Je tomu šedesát let, co ze závodu firmy Lockheed v Mariettě vyroloval první operační kus legendárního letounu C-130A Hercules. Se strojem se ještě toho dne vznesli do vzduchu testovací piloti Bud Martin a Leo Sullivan. 7. duben 1955 je tak i dnem, kdy se Hercules, nejdéle vyráběný letoun na světě, poprvé dostal do vzduchu. Při této příležitosti byl na stejném místě pokřtěn zatím poslední vyrobený stroj, C-130J Commando 2, který je přesně 2 500. vyrobeným kusem.
Foto Lockheed Martin
Za šedesát let provozu prošel C-130 samozřejmě mnoha modernizacemi. Poslední verze stroje tak disponují nejmodernějšími avionickými i bojovými systémy, samozřejmostí je i takzvaný glass cockpit. Co se ovšem konstrukce týká, ta se za celých šedesát let takřka nezměnila - i to dokládá nadčasovost C-130. Z mnoha verzí, ve kterých se Hercules vyrábí, nelze nezmínit i modifikaci ve formě „gunshipu“ AC-130 Spooky/Spectre, nebo YMC-130H vybavený raketovými systémy pro extrémně krátké vzlety a přistání. Podle Lockheedu nalétaly všechny vyrobené letouny do této chvíle kolem 1,2 milionu letových hodin.