BRP v Oshkoshi představil Rotax 915 iS s produkcí za dva roky

22.07.2015 1 příspěvek

BRP v Oshkoshi představil Rotax  915 iS s produkcí za dva roky
BRP v Oshkoshi představil Rotax 915 iS s produkcí za dva roky (Zdroj: Aeroweb.cz)

Původem rakouský výrobce motorů Rotax představil na leteckém festivalu EAA Air Venture Oshkosh nástupce prověřené série leteckých motorů 912. Rotax 915 iS nabízí vyšší výkon, menší četnost prohlídek, větší provozní dostup a řadu modernizovaných komponent. Na druhou stranu naroste jeho hmotnost, mimo jiné právě o plánované turbodmychadlo. Zprávu přinesl portál Avweb.com


Nový Rotax 915 iS rakouského výrobce / Foto Brp.com

Zatímco výkon předchozích verzí motoru se zastavil na hranici sta koňských sil, 915 iS ji překonal o rovných třicet pět. Přeplňovaný čtyřdobý čtyřválec s mezichladičem vzduchu a zdvojeným vstřikováním paliva výrobce vybaví vyztuženou klikovou hřídelí, turbodmychadlem, nově navrženými válci a rovněž modernizovanou převodovkou, která si lépe poradí se zvýšeným točivým momentem. Turbodmychadlo s kompresním poměrem 1:3.5 je jedním z prvků, které zajistí maximální tah motoru až do výšky 4 500 metrů. Maximální dostup by mohl dosáhnout až sedmi tisíc metrů.

„Tento výkonnější motor – Rotax 915 iS – si vyžádali naši zákazníci. Otevírá dveře větším a těžším letadlům, nebo dokonce menším vrtulníkům,“ nechal se slyšet viceprezident kanadské společnosti BRP vlastnící výrobce Rotax, Thomas Uhr.

Oproti verzi motoru 912 iS z roku 2012 však kromě výkonu naroste i hmotnost, z 63 na 84 kilogramů. Jakékoli nepříjemnosti by však měla zákazníkovi vynahradit doporučená doba mezi generálkami (TBO), kterou výrobce odhaduje na dva tisíce hodin. Připomeňme, že u mnoha předešlých verzí byla tato hodnota o pět set hodin nižší. Se sériovou produkcí motoru společnost počítá od roku 2017.

Za posledních čtyřicet let prodal Rotax přibližně 175 000 motorů a spolupracuje s více než osmdesáti procenty výrobců letadel ve svém segmentu. Série Rotax 912 pohání více než padesát tisíc sportovních letadel.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

R 915

26.07.2015 v 17:54 Filip

Hurá fandím Rotaxu při zavádění "nových" technologií. Konečně pochopili, že turbo bez mezichladiče stlačeného vzduchu je málo využitelné a velmi brzo po startu motor vadne čili ztrácí výkon právě díky přehřátému vzduchu od turba.Co se týče výkonu fandím nadruhou - takový motor by se mi do Sierky hodil, konečně by se ukázaly její skutečné výkony. A po pravdě- chtěl bych ho. Trochu se obávám ceny, pokud bude cenová politika jako doposud tak motor R 915 odhaduji na 450-500 tis a to je pro mne zatím nedostupné. Další podstatnou věcí bude současná nízká nabídka za letu stavitelných vrtulí tohoto výkonového spektra.Snad se výrobci vrtulí do dvou let pochlapí... Zatím zůstanu u 1,2 TSI.

Odpovědět

Přidat komentář