Původem rakouský výrobce motorů Rotax představil na leteckém festivalu EAA Air Venture Oshkosh nástupce prověřené série leteckých motorů 912. Rotax 915 iS nabízí vyšší výkon, menší četnost prohlídek, větší provozní dostup a řadu modernizovaných komponent. Na druhou stranu naroste jeho hmotnost, mimo jiné právě o plánované turbodmychadlo. Zprávu přinesl portál Avweb.com
Nový Rotax 915 iS rakouského výrobce / Foto Brp.com
Zatímco výkon předchozích verzí motoru se zastavil na hranici sta koňských sil, 915 iS ji překonal o rovných třicet pět. Přeplňovaný čtyřdobý čtyřválec s mezichladičem vzduchu a zdvojeným vstřikováním paliva výrobce vybaví vyztuženou klikovou hřídelí, turbodmychadlem, nově navrženými válci a rovněž modernizovanou převodovkou, která si lépe poradí se zvýšeným točivým momentem. Turbodmychadlo s kompresním poměrem 1:3.5 je jedním z prvků, které zajistí maximální tah motoru až do výšky 4 500 metrů. Maximální dostup by mohl dosáhnout až sedmi tisíc metrů.
„Tento výkonnější motor – Rotax 915 iS – si vyžádali naši zákazníci. Otevírá dveře větším a těžším letadlům, nebo dokonce menším vrtulníkům,“ nechal se slyšet viceprezident kanadské společnosti BRP vlastnící výrobce Rotax, Thomas Uhr.
Oproti verzi motoru 912 iS z roku 2012 však kromě výkonu naroste i hmotnost, z 63 na 84 kilogramů. Jakékoli nepříjemnosti by však měla zákazníkovi vynahradit doporučená doba mezi generálkami (TBO), kterou výrobce odhaduje na dva tisíce hodin. Připomeňme, že u mnoha předešlých verzí byla tato hodnota o pět set hodin nižší. Se sériovou produkcí motoru společnost počítá od roku 2017.
Za posledních čtyřicet let prodal Rotax přibližně 175 000 motorů a spolupracuje s více než osmdesáti procenty výrobců letadel ve svém segmentu. Série Rotax 912 pohání více než padesát tisíc sportovních letadel.