Střet s ptáky nad obcí Úvaly

11.11.2007

Dne 23.10. 2005 prováděl velitel letadla Mitsubishi MU-2B-25 VFR let podle letového plánu z letiště Praha – Kbely (LKKB) na letiště Kolín (LKKO). Po vzletu z letiště LKKB došlo nad jižním okrajem obce Úvaly (výstupní VFR bod MCTR LKKB) ke střetnutí letounu s ptáky.

Střet s ptáky nad obcí Úvaly
Střet s ptáky nad obcí Úvaly (Zdroj: Aeroweb.cz)
Po vzletu ze záložního pásu RWY 24, probíhal let standardně, podle odletového povolení vydaného řídícím letového provozu TWR LKKB ( dále jen TWR EC). Pilot točil levou zatáčkou směrem na obec Úvaly - výstupní VFR bod MCTR LKKB.
V 10:45 UTC v ALT 2100 ft ucítil pilot trhnutí letounu a ve stejném okamžiku zaregistroval prudkou ránu do přední části trupu. Vzápětí se čelní sklo letounu stalo téměř neprůhledným, bylo pokryto krví a ptačím peřím. Pilot vyhodnotil situaci tak, že došlo ke střetu s ptáky.

Při kontrole kabiny pilot zjistil, že levý motor vykazuje teploty na hranici kritických hodnot. Snížil proto výkon obou motorů a vzniklou situaci ohlásil TWR EC se žádostí o přednostní přistání letounu. Nabídku TWR EC o zásah záchranné a požární služby a technickou asistenci odmítl, protože teploty levého motoru se stabilizovaly na maximálních přípustných hodnotách a nevykazovaly žádné změny k nadkritickým hodnotám.

Přistání na záložním pásu RWY 24 letiště LKKB bylo tvrdé vzhledem ke zhoršenému výhledu z kabiny. (Na letišti LKKB byla prováděna oprava betonového povrchu východní části RWY 24 / 06. Proto byla tato RWY uzavřena a letový provoz probíhal ze záložního pásu s travnatým povrchem.)

Po přistání bylo zjištěno poškození levého motoru, levé vrtule a levého čelního okna pilotní kabiny.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Nehody letounů


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář