Společnost BSRD vyvinula hybridní proudový-raketový motor

11.02.2016

Společnost BSRD vyvinula hybridní proudový-raketový motor
Společnost BSRD vyvinula hybridní proudový-raketový motor (Zdroj: Aeroweb.cz)

Malá společnost BSRD amerického inženýra Johna Bossarda je jen krok od finálního produktu jeho dlouholetého vývoje hybridního motoru. Jednotka konstrukčně kombinující proudový motor s raketovým by mohla znamenat obrovskou revoluci ve vesmírné dopravě. Letouny vybavené těmito motory by mohly startovat jako běžná atmosférická letadla a ve velké výšce pak jen přepnout pohonné jednotky do raketového módu. Šlo by tak v porovnání s raketami, a to i těmi vícenásobně použitelnými, o velmi levný způsob dopravy do vesmíru.

Výhodou motoru pojmenovaného RTR je jeho „jednoduchost“ oproti ostatním hybridním jednotkám, jako je třeba připravovaný motor SABRE. Jednotka se skládá ze tří hlavních částí. Tělo tvoří samotný proudový motor, prozatím radiální, který má ale v zadní části prostoru pro hřídel schovanou druhou část konstrukce - spalovací komoru raketového motoru. Díky tomuto způsobu konstrukčního propojení motorů si nevzájem nijak nebrání v provozu. V cestě mají vystupující plyny jen třetí část konstrukce - výstupní trysku. Ta je složena z několika speciálně tvarovaných „tunelů“, díky kterým se při průchodu výstupních plynů celá tryska spojená se spalovací komorou roztočí. Odstředivá síla způsobená tímto efektem pak do spalovací komory pod velkým tlakem nasává palivo, tím odpadá potřeba turbočerpadla k čerpání paliva s okysličovadlem.


RTR během zkušebního zážehu v raketovém módu / Foto bsrd-llc.com

Strojům s tímto typem pohonných jednotek navíc bude stačit vynášet jeden druh paliva pro pohyb v i vně atmosféry (například kerosinu) a k němu jen nezbytnou zásobu okysličovadla pro vesmírnou část letu. BSRD už během několika desítek zkušebních zážehů prověřila funkčnost a efektivnost RTR, jako jeho hlavní výhoda se přitom ukázal vysoký poměr tahu k hmotnosti.

Bossardův tým se nyní snaží sehnat přibližně 2,5 milionů USD potřebných k dokončení a otestování finální verze motoru, případně i k zahájení jeho výroby. I kdyby se však BSRD žádný podpůrný grant získat nepodařilo, již nyní projevilo o technologii zájem prostřednictvím Air Force Research Laboratory letectvo Spojených států amerických.


Propagační video BSRD působí sice amatérsky, její motor RTR by ovšem mohl změnit budoucnost cest do vesmíru / Youtube AdvConcepts

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář