Dnes je 18. února 2018
7:08 17:25

Jak odstranit přehřívání motorů u letounu Yetti –J03 a jiných...

20. 2. 2010 2 příspěvky

Téměř všechny letouny Yetti J-03 a zejména ty s motorem Š- Favorit 136 B 68 HP a 136B úprava Sprint 75HP trpěly na přehřívání motorů zejména v letním období, kdy je řidší vzduch a je potřeba maximální výkon. S tím také samozřejmě souvisí i zvýšená možnost kolize motoru.

Po rozboru příčin jsem zjistil, že lze tomuto jevu předejít a sice  změnou tvaru a poměru difuzoru na zadní straně požární přepážky. Tedy vhodným odvodem ohřátého vzduchu a výměnou chladiče z Š. Favorita za chladič z Dieselové Octavie. Rozdíl je pouhých 300g. Chladič ale měnit nemusíte pokud uvažujete, že zůstane stávající motor Š Favorit.

Z uvedených snímků je patrné, že nový difuzor má oblé konce, spodní vnitřní obvod kopíruje téměř celý odtokový objem - je  tu tedy cca 3x větší vnitřní prostor pro odchod vzduchu než součet přívodních otvorů v mot. krytu a je obráceně sešikmený než byl původní. Samozřejmě se zvýší váha materiálu cca o 400-500g. Používám  plech z hliníkových slitin.


Nové provedení difuzoru Yetti J-03

Další velmi dobrou vlastností dané úpravy je, že můžete využít větší plochu chladiče a tedy můžete namontovat bez problémů i motor s vyšším výkonem bez problémů s chlazením.

Jako nesporná výhoda se také jeví možnost  radikálního nárůstu výkonu vnitřního topení respektive zvětšení průtoku vzduchu přes chladič přímo do kabiny. Toho dosáhnete vyříznutím a vyztužením otvoru,(nejlépe vhodným ohnutím a nanýtováním profilu pro drážku suvných štítů – nenabývá váha)  na čelní vnitřní straně a zavedením jednoduchých suvných štítů na konci ohnutých dle trubky o průměru cca 20-30mm, které můžete ovládat nohou a otvírat nebo uzavírat tak průtok vzduchu do kabiny.


Pohled z kabiny

Z pokusů provedených s tímto druhem difusoru a motorem  Škoda Fabia 16V 100HP  při okolní teplotě vzduchu cca -22St. C byla při letu teplota v kabině, měřeno na sedačkách pilota + 10 až +13 St. C - Dle  režimu letu. Tedy rozdíl teplot kolem 32St. Celsia.

Pozor na unikající spaliny z výfukového systému! Zejména CO2. Před touto úpravou je nutno celý výfukový systém přetěsnit  a zkontrolovat, je také vhodné na palubě používat kontrolor CO2. Druhá možnost jak do kabiny přivést čerstvý ohřátý vzduch bez možného problému s únikem od výfuku je, že uděláte rozdělení prostoru za chladičem vhodnou klapkou s gumovým těsněním a před klapku přivedete pomocí tvarového průchodu čerstvý vzduch  z bohu motorového krytu vhodně tvarovaným speciálním otvorem. Toto řešení se mi jeví jako nejvhodnější, ale náročnější na ovládání, hmotnost a pracnost.


Nový difuzor pro chladič

Vážení  letečtí kolegové dávám Vám tady návod, který Vám bezesporu zvýší výkony Vašeho už tak skvělého  letounu, zvýší proběh motoru , sníží riziko teplotních šoků motoru, a zvýší komfort letu v zimě.

Úprava je bohužel velmi náročná na čas a je nutno svěsit motor a upravit  motorovou – požární přepážku se zásahy do palivové instalace a elektroinstalace, respektive přemístěním ostatních komponentů uchycených do této přepážky jako např. přetlaková nádobka na vodu, indukční cívka, relé dobíjení, akumulátor atp.  Sundat přístrojovou desku a odpojit přístroje.
Na druhou stranu zkušený automechanik a klempíř si s tím jistě poradí  k Vaší spokojenosti. Nechte si po úpravě překontrolovat zapojení a upevnění motoru předepsanými šrouby o patřičných délkách a materiálech zajištěných dle leteckých předpisů od schváleného technika LAA . Zkontrolujte, aby difuzor nebyl příliš hluboký a nevadil pedálům ovládání směrového kormidla. Pokud si nejste jistí a  výše uvedenou úpravu by jste chtěli, mohu Vám být nápomocen a provést ji.

Více na : www.letecka.skola.sweb.cz    

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

drobna oprava

23. 2. 2010 v 8:08 robo

hezky napsany clanek. Ale pozor, ve spalinach se nachazi hlavne CO - oxid uhelnaty a ne CO2 - oxid uhlicity. Jsou to dva zcela odlisne plyny.

Odpovědět

podélnej chladič

24. 2. 2010 v 15:45 Chorche

Já bych jenom dodal, že u mýho bejvalýho Yeťáka sem nainstaloval chladič z favorita podélně s motorem (Suzuki 1,6) a chaldilo to naprosto perfektně (z plechu byl udělanej "rukáv" od nasávací díry v masce k chladiči, tak aby všechen nasátej vzduch musel projít chladičem. Rozhodně to chladilo líp, než chladič umístěnej za motorem. Za chladičem pak bylo potrubí od topení do kabiny.

Odpovědět

Přidat komentář