AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Úvaha o koupi ultralehkého letadla LK-2 Sluka

26. května 2007
Autor: Petr Dvořák, Flying.cz, celkové hodnocení článku: 3,9
Klíčová slova: | Létání a finance | Rubrika: Ultralighty

Hned v úvodu musím nabonzovat Honzu Dolejše – Funflyho, že dokáže nás, měkčí povahy, dokonale zlákat k čemukoli. Kdybych měl reklamní agenturu, najal bych ho jako stoprocentního přemlouvače. Honza Dolejš provozuje známé stránky Funfly.cz a tam jsem sledoval jeho letecký vývoj. Začínal jako padáčkář, pak přišel ke mně do kursu motorového paraglidingu a několik roků se mu věnoval. Potom změnil pohled na létání, všechno prodal a začal lítat na motorovém rogalu. I to však časem vyměnil za docela už opravdové letadlo. Vlastně letadélko.

Udělal si výcvik létání s ultralehkými aerodynamicky řízenými letadly a ještě před jeho dokončením si koupil opravdu roztomilý aeroplánek LK-2 Sluka z letňanské produkce počátku 90. let. Fanatiky ocelových ptáků Sluka asi nenadchne, věřím, že se najdou i takoví, kteří tímto strojkem budou silně opovrhovat, ale Sluka je prostě roztomilá, krásná a takříkaje k zulíbání. Stačilo, aby mi Honza několikrát zatelefonoval a mít potřebný obnos, šel bych si jí snad hned koupit. Ale i když se tak nestalo, nasadil mi Honza dostatečně vrtavého brouka do hlavy.

Mám na Sluku začít střádat nebo ne?

Skoro jsem už dospěl k rozhodnutí, že prodám výbavu pro motorový paragliding a zakoupím za to Sluku. Zvlášť, když jsme se s kamarádem, který rovněž létá s motorovým padákovým kluzákem, dohodli, že si budeme své stroje vzájemně půjčovat – on mně paramotor, já jemu Sluku. Že vytvoříme takový mrňavý soukromý aeroklub. Vidina vlastnictví letadýlka, které létá rychlostí 80 km/h a dá se jím aspoň trochu někam doletět, je silně lákavá. Při troše dobré vůle by se tak dalo doletět do Beskyd, vyřídit tam potřebné záležitosti a letět zase domů.

Začal jsem dávat dohromady všechny možné argumenty a názory různě létajících lidí, od padáčkářů až po dopravního pilota.

Zamýšlené jasno ale do myšlenek vneseno nebylo, spíš vzniklo ještě větší nejasno. Už i proto jsem zvědav na názorové proudy v případné diskusi pod článkem. Ale co jsem tedy shromáždil:

První záležitostí, kterou je potřeba před koupením letadla vyřídit, je otázka, kde bude letadlo hnízdit.

Pro Kladeňáka je pro hangárování ideální využít letiště LKKL, které je 4 km od bydliště. Zde je soukromý hangár, ve kterém už není skoro žádné místo a hangárování je drahé. Budoucnost LKKL je nyní opět značně nejistá, protože o jeho pozemek se uchází finančně zámožný investor a pravděpodobně nebude očekávat, že zbohatne na zdejším leteckém provozu, a postaví zde o něco lukrativnější domy. Sluku by bylo asi lepší ubytovat jinde. Rakovnické letiště jsem ještě nekontaktoval a možnosti hangárování zatím neznám. Letiště ve Slaném bude možná brzy přeplněno, až se zruší LKKL. Situaci v Bubovicích také zatím neznám. V Rokycanech mají plno a na členství se čeká dlouho. Raná, Sazená, Roudnice jsou daleko, Milovice by asi byly dobré, ale jsou také poměrně daleko a navíc přes celou Prahu. Hm, tak jsem se zeptal Funflyho, jaké má zkušenosti s rozebíráním Sluky. Není to prý složité, ale časem to člověka přestane bavit, neustále letadlo skládat a sestavovat. Složené letadlo by mohlo bydlet u příbuzných v kůlně a na místo vzletu by se dalo dotáhnout na vozíku. Podle příručky trvá složení v jednom člověku asi 30 minut.

Provoz: Letadlo prý letí dobře jen na plný plyn, tzn. motor Rotax 447 je při cestovní rychlosti 85 km/h celkem dost v otáčkách, což zkracuje jeho životnost. Doba mezi generálkami je prý 500–800 hodin. To by mohlo být asi 10 let provozu. Spotřeba s těžším pilotem je asi 9 litrů paliva na hodinu letu, nádrž je na 25 litrů, vyrábí se i padesátilitrová (pak už ale může být letadlo dost těžké). Problém může nastat, když chci letět tak daleko, že musím někde mezipřistát a dotankovat, a na dotyčném letišti není benzínka ani nikdo, kdo by se mnou dojel pro 50 litrů benzínu k nejbližší pumpě. Neumím si představit, jet k benzínce tím letadlem.

Provozní náklady

Letadlo se v současné době špatně shání, Sluky na prodej aktuálně nejsou (za to může Funfly, který celý národ zblbnul a všichni všechny Sluky vykoupili). Pokud letadlo k sehnání je, je jeho cena (2007) zhruba 80–100 tisíc Kč. Jednou za 5 roků je potřeba vyměnit potahy, které v ČR šijí asi 3 lidé. Potah stojí 30 tisíc Kč. Ročně se musí platit pojištění ve výši asi 8000 Kč. Hangárování vychází zhruba na 2000 Kč měsíčně. Měsíční náklady bez započtení létání tedy jsou přibližně:
Hangárování: 2000
Pojištění: 500
Obnova potahu: 500
Příspěvek na generálku motoru: 1000
Celkem: 4000 Kč

Nalétám-li měsíčně 5 hodin, pak palivo vychází zaokrouhleně na 50 litrů = 1500 Kč. Provoz Sluky mne tedy vyjde měsíčně na asi 5500 Kč, v tom jsou zahrnuty starosti o letadlo, papírování, technické prohlídky, hádání se s ostatními uživateli hangáru, pátrání po tom, kdo mi vycucnul z nádrže palivo, opravy protrženého potahu, rozčilování se nad vyndaváním šesti jiných letadel, abych se dostal do zadní části hangáru k letadlu svému, atp.

Když těch 5500 Kč měsíčně prolétám s Cessnou, jsou to skoro 2 hodiny letu, letadlo budu mít na letišti připravené a po návratu ho zase odevzdám a všechny starosti pustím z hlavy. Se zapůjčeným ultralehkým letadlem za tyto peníze nalétám skoro 3 hodiny. Ukazuje se, že snad jedinou výhodou vlastnictví Sluky by bylo to, že o využití letadla bych si mohl rozhodovat výhradně sám a nemusel bych například odložit létání proto, že si letoun někdo zamluvil přede mnou. Jak psali na Aerowebu, o zakoupení vlastního UL letadla se dá uvažovat až při měsíčním náletu 20 hodin a vyšším, jinak je to finančně nevýhodné. U Sluky to sice není tak vysoká částka, ale i tak se dá Sluka zapůjčit za miniaturní peníze (tuším za 1000 Kč na hodinu, takže těch 5 hodin za stejnou částku nalétám taky). Určitým řešením by bylo například hradit hangárování barterem a půjčovat jej na 2 letové hodiny měsíčně majiteli hangáru, případně letadýlko pronajímat i na více letového času. Provoz, plně hrazený z vlastní kapsy, však stojí poměrně dost.

Sluka se dá taky půjčit zde.

Jak byste případ řešili vy?





RNDr.Petr Dvořák

Autor (1966) je absolventem oboru meteorologie a klimatologie na katedře meteorologie a ochrany prostředí matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Pracuje jako meteorolog Odboru letecké meteorologie ČHMÚ. Má za sebou také praxi dispečera letecké dopravy ČSA, publikační a grafickou práci a instruktorskou činnost v paraglidingu. Přednáší meteorologii v leteckých školách, příležitostně se věnuje amatérskému létání. V současné době studuje v doktorském studijním programu na MFF UK a věnuje se výzkumu termické konvekce a vlivu městských oblastí na atmosférické procesy. Publikoval 12 knih převážně o meteorologii.

| Kontakt | Články autora |



Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 3,9

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 0 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.


Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 2 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.226.113. xxx
Den, kdy neletíš je totálně ztracen. Druhý den můžeš letět jak dlouho chceš, ale předchozí neletový den už nedoženeš!
fluconazol hexal fluconazol fresenius kabi fluconazol 50 mg dosis

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 



Související články

Létání a finance



Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.