Ruzyňské letiště slaví 80 let provozu, na rozvoj chce v další dekádě dát 27 miliard

06.04.2017 2 příspěvky

Ruzyňské letiště slaví 80 let provozu, na rozvoj chce v další dekádě dát 27 miliard
Ruzyňské letiště slaví 80 let provozu, na rozvoj chce v další dekádě dát 27 miliard (Zdroj: Aeroweb.cz)

Pražské letiště Václava Havla, které zahájilo svůj provoz na pláni Dlouhá míle v katastru dnešní městské části Praha-Ruzyně 5. dubna 1937, plánuje v příštím desetiletí investovat do svého rozvoje jednu miliardu eur, tedy zhruba 27 miliard korun. Rozšíření a přestavby se dočká Terminál 2, úpravami projde rovněž veřejný prostor před terminály. A realizace by se mohl také konečně dočkat dlouho známý projekt nové ranveje. Letiště o tom u příležitosti 80letého výročí provozu informovalo v tiskové zprávě.

Aktuální prognóza podle zástupců letiště předpovídá v dalších 20 letech průměrný meziroční růst leteckých cestujících o 3,4 %. Aby Letiště Václava Havla Praha v budoucnosti udrželo krok s letišti v dalších vyspělých zemích a mohlo uspokojit poptávku po cestování letadlem, je nutné plánovaně růst na úrovni trhu. „Rosteme opatrně podle růstu cestujících. Pět milionů lidí navíc oproti současnému stavu už pro nás znamená rozšiřování kapacit všeho od parkovišť přes odbavení, dráhového systému až po služby. Proto jsme ve spolupráci s renomovanými mezinárodními konzultanty rozpracovali rozvojové studie, které nám umožní postupný rozvoj realizovat,“ vysvětluje Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.


Vizualizace Letiště Praha

V dlouhodobém výhledu Letiště Praha počítá s rozšířením Terminálu 2 v několika etapách. Postupně se z něj stane hlavní odbavovací místo pro cestující i jejich zavazadla, kde všichni budou procházet přes jednu centrální bezpečnostní kontrolu. „Máme jasnou představu, jaké jsou možnosti rozšíření kapacity letiště, a jsme připraveni do rozvoje investovat. Podle aktuální situace na trhu odhadujeme, že do rozšíření terminálu a stavby paralelní dráhy bychom ve střednědobém horizontu investovali okolo 27 mld. Kč. To nám umožní odbavovat až 21 mil. cestujících ročně. Umíme se ale podívat i dále do budoucnosti na vizi pro další generace, která by umožnila zvýšit kapacitu až na 28 mil. cestujících ročně,“ řekl pan Řehoř.

Do té doby je nutné zajistit dílčí navýšení kapacit ve stávajících prostorách. Minulý rok odbavilo Letiště Václava Havla Praha rekordních 13 milionů cestujících, letos se očekává výsledek ještě o 8 %, více a přitom se jeho současná kapacita pohybuje okolo 15 mil. cestujících ročně. „Již v tomto roce jsme zahájili dílčí úpravy, které nám pomohou zvýšit kapacitu současné budovy terminálu a dráhového systému. Do roku 2020 se chystáme investovat 2,3 mld. Kč do navýšení počtu odbavovacích ostrovů, odbavovacích přepážek i stanovišť bezpečnostní kontroly. Tím se zvýší kapacita terminálů až na 17 mil. cestujících. Počet vzletů a přistání na dráze zase pomohou navýšit rychloodbočky, které letadlu umožní ranvej dříve opustit,“ dodal předseda představenstva letiště.

Letiště se zároveň zabývá projekty na zlepšení dopravní obslužnosti, možností parkování a využití veřejného prostoru před terminály. Spolu s urbanistickou studií širšího území okolo letiště chce tyto projekty v letošním roce rozpracovat do tzv. zastavovacího plánu, který by poskytl přesnější představu budoucí výstavby a úpravy veřejných částí.

Srovnání kapacity konečného řešení Terminálu 2 se současností

  • Vznikne prostor až pro 7 odbavovacích ostrovů s až 168 odbavovacími přepážkami (dnes 60)
  • Vybuduje se centrální stanoviště bezpečnostní kontroly s propustnost íaž 5 500 osob za hodinu
  • Zvýší se počet stání pro letadla - v konečné fázi až 75 / z toho pro velkokapacitní letadla 18 (dnes 50/4)
  • Letiště získá kombinované stojánky s možností odbavení 1 velkého nebo 2 menších letadel

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Draha

26.04.2017 v 21:34 Pezr

Letiste Praha jako letiste regionalniho vyznamu nepotrebuje dalsi drahu. Provoz tam je jen ve spicce tj. rano a v podvecer, jinak uplne prazdno. Navic letiste Vodochody odtahne dalsi provoz. Statni podnik je uplne na nic.

Odpovědět

RE: Draha

27.04.2017 v 12:43 Frequent Flyer

Petrz: přesně tak, Ruzyně zeje prázdnotou. A jeden let A-380 za den to nezachrání, navíc Letiště ani nedokáže zvládnout kufry v rozumném čase, čeká se na ně třeba hodinu. To vyloženě potěší, když se člověk dotrmácí odněkud zdaleka. Ale chápu, stavba nové dráhy by představovala takový stroj na ulité peníze, že se těm nápadům ani nedivím.

Odpovědět

Přidat komentář