Vietnamský pilot si letiště nespletl, letěl totiž úplně jinou linku

25.06.2014 4 příspěvky

Vietnamský pilot si letiště nespletl, letěl totiž úplně jinou linku
Vietnamský pilot si letiště nespletl, letěl totiž úplně jinou linku (Zdroj: Aeroweb.cz)

Nedávný incident ve Vietnamu, který na první pohled nápadně připomíná loňské případy, kdy pár dopravních letadel ve Spojených státech přistálo na jiných letištích než mělo podle plánu, není zase tak senzační, jak se zejména médiím může zdát. Airbus připravený k letu VJ8575 z Hanoje do Cam Ranhu byl totiž na poslední chvíli přeložen na let do Dalatu, o čemž byl řádně informován veškerý personál na zemi včetně pasažérů, nikoliv však posádka onoho letadla.


Letiště Cam Ranh / Foto Michal Raudenský

Celý problém vyšel najevo až po přistání Airbusu A320 registrace VN-A692 na letišti Nha Tranga v Cam Ranhu, když si cestující - domněle směřující do 100 km vzdáleného Dalatu - všimli, že cílové letiště absolutně neodpovídá tomu, na které jsou zvyklí. Vedení aerolinky Vietjet Air sice zprvu vydalo zprávu, že se posádka rozhodla pro let na náhradní letiště kvůli nevyhovujícícmu počasí v Dalatu, ale již brzy se ukázalo, že kořeny incidentu sahají ještě hlouběji.

Letoun VN-A692 byl totiž jen krátce před letem přeložen na linku VJ8861 do Dalatu. Změnilo se v tomto smyslu hlášení i značení pro cestující, nové pokyny dostaly gate agenti i ramp agent, plniči paliva i nakládači zavazadel. Dispečink společnosti však o změně neinformoval posádku, která tak letadlo nadále připravovala na let VJ8575. S touto volačkou se také nakonec piloti vydali do Cam Ranhu, ovšem se špatnou várkou cestujících.

Navzdory chybě, která vznikla na straně aerolinií během plánování letů, musela se posádka dopustit také závažných omylů. Podle serveru AVHerald, který o incidentu informoval, kapitán například podepsal loadsheet pro let VJ8861. Velmi blízký počet cestujících a celkových hmotností provozního zatížení pro oba lety naštěstí neměl žádné fatální následky, a naopak ještě přispěl k vygradování celé kuriozity.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

palivo

25.06.2014 v 12:44 martin

Ještě že jim stačilo palivo na tento let. Kdyby letěli někam dál, mohly by hledat letadlo nejen malajské aerolinky, ale také vietnamské :-(

Odpovědět

Palivo

25.06.2014 v 17:03 Martin

Já teda nevím, jak to chodí u aerolinek, ale myslel jsem, že palivo si počítají piloti a počítali tedy podle destinace, kam si mysleli, že mají letět. Tam taky letěli. Takže zde žádné riziko nevidím. Jedině kdyby byla jiná hmotnost a těžiště nákladu, tak by to mohl být problém.

Odpovědět

RE: Palivo

25.06.2014 v 17:11 Adam Zuska

No když nad tím tak přemýšlím, ono to ani s tou hmotností asi nebylo tak žhavé. Protože kapitán podle všeho operoval se správným loadsheetem, který odpovídal stavu na palubě, akorát prostě letěl jinam. Vstupní údaje v FMS byly nejspíš správné, takže hlediska kritických rychlostí apod. bylo asi všechno v pořádku. Jediné, co se mohlo lišit, byla hmotnost letadla při přistání oproti té vypočítané. Ale pokud bylo správné letiště vzdálené 55 NM, tak to i tak příliš velký rozdíl nebyl.

Odpovědět

palivo pro Martina

25.06.2014 v 21:00 Petr

Plánoval jsem lety pro byzjety - používali jsme profesionální navigační software, který měl zadaná data pro všechny typy - včetně jednotlivých letadel - ve flotile - i jednotlivá letadla mají mírně odlišné specifikace. No a palivo počítal software, dispečer většinou ručně doplnil extra palivo dle požadavků posádky a samozřejmě omrknul, jestli to co vyplivla tiskárna dává smysl. Posádka si pak dělala na noťaasu loadsheet, ale palivo nikdy nepočítala.U ajrolinek to bude stejné, ale navíc dostanou předpřipravený i loadsheet od rampáka.

Odpovědět

Přidat komentář