Čína poprvé veřejně představila „neviditelný“ Chengdu J-20

04.11.2016 2 příspěvky

Čína poprvé veřejně představila „neviditelný“ Chengdu J-20
Čína poprvé veřejně představila „neviditelný“ Chengdu J-20 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Čína na mezinárodní letecké výstavě ve městě Ču-Chaj poprvé veřejně představila svůj nejnovější vojenský stíhací letoun Chengdu J-20. Na výstavě se letově představily hned dva exempláře stroje, které v rámci minutového vystoupení předvedly několik průletů se základními manévry. Žádné nové informace o letounu však zatím Čína neposkytla.

Asijský ekonomický gigant se tak snaží dát najevo, že je vývoj jeho vůbec první stíhačky páté generace již ve finální fázi, stále však není úplně jasné, jaká je její opravdová bojová hodnota. Podle řady západních leteckých a vojenských expertů je J-20 spíše demonstrátorem technologických schopností Číny než pokrokovým bojovým strojem. Jedním ze základních předpokladů moderního bojového letounu, zvláště pak stroje páté generace, je totiž pestrá senzorová výbava, ať už ve formě radarů s aktivním elektronickým snímáním (AESA) či optických zaměřovačů, schopnost efektivní datové komunikace a s ní související vysoká míra situačního povědomí. V případě čínské armády však zatím není známo, že by se podobné systémy snažila aktivně vyvíjet.


Pilotní kabina J-20 si na první pohled co do výbavy nezadá s moderními stroji západní provenience / Foto air-defence.net

Celá řada komponentů, zvláště avionika a pohonný systém, navíc není čínského původu, ale je pouze v Číně licenčně vyráběná podle ruské technologie. Kontroverze přitom panují zvláště okolo motorů Saturn AL-31 stejnojmenného ruského výrobce, které Čína ve velkém množství nakupuje pro implementaci právě i do nových J-20. Motory však nejsou pro zástavbu do „neviditelných“ letounů přímo určeny, a dá se tak předpokládat, že jejich tepelná stopa bude nesrovnatelně větší, než je tomu u moderních amerických strojů páté generace. Snaha o co nejlepší stealth vlastnosti by tak s použitím senzorů, pracujících v infračerveném pásmu, přišla vniveč. Časem by sice chtěla Čína jednotky nahradit domácími WS-15, i ty jsou však pouze upravenou verzí ruských R-79V-300, testovaných na námořním STOVL letounu Jakovlev 141.

I přes řadu nedořešených technických problémů by chtěla ČLOA zavést J-20 do výzbroje do konce příštího roku. Dá se předpokládat, že letoun bude nadále modernizován na základě zkušeností z jeho provozu.


J-20 poprvé před veřejností / youtube/CCTV News

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

kabina?

06.11.2016 v 19:55 Petr

"Pilotní kabina J-20 si na první pohled co do výbavy nezadá s moderními stroji západní provenience" Tohle co je na obrázku? Vždyť to vypadá jak simulátor z osazený displeji z eBay....

Odpovědět

RE: kabina?

06.11.2016 v 22:14 Michal

S dovolením bych Vám ke studiu doporučil prohlédnout si pilotní kabiny F-35, Su-50, F-15SE. Mírně rozdílná architektura a jiná barva přístrojové desky jsou opravdu jen detaily...

Odpovědět

Přidat komentář