Přelom léta a podzimu je již několik let ve znamení zaplněného ostravského letiště, řady skvostných strojů na ploše aeroportu a burácejícího nebe nad Mošnovem. Nejinak tomu bude i o nadcházejícím víkendu 19. a 20. září, kdy budou mít Dny NATO v Ostravě 2015 a Dny Vzdušných sil Armády České republiky svou hlavní část. A diváky, které areál letiště Leoše Janáčka přivítá tradičně zdarma, zve na nebývalou řadu novinek a premiér.
Royal Navy, novodobý Texan i jordánské ženy
Jednou z novinek letošního ročníku bude představení letounu Beechcraft AT-6. Tento lehký turbovrtulový bojový letoun, který navazuje na tradici slavného typu T-6 Texan II, nachází aktuálně své uplatnění při přírodních katastrofách, při misích pátrání a záchrany či jako snímkovací letoun. Na Dnech NATO se stroj představí úplně poprvé a přiveze jej sem přímo americký výrobce.
„Jsme rádi, že našim návštěvníkům můžeme nabídnout premiérovou ukázku tohoto zajímavého letounu od firmy Beechcraft. Stroj bude umístěn v dobře přístupné ploše ve středu areálu, kde budou návštěvníci moci obdivovat největší lákadla show, jako třeba demonstrátor nového letounu Aero L-39NG. Ten zde bude mít dokonce světovou premiéru,“ komentuje Zbyněk Pavlačík z pořádajícího sdružení Jagello 2000 a připomíná další z novinek ročníku 2015.
Poprvé se na ostravském leteckém dni představí i britské Královské námořnictvo. Přítomnost jeho reprezentanta ocení především fanoušci vrtulníků, neboť bude v Ostravě v barvách Royal Navy k vidění víceúčelový vrtulník Lynx Mk8. Jeho operační historie zahrnuje nasazení jak ve válce o Falklandy, tak například v konfliktech v Perském zálivu. Diváci se mohou těšit jak na statickou, tak letovou ukázku typu. Dalším vrtulníkem, který se v Mošnově objeví prvně, bude AugustaWestland AW139, a to v barvách navrátivšího se účastníka akce, italského letectva.
AW139 / Foto Dny NATO v Ostravě
Zajímavou neleteckou novinkou může být také ukázka práce Female Company for Special Security Tasks (FCSST). Tato speciální ženská jednotka, která patří mezi špičku ozbrojených sil v Jordánsku, se aktivně zapojuje do bojů proti Islamskému státu a v Ostravě společně s příslušníky 102. průzkumného praporu v Prostějově předvede osvobození rukojmích.
Partneři ze Švédska a návrat Ospreye
Švédské letectvo, které letos plní speciální úlohu partnerské země, na Dny NATO přiveze jednu z nejširších ukázek vůbec. Země se zapíše do historie akce jako vůbec první země, která použije svých strategických přepravních kapacit k dopravě pozemní techniky. Konkrétně půjde o přepravní letoun C-17 z alianční základny v maďarském městě Pápa.
„Švédsko tímto krokem začne psát zcela novou kapitolu patnáctileté historie naší akce a otevírá tím dveře do nové dimenze možnosti prezentace, které naší akci významně obohacují,“ uvedl na adresu přesunu pan Pavlačík. Zahraniční těžká pozemní technika byla vzhledem k značným přepravním nákladům na mošnovském letišti k vidění jen zřídka. „Věřím, že budoucí partnerské země v tomto řešení najdou inspiraci,“ dodal s úsměvem Pavlačík.
Již potřetí v řadě se akce zúčastní Švédská historická letka, tentokrát se třemi stroji pro leteckou ukázku – nadzvukovými Viggenem, Drakkenem a vůbec prvním švédským proudovým strojem Tunnan, který se v Česku objeví vůbec poprvé, plus doprovodným cvičným letounem Saab 105. Půjde tak o historicky největší účast této unikátní letky, která se v uplynulých dvou ročnících prezentovala vždy pouze dvěma stroji.
Jako návrat loňské hvězdy by se dala označit opětovná účast konvertoplánu Bell Boeing CV-22B Osprey. Tahák loňských Dnů NATO si znovu po roce zopakuje ostravskou účast a dá se předpokládat, že bude lákat podobně jako loni stovky návštěvníků.
Beechcraft AT-6 / Foto Dny NATO v Ostravě
Speciálním momentem v programu bude nedělní průlet námořního průzkumného letounu Lockheed P-3 Orion. „Letoun bude ze statické ukázky vytažen v neděli kolem poledne a po nezbytné předletové přípravě odletí na domovskou základnu Andøya. Návštěvníci, kteří na Dny NATO v Ostravě a Dny Vzdušných sil AČR dorazí v neděli, tak zažijí bonus v podobě průletu tohoto čtyřmotorového turbovrtulového letounu,“ upřesňuje pan Pavlačík plánovaný program norského stroje.
A jelikož Dny NATO tradičně nejsou pouze oslavou aliančních jednotek, ale také tuzemského letectva, bude na zemi i ve vzduchu po celý příští víkend k vidění nespočet strojů Vzdušných sil Armády České republiky. Celkem svou účast potvrdili zástupci 17 členských zemí Severoatlantické aliance.
Vše, co potřebujete vědět pro přílet ve vlastním
Vzhledem k hustotě letového provozu v době konání Dnů NATO v Ostravě, kdy se v okolí Mošnova pohybuje současně IFR a VFR provoz od pomalých ULL přes linkové a charterové lety až po velmi rychlé vojenské stroje, je opět nutné při víkendových příletech dbát speciálních příletových pokynů. K hladkému průběhu celé akce slouží opět systém slotů. Volné sloty je stále možné získat na stránce http://brloh.creontech.cz.
V případě nutnosti provedení změn ve slotech – změna letadla (imatrikulace), počet letadel ve skupině, zrušení slotu apod. kontaktujte přímo handling@airport-ostrava.cz.
Příletové postupy
- Plánujte svůj přílet tak, abyste dodrželi svůj slot. V případě příletu mimo slot vám nebude umožněno přistání. Musíte na let podat letový plán s uvedením vašeho čísla slotu v poli 18 tohoto plánu. Pro lety ve skupině musí být v poli 18 uvedeny typ a imatrikulace všech letadel ve skupině.
- Sledujte NOTAMy – v CTR Mošnov – TRA bude vyhlášen dočasně omezený prostor. Bez přiděleného slotu nebude povolen vstup do TRA.
- Sledujte ATIS Mošnov při příletu (118,050 MHz). Je vhodné naladit Mošnov TWR (120,8 MHz) dostatečně dopředu a monitorovat provoz i s ohledem na provoz nad vstupními a vyčkávacími body. Počítejte s možností přeladění na Ostrava Radar (119,375 MHz).
- Číslo slotu sdělte řídícímu letového provozu při navázání spojení, buď na Ostrava Radar – 119,375 MHz nebo Mošnov věž – 120,8 MHz, podle toho, v jaké výšce a v jakém prostoru vstupujete. (Př.: „Mošnov věž, OFA, poloha Vítkov, přes vstupní bod W do vašeho CTR, informace Q, QNH ..., ČÍSLO SLOTU 04.“)
- Do CTR vstupujte přes vstupní body definované v AIP ČR str. AD 2-LKMT-16 § 2.22.4.4 (viz mapka VFRC)
- Očekávejte vyčkávání nad body ALFA a BRAVO CTR LKMT. Počítejte s dodatečnou zásobou paliva na půl hodiny vyčkávání.
- Při přistání berte v úvahu, že RWY je 3 500 m dlouhá a 63 m široká, plánujte rozpočet na TWY Z.
- V případě špatného počasí je možný IFR přílet v době přiděleného slotu – kdo má vybavené letadlo a příslušné licence.
Návštěvníci parkují na travnaté ploše v bezprostřední vzdálenosti před výstavištěm. RWY uvolníte na dočasně zřízenou travnatou TWY Z (naproti TWY B). Na místo stání vás navede marshaller. V případě deštem podmáčené TWY Z budete směřování na apron JIH a naváděni marshallerem na stání.
Celková částka za přistávací poplatky a parkování letadla je 500 Kč včetně DPH. Po zaplacení poplatků vám handling vydá identifikační pásky. Sdělte ihned po přistání případný požadavek na plnění palivem a domluvte se s handlingářem na přesném čase plnění. K dispozici je Avgas 100LL a JET-A1.
Odletové postupy
- Odlet proveďte v době přiděleného slotu. Při jakékoli objektivní komplikaci s dodržením slotu pro odlet kontaktujte handling. V tomto případě očekávejte značné zdržení, protože provoz by měl být silnější.
- V případě špatného počasí upřesní organizátoři sloty pro odlet. Po zlepšení počasí se bude odlétávat podle přidělených slotů (pořadí).
- Odlety VFR jsou možné s podaným letovým plánem s uvedeným číslem slotu v poli 18. IFR odlety jsou možné po podání FPL na dobu přiděleného slotu.