Dávno jsou pryč doby, kdy piloti získávali informace z množství často neaktuálních papírových dokumentů na palubě letounu. Málokoho překvapí, že moderní technologie nahradily tyto stohy papírů jediným elektronickým zařízením. Soubor aplikací Electronic Flight Bag (EFB) dokáže v rámci ipadu usnadnit rozhodovací proces posádky letadla, tím zvýšit její efektivitu a bezpečnost letu. Díky aplikaci Weather Information Service (WIS) amerického technologického gigantu Honeywell nově nabídne také on-line informace o počasí, navíc ve větším rozsahu a s větší přesností než standardní palubní meteorologický radar. Novinku pro obchodní letadla včera představili výzkumníci z brněnského centra společnosti.
Uživatelské rozhraní Honeywell WIS / Foto Honeywell Aerospace
Ačkoli je dosah palubních meteoradarů letadel obchodní letecké dopravy pár set kilometrů, i v rámci letů po Evropě se jedná o maximálně desítky procent z délky celé tratě. Vyzývá tak piloty přinejlepším k improvizaci, neumožňuje ale komplexní posouzení počasí. Aplikace WIS dokáže na palubě letounu zobrazit stav počasí v rámci celé tratě, dává tak pilotům možnost vhodně upravit letový plán, vyhnout se oblastem s turbulencí či získat informaci o výši a rozsahu bouřkové oblačnosti.
„Piloti obvykle dostávají informace o počasí na začátku pracovního dne a aktualizace se k nim dostávají rádiovým vysíláním, které ne vždy poskytuje informace v reálném čase,“ poukazuje tisková zpráva Honeywell na současné nedostatky. WIS naopak umožňuje zobrazení aktuálních meteorologických informací v grafické a intuitivní podobě, čímž posádce napomáhá k celkovému uvědomění si situace (situational awareness).
Její primární vlastností je tzv. Weather radar (meteorologický radar), který v grafickém formátu prostorově zachycuje potenciálně nebezpečné povětrnostní podmínky. Dalším prvkem je možné zobrazení bouřkové oblačnosti včetně výškových větrů. WIS pilotům rovněž pomáhá lokalizovat nebezpečné turbulentní oblasti (Clear Air Turbulence), čímž zpříjemňuje cestu pasažérům a snižuje možné opotřebení a zatížení letadla při jejím průletu. Díky propojení s družicemi zobrazí aplikace rovněž výšku oblačnosti odvozenou ze satelitních měření.
„Služba šetří pilotům čas a leteckým společnostem náklady na palivo. Především ale významně zvyšuje bezpečnost a pohodlí pasažérů," vysvětluje technický manažer Honeywell Aerospace Sander Roosendaal.
Díky zapojení pilotů do procesu vývoje aplikace by její ovládání mělo být rychlé a pohodlné, popisuje Honeywell uživatelské rozhraní služby. Tým vývojářů aplikaci navrhnul při znalosti specifik ovládání tabletů, pravidelné aktualizace by měly vždy nabízet možnost využití nejnovějších dostupných funkcí. Příští verze by měla být k dispozici ke konci roku 2015, doplňuje zpráva společnosti.