AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Letecké ceny Daily Mail

26. listopadu 2017
Autor: Martin Tatek, celkové hodnocení článku: 1,4
Klíčová slova: Rubrika: Letadla

Na počátku aviatiky byli letečtí průkopníci kolegové a soupeři zároveň. Každý chtěl být o krok napřed. Tuto rivalitu a vývoj v jednom podporovaly i noviny Daily Mail svými výzvami.

Čtvrtstoletí leteckého soutěžení Daily Mail

Zatímco námořníci dostávali v minulosti za nejrychlejší přeplutí Atlantského oceánu prestižní Modrou stuhu, v letectví podobně motivující ocenění zpočátku chybělo. Až počátek 20. století přinesl znatelnou změnu, když britský novinový magnát a vlastník deníků Daily Mail a Daily Mirror Alfred Ch. W. Harmsworth, první vikomt z Northcliffe, začal od roku 1906 vyhlašovat výzvy (soutěže) a oceňovat aviatiky za dosažení něčeho mimořádného. Do určité míry se tak i on podílel na rozvoji letectví, jelikož konstruktéři a často také piloti v jedné osobě, se neustále snažili zdokonalovat a zrychlovat své stroje a tím posouvat hranice aviatiky.


Foto Writeopinions.com 

Noviny Daily Mail vyhlásily mezi roky 1906 až 1930 celkem 22 výzev, které byly skutečně různorodé a v tehdejší době představovaly pro aviatiky dobrodružné úkoly. Jednotlivé závody spočívaly například v nejrychlejším letu mezi dvěma městy, státy a později dokonce i mezi dvěma kontinenty. Dvě z výzev se zaměřily na nejekonomičtější let nebo na nejrychlejší oblet Velké Británie (Circuit of Britain air race) či Londýna (Aerial Derby).


Foto Kingstonaviation.org

Britsko-francouzský závod Londýn-Manchester

Vůbec první výzvu vyhlásil deník Daily Mail 17. listopadu 1906. Majitel novin Harmsworth se zavázal vyplatit 10 000 liber prvnímu aviatikovi, který během 24 hodin doletí z Londýna do asi 300 kilometrů vzdáleného Manchesteru, a to s maximálně dvěma mezipřistáními. Zvláštním pravidlem pak bylo, že letoun musí odstartovat a přistát do vzdálenosti maximálně pěti mil od kanceláří Daily Mail v obou městech.

Trvalo však dlouhé čtyři roky, než výzvu přijali Brit Claude Grahame-White a Francouz Louise Paulhan. Oba se rozhodli trať překonat v dubnu 1910. Technické problémy nakonec rozhodly o tom, že úspěšnější byl letecký průkopník ze země Galského kohouta. Protože však šlo o ryze rytířský souboj, oslavili oba velké Paulhanovo vítězství společným obědem v londýnském hotelu Savoy, kde také došlo k předání první ceny. Není jistě bez zajímavosti, že v dubnu 1950 na oslavu 40. výročí slavného letu jej Francouz zopakoval, tentokrát však poněkud rychleji, a to ve stíhacím stroji. A právě Paulhanovo jméno se ve výsledkové listině všech závodů Daily Mail jako jediné objevuje dvakrát, jelikož v roce 1910 získal dalších 1 000 liber za vítězství v jiném závodu.


Foto Wikipedia.org

Blériotův slavný přelet průlivu

Každý letecký průkopník byl a je svým způsobem hrdina, přičemž někteří jsou ve světě méně či více proslulí. Takřka nesmrtelnost si svými činy vysloužil i známý francouzský aviatik Louis Blériot, jehož jméno je nesmazatelně zapsáno nejen v historii letectví, ale objevuje se i mezi vítězi závodů Daily Mail. 25. července 1907 totiž vůbec jako první člověk překonal Lamanšský průliv ve stroji těžším než vzduch a mimo světového uznání získal i 1 000 liber pro vítěze výzvy vypsané britským deníkem o rok dříve.

Přitom se zprvu zdálo, že takového výkonu nikdo nedosáhne a pařížské noviny Le Matin dokonce skepticky uvedly, že „není šance, aby výhru někdo získal“. Nakonec se to povedlo právě Blériotovi v letounu Blériot XI, a to i přes fakt, že o výhru a světové uznání především soupeřil s dalšími třemi aviatiky, Charlesem de Lambertem, Arthurem Seymourem a Hubertem Lathamem. Ten byl považován za nejvážnějšího Blériotova soka, avšak díky technickým problémům a nepřízni počasí svého cíle nedosáhnul. Nicméně se do historie letectví zapsal jiným způsobem i on. Právě díky výše uvedeným těžkostem byl při jednom ze svých neúspěšných pokusů nucen vykonat vůbec první nouzové přistání na vodu, načež byl zachráněn francouzskou válečnou lodí.


Foto Wikipedia.org

Poprvé přes Atlantik osm let přes Lindberghem

Tak, jak se na počátku 20. století neustále posouvaly hranice aviatiky, přicházel deník Daily Mail se stále obtížnějšími a obtížnějšími výzvami. V dubnu 1913 například vyhlásil cenu 10 000 liber pro letce, který jako první letadlem přeletí Atlantský oceán během dvaasedmdesáti hodin. Díky událostem první světové války zvedli vhozenou rukavici a úkol úspěšně dokončili až v roce 1919 britští piloti John Alcock a Arthur Brown. Stalo se tak pro zajímavost o osm let dříve, než slavný pilot Charles Lindbergh vykonal sólo přelet Atlantiku.

Alcock a Brown ke svému letu využili přepracovaný dvoumotorový bombardér Vickers Vimy IV, a protože na své palubě vezli i něco málo dopisů, je jejich výkon považován i za historicky první transatlantický poštovní let. Za svůj čin obdrželi vedle výhry od Daily Mail ještě něco přes 3 000 liber od dalších subjektů, které také ocenily jejich let nebo vyznamenání přímo z rukou anglického krále Jiřího V.


Foto Connemara.net

Sólo z Anglie do Austrálie

V roce 1930 vyhlásily noviny Daily Mail poslední ze svých velkých výzev. A vlastně pokud jde o vzdálenost, šlo o tu nejgrandióznější, protože spočívala v úkolu překonat letecky vzdálenost mezi Velkou Británií a Austrálií. 10 000 liber za svůj výkon nakonec získala britská aviatička Amy Johnsonová. Nebyla sice první ani nejrychlejší, ale byla oslavována právě za to, že ultra dlouhou vzdálenost překonala letecky jako první pilotka. V kokpitu překonala skoro tři týdny a překonala asi 18 tisíc kilometrů.

Johnsonová byla vůbec neuvěřitelná pilotka. V následujících letech vytvořila řadu dalších leteckých rekordů. Rok po svém letu do Austrálie například společně s dalším pilotem zvládla jako první trasu mezi Londýnem a Moskvou v jednom dni. Později naopak vylepšila rekord na trati Londýn-Kapské město. Za války létala pro pomocnou transportní jednotku Royal Air Force a letectví je jí stalo i osudným. V roce 1941 totiž za poněkud nejasných událostí havarovala v ústí Temže. Svými leteckými výkony se nesmazatelně zařadila po bok například slavné Amelie Erhartové a také jí se dostalo řady zasloužených poct. Například KLM po ní pojmenovaly jedno ze svých dřívějších letadel McDonnel Douglas MD-11 a její portrét dnes nosí Boeing 787 společnosti Norwegian na své kýlové ploše.


Foto Century-of-flight.net

Ostatní hrdinové i další ocenění

Výčet všech vítězů výzev Daily Mail by vyšel na více než několik stránek tohoto článku. Nicméně všichni si svou výhru zasloužili a předvedli ve své době neuvěřitelný výkon. Jména všech jsou tak součástí historie aviatiky. Deník Daily Mail však nebyl se svými výzvami ojedinělý. Existovaly další, ať už šlo o jednotlivce či společnosti. Například newyorský hoteliér Raymond Orteig vyhlásil v roce 1919 tzv. Orteigovu cenu, která spočívala v leteckém překonání vzdálenosti z New Yorku do Paříže. První aviatik, který by to dokázal, měl inkasovat asi 25 tisíc dolarů. O osm let později si výhru „vyzvedl“ slavný Charles Lindbergh.

Orteig, Daily Mail a celá řada dalších „motivátorů“ se tak svým způsobem zasloužili o rozvoj aviatiky a nepřímo tak napomohli i tomu, že dnes můžeme v pohodlných sedáčkách rychle cestovat z jednoho konce světa na druhý.

Jaká to změna oproti počátkům letectví.


Foto Wikipedia.org







Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 1,4

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 0 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.


Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 13 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.82.79.10 xxx
Pane, to je kvalita. Za celou dobu co prodávám záložní padáky, jsem ještě neměl ani jedinou reklamaci.
pramipexol generico ogvitaminerfolie.site pramipexol 1 mg precio

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 





Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.