BRIEFING: Dny NATO v Ostravě 2015

13.09.2015 6 příspěvků

Tradiční souhrn důležitých informací pro přílet včetně chystaného programu největší letecko-armádně-bezpečnostní akce ve střední Evropě, kterou bude již o víkendu hostit letiště v Mošnově.

BRIEFING: Dny NATO v Ostravě 2015
BRIEFING: Dny NATO v Ostravě 2015 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Přelom léta a podzimu je již několik let ve znamení zaplněného ostravského letiště, řady skvostných strojů na ploše aeroportu a burácejícího nebe nad Mošnovem. Nejinak tomu bude i o nadcházejícím víkendu 19. a 20. září, kdy budou mít Dny NATO v Ostravě 2015 a Dny Vzdušných sil Armády České republiky svou hlavní část. A diváky, které areál letiště Leoše Janáčka přivítá tradičně zdarma, zve na nebývalou řadu novinek a premiér.

Royal Navy, novodobý Texan i jordánské ženy

Jednou z novinek letošního ročníku bude představení letounu Beechcraft AT-6. Tento lehký turbovrtulový bojový letoun, který navazuje na tradici slavného typu T-6 Texan II, nachází aktuálně své uplatnění při přírodních katastrofách, při misích pátrání a záchrany či jako snímkovací letoun. Na Dnech NATO se stroj představí úplně poprvé a přiveze jej sem přímo americký výrobce.

„Jsme rádi, že našim návštěvníkům můžeme nabídnout premiérovou ukázku tohoto zajímavého letounu od firmy Beechcraft. Stroj bude umístěn v dobře přístupné ploše ve středu areálu, kde budou návštěvníci moci obdivovat největší lákadla show, jako třeba demonstrátor nového letounu Aero L-39NG. Ten zde bude mít dokonce světovou premiéru,“ komentuje Zbyněk Pavlačík z pořádajícího sdružení Jagello 2000 a připomíná další z novinek ročníku 2015.

Poprvé se na ostravském leteckém dni představí i britské Královské námořnictvo. Přítomnost jeho reprezentanta ocení především fanoušci vrtulníků, neboť bude v Ostravě v barvách Royal Navy k vidění víceúčelový vrtulník Lynx Mk8. Jeho operační historie zahrnuje nasazení jak ve válce o Falklandy, tak například v konfliktech v Perském zálivu. Diváci se mohou těšit jak na statickou, tak letovou ukázku typu. Dalším vrtulníkem, který se v Mošnově objeví prvně, bude AugustaWestland AW139, a to v barvách navrátivšího se účastníka akce, italského letectva.


AW139 / Foto Dny NATO v Ostravě

Zajímavou neleteckou novinkou může být také ukázka práce Female Company for Special Security Tasks (FCSST). Tato speciální ženská jednotka, která patří mezi špičku ozbrojených sil v Jordánsku, se aktivně zapojuje do bojů proti Islamskému státu a v Ostravě společně s příslušníky 102. průzkumného praporu v Prostějově předvede osvobození rukojmích.

Partneři ze Švédska a návrat Ospreye

Švédské letectvo, které letos plní speciální úlohu partnerské země, na Dny NATO přiveze jednu z nejširších ukázek vůbec. Země se zapíše do historie akce jako vůbec první země, která použije svých strategických přepravních kapacit k dopravě pozemní techniky. Konkrétně půjde o přepravní letoun C-17 z alianční základny v maďarském městě Pápa.

„Švédsko tímto krokem začne psát zcela novou kapitolu patnáctileté historie naší akce a otevírá tím dveře do nové dimenze možnosti prezentace, které naší akci významně obohacují,“ uvedl na adresu přesunu pan Pavlačík. Zahraniční těžká pozemní technika byla vzhledem k značným přepravním nákladům na mošnovském letišti k vidění jen zřídka. „Věřím, že budoucí partnerské země v tomto řešení najdou inspiraci,“ dodal s úsměvem Pavlačík.

Již potřetí v řadě se akce zúčastní Švédská historická letka, tentokrát se třemi stroji pro leteckou ukázku – nadzvukovými Viggenem, Drakkenem a vůbec prvním švédským proudovým strojem Tunnan, který se v Česku objeví vůbec poprvé, plus doprovodným cvičným letounem Saab 105. Půjde tak o historicky největší účast této unikátní letky, která se v uplynulých dvou ročnících prezentovala vždy pouze dvěma stroji.

Jako návrat loňské hvězdy by se dala označit opětovná účast konvertoplánu Bell Boeing CV-22B Osprey. Tahák loňských Dnů NATO si znovu po roce zopakuje ostravskou účast a dá se předpokládat, že bude lákat podobně jako loni stovky návštěvníků.


Beechcraft AT-6 / Foto Dny NATO v Ostravě

Speciálním momentem v programu bude nedělní průlet námořního průzkumného letounu Lockheed P-3 Orion. „Letoun bude ze statické ukázky vytažen v neděli kolem poledne a po nezbytné předletové přípravě odletí na domovskou základnu Andøya. Návštěvníci, kteří na Dny NATO v Ostravě a Dny Vzdušných sil AČR dorazí v neděli, tak zažijí bonus v podobě průletu tohoto čtyřmotorového turbovrtulového letounu,“ upřesňuje pan Pavlačík plánovaný program norského stroje.

A jelikož Dny NATO tradičně nejsou pouze oslavou aliančních jednotek, ale také tuzemského letectva, bude na zemi i ve vzduchu po celý příští víkend k vidění nespočet strojů Vzdušných sil Armády České republiky. Celkem svou účast potvrdili zástupci 17 členských zemí Severoatlantické aliance.

Vše, co potřebujete vědět pro přílet ve vlastním

Vzhledem k hustotě letového provozu v době konání Dnů NATO v Ostravě, kdy se v okolí Mošnova pohybuje současně IFR a VFR provoz od pomalých ULL přes linkové a charterové lety až po velmi rychlé vojenské stroje, je opět nutné při víkendových příletech dbát speciálních příletových pokynů. K hladkému průběhu celé akce slouží opět systém slotů. Volné sloty je stále možné získat na stránce http://brloh.creontech.cz.

V případě nutnosti provedení změn ve slotech – změna letadla (imatrikulace), počet letadel ve skupině, zrušení slotu apod. kontaktujte přímo handling@airport-ostrava.cz.

Příletové postupy

  • Plánujte svůj přílet tak, abyste dodrželi svůj slot. V případě příletu mimo slot vám nebude umožněno přistání. Musíte na let podat letový plán s uvedením vašeho čísla slotu v poli 18 tohoto plánu. Pro lety ve skupině musí být v poli 18 uvedeny typ a imatrikulace všech letadel ve skupině.
  • Sledujte NOTAMy – v CTR Mošnov – TRA bude vyhlášen dočasně omezený prostor. Bez přiděleného slotu nebude povolen vstup do TRA.
  • Sledujte ATIS Mošnov při příletu (118,050 MHz). Je vhodné naladit Mošnov TWR (120,8 MHz) dostatečně dopředu a monitorovat provoz i s ohledem na provoz nad vstupními a vyčkávacími body. Počítejte s možností přeladění na Ostrava Radar (119,375 MHz).
  • Číslo slotu sdělte řídícímu letového provozu při navázání spojení, buď na Ostrava Radar – 119,375 MHz nebo Mošnov věž – 120,8 MHz, podle toho, v jaké výšce a v jakém prostoru vstupujete. (Př.: „Mošnov věž, OFA, poloha Vítkov, přes vstupní bod W do vašeho CTR, informace Q, QNH ..., ČÍSLO SLOTU 04.“)
  • Do CTR vstupujte přes vstupní body definované v AIP ČR str. AD 2-LKMT-16 § 2.22.4.4 (viz mapka VFRC)
  • Očekávejte vyčkávání nad body ALFA a BRAVO CTR LKMT. Počítejte s dodatečnou zásobou paliva na půl hodiny vyčkávání.
  • Při přistání berte v úvahu, že RWY je 3 500 m dlouhá a 63 m široká, plánujte rozpočet na TWY Z.
  • V případě špatného počasí je možný IFR přílet v době přiděleného slotu – kdo má vybavené letadlo a příslušné licence.

Návštěvníci parkují na travnaté ploše v bezprostřední vzdálenosti před výstavištěm. RWY uvolníte na dočasně zřízenou travnatou TWY Z (naproti TWY B). Na místo stání vás navede marshaller. V případě deštem podmáčené TWY Z budete směřování na apron JIH a naváděni marshallerem na stání.

Celková částka za přistávací poplatky a parkování letadla je 500 Kč včetně DPH. Po zaplacení poplatků vám handling vydá identifikační pásky. Sdělte ihned po přistání případný požadavek na plnění palivem a domluvte se s handlingářem na přesném čase plnění. K dispozici je Avgas 100LL a JET-A1.

Odletové postupy

  • Odlet proveďte v době přiděleného slotu. Při jakékoli objektivní komplikaci s dodržením slotu pro odlet kontaktujte handling. V tomto případě očekávejte značné zdržení, protože provoz by měl být silnější.
  • V případě špatného počasí upřesní organizátoři sloty pro odlet. Po zlepšení počasí se bude odlétávat podle přidělených slotů (pořadí).
  • Odlety VFR jsou možné s podaným letovým plánem s uvedeným číslem slotu v poli 18. IFR odlety jsou možné po podání FPL na dobu přiděleného slotu.

Kompletní příletové a odletové pokyny na Dny NATO 2015 najdete na stránkách Letiště Leoše Janáčka!

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

odlety

14.09.2015 v 20:14 KP

Zaregistroval jsem se na 19.09., na nejbližší volný odlet. Abych doletěl domů, je třeba mít rozumnou rezervu. Odlety mají rozestup 3 min. Bylo by možné odlety pro ty, kteří jsou ze vzdálenějších letišť, posunout dopředu? Nebo zkrátit rozestupy? Ze sletů se běžně s ULL odlétá s několikasekundovými rozestupy, z Blois např. ULL odlétají ze sousedních drah a s povolením take-off ihned po vzletu (odlepení se) předcházejícího letounu. Riskovat, že dostanu povolení odletu přesně (jde už o minuty) a budu mít rezervu na dolet na cílové letiště pár minut po západu, prakticky s nulovou rezervou na 190 km trati, se mi nechce. Díky za odpověď. Pokud to nebude možné posunout, raději slot uvolním někomu, kdo to bezpečně stihne.

Odpovědět

RE: odlety

15.09.2015 v 9:33 Honza

Mohu přispět jen svou zkušeností, že nikdy při mých třech návštěvách za cca posledních pět let na odletech a dodržování slotů nebyli na věži tak tvrdí, jak se tady píše. Rozhodně se s nimi dalo domluvit na spojení, že potřebujete odletět dříve - normálně sice ohlásíte číslo svého slotu, ale přesně z důvodů, které popisujete a které jim řekněte (riziko doletu po západu slunce), Vám dřívější odlet umožní - někam Vás tam při troše trpělivosti a čekání prostě nacpou. (samozřejmě ale až poté, co oficiální program skončí). Rozumím však tomu, že do oficiálních propozic to nenapíšou, protože by jim pak z toho piloti udělali holubník.

Odpovědět

rr

15.09.2015 v 9:54 Michal

to KP: kdyz se na ty sloty podivas ted, tak je tam volny odlet 17:24, tak si rychle vem a mas to v klidu. potom napis na handling, at ti smazou ten puvodni...

Odpovědět

RE: odlety

15.09.2015 v 11:32 Jarda

Vzhledem k tomu že nemám odpovídač jsem byl nucen pustit dobré sloty tak jsou volné kdo máte zájem můžete si je obsadit.Hezký let Jarda

Odpovědět

plocha SLZ

17.09.2015 v 8:30 Radek

Máte někdo zkušenosti s příletem na SLZ Trnávka cca 2,5 km E od LKMT? Pěšky na Dny NATO by to bylo kolem 5km, což by se dalo...

Odpovědět

RE: RE: odlety

21.09.2015 v 21:08 KP

Honzo, měl jsi plnou pravdu. Vypustili všechny potřebné, velmi ochotně, slušně, hned jakmile našli první okno. Profesionálové měli plné strpení s námi amatéry, co se na takové letiště dostaneme jednou za čas. Poděkování nejen Mošnov TWR, ale i všem službám, které nás vedly na trati. KP

Odpovědět

Přidat komentář