Novinky v Databázi letišť 2016

15.04.2016 3 příspěvky

Nové, již devatenácté vydání Databáze letišť a leteckých map VFR obsahuje mnoho novinek - pojďme se na ně podívat detailně. Zároveň vás stručně seznámím s nejzákladnějšími změnami pro novou leteckou sezónu.

Novinky v Databázi letišť 2016
Novinky v Databázi letišť 2016 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Většina pilotů má již novou Databázi letišť 2016 včetně leteckých map ve své letecké brašně nebo přímo v letadle. Soudě alespoň podle vyprazdňujícího se skladu, ve kterém mi zbývá již posledních pár stovek výtisků. Distribuce odstartovala před třemi týdny a aktuálně jsme mezi piloty rozeslali více než 5 000 výtisků z šestitisícového nákladu! Pokud vás některá z uváděných novinek zaujme - doporučuji rovnou nalistovat patřičné stránky a prozkoumat ji detailně.

Mapa, mapa a ještě jednou mapa

Ano - celkem jsou k Databázi letišť letos přiloženy tři mapy! Letos se do Databáze letišť vrátila zpět ICAO mapa ČR od ŘLP ČR, která v loňském jarním termínu nevyšla (což byl také jediný důvod, proč v loňské Databázi letišť nebyla obsažena). Za dodání ICAO mapy patří velké díky Letecké informační službě ŘLP ČR.

Mojí novinkou je zcela přepracovaná Letecká mapa VFR 1 : 500 000. Na četná přání vás pilotů jsem přidal do mapy vrstevnice a stínování terénu. Vrstevnice jsem zpracoval na základě podrobného digitálního výškového modelu terénu od NASA a jsou vypočítány přímo na výšky ve feetech - to znamená, že v mapě nenajdete například vrstevnice pro výšku 1 969 ft a další pro výšku 2 297 ft (přepočítané na metrické výšky s krokem 100 metrů), ale jsou uvedeny s krokem 250 ft pro podrobné vrstevnice a s krokem 500 ft pro hlavní vrstevnice. Stínování terénu vychází z modelu "hill-slope" zobrazující tmavší barvou místa s vysokým sklonem terénu (vysoké stoupání/klesání). Přiznám se, že stínování jsem se dost obával - aby mapu nezničilo - a tak jsem jej provedl pouze jemným odstínem. Pro příští vydání mapy odstín určitě trochu zesílím, aby bylo stínování více výrazné.


Detail mapy VFR 1 : 500 000

Kritika zazněla také na původní způsob zobrazení lesů - nyní je barevnost přepracována a lesy jsou krásně zelené, tak jak je většina pilotů zvyklá. Mírně jsem vylepšil také kontrast mapy, aby byly dobře čitelné letecké informace. A pro fajnšmekry mám k dokoupení laminovanou variantu mapy - je oboustranně potažena tenkou matnou fólií. Je nejen nezničitelná, ale také se na ní perfektně píše jak obyčejnou měkkou tužkou (díky matnému povrchu fólie), tak různými druhy fixů, které se dají po letu dobře odstranit.

Třetí mapou je tzv. přehledka v měřítku 1 : 1 000 000, která se perfektně hodí pro plánování letů a jako pomůcka při letu podle GPS. Do té jsem nově doplnil stínovaný terén. K této mapě najdete na začátku knihy vložené malé praktické papírové pravítko - pro odměřování vzdáleností i kurzů v mapě. Setkal jsem se již také s dotazem, kam zmizelo druhé pravítko pro mapu 1 : 500 000, které jsem dříve také přikládal. Vyměnil jsem jej za novou (druhou) záložku v kroužkové vazbě klasického vydání. Nová záložka vám pomůže lépe nalistovat sekci Letiště (pravítka i záložky se tisknou jako přítisk s kartonovou obálkou knihy a na tiskový arch se již druhé pravítko bohužel nevešlo).

Mapy obsažené v klasické Databázi letišť

Na ty nesmím zapomenout - jedná se jak o přibližovací mapky řízených letišť, tak o zcela novou přehledku. Přibližovací mapky nově obsahují informaci o ILS (Systém pro přesné přiblížení a přistání) - jako pomůcku v nouzi nebo při leteckém výcviku. ILS jsou zobrazeny speciálním symbolem a doplněny popiskou obsahující frekvenci vysílače, přesný magnetický směr a identifikaci. Přibližovací mapky vám perfektně poslouží nejen pro přiblížení a odlet z řízeného letiště, ale také pro průlet jeho řízeným okrskem. Mapy jsou na okraji doplněny výpisem komunikačních frekvencí a pro lepší přehlednost obsahují popisky vzdušného prostoru se zvýrazněním nejnižší vertikální hranice. Na přání pilotů jsem na stránky oddílu Mapy sekce GEN zařadil také úplně novou přehledku v měřítku cca 1 : 1 500 000 (pamětníci si na podobnou mapu určitě vzpomenou - byla v zadní části knihy na dvojnásobně výklopném listu). Argumentem bylo, že při ztrátě přiložené přehledky 1 : 1 000 000 tato mapa chybí.


Detail přehledky 1 : 1 000 000

Významná novinka v sekci Letiště

Po zařazení šesti nových letišť/heliportů je v Databázi letišť zpracováno celkem rekordních 234 letišť, UL ploch a heliportů v ČR a SR! Úplnou novinkou letošního vydání klasické Databáze letišť je přepracované uspořádání sekce letišť. Pro letiště se složitějším dráhovým systémem jsem připravil změnu v uspořádání informací na stránce. Podařilo se mi tím zvětšit plánek letiště, aby byly uvedené informace lépe čitelné. Navíc jsem vylepšil doplňující poznámky k vypublikovaným frekvencím pro provoz v blízkém okolí letiště, které jsou zobrazované v textových informacích o letišti. Před každou frekvencí pro provoz v okolí letiště je uvedena poznámka, ke kterému vzdušnému prostoru či letišti frekvence náleží (týká se jak klasické, tak Profi verze).

Zcela nová sekce Průvodce

Obsahuje náměty, kam si zaletět na oběd či večeři, do lázní, na golf, do leteckého muzea nebo kam naplánovat letecký výlet. Tato nová sekce je zatím v plenkách, také jsem ji měl již nějakou dobu připravenou v šuplíku, ale stále jsem hledal formu, jak ji přehledně zpracovat. Věřím však, že se Průvodce rychle rozroste hlavně přispěním vás, pilotů, a stane se výborným pomocníkem při plánování vašich letů a výletů. Průvodce najdete před sekcí Letiště (na začátku publikace - za oddíly Vysvětlivky a Briefing) a je označen také novou záložkou, která vám pomůže jednodušeji nalistovat nejen průvodce, ale i sekci letišť.


Ukázka z části Průvodce

Sekce GEN a Briefing

V sekci GEN jsem přepracoval informace o radiopostupech dle nejnovějších zvyklostí - za revizi sekce moc děkuji dispečerům-instruktorům ŘLP. Do informací o meteo zprávách jsem doplnil podrobný popis zprávy GAMET a také jsem nově zpracoval vzorový letový plán podle posledních standardů (za revizi a mnoho dalších podnětů děkuji Jirkovi Zemanovi z Aviatického klubu). Přepracování a doplnění se dočkaly také oddíly Obsah a Legenda do kterých mimo jiné přibyl podrobný přehled aplikací či programů pro tablety a počítače, ve kterých najdete aktuální informace přímo z vaší oblíbené Databáze letišť. Navíc jsem provedl také obecné přerozdělení sekce GEN - tak aby uvedené informace na sebe lépe navazovaly a tvořily logické celky. Řazení sekce GEN je podrobně popsáno hned na začátku publikace v oddílu Obsah. Velký úspěch zaznamenala loňská novinka - podrobný přehled vzdušných prostorů se specifickými požadavky pro vstup/provoz, která bude v oddílu Airspace sekce GEN již nastálo.

Sekce Briefing obsahuje pro letošek kromě změn a novinek také kompletní přehled nových kanálů s rozestupem 8,33 kHz. Kanály jsou uvedeny dle počátku jejich platnosti (listopad 2016 / březen 2017 / listopad 2017) včetně původního kmitočtu. Navíc jsou nové kanály (platné od listopadu letošního roku) již nyní uvedeny v závorkách v přehledu komunikačních frekvencí a u dotčených letišť přímo v textu. Tak, abyste po 10. listopadu, od kdy vstupují v platnost, vše zvládli bez problémů až do nového vydání Databáze letišť 2017.


Ukázka stránky v sekci letiště

Hlavní změny pro novou leteckou sezónu

Již dlouhodobě vedu statistiku počtu změn v rámci nového vydání Databáze letišť. Mnoho pilotů zřejmě překvapí, že alespoň jedna změna se každoročně vyskytne u cca 80 % letišť. To je také důvod, proč Profi verzi Databáze letišť v jarním termínu vydávám vždy jako nový celek (výměna všech listů letišť najednou) a ne jako změny k ruční výměně. Každý pilot by tak strávil několik hodin svého drahocenného času přebíráním a vyměňováním jednotlivých listů a po finanční stránce je vytištění cca 80 % změněných listů za skoro stejné peníze jako celý blok listů.

Významné změny se od loňského vydání vyskytly v uspořádání vzdušného prostoru (tato změna vyšla k 15. říjnu 2015 a kvůli ní jsem také na podzim připravil speciální vydání Letecké mapy VFR). Na jaře se k tomu přidala změna značení vojenských prostorů TRA a TSA. Bylo také změněno pár komunikačních a navigačních frekvencí. Dále byl na Slovensku zrušen ADIZ (ale byl nahrazen omezeným prostorem většího rozsahu) a změněna převodní výška na 10 000 ft AMSL. Mnoho významných změn proběhlo na jednotlivých letištích jak v Česku, tak na Slovensku. Ty nejvýznamnější změny najdete jako každý rok popsány v sekci Briefing - jedná se ale skutečně pouze o výčet změn s obecnou působností, jednotlivé změny jsou vždy zapracovány přímo k danému letišti a jejich podrobný výčet by přesáhl rozsah celé Databáze letišť natož sekce Briefing.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Děkujeme!

18.04.2016 v 22:30 Martin Ambrož

Děkujeme Vám, Patriku! Skvělá práce :-) Bez Vaší databáze by létání v ČR bylo pro mnoho pilotů náročnější a nebezpečnější.

Odpovědět

Mapy

21.04.2016 v 7:44 Roman Červášek LKHV

Patriku, jistě ostatní piloti dovolí, když jejich jménem poděkuji za skvělou práci. Zároveň poděkování patří i všem, kteří se na práci podíleli. Skvělé, díky

Odpovědět

Pravítko

10.05.2016 v 10:14 Petr

Daleko raději bych uvítal pravítko s měřítkem 1:500 000, než "ku milionu". Naštěstí dělit dvěmi snad umí každý, takže se dá tento problém přetrpět.

Odpovědět

Přidat komentář