V České republice je leteckých škol nespočet. Jsou tu školy velké i malé, kvalitní i tzv. fabriky na peníze, školy takřka neznámé a školy, které mají reklamu snad všude. Hodně studentů se nechá strhnout právě takovou reklamou a nabídkou škol, které nabízejí pilotní průkaz za měsíc, výběr z několika druhů letadel a spoustu dárků k tomu.
Jelikož studuji letecky zaměřenou vysokou školu a jednoho dne bych se rád stál dopravním pilotem, i já jsem si prošel tímto výběrem a i já jsem se zpočátku nechával lákat nabídkami velkých škol. Neříkám, že všechny byly špatné. Často ale nebyly úplně „transparentní“, jak se dnes říká… Ne všechny školy totiž například přiznají hned na začátku všechny skryté poplatky, a tak se můžete později velice divit.
Rozhoduje místo i velikost
V mém výběru hrálo roli několik věcí. Předně určitě lokalita. Vzhledem k již zmíněnému studiu pro mě připadala v úvahu Praha a blízké okolí, a nebo některá ze škol na letišti v mém domovském městě, Mladé Boleslavi, či v okolí.
Velmi cenné informace mi v tomto ohledu poskytli moji kamarádi s podobným záměrem – naučit se létat. Jeden, který zakotvil v letecké škole v pražských Letňanech, si na jednu stranu pochvaloval vynikající dopravní dostupnost a létání skoro každý den ihned po škole, ovšem nepříjemně ho překvapily například nemalé přistávací poplatky, které si škola účtovala. Tuto informaci totiž nedostal dopředu.
Jiný kamarád našel své zázemí ve škole nedaleko od Prahy. Byla to poměrně velká škola s širokou členskou základnou. Přístup zdejších instruktorů byl na jednu stranu profesionální, ale právě velký počet klientů se často podepisoval na nedostupnosti letadel – tu byl nějaký stroj v servisu, tu byla letadla rozpůjčována, do toho občas nebylo počasí a výcvik se začal až nezdravě protahovat.
Zkušenosti obou pro mě byly velmi cenné. Uvědomil jsem si, že pilotní výcvik je už tak dost nákladný a nemělo pro mě úplně význam „přeplácet“ ho kvůli exkluzivní poloze letňanského (jiné pro výcvik PPL prakticky neexistuje) letiště. Stejně tak jsem věděl, že velká škola, kde se střídá jeden pilot za druhým, pro mě nebude úplně ideální. Padla tedy volba hledat leteckou školu s komornějším prostředím doma, v Boleslavi.
Než se dostanu k samotnému výsledku, zdůraznil bych ještě jednu okolnost, kterou zpravidla každý průvodce typu „jak se stát pilotem“ začíná. Tedy zdali se chcete létáním v budoucnu živit, anebo zůstane pouze vaším milovaným koníčkem. O svých snech jsem se již také zmínil, pátral jsem tedy logicky po školách, které mají letadla ve více kategoriích (jednomotorové, vícemotorové) a zároveň nabízejí i pokračovací výcviky, tedy například výcvik létání podle přístrojů či výcvik obchodního pilota. Sice vám nic nebrání udělat každý výcvik v jiné škole (stejně jako vám teoreticky nic nebrání vyměnit nevyhovující školu uprostřed výcviku), ale pro mě bylo podstatné najít zázemí, kde bych se dobře cítil a pokud možno získal všechny licence potřebné k povolání dopravního pilota.
Milá atmosféra a férové jednání
Moje rozhodnutí tedy nakonec bylo zkusit leteckou školu Czech Aviation sídlící na letišti LKMB. Škola disponuje letouny Cessna 152, Cessna 172 a Piper Seneca. Neváhal jsem a domluvil jsem si schůzku s instruktorem této školy hned na druhý den.
Čekalo mě přátelské přijetí ve staré letištní věži, kde se nacházela i učebna této školy. Nyní se škola přestěhovala do nových prostor, také na místním letišti. Hlavní instruktor trpělivě odpovídal na všechny moje dotazy (a že jich nebylo málo), vysvětlil mi všechny náležitosti ohledně ceníku, zejména co je a co není v ceně (toto jednání pro mě bylo po zkušenostech mého kamaráda milým překvapením). Následovala ukázka letadel. Jelikož měřím přes dva metry, téměř hned mi bylo jasné, že celý výcvik budu muset podstoupit v letadle Cessna 172, což ale vůbec nebylo na škodu.
Hned jsme se s instruktorem dohodli na první seznamovací hodině, která proběhla přibližně do týdne. Celý výcvik probíhal při dobré atmosféře, instruktor byl klidný a milý, a to dokonce i v době, kdy bych sám sobě nejradši nafackoval za tak dětinské chyby.
Co mi na této škole přišlo nejlepší, byla určitě časová flexibilita. Mohl jsem létat v jakoukoliv denní dobu, kterou jsem si vymyslel, samozřejmě za světla a při dodržení všech pravidel. Při navigačních letech jsem si mohl říct, kam bych se rád podíval, takže jsme je plánovali podle toho. Pro let na řízené letiště jsem si vybral letiště Václava Havla v Praze. Pro žáka PPL to byl neuvěřitelný zážitek, který všem rozhodně doporučuji.
Další výhodou je, že Czech Aviation létá i do zahraničí v rámci výcviku a Time Buildingu. Nejčastěji Zadar, Duxford (a místní letecký den Flying Legends), Salzburg – Red Bull Air Museum a mnoho dalšího.
Pečlivý výběr ušetří nervy i peníze
Kdybych to tedy měl shrnout, je určitě dobré před zahájením výcviku zhodnotit jak vlastní priority (Hledám spíše velký kolektiv, ve kterém budu více jako „klient“, anebo spíše osobnější prostředí, kde budu více jako „kamarád“? Každý to má totiž opravdu jinak…), tak zjistit co možná nejvíce referencí na organizace, které skončí ve vašem širším výběru. Pokud neporadí kamarádi, dá se leccos najít na internetu, na různých fórech či v diskusích.
Pokud hledáte komornější leteckou školu, kde vám vyjdou maximálně vstříc, ale v žádném případě ne na úkor bezpečnosti a pravidel, Czech Aviation v Mladé Boleslavi mohu určitě doporučit. Cena výcviku přesně odpovídala podmínkám, jaké jsme si před zahájením výcviku domluvili, bez skrytých poplatků a všemožných příplatků. Sice zde nevyfasujete tablet ani nažehlenou uniformu, ale vyfasujete mapu, u které víte, že se vám nikdy nevybije. A před každým letem si svůj stroj pořádně zkontrolujete, přičemž se často i malinko umažete. Na to je bílé pilotní košile určitě škoda, ale i to je na tom malém létání podle mě krásné.
Přeji všem šťastnou ruku při výběru!