Vývoj L-39NG jde do finále, Aero postaví předsériové letouny

21.07.2017

Vývoj L-39NG jde do finále, Aero postaví předsériové letouny
Vývoj L-39NG jde do finále, Aero postaví předsériové letouny (Zdroj: Aeroweb.cz)

Aero Vodochody zahájilo předsériovou výrobu čtyř letounů L-39NG pro finální certifikaci a pevnostní zkoušky. První pokročilé nástupce legendárních Albatrosů by zákazníkům chtělo doručit během tří let.

První ze čtveřice letounů by měl být včetně kompletní certifikace připraven pro letové zkoušky v roce 2019, krátce nato podstoupí dva další stroje lámací zkoušky. Pokud půjde vše podle plánu, čtvrtý vyrobený stroj již poputuje za prvním zákazníkem, kterým by měl být státní podnik LOM Praha. S úspěšně složenými letovými zkouškami a získanou certifikací by ještě do konce roku 2019 měla začít sériová výroba tak, aby mohli začít mezinárodní zákazníci odebírat první letouny již během roku 2020. Aero přitom se staronovým letounem cílí hlavně na dosavadní uživatele letadel vývojové řady L-39, které v blízké době již nevyhnutelně čeká obměna letového parku. Kromě zástupců z celkem 60 zemí provozující na 600 letounů řady L-39 již Aero oslovily například i některé akrobatické týmy včetně známých Breitling Jets a Draken International‘s Black Diamonds.


L-39NG / Obrázek Aero Vodochody (klikněte pro zvětšení)

Nový L-39NG sdílí s původní L-39 přibližně 50% dílů, zbylých asi 800 konstrukčních prvků však dělá z NG zcela jiný letoun, který si opravdu přízvisko „nové generace“ opravdu zaslouží. Kromě nového mokrého křídla redukující nutnost nesení palivových koncových vřeten je nejvýraznější změnou hlavně moderní avionika a nová pohonná jednotka. Tou je americký Williams International FJ44-4M, který oproti původnímu motoru Ivčenko AI-25 nabízí prakticky totožný tah za polovičních rozměrů a výrazné hmotnostní úspory. Ve dvoumístné kabině pak analogové přístroje zcela nahradí dnes již standardní glass cockpit nabízený v řadě variant doplněný o moderní Head-up Display společnosti Speel Praha. Celý pilotní prostor spolu s potřebným vybavením exteriéru pak odpovídá standardům pro užívání brýlí pro noční vidění. Oproti L-39 navíc NG získalo tři nové vnější závěsníky, čímž se celkový počet tzv. „hardpointů“ na letounu navýšil na pro bojové využití tolik potřebných pět. Letoun pak podobně jako jeho předchůdce zastává celkovou koncepci jednoduchého, levného a spolehlivého stroje do všech podmínek, díky čemuž i původní L-39 získaly svoji popularitu a věhlas.  


FJ44-4A pohání například i Pilatus PC-24 / Foto Williams International

První prototyp (nebo spíše technologický demonstrátor) letounu L-39NG vzlétl už v roce 2015, nešlo však o čistokrevný nový letoun, ale o dříve vyrobenou L-39 přestavěnou pro potřeby testování a prokázání konceptu použití nového křídla, avioniky a samozřejmě i pohonné jednotky, tedy klíčových prvků nového NG.

Mohlo by vás zajímat

Témata

AERO Vodochody


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář