POZOR! Od 1. srpna platí nová pravidla pro lety mimo Schengenský prostor

31.07.2016 4 příspěvky

Od pondělí 1. srpna platí nový zákon o ochraně hranic, který nutí piloty GA před letem mimo Schengen předávat údaje o osobách na palubě cizinecké policii. Dostupné informace jsou ovšem dosti chaotické.

POZOR! Od 1. srpna platí nová pravidla pro lety mimo Schengenský prostor
POZOR! Od 1. srpna platí nová pravidla pro lety mimo Schengenský prostor (Zdroj: Aeroweb.cz)

Trochu na poslední chvíli – nutno ovšem dodat, že spíše cizím zaviněním – se na stránkách Úřadu pro civilní letectví v tomto týdnu objevily informace o blížící se účinnosti nového zákona č. 191/2016 Sb., o ochraně státních hranic ČR. Ten se velmi výrazně dotýká jak provozovatelů letišť, tak i pilotů všeobecného letectví. Už od pondělí 1. srpna 2016 jim totiž přináší povinnost předávat informace o letu a všech osobách na palubě před každým letem vedoucím mimo tzv. Schengenský prostor či naopak z nečlenských zemí Schengenského prostoru do něj. Informace a přesné pokyny však nejsou příliš jasné.

Nejasné pokyny

Ačkoliv dvě noticky na stránkách Úřadu pro civilní letectví (ZDE a ZDE) jsou velmi stručné a nepříliš názorné, je třeba dodat, že ÚCL v tomto případě plní roli pouze jakéhosi komunikačního prostředníka. „ÚCL není zpracovatelem těchto informací, o jejichž předání jsme byli požádáni ze strany Policie ČR, a ani nejsme subjektem, který je schopen podat výklad ustanovení tohoto zákona. S ohledem na časový prostor jsme nebyli schopni tyto informace a jejich výklad sami zajistit a snažili jsme se provozovatele alespoň upozornit na tyto nové povinnosti, kde jejich neplnění jde k tíži příslušného provozovatele nebo velitele letadla,“ vysvětlil na dotaz redakce tiskový mluvčí ÚCL pan Vítězslav Hezký. Zároveň nás odkázal na Službu cizinecké policie PČR, která plní roli státní moci v pro nás klíčových otázkách zmiňovaného zákona.

Také na stránkách cizinecké policie visí informace pro velitele letů všeobecného letectví, ve které se mimo jiné uvádí: „Od 1. srpna 2016 platí, že kapitán letu v rámci General Aviation musí před odletem z nebo do České republiky zaslat na ŘSCP (Ředitelství služby cizinecké policie, pozn. red.) letový plán a údaje o cestujících v rozsahu – jméno, příjmení, státní příslušnost a číslo cestovního dokladu. Tyto informace předá kapitán letadla pomocí formuláře v zabezpečené webové aplikaci na adrese: https://rscpapli.policie.cz nejpozději v době, kdy bude na Řízení letového provozu podávat letový plán a kdy bude žádat o start nebo přistání na všech mezinárodních letištích v České republice, mimo letišť Praha-Ruzyně, Brno-Tuřany, Ostrava-Mošnov, Karlovy Vary a Pardubice.“

Podle této informace je to způsob, kterým lze naplnit ustanovení § 8 zákona č. 191/2016 Sb., jenž doslova říká:

„Povinnosti velitele letadla

  1. Velitel letadla na vnějším letu jiném než prováděném provozovatelem obchodní letecké dopravy je v souladu se Schengenským hraničním kodexem povinen předat před odletem Ředitelství služby cizinecké policie letový plán a údaje o cestujících v rozsahu stanoveném v odstavci 2.
  2. Údaji o cestujících se rozumí jméno, popřípadě jména, příjmení, datum narození, státní občanství a číslo cestovního dokladu všech cestujících.“

Již na první pohled je zřejmé, že si povinnosti dle zákona s povinnostmi dle cizinecké policie lehce kolidují.


Hraniční kontrola může mít mnoho podob... / Foto Kensaviation.com

Formulář s podivnými kolonkami

Předně si upřesněme pojem vnější let, se kterým pracuje zmíněný paragraf zákona. Ten je v § 2 téhož zákona definován jako „let z území členského státu (stát, který uplatňuje Schengenský hraniční kodex v plném rozsahu, viz tentýž par., pozn. red.) na území jiného než členského státu, let z území jiného než členského státu na území členského státu nebo let s mezipřistáním na území jiného než členského státu“. Zjednodušeně řečeno, jedná se o každý let, který vede přes vnější hranici tzv. Schengenského prostoru.

Dost dobře tak nemůže tato nová informační povinnost platit pro každý let z/do České republiky, jak uvádí – snad jen nedopatřením – výše citovaná informace na stránkách cizinecké policie. Na druhou stranu se v souvislosti s tím nabízí otázka, koho má pilot informovat, pakliže let překračuje vnější hranici Schengenu, ale nemíří ani z, ani do ČR. Má v takovém případě opět informovat české úřady, nebo úřady členského státu, odkud/kam míří?

Další nejasnosti vyvstanou na světlo při pohledu na onen formulář na webu https://rscpapli.policie.cz, skrze který má pilot předávat informace o letu. Ačkoliv většina kolonek umožňuje vyplnění vlastních dat, při zadávání místa odletu a místa příletu musíte vybrat z předvoleného listu dat. Jedná se o záhadně řazené řetězce písmen, které s největší pravděpodobností představují ICAO názvy (nikoliv kódy) mezinárodních letišť. Přes vyhledávání se dají v reálném čase v seznamu vyfiltrovat přesně dané řetězce písmen, přes které se dříve či později snad prokoušete ke svému místu odletu/příletu. Lze se domnívat, že právě zvolením místa odletu a místa příletu v tomto seznamu je naplněna povinnost „zaslat letový plán“, jak jej zmiňuje pokyn cizinecké policie.

Asi největší nejasnost ovšem vzbuzuje věta „Tyto informace předá kapitán… (…) …kdy bude žádat o start nebo přistání na všech mezinárodních letištích v České republice, mimo letišť Praha-Ruzyně, Brno-Tuřany, Ostrava-Mošnov, Karlovy Vary a Pardubice.“ Zákon jako takový totiž nic o statutu letiště, pro které tato povinnost platí, neříká a jak již prokázal případ létání nad národními parky, podstatné je právě to, co stojí v zákoně, nikoliv v jeho úředním výkladu. Zároveň není jasné, proč by se měly z této povinnosti vyčlenit lety z veřejných mezinárodních letišť, neboť pasovou kontrolou člověk prochází i na neveřejných mezinárodních letištích.

Řadu otázek na tyto nejasnosti jsme zaslali na Ředitelství služby cizinecké policie, do vydání tohoto článku jsme však odpovědi nedostali. Jakmile se tak stane, zcela jistě vás budeme informovat na stránkách Aerowebu.

Snaha správným směrem?

Dovolím si na závěr krátké zamyšlení. Je zcela nesporné, že tento zákon vznikl v reakci na současnou demografickou situaci, se kterou je zejména Schengenský prostor konfrontován. Do jisté míry ho chápu.

Na druhou stranu mi není známo, že by byly právě lety kategorie všeobecného letectví hlavní či jakkoliv významnou cestou pro nelegální migranty do Evropy. Vzhledem k tomu, že při všech letech přes vnější hranici Schengenského prostoru platí a vždy platila povinnost procházet pasovou kontrolou, působí nová povinnost – navíc sdělená tímto způsobem – jako zbytečná přítěž pro pilota, která z hlediska výsledků nemusí přinést vůbec nic, zato plánování obyčejného letního výletu do Chorvatska či zpět zbytečně zkomplikuje.

Anebo je skutečným důvodem této informační povinnosti něco jiného? To už opět nechám na vašem posouzení…

Závěrem znovu připomínám, že celou situace sledujeme a v případě nových informací vás budeme na Aerowebu ihned informovat.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Předávání údajů

01.08.2016 v 16:33 Vladimír Hadač

Všechny uvedené údaje se předávaly i před 1. 8. 2016 - pilot či chcete-li velitel letadla je předával provozovateli letiště, který je doplnil do žádosti o hraniční kontrolu, kterou postoupil cizinecké policii. Jak mi dnes z této instituce upřesnili, změna je v přenesení odpovědnosti na velitele letadla - provozovatel letiště bude plnit pouze roli informátora o odbavení (nebude operovat s údaji o cestujících).

Odpovědět

RE: Předávání údajů Let do Chorvatska

03.08.2016 v 14:14 Michal

Změnu vnímám v tom ze pokud mám čas včas plánovat letim přes neveřejné mezinárodní letiště v Čechách, kde jsou nižší poplatky než na mezinárodním českém a pokud se rozhodují na poslední chvíli tzn. v kratší době než 24 hodin před odletem (výborný formulář se mi s vypětím sil podařilo vyplnit ale nejde odeslat v kratší době než 24 hodin a navíc hlásí chybí ve jménech a cestovních dokladech - neobjevil jsem žádnou nápovědu kde hledat chyby) tak je levnější a operativnější letět přes Portoroz (26 EUR do 2t a odbavení asi pět minut bez dalších otázek a formulářů) a nebo pokud letíte víc na jich tak Maribor, kde je na let kvůli odbavení hleděno jako na technicky let s 50% slevou na Handling a Landing fee. Moje ponaučení vyhnete se mezinárodním letistim v Čechách pokud to jen trochu jde ušetříte si čas peníze a byrokracii

Odpovědět

Předávání údajů

04.08.2016 v 7:31 Ondra

Spis mi toto cele pripada, jako po cesku vylozeny evropsky zakon.. V Nemecku nebo Rakousku je standardnl, ze takove informace zaslete k vasemu zahranicnimu letu (min 2 hodiny pred letem) a v naproste vetsine pripadu tim pro vas hranicni kontrola konci - policie nedorazi.. Jenom u nas si to zrejme urednik prebral tak, ze zada stejne informace, ktere potrebuje 24 hod predem, aby mohl naplanovat policejni posadky, ktere pojedou na kontrolu. Nedej boze, kdyz potrebujete letet driv z duvodu spatne predpovedi pocasi..

Odpovědět

kódy států

05.08.2016 v 20:27 Honza

Pokud byste hledali kódy států (zkratka STP) tak by to měly být ISO zkratky: http://www.lib.cas.cz/space.40/ZKR/STAT.HTM

Odpovědět

Přidat komentář