Dnes je 22. února 2018
7:00 17:31

AKTUALIZOVÁNO: Vrtulníky Kompress po čtvrt roce opět uschopněny

16. 2. 2011

16. února 2011 - aktualizace

Čtvrt roku po vydání závazného bulletinu, který v reakci na smrtelnou nehodu zakazoval všechny lety ultralehkého vrtulníku CH-7 Kompress, mohou tyto vrtulníky opět do vzduchu, pokud splní určité podmínky. Ty specifikuje nově vydaný bulletinu ULH 02/2011.

Ačkoliv ještě nebylo ukončeno šetření nehody z loňského listopadu, inspektoři LAA došli k závěru, že při "uvedeném systému kontrol je možno vrtulníky s přiměřenou mírou bezpečnosti provozovat". Jednou z podmínek je servisní kontrola ocasních vrtulek, kritické části vrtulníku, přímo výrobcem a plnění jeho servisního bulletinu. Před každým letem je pak nutné provádět důkladnou předletovou kontrolu s důrazem na ocasní část vrtulníku.

Bulletin LAA č. ULH 02/2011 najdete ZDE!

Závazný bulletin výrobce, spol. Mamba Air, najdete ZDE!

 

16. listopadu 2010 - původní zpráva

Vrtulníky CH-7 Kompress nesmějí létat!

V návaznosti na dosavadní výsledky vyšetřování nedělní tragické nehody ultralehkého vrtulníku CH-7 Kompress vydal hlavní inspektor provozu LAA Vladimír Kačerovský závazný bulletin, který zakazuje až do odvolání všechny lety zmíněného vrtulníku. Ukazuje se, že na vině mohlo být odlomení jednoho listu ocasní vrtulky, a co víc, tento problém se již dříve u dvou vrtulníků stejného typu objevil.

Velmi podobný osud, který postihl v září větroně L-13 a L-13A Blaník, nyní potkal i ultralehké vrtulníky CH-7 Kompress, a sice úplný zákaz všech letů. "Vyšetřování stále probíhá, nicméně doposud zjištěné informace nasvědčují tomu, že za letu došlo k oddělení jednoho listu ocasní vrtulky. Další rotace nevyvážené ocasní vrtulky patrně způsobila strukturální selhání draku vrtulníku, oddělení jeho částí a ztrátu řiditelnosti," stojí v závazném bulletinu ULH 01/2010.

Bulletin ale odhaluje i další důležité okolnosti "V provozu byly v minulosti při předletových prohlídkách zjištěny na dvou jiných ULH stejného typu trhliny na listech ocasní vrtulky, a to ve stejném místě, kde při výše uvedené nehodě došlo s velkou pravděpodobností k oddělení listu od tělesa vrtulky. V těchto případech nebyl let proveden a listy vrtulky byly vyměněny bez dalších následků," uvádí dále zpráva. Zda se tedy nehodě dalo předejít, zůstává otázkou.

O situaci vás budeme na Aerowebu nadále informovat.

Závazný bulletin LAA ČR č. ULH 01/2010 najdete ZDE!

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář