KVÍZ: Počasí a jeho projevy
Aeroweb 18.01.2016 12 příspěvků
Že není vhodné letět do jádra bouřky víme všichni, ale umíme také všichni z METARu vyčíst například brzdící účinky na dráze?
Mohlo by vás zajímat
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
QFE
19.01.2016 v 15:12 Pavel
Nějak jsem pozapomněl jak vypočítat QFE. Když znám nadmořskou výšku letiště 729 ft a aktuální QNH 1026 hPa... Kdo znáte řešení pls ? :o)
RE: QFE
19.01.2016 v 15:19 Adam Zuska
Pavle, máte na výškoměru 729 ft a cílem je mít tam nulu. Musíte tedy změnit (v tomto případě snížit) nastavení výškoměru o tlakový ekvivalent 729 stop, což je v nízkých výškách 27 hPa, protože zde platí, že 1 hPa je 27 stop.
GFE
19.01.2016 v 15:40 Pavel
Tedy v podstatě: 1Hpa = 27 ft přepočítám nadmořskou výšku letiště na hPa. 729 ft/27 = 27 hPa. Odečtu výsledek od Aktuálního tlaku 1026 hPa - 27 hPa = 999 hPa. A mám pak na výškoměru přesnou výšku nad letištěm. Je to tak ? To je docela užitečný výpočet při horší dohlednosti nad letištěm.
Re: GFE
19.01.2016 v 16:05 Adam Zuska
Přesně tak, Pavle. QFE bude vždy ukazovat výšku nad bodem, ke kterému je vztaženo (obvykle nejvyšší bod dráhového systému či konkrétní dráhy), tedy de facto výšku nad zemí. Právě proto se často používá například při akrobacii (tedy pokud mám správné informace). Mohl byste namítnout, že výšku nad zemí řeší u vybavenějších letadel radiovýškoměr, ale ten zase ukazuje výšku nad bodem přímo pod letadlem (a navíc s vysunutým podvozkem atd.), takže to neřeší situaci, kdy je dráha trochu na kopci apod. Proto je QFE opravdu někdy užitečné.
metar
20.01.2016 v 15:36 Mik
Mně by zajímalo, jak je možné usoudit z uvedeného metaru, že dohlednost je 15km....
RE: metar
20.01.2016 v 15:50 Adam Zuska
Tak jo, je čas se postavit k této lehce kontroverzní otázce čelem. V podstatě všechny vaše výhrady se týkaly toho, že v METARu je dohlednost 10 km a víc, nikoliv 15 km. Potíž je, že otázka se neptá, co je v METARu, ale která z vyjmenovaných povětrnostních situací danému METARu odpovídá. Zde je jediná správná možnost.Přiznám se, že mou motivací při formulování této otázky určitě nebyla snaha někoho nachytat, ale spíš upozornit na skutečnost, že dohlednost 9999 neznamená automaticky čistý dohled od Šumavy po Krkonoše, ale třeba i opar ve vzdálenosti 15 km, který může být kolikrát pěkně nepříjemný, alespoň v mém vnímání.Kritiku přijímám, smyslem těchto kvízů nemá být slovíčkaření. Když už tedy nic jiného, berte to prosím jako přípravu na teoretické zkoušky. Tam je wording některých otázek ještě mnohem roztodivnější...
RE: RE: metar
20.01.2016 v 16:17 Jonatan
Jasne vysvětlení:) Ale otázka pro opravdového meteorologa:muže byt dohlednost nad 10km,pokud je rozdíl mezi teplotou a teplotou rosneho bodu 1 st C?...podle me ne.
RE: RE: RE: metar
20.01.2016 v 16:20 Adam Zuska
K tomu už můžu jen uvést, že se jedná o zcela autentický METAR z neděle 17. ledna. :)
metar
20.01.2016 v 23:39 Jozef
Ahoj, uz jsem jednou psal,at si vysledky overite. Muj prispevek tam neni....tak tedy konkretne k otazce č.1...FEW 010...z toho plyne spravna odpoved!
RE: metar
21.01.2016 v 9:24 Adam Zuska
Jozefe, ani tentokrát Vaši připomínce bohužel nerozumím. FEW010 snad na první pohled oblačnost v 1 000 metrech vylučuje, nebo ne?
Dohlednost
21.01.2016 v 12:59 Martin Ožana
Otázka s dohledností 15 km není úplně od věci :) Například když letiště Belfast City (BHD/EGAC) hlásí v ATIS dohlednost třeba 30km, najdete v METAR samozřejmě jen 9999 :)
VRB30G40KT
22.01.2016 v 9:47 Tomáš
Jeste jeden dotaz. Otázka 5 "VRB30G40KT" neboli vítr variable 30kt v nárazech 40kt. Dovedu si představit že když bude někde řádit tornádo nebo jiný "vír" tak směr se může měnit a být i silný. Ale numím si představit stroj který by v tom letěl a tím méně přistál.