Red Bull Air Race 2016 se blíží

27.02.2016

Už za necelé dva týdny se v Abú Dhabí rozběhne další kolotoč leteckých závodů mezi pylony. Ročník 2016 přináší opět upravený formát soutěže, především do něj ale zasáhnou hned dva Češi v hlavním poli.

Red Bull Air Race 2016 se blíží
Red Bull Air Race 2016 se blíží (Zdroj: Aeroweb.cz)

Jedenáctý ročník seriálu Red Bull Air Race je takřka na spadnutí. I pro třetí sezónu po tříleté pauze přichystali organizátoři drobné změny s cílem opět o něco zvýšit atraktivitu tohoto leteckého zápolení. S velkými očekáváními však budou k závodům s přílepkem 2016 vzhlížet i čeští fanoušci, kteří budou moci poprvé po boku svých souputníků z Francie a Spojených států podporovat hned dvojici svých zástupců v mistrovské třídě.

Bez legend a s dvěma Čechy

Naopak poprvé ve své historii se seriál rozběhne bez svého „otce zakladatele“. Péter Besenyei přezdívaným též „kmotrem“ jakoby loni společně se zprávou o svém konci v Red Bull Air Race poslal do světa i jiný jasný vzkaz: mé dítě už dospělo, je to plně soběstačný sport, který si svou pozornost získal, a jiní špičkoví piloti už mu v růstu pomohou více než já. Nejen minulá sezóna totiž právě takto vyznívala.

Besenyei, který se odhodlaně a samotářsky pokoušel pozvednout slávu maďarského leteckého průmyslu létáním na speciálu Corvus Racer vyrobeným přesně na míru pro něj, bohužel nemohl ani svým pilotním uměním překonat pionýrské „chyby“ inženýrů, které vývoj každého letounu nutně provází. Za zbylými piloty, kteří se svěřili do rukou osvědčených modelů Zivko Aeronautics či MXS-R, po dvě a půl sezóny spíše plápolal. V polovině té třetí se i on rozhodl pro pořízení nového Zivko Edge 540, avšak tento model jej nakonec provedl jen zbylými závody sezóny. Po vypadnutí v druhém kole posledního podniku v Las Vegas nečekaně v televizním rozhovoru oznámil: končím. Velkou autoritu pak vyprovodil potlesk a poklona celého airraceového paddocku.

Nejen maďarský pilot však dal letos své poslední sbohem závodním pylonům. Krátce po skončení sezóny přišla pro většinu fanoušků překvapivá zpráva také ze stáje úřadujícího trojnásobného mistra světa z Velké Británie. Paul Bonhomme se rozhodl pro krok, který většině sportovců dělá problém – odejít na vrcholu. Jistě to měl jednodušší v tom, že se rozhodně neloučí s létáním jako takovým a zároveň se nikdy netajil tím, že mu nový závodní model, kdy piloti bojují jeden s druhým namísto soubojů s časomírou, příliš nevoněl. I on však přiznal, že mu bude atmosféra Red Bull Air Race hodně chybět.

Dost o těch, kteří odchází, protože velká pozornost bude už za 14 dní směřovat také ke dvěma nováčkům, kteří si svými výkony v nižším Poháru vyzyvatelů vysloužili místo v elitní čtrnáctce, kde se pokusí „nahradit“ odcházející legendy. Pravidelným čtenářům Aerowebu není třeba připomínat, že kromě Slovince Petera Podlunšeka bude o titul mistra světa v letošním roce bojovat druhý pilot pod českou vlajkou, Petr Kopfstein. Vítěz premiérového ročníku Challenger Cupu sice loni svůj celkový triumf neobhájil, stabilními výkony v sezóně 2015 si však jednoznačně postup o level výš zasloužil.


Video Red Bull Air Race

Česká republika se tak řadí po bok Francie a Spojených států, které mají po dvou zástupcích v Master Class. Jiných změn startovní pole hlavních závodů pro letošek nedoznalo, nemůžeme však nepřipomenout ještě jednu novinku týkající se závodníků v Challenger Cupu. Do jeho startovního pole totiž vůbec poprvé pronikla zástupkyně něžného pohlaví. Laičtí pozorovatelé vidí v Mélanii Astlesové spíše politikum a cestu, jak přiblížit tento sport i ženám. Pravdou ovšem je, že letkyně si vydobyly své postavení v letecké akrobacii na zcela srovnatelné úrovni s muži a není důvod, proč by se jim nemělo dařit úspěšně konkurovat mužským protějškům také v air race. Ostatně i o tom napoví už první závod ročníku 2016…

Většina závodů v osvědčených lokacích

Závodní kalendář ročníku 2016 bude mít opět osm zastavení s tradičním zahájením ve Spojených arabských emirátech a zakončením znovu v nevadské poušti u Las Vegas. Už nečekaně brzy, v druhé půli dubna, přivítá ansámbl Red Bull Air Race druhý závod v rakouském Spielbergu.

Nejasnosti donedávna panovaly ohledně třetího japonského závodu, který byl před měsícem potvrzen na 4. a 5. června v Čibě. Město ve stejnojmenné prefektuře ležící na břehu tokijského zálivu tak bude znovu po roce mohutně podporovat domácího Jošiho Muroju. I bez přítomnosti Pétera Besenyeie se o podobný divácký zážitek jako loni pokusí nejen maďarští fanoušci při závodě v Budapešti v půli července.


Závodní kaledář RBAR 2016 (kliknout pro zvětšení)

O další měsíc později bude hostit závod Red Bull Air Race další tradiční zastávka v anglickém Ascotu. Ani velmi atraktivní závod na místním závodišti však nebude znamenat loučení startovního pole s Evropou, po šesti letech se totiž do kalendáře vrací německý Lausitz, kde ve zkráceném ročníku 2010 oslavil Paul Bonhomme svůj druhý titul mistra světa.

Vyvrcholení šampionátu však nastane stejně jako loni ve dvou říjnových závodech v USA. Jedinou ryzí novinkou v kalendáři bude závod v Indianapolis v Indianě, kde se ještě žádný závod Red Bull Air Race nekonal. Ačkoliv může být v tu dobu již nový mistr světa znám, korunován bude až po finálovém závodě v Las Vegas v Nevadě.

Větší šance pro nejrychlejší

A čím že by tedy měl ročník 2016 zaujmout ještě více než v letech předchozích? Organizátoři se rozhodli opět mírně sáhnout na pravidla, tedy přesněji řečeno na soutěžní systém. Bonhommem tolik kritizované duely pochopitelně zůstanou, protože zatímco závodníkům život komplikují, podívaná je díky nim zajímavější a napínavější.

Knock-out souboje se budou i nadále týkat jak prvního, tak druhého kola závodu. Zatímco však dosud rozhodovalo o složení dvojic v druhém kole startovní pořadí letců (a tedy de facto časy dosažené už v kvalifikaci), nově se budou piloti po prvním kole znovu řadit podle časů a nejrychlejší opět narazí na nejpomalejšího postupujícího. Může se tak klidně stát, že vítěz prvního duelu narazí v dalším kole na vítěze druhého duelu, ačkoliv by mu dosud systém přiřknul automaticky vítěze posledního duelu prvního kola.

Co to ve výsledku způsobí? Předvídatelný systém „fasování“ soupeřů v druhém kole přeci jenom umožňoval taktizování. Pokud jeden z dvojice v prvním kole nadělal plno chyb, druhému stačil prakticky let „na jistotu“, aby postoupil, nota bene když už věděl, na koho narazí v dalším kole. Nový systém však bude před druhým kolem všechny piloty opět narovnávat – úsilí všech soutěžících v prvním kole by tak měla být vedeno znovu snahou o co nejlepší čas.

Na principu finálového kola se ovšem nic nemění. V souboji čtyř pilotů o tři medaile bude tak jako vždy rozhodovat absolutní čas dosažený v „souboji“ s chronometrem.

Přesto bude v bojích o celkové prvenství jeden nový prvek. Vítěz každého závodu nebude získávat 12 bodů, ale hned 15. Tucet bodů obdrží druhý v pořadí, třetí 10, čtvrtý 8, pátý 6, šestý 5, sedmý 4, osmý 3, devátý 2 a desátý 1 bod. Nelineární hodnotící škála tak bude přeci jen mírně zvýhodňovat horní polovinu výsledkové listiny i samotného vítěze, který bude mít šanci odskočit svým soupeřům vždy o bonusový bod navíc. Bude tedy přeci jen hrát větší roli, zdali pilot závod ovládne, nebo se umístí na druhém místě.


Video Red Bull Air Race

Smoke on 2016!

Jak se tedy zdá, organizátoři Red Bull Air Race definitivně smazali veškeré otazníky, které po tříleté odmlce soutěže a organizačních problémech při závodech i v předchozích dvou sezónách (finále 2014 se mělo konat v Číně, nakonec se však uskutečnilo v Rakousku; třetí závod sezóny 2015 měl zavítat do Soči, ekonomické sankce však znemožnili ruským pořadatelům závod realizovat a pořadatelství si tak zopakovala chorvatská Rovinj) nad šampionátem ještě možná trochu visely.

Ročník 2016 se rozběhne v Abú Dhabí již 11. a 12. března. Pod dohledem kamer budeme moci sledovat nejprve kvalifikaci na první závod v pátek ve 13 hodin SEČ, první body se pak budou rozdělovat o den později už od 11 hodin SEČ.

I v roce 2016 se pochopitelně vše podstatné z dění mezi pylony, nad vodou i nad zemí, dozvíte v pravidelném zpravodajství na Aerowebu.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář