„That`s all, Brother“ v rukách mechaniků, legendární C-47 vzbudil zájem veřejnosti

17.09.2015

„That`s all, Brother“ v rukách mechaniků, legendární C-47 vzbudil zájem veřejnosti
„That`s all, Brother“ v rukách mechaniků, legendární C-47 vzbudil zájem veřejnosti (Zdroj: Aeroweb.cz)

Začátkem června jsme psali o snaze americké organizace Commemorative Air Force (CAF) zachránit letoun C-47 Skytrain „That’s All, Brother“. Ta spolu s Basler Turboprop Conversion vyhlásila veřejnou sbírku na restauraci unikátního letadla, která právě probíhá a jejímž cílem je uvést letoun do stavu, v jakém bojoval za svobodu Evropy před 71 lety. 

 
C-47 na letošním leteckém festivalu AirVenture v americkém Oshkoshi

Minimální částku na počáteční opravu CAF vyčíslila na 75.000 dolarů. Tu se jí od dárců podařilo vybrat během dvou dnů, díky více než dvěma tisícům přispěvatelům se jí nakonec podařilo získat neuvěřitelných 328 tisíc dolarů. Díky podpoře veřejnosti tak mohly práce na stroji začít o dva měsíce dříve, než se předpokládalo, celkové náklady prezident a výkonný ředitel CAF Stephen F. Brown odhaduje na půl milionu dolarů.

„Podporou naší kampaně jste dokázali více než jen zachránit neocenitelnou součást naší historie,“ děkoval pan Brown všem dárcům. „Prostřednictvím nejen sociálních medií zasáhl inspirativní příběh letounu miliony lidí po celém světě.“ Ti jej poprvé po mnoha letech mohli spatřit na letošním AirVenture v americkém Oshkoshi, konajícím se shodou okolností na letišti, kde jej CAF připravuje ke druhému životu.

Výši nákladů nicméně nezpůsobuje pouze rozsah oprav, ale také nákup originálních částí, kterými chtějí technici letoun vybavit. Podařilo se nalézt několik dobových částí konstrukce a vybavení, například radar umístěný na spodní straně C-47.

Odpovědí na otázku, co je potřeba na letounu opravit, je „všechno“. Pro co nejpřesnější kopii podoby ze Dne-D chtějí letoun vybavit původní avionikou, radarovým vybavením či nahradit dnešní jednodílné okno na boku kabiny původním děleným. Ani design letounu nebude ušetřen; stávající kamufláž nahradí ta, se kterou letoun 6. června startoval. Dočasné odmontování křídel a důkladná revize motorů jsou dalšími zákroky, kterými letoun právě prochází.


S kamufláží ve stylu války ve Vietnamu se stroj účastnil leteckých show, nikoli tamních bojů / Foto warbirdsnews.com 

C-47 Skytrain je označením vojenské úpravy známého letounu DC-3. „That’s All, Brother“ se nesmazatelně zapsal do historie v průběhu druhé světové války, kdy 6. června 1944 vedl skupinu více než osmi set letounů C-47, které dopravily okolo 13 000 parašutistů nad francouzskou Normandii. Ve válce se účastnil také operace „Market garden“ při bitvě v Ardenách nebo pomáhal spojeneckým vojskům překročit řeku Rýn v průběhu operace Varsity.

Po skončení druhé světové války se letoun mezi lety 1948 a 1949 podílel na leteckém zásobování Berlína v průběhu sovětské blokády města. Následně prošel rukami přibližně šestnácti civilních majitelů a jeho stopa se na nějaký čas ztratila. Do Evropy by se mohl vrátit při 75. výročí vylodění v Normandii, tedy v červnu 2019.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář