Čtvrtstoletí legendy

08.06.2015

O uplynulém víkendu se na letišti v Pardubicích konal již pětadvacátý ročník legendární letecké show Aviatická pouť. Memoriál Ing. Jana Kašpara letos nesl příznačný název Čtvrtstoletí legendy. A oslavy jubilea byly veliké.

Čtvrtstoletí legendy
Čtvrtstoletí legendy (Zdroj: Aeroweb.cz)

I přes teploty pokořující třicet stupňů celsia se tisíce příznivců letecké techniky přišly podívat na historickou i současnou leteckou techniku v rámci pardubické Aviatické pouti. Té se letos účastnilo přes pět desítek letounů a vrtulníků. Nechyběly mezi nimi nejmodernější vojenské letouny, stroje z období druhé i první světové války, nebo i nejnovější akrobatické speciály.

Celou show zahajuje průlet domácích strojů Centra leteckého výcviku (CLV). Prvními stroji ve vzduchu je trojice Z 142 CAF, za nimi vrtulník Mi 17 s doprovodem dvou menších Mi 2. Průlet uzavírá dvojice cvičných proudových strojů L-39 Albatros vedená transportním Turboletem L 410. Albatrosy ještě nad plochou provedou decentní průlet a přímo před diváky dosedají na dráhu.

Rázem se přesouváme o devadesát let zpět. Z travnaté plochy vzlétá vydařená replika Avia BH 1. Tehdejší aviatika byla opravdu úžasná. Avia se otáčí doslova na pětníku, za pilotem vlaje dlouhá bílá šála.

Hoří!

Uplyne dvacet let a dostáváme se přímo doprostřed vřavy druhé světové války. Nad nacisty ovládaným územím byl sestřelen spojenecký pilot. S pomocí partyzánů se však dostává na předem domluvené místo, kde ho vyzvedne americký letoun. Co se ale nestane, objevuje se kolona Wehrmachtu. Strhne se přestřelka. Na pomoc přilétá P-51 Mustang, který přesnými zásahy ničí německá vozidla a dopomáhá tak partyzánům k vítězství. Přistává i Piper L-4 H, zvaný Grasshopper, který pilota zachraňuje a odváží zpět na svobodnou půdu. Ukázka je doprovázena velkým množstvím dobové pozemní techniky, účastní se jí i plno příznivců vojenské historie, kteří si za svůj výkon v tomto počasí zaslouží opravdový obdiv. Nálety amerického letounu jsou doprovázeny i četnými pyrotechnickými efekty.

Ke vzletu se mezitím chystá nedávný stříbrný medailista série Red Bull Air Race, když stačí do programu promluvit ještě počasí. V oněch vedrech se totiž použitá technika stává celkem nebezpečnou. Poměrně velká část trávy okolo ní totiž ihned po výbuchu začíná hořet. Na letišti jsou však samozřejmostí hasiči, ti si také s ohněm vědí rady.

Onen stříbrný medailista, tedy nám všem dozajista dobře známý Martin Šonka, se tedy nakonec přeci jen dostává do vzduchu. Jako vždy zahajuje svou sestavu efektní kobrou; diváky jako vždy nezklamal. Osobně jsem jeho show viděl snad už desetkrát. Musím ale říci, že se snad ani nedá okoukat. Neuvěřitelná ukázka špičkového pilotního umění na špičkovém letadle, jakým je Extra 300SR. Od diváků je Martin po zásluze obdařen mohutným potleskem.

Trochu uklidnění nabízí trojice předválečných strojů - Bücker 131, jeho licenční verze Aero C 104 a ještě Zlín 381 neboli Bücker Bestmann. Po společném průletu předvádí první z jmenovaných, červený Jungmann, oproti Extře sice pomalou, přesto velice ladnou akrobacii. Musím přiznat, že v tom vedru jsem si docela přál být na palubě otevřeného dvouplošníku, který mi v tu chvíli kroužil nad hlavou… Jak tam musela být příjemná zima!

Ani Storch nevydržel...

V následující ukázce se přesouváme opět do období druhé světové války. Je pozdní léto 1940, bitva o Británii akorát vrcholí. Piloti a pozemní personál v klidu odpočívají na svém letišti někde uprostřed Británie. Najednou se nad letištěm objevuje německý Me-109. Ten okamžitě začíná v útoku na letiště. Proti útočníkovi rychle startují místní Spitfire a Hurricane, kteří po krátkém manévrovém souboji přinucují útočníka na letišti přistát. Německý pilot tak upadá do zajetí, od letadla ho kromě vojáka doprovází i anglický sedlák.

Na Aviatické pouti se jako již standardně představuje i skupina Flying Bulls. Oproti loňsku už s novými speciály XA 42, zato však zatím stále pouze ve třech. Za zmínku stojí, že jedním z pilotů v nové formaci je i Jan Rudzinskyj, jeden z hlavních organizátorů celé Aviatické pouti. Jako i vystoupení Martina Šonky, i tato akrobatická show se divákům velmi líbila. Pilotům opět poděkují velkým potleskem.

Premiéru před širokým publikem si v sobotu odbyla čerstvě přilétnuvší „Baťova Elektra“. Pro diváky se předvádí několika průlety. Do Čech se konkrétně tento Lockheed A 10 dostal po více než 70 letech.

Na scénu následně přichází Armáda České republiky. Již před začátkem Aviatické pouti sice bylo oznámeno, že ve vzduchu nakonec nebude vystupovat český JAS 39C, ani to ale program příliš neochudilo. Ukázky naší armády začínají průletem dvojice gripenů spolu s malým dopravním Jakem 40 z kbelské základny.

V další ukázce mohou diváci porovnat moderní praktiky záchrany sestřeleného pilota spolu se záchranou z období druhé světové války. Hlavním rozdílem, kromě stáří použité techniky samozřejmě, je použití vrtulníků. Od toho se odvíjí i způsob zásahu. Přilétá vrtulník Mi 17 vysazující záchranný tým. Ten nalézá pilota a opět povolává transportní vrtulník, aby všechny vojáky vyzvedl. Okolí mezitím přísně střeží bojový vrtulník Mi 24.

Oba stroje se pak ještě zvlášť představují v sólo ukázce a pak také ve vzdušném výsadku, který je prováděn z Mi 17. Ještě předtím ale simuluje útok na pozemní cíle lehký bitevník domácí výroby, L-159 ALCA.

To už se ale opět diváci přemisťují v místě a čase na východní frontu druhé světové války. Polikarpov Po 2 zpozoroval unikající německé jednotky a ohlašuje jejich polohu. Proti dvouplošníku je vedena palba, navíce se ve vzduchu potkává s německým, taktéž průzkumným letounem Fieseler Storch. Na pomoc je povolá elegantní Jak-3. Ten bez problému útočí na nacistické jednotky, velkou část jich i ničí. Jak se ale brzy ukazuje, útok nezůstal bez odpovědi. Proti Jaku vyráží Messerschmitt Bf 109. Letouny svádí urputnou bitvu, která ale nakonec končí nerozhodně a oba stroje se opět navracejí na základnu. Pro diváky ještě aktéři předvádí společný průlet. Jak komentátor velmi dobře poznamenává, je opravdu hezké vidět dříve soupeře na život a na smrt, jak vedle sebe v míru letí.

Nutno ještě zmínit, že horko nepůsobí jen na diváky a suchou trávu, ale i na letouny. Nešťasným strojem je Storch, který se během ukázky přehřál natolik, že musel být na stojánku odvlečen a nedělního programu se již neúčastnil.

Hvězdy zářily

Mezitím se už na dráze připravuje jedna z největších show letošní Aviatické pouti. Tou je společný průlet historických letounů z období druhé světové války. Letadla startují jedno po druhém a mimo dohled se seřazují do skupiny. Ihned se ale nad diváky vracejí. „Tohle uvidíte jedině v Duxfordu, nebo tady u nás…“ zdůrazňuje moderátor akce. A má pravdu. Skupinu vede trojice „Redbulláků“: bombardér B-25 Mitchell a stíhačky P-38 a F-4U, tedy Lightning a Corsair. Za nimi ještě Hurricane a transportní Beechcraft 18. Skupinu doplňují Jak a Messerschmitt. Skupina provádí průlety, nakonec se postupně odděluje, až zbyde jen letka Red Bullu, která pokračuje sama. Zvlášť se pak předvádí jak Mitchell, tak i dvojice P-38 a F-4U. Oba dohromady létají krásnou ladnou akrobacii. Nikdo si v tu chvíli už rozhodně nemohl stěžovat na loňskou neúčast strojů, piloti to vynahradili i s úroky!

Hned po přistání hvězd přichází na scénu další, letecká kaskadérka Peggy Walentinová. Chvíle napětí, letadlo startuje. Akrobatka sedí při vzletu uvnitř Boeingu Sterman, krátce po startu však ze sedadla vylézá a za letu šplhá na horní křídlo. Chvíli pózuje a pak se připoutává ke speciální hrazdě. Co přišlo, jsem opravdu nečekal. Peggy stojí na křídle, ruce nad hlavou. Steraman Stoupá, následně nabírá rychlost a i s kaskadérkou na křídle převádí přemet. Ještě se ani nestačím vzpamatovat z toho, co jsem právě viděl, a Peggy už přelézá mezi křídla. Tam si bez jištění lehá mezi vzpěry a mává divákům. Opravdu neobvyklá podívaná, na Aviatické pouti navíc úplně poprvé. I Peggy poté popravdě přiznala, že by chtěla brzy s vystupováním skončit. Ani se jí moc nedivím…

Na nebi se ještě pro diváky předvádí dvojplošníky Stearman a Tiger Moth v typicky žlutém zbarvení výcvikových škol. Po nic vzlétá na ukázku opět Beechcraft.

Na pardubickém nebi se představily i domácí sportovní letouny. K vidění je čtveřice dvoumotorových L-200 Morava a dva jejich předchůdci, Aero 45 a 145.

Mezitím se přemisťujeme do období první světové války. Pomalé německé letouny stíhají ty ještě pomalejší, spojenecké. Pomalá, až kýčovitá bitva nabývá zajímavosti ve chvíli, kdy se Sopwith dostává za ocas Fokkeru. Stačí jedna dávka a Němec se poroučí k zemi - naštěstí jen obrazně. Jako každoročně uzavírá i letošní 25. ročník Aviatické pouti hromadný průlet velké skupinu Zlínů řady 26.

Letošní rok se opravdu vydařil, že nakonec tolik nemrzí ani neúčast původně přislíbených proudových Alpha Jetů. A mohlo to být téměř dokonalé, jen kdybych se tak hrozně nespálil…

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář