ASTM International vstupuje na pole standardů pro pracovníky v letectví

24.08.2015

ASTM International vstupuje na pole standardů pro pracovníky v letectví
ASTM International vstupuje na pole standardů pro pracovníky v letectví (Zdroj: Aeroweb.cz)

Americká společnost ASTM International se již řadu desítek let zabývá vývojem pravidel a standardů v oblasti materiálů, systémů, produktů či služeb. Odborné výbory, jejichž ustanovení navrhují sami členové společnosti, spolupracují s odborníky v dané oblasti a snaží se vytvářet dobrovolná doporučení pro zvýšení bezpečnosti a efektivity v řadě aspektů lidské činnosti. Naposledy se ASTM zhlédla mezi leteckými mechaniky, vzhledem ke dřívějším zkušenostem se tak možná pokusí pozměnit proces výcviku, hodnocení a přijímání nejen leteckých mechaniků. A to celosvětově.


ASTM International, lídr na poli vývoje postupů a standardů / Foto onlineamd.com

Výbor F46 pro pracovníky letectví (Commitee F46 on Aerospace Personnel) má za cíl vytvářet a upravovat mezinárodně uznávané standardy a postupy pro výuku pracovníků letectví, jejich kvalifikaci, metody testování a nároky na ně kladené. Také se chce pokusit navrhnout systém jejich vzdělávání udržující krok s technologickými novinkami. Náplň F46 se však neomezuje pouze na techniky údržby, ale i na jiné pracovníky leteckého oboru. Jaké pohnutky je k tomu mohly vést?

Hned tři důvody jsou nasnadě; je potřeba zajistit, aby pracovníci pohybující se v letectví znali nejmodernější používané technologie a uměli s nimi zacházet. Dalším, u nás méně diskutovaným a spíše zámořským specifikem, je stárnutí populace leteckých mechaniků, a proto je jedním z cílů zatraktivnit obor pro mladé lidi. Třetím důvodem může být nedávno zveřejněný odhad společnosti Boeing, a sice že v příštích dvaceti letech vznikne celosvětově poptávka až po šesti stech tisících leteckých mechanicích.

Předseda výboru F46 Samuel A. Haycraft k tomu poznamenává, že „výcvikové osnovy musejí odrážet současný stav v oblasti technologií, nikoli ten před padesáti lety.“ Nedávno sestavený výbor proto zahrnuje zástupce výrobců, dodavatelů, výcvikových center, neziskových organizací či vládních složek z oblasti letectví. Jejich různé zájmy by se měly promítnout do pestré škály standardů sahajících od montáže letadel po IT systémy.

Podle slov Jima Sparkse, člena komise a odborníka přes údržbu letadel, „výcvik, vzdělání a procesy certifikace musejí držet krok s průmyslem“. Každý z výborů ASTM International zahrnuje paletu podvýborů dále rozšiřující specifickou oblast. Pod F46 bychom tak mezi jinými nalezli podvýbory zabývající se avionikou a informačními technologiemi, draky, systémy a pohonnou jednotkou či leteckou terminologií.

Standardy fungují na principu dobrovolnosti, pokud se nějaký prokáže jako přínosný, kromě ověřených postupů získá daná společnost jeho přijetím záruku kvality a důvěryhodnosti. Výjimkou není ani jeho přijetí v podobě zákona, ASTM nicméně nemá možnost ani ambice jeho uznání vymáhat. Dobrovolnost funguje i při procesu vytváření standardů; zapojit se proto může každý na stránkách společnosti.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář