Legendární stíhač se představil v nové verzi F-16V

29.10.2015

Legendární stíhač se představil v nové verzi F-16V
Legendární stíhač se představil v nové verzi F-16V (Zdroj: Aeroweb.cz)

Od prvního letu amerického stíhacího letounu F-16 Fighting Falcon uplynulo přes 40 let a společnost Lockheed Martin od té doby podle vlastního vyjádření dodala 4 550 kusů nejúspěšnějšího bojového letounu čtvrté generace ve 138 různých konfiguracích, jehož modernizace pokračuje i dnes. Nová verze F-16V Viper dostane radar APG-83 od americké společnosti Northrop Grumman, modernizovaný kokpit či automatický antikolizní systém. V polovině října letoun absolvoval první testovací lety na texaské letecké základně Fort Worth. Zprávu přinesl portál Avweb.com


Modernizovaný letoun F-16V Viper / Foto Lockheedmartin.com

Hlavním atributem modernizace je možnost zasadit úpravy do stávajících letounů F-16. Asi nejcitelnějším prvkem je zástavba radaru APG-83 SABR, který kromě vyššího výkonu, odolnosti proti rušení a nižší ceny nabízí vyšší spolehlivost a schopnost pracovat v daném okamžiku v režimech vzduch-země i vzduch-vzduch. Jelikož umístění radaru nevyžaduje žádné strukturální úpravy draku, bude jím možné zpětně vybavit i osvědčené verze F-16 A/B a F-16 C/D. Podle Northrop Grumman přináší SABR „podstatný skok ve schopnostech“ skrze radarové schopnosti stíhačů páté generace.

Další změna se odehraje v kokpit letounu. V jeho středu se objeví větší centrální displej s dvojicí menších obrazovek po jeho stranách, které doplní stávající head-up displej nad úrovní palubní desky. Již zmiňovanou novinkou je rovněž antikolizní systém Auto-GCAS (Ground collision avoidance system). Ten by měl v případě hrozícího střetu se zemí převzít řízení nad letounem a předejít tak řízenému letu do terénu (CFIT).

Cena nejmodernější verze F-16 se pohybuje okolo jedné miliardy korun (40 milionů dolarů), výrobce Lockheed Martin předpokládá, že s uvedením letounu pod názvem Viper, který byl dlouhou dobu spíše jeho přezdívkou, získá objednávky až na pět let dopředu. Alternativu legendárního víceúčelového letounu v současnosti představuje švédský JAS-39 Gripen. Mezi prvními zájemci o modernizaci svých F-16 by mohl být Tchaj-wan se 145 stroji F-16 A/B v hangárech či Jižní Korea.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář