Pařížský aerosalon začíná, nabídne souboj řad Neo a MAX i vylepšenou A380

19.06.2017

Pařížský aerosalon začíná, nabídne souboj řad Neo a MAX i vylepšenou A380
Pařížský aerosalon začíná, nabídne souboj řad Neo a MAX i vylepšenou A380 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Až do neděle 25. června hostí Paříž tradiční aerosalon pořádaný každé dva roky na letišti Le Bourget. Jako tomu je s železnou pravidelností, i letos se bude sledovat hlavně souboj dvou leteckých gigantů – amerického Boeingu a evropského Airbusu.

Již dnes přitom Boeing plánuje oficiálně představit nejnovější verzi legendárního modelu 737 označený MAX 10X. Nový přímý konkurent A320neo je v očích Boeingu označovaný za klíčový prvek, který konečně otočí prodejní statistiky v tak zvané single-aisle kategorii ve prospěch americké společnosti. V současné době totiž na jeden prodaný nízkokapacitní letoun Boeingu připadá celkem šest strojů jeho evropského konkurenta.

Podle slov výrobce spočívá revoluční přístup při vývoji 737 MAX 10X nikoliv ve snaze získat výhodu nad konkurentem v hrubé přepravní kapacitě, ale snížením nákladů připadajících na jednoho pasažéra. Díky pouze mírně prodlouženému trupu bez nutnosti zvýšení výkonu motorů se může MAX 10X pochlub o 5 % nižšími náklady na osobu na míli letu oproti jeho modelovému předchůdci MAX 9, jenž zažije v Paříži taktéž svoji premiéru. I taková mírná změna přitom znamená pro dopravce možnost výrazně vyšší konkurenceschopnosti proti aerolinkám létajícím s A320neo.


Boeing 737 MAX 10X zatím známe jen z představ výtvarníka / Obrázek Boeing

Oproti tomu Airbus si je svým zatím opravu úspěšným modelem na scéně single-aisle dopravních letadel natolik jistý, že se chce pro příští roky zaměřit hlavně na revitalizaci stále upadajícího programu A380. Namísto prodeje nových velkokapacitních strojů výrobce cílí na stávající uživatele možností upgradu již létajících Airbusů do podoby A380 plus. Upgrade spočívá podobně jako u Boeingu hlavně v optimalizaci provozu v podobě zlepšení aerodynamických vlastností, jednodušší údržby, novější avioniky a díky novému návrhu interiéru i mírném navýšení kapacity stroje. Pro oko nejvýraznější změnou jsou dva mohutné dělené sharklety, jejichž instalace umožní snížení spotřeby o 4 %, což ve spojení s 80 sedadly navíc a levnější údržbou umožní snížení nákladů na osobu až o 13 %. Airbusu se tak, zdá se, podařilo posunout zatím spíše nerentabilní projekt směrem k reálně provozovatelnému letadlu. Bude-li dnes již ikonický letoun nadále v provozu (a ve výrobě) však ve výsledku záleží pouze na dopravcích.

Během následujícího týdne se však kromě Airbusu a Boingu hodlá prezentovat i celá řada dalších světových výrobců. Spolu s novou "sedm-tři-sedmičkou" a vylepšenou A380 se tak očekává představení dalších asi 14 letounů. Mezi nimi nebude chybět například ani proudový Cirrus SF50 Vision Jet, A350-1000, či Airbus Helicopters H160. Mimo to se očekává i představení konceptu dlouho očekávané a řadou teorií a mýtů ověnčené nové modelové řady společnosti Boeing, jež by v návaznosti na předchozí letouny měla nést označení 797.

Živý přenos z pařížského aerosalonu můžete sledovat zde:


ŽIVÝ přenos z Le Bourget / youtube/Salon du Bourget

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář