KVÍZ: Neduhy zimního létání

21.12.2015 6 příspěvků

Modré nebe bez mráčků a bílá zasněžená krajina - to je něco, co rozhodně láká ku létání. Zdaleka ne vždy je ale v zimě takové počasí. Kdy je ještě bezpečné letět a kdy nikoliv?

KVÍZ: Neduhy zimního létání
KVÍZ: Neduhy zimního létání (Zdroj: Aeroweb.cz)

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

otázky 1 a 2

22.12.2015 v 17:40 Richie

Ahoj, není mi trochu jasné provedení VFR letu při dohlednosti 3 km v otázce 1, není minimum 5 km? A k otázce 2, zvláštní lety VFR se smí provádět na základě letového povolení pouze v řízeném okrsku. To v Letňanech dávají povolení ke vzletu Kbely?

Odpovědět

RE: otázky 1 a 2

27.12.2015 v 8:08 Jakub

Mohu z praxe odpovedět na druhou otázku, v podstatě ano. Jednou jsem chtěl z LKLT udělat kratký vyhlídkový let s jedním známým. Vzhledem k tomu ,že venku svítilo slunce a mělo jít o krátký let jsem moc nevěnoval pozornost meteu. Na letišti bylo čilo a tak mě ani nenapadlo že dohlednost je 2km (už si přesně nepamatuji ale tak nějak to bylo).Po navrknutí jsem zavolal LT info a tam mi sdělili že letiště není v provozu ať jdu na Kbely Věž. Tam mi řekli že dohlednost jsou 2km a zeptali se na umysly. Ja nevěříce (svítilo slunce) jsem řekl že chci letět a oni mi dali status zvláštní VFR a ať se ohlásím na odletu, start z neznámé plochy. Po vzletu samozřejmě bylo víc a víc hůř vidět tak jsme udělali okruh a vrátili se, vyhlídka když nic nvidíte je k ničemu :) Na Kbely jsem zahlásil že sem změnil rozhodnutí a vracím se a oni ať se ohlásím po přistání.

Odpovědět

RE: otázky 1 a 2

27.12.2015 v 8:50 Pavel

Stačí se podívat na schéma rozděleni vzdušného prostoru a je to jasné...

Odpovědět

RE: otázky 1 a 2

27.12.2015 v 9:53 Michal Řeháček

V ČR platí, že v prostoru třídy G: lety při letové dohlednosti nižší než 5 km, ale ne nižší než 1500 m mohou být prováděny: 1. při rychlostech, které při převládající dohlednosti poskytnou přiměřenou možnost spatřit jiný provoz nebo překážky v čase, který dovolí vyhnout se srážce, nebo 2. za okolností, při kterých pravděpodobnost setkání s jiným provozem by byla normálně malá, např. v prostorech s malou hustotou provozu nebo při leteckých pracích v nízkých hladinách. b) lety vrtulníků při letové dohlednosti nižší než 1500 m, ale ne nižší než 800 m mohou být prováděny, jestliže manévrují rychlostí, která poskytne přiměřenou možnost včas spatřit jiný provoz nebo překážky v čase, který dovolí vyhnout se srážce.

Odpovědět

Pitotka, otázka 6

04.01.2016 v 22:17 Matěj

Dovolil bych si polemizovat na správností odpovědi u otázky č. 6. Odpověď, že bude rychloměr indikovat rostoucí rychlost je značně diskutabilní, když neznáme podrobnosti. Pro určení, jak bude rychloměr reagovat, je důležité říci, v jaké části pitotovy trubice došlo k ucpání. Na zadní části pitotky je malý drenážní otvor na odvod vody a kondenzátu a právě ten hraje klíčovou roli. Pokud dojde k ucpání trubice před tímto otvorem, tak zbytkový celkový tlak ve vedení unikne drenážním otvorem a rychloměr postupně spadne na nulu. Pokud dojde k ucpání za drenážním otvorem, pak je tlak "uvězněn" v trubičce k rychloměru a rychloměr bude při stoupání indikovat rostoucí rychlost (celkový tlak konstantní, klesá statický, roste tedy dynamický, ekvivalent rychlosti). K ucpání za drenážním otvorem může dojít spíše vlivem nečistot či hmyzu. Naproti tomu námraza vzniká na čelních a exponovaných částech letadla a tudíž je pravděpodobnější, že se vytvoří na začátku pitotky a ucpe ji před drenážním otvorem a tlak tedy unikne z trubiček ven. Proto by podle mě při zamrznutí pitotky došlo k pokslesu rychloměru na nulu. Takže tak :-)

Odpovědět

RE: Pitotka, otázka 6

06.01.2016 v 10:12 Adam Zuska

Matěji, brilantní rozbor situace, díky za něj. Férově se přiznám, že takto jsem nad tím asi nikdy neuvažoval. Bral jsem blokaci pitotky ledovými krystalky jako prostou mechanickou blokaci bez ohledu na drenážní otvor. Souhlasím ale, že v takovém případě drenážní otvor zůstane nejspíš průchodný a ta blokace je obvykle ještě před ním. Upravím tedy v tomto smyslu otázku i správnou odpověď. Ještě jednou moc díky!

Odpovědět

Přidat komentář