Čtvrtá generace legendy, Boeing představil verzi 737 MAX

10.12.2015

Čtvrtá generace legendy, Boeing představil verzi 737 MAX
Čtvrtá generace legendy, Boeing představil verzi 737 MAX (Zdroj: Aeroweb.cz)

Počet lidí i zájem o leteckou přepravu neustále roste a letecký výrobce Boeing to moc dobře ví. Zkraje týdne v americkém Rentonu proto ukázal čtvrtou generaci legendárního modelu B737 nazvanou MAX. Nové motory, upravená křídla a první použití systému fly-by-wire by modelu s padesátiletou historií měly přinést další desítky let úspěšného provozu. První prototyp 1A001 v nejbližších dnech čekají předletové testy; veřejnosti by se měl stroj oficiálně představit příští rok na červencovém leteckém festivalu v jihoanglickém Farnborough a první zákazníci jej obdrží v průběhu roku 2017.


První ukázka Boeingu 737 MAX / Foto Boeing

Hlavní inovaci přináší větší, silnější, ale taky těžší pohonné jednotky CFM International Leap-1B, které si kromě vyššího podvozku vyžádaly konstrukční úpravy křídla a podle slov společnosti v budoucnu umožní až o 15 procent ekonomičtější provoz ve srovnání s předchozími modely. Oproti konkurenčnímu Airbusu A320neo by s nimi měl nový Boeing nabídnout až o sedm procent ekonomičtější provoz. „Motory Leap-1B by měly získat typovou certifikaci krátce po prvním letu 737 MAX, který se uskuteční zkraje příštího roku,“ nechal se slyšet generální manažer programu 737 Keith Leverkuhn. Při pohledu zvenčí se dále mění výstup pomocné jednotky APU v ocasní části letounu převzatý z modelu 787 a také winglety neboli koncové části křídel.

Kokpit letounu v budoucnu nabídne 15,1palcové (38cm) LCD displeje Rockwell Collins používané v kokpitu Boeingu 787 Dreamliner, další změny by se však uvnitř letounu objevit neměly. Jeho kabina v současnosti se sedmi řadami počítačů po obou stranách připomíná spíše interiér experimentálního letounu. Kde se však nyní nachází pracoviště letových inženýrů, nalezne v budoucnu své sedadlo až 220 cestujících ve verzi MAX 9.


Zázemí pro sledování letových parametrů a zatížení / Foto Boeing

Drobné změny dozná i systém řízení, neboť rušiče vztlaku (spoilery) bude nově ovládat systém elektronického řízení fly-by-wire, jak potvrdil generální ředitel společnosti Jim Albaugh.

Dříve než sjel první model nové verze z výrobní linky, obdržel na něj Boeing 2 931 objednávek, i přesto však zaostává o přibližně 1 500 kusů za konkurenčním A320neo představeným před devíti měsíci. Ve srovnání s ním však americký výrobce nabízí více než jen nové pohonné jednotky, čas tedy ukáže, zdali to zákazníci ocení.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář