Renesance dvoumístných letounů

27.03.2006

Renesance dvoumístných letounů
Renesance dvoumístných letounů (Zdroj: Aeroweb.cz)
Po řadě let opomíjení vývoje a výroby dvoumístných pístových letadel hlavními světovými výrobci sportovních a soukromých letounů zažívají tato jednomotorová letadla návrat na výsluní. Firma Liberty, producent známých XL2, nedávno avízovala, že obdržela objednávky na 35 těchto letadel od leasingových společností. Letadlo XL2 má kompozitový trup, létá rychlostí až 132 uzlů (asi 240 km/h) a využívá palivový management FADEC. Jedna z leasingových společností uvedla, že mezi její klienty patří floridská letecká akademie. Jiné letadlo této kategorie, Symphony 160, bude jeho výrobce dodávat s plně elektronickými přístroji na palubní desce, tzv. full glass-cockpit s názvem Avidyne Entegra.

Přechod od mechanických k elektronickým přístrojům patří k současným trendům ve všeobecném a sportovním letectví. Letadlo Symphony nyní také používá raketový záchranný systém pro vystřelování záložního padáku (BRS). Symphony je prvním dvoumístným letounem, jenž byl s BRS certifikován do provozu. Také tento systém se stává pomalu standardem a celá řada výrobců malých letadel začíná mluvit o postupném zabudovávání BRS do svých výrobků. Jeden z posledních známých případů použíití záchranného padáku na letadle Cirrus SR22 znamenal záchranu tří lidských životů, šlo o úplnou ztrátu kontroly nad letounem kvůli námraze. Ve světě je už instalováno na 22 tisíc BRS.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář