Konec pro klapky? Měnitelný tvar křídla za letu nabývá konkrétních obrysů

24.11.2015

Konec pro klapky?  Měnitelný tvar křídla za letu nabývá konkrétních obrysů
Konec pro klapky? Měnitelný tvar křídla za letu nabývá konkrétních obrysů (Zdroj: Aeroweb.cz)

Společnost Aviation Partners Inc. (API) zabývající se vývojem a výrobou „wingletů“, tedy konců křídel snižujících indukovaný odpor, navázala spolupráci s firmou FlexSys s cílem uvést na trh křídla s proměnnou geometrií v průběhu letu. Certifikaci prvních součástí schopných měnit svůj tvar na základě elektrického impulzu by americké společnosti rády získaly v horizontu dvou let, uvedl zakladatel společnosti API Joe Clark. Zprávu přinesl portál aviationweek.com

 
Systém FlexFoil schopný měnit tvar křídla za letu 

Nevýhodou současných křídel je jejich tvar, který je kompromisem mezi různými režimy letu. Cílem obou společností je proto zkonstruovat křídlo, které bude schopné přizpůsobit svůj tvar širokému rozsahu úhlů náběhu či rychlosti tak, aby mělo co nejlepší aerodynamické charakteristiky v každém okamžiku. Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) se testy zmíněné technologie zabýval v první polovině letošního roku, kdy ve spolupráci se společností FlexSys použil řídicí plochy s proměnnou geometrií na odtokové hraně křídla letounu Gulfstream III a absolvoval s nimi celkem 22 testovacích letů. Na závěr úřad konstatoval, že by technologie mohla „dramaticky snížit spotřebu paliva, hmotnost křídla a hluk produkovaný při vzletu a přistání.“

Systémem FlexFoil značícím adaptivní přizpůsobení odtokové hrany křídla (ACTE) by kromě nových letadel mohly být zpětně vybaveny i stávající stroje. Mimo letectví by své uplatnění mohl nalézt u řady objektů konajících pohyb v tekutém prostředím jako jsou listy větrných turbín či čerpadel.

Technologie by rovněž mohla pomoci při potýkání se s námrazou, neboť kroucení a změna tvaru profilu křídla by jejímu růstu zabránily efektivněji než nafukování náběžných hran, věří provozní ředitel API Hank Thompson. Tento systém by podle něj našel využití například u letounů ATR 42/72 či Bombardier Q400.

„Ke konstrukci křídla, které je schopné měnit svůj tvar v průběhu letu, nás inspiroval zdánlivě snadný pohyb ptáků ve vzduchu,“ poukázal na podobnou schopnost opeřenců bývalý člen výzkumného týmu NASA Dan Goldin. Jak úřad tak samotný výrobce technologii věští velikou budoucnost, shodně však přiznávají, že se její rozšíření neobejde bez značných finančních nákladů.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář