EASA), když navrhla doplnit část Prováděcího nařízení 1178/2011 týkající se výcviku soukromých pilotů o „předvedení počáteční fáze nebo úplné vývrtky instruktorem“. Problematikou ztráty kontroly nad letadlem se zabývá i Federální úřad pro letectví (FAA), který doporučuje větší využití indikátorů úhlu náběhu (AoA) na palubách menších letadel.

Rozšíření AoA doporučuje i NTSB, varuje však před přílišným používáním elektronických zařízení, která mohou pilota spíše rozptylovat a snižovat jeho situační povědomí. Zejména při VFR letech je potřeba sledovat své okolí, spíše než dodatečné přístroje uvnitř kokpitu. Za nebezpečné úřad rovněž považuje používání mobilních telefonů či tabletů v průběhu letu či při jeho přípravě a odkazuje na nehodou vrtulníku, jehož pilot kvůli psaní osobních zpráv při přípravě na let přehlédnul nedostatečné množství paliva pro let. Následnou nehodu nepřežily čtyři osoby.

Za další hrozbu pro bezpečnost dopravy NTSB považuje únavu posádky, jež vede ke zhoršení schopnosti vyhodnocovat situaci, rozhodovat se, reagovat na podněty a obvykle má za následek snížení situačního povědomí. Kromě zhoršené schopnosti reagovat na okolí je zároveň pro pilota složitější uvědomit si vlastní únavu. Úřad proto doporučuje více sledovat zatížení letových posádek a patřičně piloty poučit o hrozbách, které s sebou nedostatek odpočinku přináší.

NTSB každoročně vydává seznam největších hrozeb bezpečnosti v oblasti letecké, automobilové, vodní a železniční přepravy a návrhů na jejich zlepšení neboli Most Wanted List. Cílem úřadu je na tyto příčiny poukázat ve snaze zavést potřebné změny ke snížení počtu nehod či zmírnění jejich následků. 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář