Skočit a nebo se zabít v letadle? Odpověď zní: READY, SET…GO!!!

26.09.2007

Ať už je létání jakkoliv krásným sportem, přináší s sebou i určitá rizika. Když nasednete do letadla a máte si na sebe vzít padák, mnozí z Vás protestují, jak je to nepohodlné a že byste stejně nikdy nevyskočili! Tak jdete třeba i bez padáku…Jenže co kdyby?

Skočit a nebo se zabít v letadle? Odpověď zní: READY, SET…GO!!!
Skočit a nebo se zabít v letadle? Odpověď zní: READY, SET…GO!!! (Zdroj: Aeroweb.cz)
Je to jako kdyby Vám hořelo v kabině a vy jste hasicí přístroj nechali na zemi, aby nezabíral zbytečné místo a nebo se báli ho použít!

Bohužel ve všech letadlech padák není, protože se z nich ani nelze dostat (a v některých zas je, PŘESTOŽE se z nich taky nedostanete ;). Ale když už padáček máte, tak proč ho nevyužít ve svůj prospěch a nezvýšit bezpečnost Vašeho letu? Stejně jako by každý měl umět vybrat vývrtku a vyzkoušet si to v praxi, měl by také vědět, v případě že létá se strojem,  ve kterém je pilotovou povinností nosit padák, jak se z letadla vyskakuje a také si to vyzkoušet!

Je důležité mít pod kontrolou všechny režimy letadla a všechny dostupné záchranné prostředky a vědět jak je použít! Myslím, že každého, kdo občas nosí padák na zádech, v koutku duše láká zjistit jaké by to bylo, kdyby... Jak by to zvládnul, jestli by padák správně zafungoval, jestli je správně zabalený... Tím Vás nechci nabádat, abyste v pohodovém cestovním letu odhodili kabinu a vyskočili ve 300m na záložním padáku ze zvědavosti jestli je správně zabalený ;)

Ideální cestou jak si vyzkoušet první krůček z letadla, je využít služeb zkušeného instruktora, tzv. tandemového pilota. Nejen, že si vyzkoušíte jaké to je opustit (tentokráte plně funkční, ale člověk nikdy neví ;) letadélko, ale za odměnu, že se k tomu odhodláte, čeká Vás do otevření padáku ještě minutový volný pád!

Váš tandem-pilot musí mít minimálně 1000seskoků volným pádem, a tak má dostatek zkušeností, aby zvládl seskok a měl pod kontrolou všechny šňůrky :)





Stejně jako u létání, i u seskoku padákem a obzvláště pak u volného pádu platí následující pravidlo: nikomu nevysvětlíte jak je to krásné, dokud si to sám nevyzkouší!


Takže rovnou k věci, jak to tedy probíhá?


Přibližně po 15-ti minutové instruktáži se připravíte k samotnému seskoku. Váš tandemový pilot si Vás k sobě bezpečně připoutá speciálním postrojem. Vyskočí s vámi z výšky 4.000metrů z letadla a při volném pádu, trvajícím až 60sec se postará o vaše pohodlí a bezpečí, a vy si můžete v klidu užít ten nezapomenutelný pocit. Ve správný čas váš tandem-pilot otevře hlavní padák a nechá vás ho řídit. Takto se v největším komfortu snesete až na zem, kde s vámi tandem-pilot bezpečně přistane. V nabídce škol bývá i možnost nechat si celý váš seskok zaznamenat. Můžete si tak později svůj zážitek připomenout a podělit se o něj s rodinou a přáteli. Cena seskoku se tím sice zvýší, ale rozhodně to stojí za to!

Kolik ta sranda stojí?


Ceny za tandemový seskok se pohybují kolem 3.500,- Kč
Ale zažít tenhle pocit je k nezaplacení!

Budu k provedení tandemového seskoku potřebovat nějaké vybavení?

Zapůjčení veškerého speciálního vybavení (spec. brýle, kombinéza, kukla) bývá v ceně seskoku. Vše je velmi bezpečné a tak pokud je teplé počasí, není jediný důvod proč by váš usměv ve tváři měla hyzdit nějaká kukla nebo přilba. Pro seskok si tedy vyberte pohodlnou sportovní obuv (normální tenisky) a přiléhavější oděv (tepláky nebo elasťáky, tričko s dlouhým rukávem, ale jen kdyby bylo chladno, abyste se pod kombinézu přioděli). O zbytek vybavení se postaráme škola.

Potřebuji nějakou lékařskou prohlídku?


Ne, nepotřebujete žádné speciální lékařské vyšetření. Lékařské vyšetření u určeného leteckého lékaře je vyžadováno u zájemců starších 60-ti let. Před seskokem po Vás škola pravděpodobně bude chtít svým podpisem stvrdit, že netrpíte žádnou vážnou srdeční chorobou, epilepsií, cukrovkou, či jinou vážnou nemocí, která vyžaduje stálé a pravidelné ošetření lékařem. Také vás nikdo nesveze, když přijedete opilí, či jinak "upraveni".



Co když nosím brýle, nebo kontaktní čočky?

Žádný problém. Své oči i kontaktní čočky si ochráníte speciálními para brýlemi. Pro nositele klasických brýlí by škola měla mít připraveny tzv. "brýle přes brýle".

Věk a váha pasažéra?

Většinou seskoky mohou provádět uchazeči od 8 let věku (to aby z toho už něco měli) a 120 cm (to aby nevypadli z postroje) a do tělesné váhy 100 kg. Nejste-li si jisti, určitě nic nezkazíte, informujete-li se ve své škole.

Něco z historie závěrem:

Na závěr si můžete pro zajímavost ještě přečíst něco o historii tandemů, neboli o dřevěných pra padácích!
První pokus o tandemový seskok provedl Bill Booth, v Delandu na Floridě, v polovině sedmdesátých let. Seskok neskončil příliš šťastně, proto další pokusy ponechali budoucnosti. Hlavní a rozhodující vliv pro tandemové seskoky bylo umístění záložního padáku na záda. Touto změnou vznikl prostor pro pasažéra a cesta pro tandemový program byla definitivně otevřena. V roce 1977 byl uskutečněn první tandemový seskok. Bill Both k tomu použil svůj upravený padák v tandemovém uspořádání. Pasažér byl 11 letý chlapec. Muselo se ještě vyřešit mnoho problémů, než se rozběhl celý tandemový program, výroba spolehlivého postroje, vrchlíku, brzdění pádu a dalších doplňků pro tandemovou výstroj, než se dostaly do dnešní podoby. V Československé republice provedl první tandemový seskok šéftrenér střediska vrcholového sportu v Příbrami, Áda Eisenhammer 14. 10. 1989 na prototypu Českého tandemového padáku Duo. Velmi odvážnou pasažérkou byla Eva Petráňová, členka plachtařské reprezentace. První výcvik tandemových pilotů v ČR se uskutečnil 6. 11. 1992 v Příbrami. Byli vyškoleni první čtyři tandemoví piloti belgickým instruktorem. O rok později další čtyři, dva v Belgii a dva v Německu. Do konce roku 2005 bylo provedeno v ČR přes 32.000 tandemových seskoků.



Více informací a fotek o tandemových seskocích najdete na stránkách  www.tandemoveseskoky.cz

přápadně volejte na tel.č.: +420 724 135 492

Mohlo by vás zajímat

Témata

Paragliding


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář