AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Retro letí

21. března 2017
Autor: Martin Tatek, celkové hodnocení článku: 3,5
Klíčová slova: Rubrika: Letadla

Nejen obrazně, ale i doopravdy. Retrojety, moderní dopravní letouny v atraktivním historickém kabátě, jsou dnes na každém letišti vítaným návštěvníkem. Viděli jste alespoň některé z nich?

Hezké šaty dělají člověka. A o letadlech to platí také. Pro aerolinky je zajímavé livery marketingovou značkou a takzvaný retro styl je v tomto ohledu samostatnou kapitolou. A protože takové přebarvení jednoho letadla do nevšedních barev je docela drahá záležitost, je každý letoun originál a budí pozornost nejen mezi spottery všude tam, kde přistane.

Poprvé v Americe

Do tzv. retro barev začaly aerolinky oblékat svá letadla zpravidla v rámci oslav výročí založení, zavedení proudových letů či z důvodů jiných významných milníků historie. Není bez zajímavosti, že jako mnoho novinek v aviatice se také první letouny v tomto stylu objevily poprvé za velkou louží v Americe. Logicky tomu však nebylo až tak dávno.

Podle dostupných zdrojů byl tento trend „in“ poprvé v roce 1999, kdy společnost American Airlines představila svůj zbrusu nový Boeing 757 (reg. N679AN) v takzvaném Astrojet livery. Jeho klasické „ocelové“ barvy odkazovaly na rok 1959, kdy byl u American Airlines zahájen proudový věk. Dnes však původní „sedmpětsedmičku“ v těchto barvách již neuvidíme. Pokud budete mít ale štěstí, můžete na amerických letištích potkat modernější Boeing 737-800 (reg. N951AA), který tento kabát u „AA“ nosí i nadále.

Také Air Canada představila v podobné době jako American Airlines svůj retrojet. Airbus A319 (reg. C-FZUH) svými barvami připomínal předchůdce současných aerolinek, společnost Trans Canada Air Lines.


Foto Flyingcolors.onewavemedia.com

Vedle severoamerických dopravců patří k průkopníkům retro stylu v letectví i kolumbijská Avianca, která svůj Boeing 757 (reg. N321LF) představila u příležitosti 80. výročí shodou okolností také v roce 1999. Pokud jde o americký kontinent, nelze nezmínit ani mexickou společnost Mexicana de Aviación, která ukončila svůj provoz po dlouhých 89 letech existence v roce 2010. Ještě předtím však stihla přetřít do atraktivních historických barev se stylizovaným aztéckým horoskopem na ocasní ploše Boeing 757 (N380RM) a Airbus A320 (reg. N405MX).


Foto Wikimedia.com

Nové jumbo ve starých barvách

V Evropě se retro styl v letectví rozšířil s mírným zpožděním, avšak s o to větší intenzitou. Jednou z prvních společností, která přebarvila moderní stroje do historických barev, byla německá Lufthansa. V letech 2005 až 2014 nosil u příležitosti 50. výročí společnosti atraktivní livery Airbus A321 (reg. D-AIRX), kterého v roce 2012 doplnil druhý stroj stejného typu (reg. D-AIDV). A nezůstalo pouze u něj. O deset let později, k oslavě 60. výročí, připravil německý vlajkový dopravce leteckým nadšencům opravdovou lahůdku. Do historického kabátu ze 70. let minulého století oblékla ikonu nebes, zbrusu nový Boeing 747-8I Jumbojet (reg. D-ABYT).


Foto Aero.de

Ostatní evropští dopravci na sebe nenechali dlouho čekat a tak, jak postupně oslavovali různá historická výročí, opouštěly lakovny další a další retrojety. Například Air France představily v historických barvách Airbus A320 (reg. F-GFKJ), který však dnes již ve vzduchu neuvidíme. Své působení u francouzských aerolinek letoun ukončil po 24leté službě v roce 2013. Originální retro odhalily v roce 2009 i partnerské KLM, které tak učinily v rámci oslav 90. výročí svého působení v letecké dopravě. Z celé velké skupiny evropských aerolinek s vlastním „retrem“ jmenujme dále alespoň Tarom, Finnair, Iberia, Austrian Airlines, Aeroflot, Adria Airways, Alitalia, Turkish Airlines atd.

I v daleké Asii a Austrálii

Postupem let začalo skoro platit pravidlo, že kdo neměl ve své flotile alespoň jeden retrojet, nebyl „in“. Počet takto zbarvených letounů stoupal jak v Evropě, tak i ve vzdálených koutech světa; potkat byste je mohli i v Asii a v Austrálii. Například Thai Airways a Malaysia Airlines představily v historických barvách podobně jako Lufthansa i legendární Boeingy 747-400.

Thajci ten svůj (reg. HS-TGP) v letech 2010-2013, kdy nosil speciální livery u příležitosti 50. výročí založení aerolinek. Oproti tomu v posledních letech těžce zkoušená malajsijská společnost disponuje i dnes vedle červenobílého jumba (9M-MPP), jehož barvy odkazují na 70. léta také menším retrojetem v podobě Boeingu 737-800 (reg. 9M-MXA). Ten na trupu nosí číslovku 40 a barvy, které pamětníky upomínají na rok 1972, kdy se z tehdejších Malaysia Singapore Airlines staly Malaysia Airlines System a Singapore Airline.

Pokud jde o Asii, nelze nezmínit také velice zajímavý retrojet, který v roce 2009 představily japonské All Nippon Airways. V tzv. barvách Mohican Blue z přelomu 60. a 70. let létal od roku 2009 několik následujících let Boeing 767-300 (reg. JA602A).


Foto Wikimedia.com

Jedna z nejstarších leteckých společností světa, australské Qantas Airways, má ve své více než 120kusové flotile také dva zajímavé retro letouny, oba typu Boeing 737-800. První z nich (reg. VH-XZP) nese název po dřívějším šéfovi společnosti Jamesi Strongovi a odkazuje na 94. narozeniny aerolinek. Do provozu byl uveden v roce 2014 a jeho propagace se účastnil i známý americký herec, pilot a majitel několika letadel John Travolta, který působí jako oficiální ambasador „dobré vůle“ australského dopravce. Oproti tomu druhá „osmistovka“ (VH-VXQ) byla v historických barvách představena v roce 2015. Stroj s názvem Retro roo II odkazuje svým livery na přelom 50. a 60. let, kdy Qantas mezi prvními vstoupily díky Boeingu 707 do proudového věku.


Foto Wikimedia.com

Připomínka pohlcené konkurence a pakistánská čtyřka

Největší skupinou retrojetů disponují v současné době zřejmě American Airlines. Devět letounů z desetičlenného stáda svým zbarvením představuje hlavní akvizice leteckých společností, které „áčka“ v dřívějších letech pohltily. Patří mezi ně tři Boeingy 737-800 v barvách TWA, RenoAir a Air Cal, Airbus A321 v původních barvách US Airways, čtyři menší Airbusy A319 v livery PSA, Allegheny, Piedmont a America West a nejmenší Dash 8 připomínající opět Piedmont.

Možná vás překvapí, že velikostí flotily retrojetů se rozhodně nenechaly zahanbit ani Pakistan International Airlines (PIA). Tři Airbusy A320 a jeden Boeing 777 nosí velice pěkné livery, které připomíná zlatou éru dopravce v 60. let minulého století.


Foto Pointmetotheplane.boardingarea.com

Turecké retro se zajímavým příběhem

Některé retrojety mají i svůj příběh a nejsou jen „pouhou“ připomínkou milníku v historii společnosti. Například Airbus A330 Turkish Airlines nese stejné barvy jako stroj, který v roce 1985 odvezl z válkou ohroženého Teheránu 215 japonských občanů. Letadlo bylo v roce 2015 pokřtěno japonským jménem Kushimoto, a to nejen u příležitosti 30letého výročí záchranného letu, ale také proto, že uplynulo 125 let od doby, kdy obyvatelé japonské vesnice právě s názvem Kushimoto zachránili turecké námořníky z potopené fregaty. Nutno dodat, že tyto příběhy jsou v obou vzdálených zemích prý velmi známé (byl o nich natočen i film) a už jen přílet tureckého retra do Japonska byl sledovanou
a emotivní událostí (více se můžete dočíst v tiskové zprávě Turkish Airlines)

Vousáči s kódem OK

Nebyl by to úplný článek o retrojetech, kdybych nezmínil alespoň v krátkosti také české „vousáče“. Tyto dva Boeingy 737-500 Českých aerolinií nosily v letech 2011 až 2013 stylové retro barvy z 50. let minulého století. „Modrovousý“ Boeing (reg.OK-XGB) byl přelakován v anglickém Bournemouthu, oproti tomu druhá „sedmtřisedmička“ (reg. OK-XGC) se nových barev dočkala v Ostravě. V obou případech tomu bylo u příležitosti 55. výročí prvního proudového letu ČSA. Avšak v souvislosti se zaměřením se aerolinek na produkty evropského Airbusu se oba letouny neohřály v novém kabátě na pravidelných linkách moc dlouho. Po svém odstavení na ploše Letiště Václava Havla Praha v roce 2013 několik měsíců čekaly na svého nového kupce, načež českou metropoli opustily.

Kde se retrojety objeví?

Pokud vás retrojety zaujali a chtěli byste je vidět na vlastní oči, akorát nevíte, kdy a kde objeví, sledujte je. Není nic jednoduššího než využít známých webových stránek www.flightradar24.com. V tabulce níže naleznete přehled těchto moderních strojů v historickém livery včetně registrací jednotlivých letadel. S její pomocí je na uvedeném webu dohledání konkrétních letounů otázkou několika sekund.

Pro opravdové fandy připomenu, že pokud jde o Českou republiku, respektive hlavně o Letiště Václava Havla Praha, nejčastěji zde můžete vidět retrojet rumunského dopravce Tarom. Zřídka sem posílá retro i Aeroflot, LOT, Aer Lingus, Air Malta a výjimečně i Lufthansa, Austrian Airlines nebo SAS.

Retrojety po světě

tučně jsou zvýrazněny stroje, které je možné vidět i v Praze

DOPRAVCE REG. TYP POZNÁMKA
Aer Lingus EI-DVM Airbus A320-214 Připomíná 60. léta (75. výročí).
Aeroflot VP-BNT Airbus A320-214 Livery od roku 1956 (90. výročí).
Air Canada C-FZUH Airbus A319-113 Trans Canada Airlines retrojet.
Air Malta 9H-AEI Airbus A320-214 Připomíná 70. léta (40.výročí). 
Alaska Airlines N569AS Boeing 737-890 Připomíná 40. léta (75. výročí).
American Airlines N578UW Airbus A321-231 US Airways Heritage Livery
American Airlines N742PS Airbus A319-112 PSA Heritage Livery
American Airlines N744P Airbus A319-112 Piedmont Heritage Livery
American Airlines N745VJ Airbus A319-112 Allegheny Heritage Livery
American Airlines N837EX Bombardier Dash 8-102 Piedmont Heritage Livery
American Airlines N838AW Airbus A319-132 America West Heritage Livery
American Airlines N915NN Boeing 737-823 TWA Heritage Livery
American Airlines N916NN Boeing 737-823 Reno Air Heritage Livery
American Airlines N917NN Boeing 737-823 AirCal Heritage Livery
American Airlines N951AA Boeing 737-823 Astrojet Retro Livery
Austrian Airlines OE-LBP Airbus A320-214 Připomíná 50.-60. léta (50. výročí).
Condor D-AICA Airbus A320-212 Připomíná 60. léta.
Condor D-ABUM Boeing 767-31B(ER) Připomíná 70. léta.
Dniproavia UR-DPA Embraer ERJ-145LR 80. výročí.
Garuda Indonesia PK-GFM Boeing 737-8U3 Připomíná 60. léta.
Garuda Indonesia PK-GFN Boeing 737-86N Připomíná 70.-80. léta.
Iberia EC-KKS Airbus A319-111 80. výročí.
Japan TransOcean Air JA8999 Boeing 737-446 Retro Southwest Air Lines Livery
KLM PH-BXA Boeing 737-8K2 Připomíná 50.-60. léta (90. výročí).
LOT SP-LIE Embraer ERJ-175 85. výročí.
Lufthansa D-ABYT Boeing 747-830 60. výročí. 
Lufthansa D-AIDV Airbus A321-231 Připomíná 50. léta.
Malaysia Airlines 9M-MXA Boeing 737-8H6 40 Years Retro Livery
Middle East Airlines OD-RMI Airbus A321-231 70. výročí.
Pakistan International Airlines AP-BLA Airbus A320-214 Retro Livery
Pakistan International Airlines AP-BLT Airbus A320-214 Retro Livery
Pakistan International Airlines AP-BLU Airbus A320-214 Retro Livery
Pakistan International Airlines AP-BMG Boeing 777-2Q8(ER) Retro Livery
Qantas VH-XZP Boeing 737-838 94. výročí.
Qantas VH-VXQ Boeing 737-838 50.-60. léta.
SAS OY-KBO Airbus A319-132 Připomíná 50. léta (60. výročí).
Southwest Airlines N792SW Boeing 737-7H4 Classic Retro Livery
Southwest Airlines N714CB Boeing 737-7H4 Classic Retro Livery
Southwest Airlines N711HK Boeing 737-7H4 Classic Retro Livery
Tarom YR-BGG Boeing 737-78J 55. výročí
Transcarga Airways YV562T Airbus A300B4-203(F) Připomíná 70. léta (cargo!!!).
TUIfly D-ATUF Boeing 737-8K5 Retro Livery
Turkish Airlines TC-JNC Airbus A330-203 Připomíná 80. téta (Kushimoto).
United N475UA Airbus A320-232 Připomíná 70. léta (85. výročí).
United N75435 Boeing 737-924(ER) Continental Airlines (připomíná 50. léta).

zdroj: www.flightradar24.com







Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 3,5

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 0 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.


Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 9 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.158.214. xxx
Každý let, který pilot přežil lze považovat za úspěšný.

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 





Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.