POZOR! Od dubna platí nové otázky pro zkoušku radiotelefonisty

23.03.2015 26 příspěvků

Po delší době se Český telekomunikační úřad rozhodl obměnit testové otázky pro získání průkazů radiotelefonisty. Omezený průkaz se počtem a výběrem otázek všeobecné variantě výrazně přiblížil.

POZOR! Od dubna platí nové otázky pro zkoušku radiotelefonisty
POZOR! Od dubna platí nové otázky pro zkoušku radiotelefonisty (Zdroj: Aeroweb.cz)

Kdokoliv, kdo se chystá absolvovat zkoušku radiotelefonisty letecké pohyblivé služby po 1. dubnu 2015, se musí připravit na novou skladbu otázek v písemném testu. Asi největší změnou je nárůst otázek v testu pro získání omezeného průkazu (OFL), který si příliš nezadá s tématy pro všeobecné oprávnění (VFL).

Vyzkoušet si nové testy pro získání průkazu radiotelefonisty!

V testech pro všeobecný průkaz nejvýrazněji posílila část b) radiokomunikační provoz, která nově prověřuje význam některých zkratek či anglických leteckých frází, jako jsou "FRRA", "BKN", "AFFIRM" či například "TAKE-OFF APPROVED". V otázkách z elektrotechniky zase přibyly otázky na napětí různých akumulátorů apod. Z testu VFL naopak zcela zmizely otázky na české fráze, prověřována je pouze znalost české hláskovací abecedy, vždy však s kombinaci s anglickými pojmy pro jednotlivé hlásky.

To omzený průkaz se zejména v části c) elekrotechnika a radiotechnika ptá na značnou část testových otázek pro všeobecný průkaz, které v dosavadní sadě nebyly. Naopak zcela vymizely dotazy ohledně ionosféry či různých typů antén.

Novou sadu otázek máte již nyní v našich testech!

Ale co je nejdůležitější, své znalosti si podle nové sady otázek můžete již ode dneška otestovat v naší rubrice Testy pro piloty.

Otázky platné do konce března dostupné na webu ČTÚ

A pokud se ještě potřebujete připravit na zkoušky do konce března, stále ještě platné otázky najdete v PDF na stránkách ČTÚ.


Foto Air Canada

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Česká hláskovací abeceda neexistuje!

23.03.2015 v 11:29 Dalibor

Česká hláskovací abeceda neexistuje, jsou na tom ČTÚ opravdu ....no třeba svazarmovci. Pohádal jsem se o tom s nima už někdy před pěti lety. Odmítl jsem ji použít s tím, že ji předpis neobsahuje a tudíž ji těžko mohou zkoušet. Trochu znervózněli a po nějaký chvíli odněkud vytáhli jakýsi doplněk k vyhlášce ministerstva dopravy. Jenže jsem pak zjistil bylo to tak 20 let starý a mezitim proběhly novelisace, který to už neobsahovaly, takže to dávno neplatí. Né, že by to bylo tak zásadní, ale jde o princip, neměli bychom nechat úředníky, aby s námi zacházeli jak s kusem hadru. Doporučuji adeptum uchovat si hrdost a poslat je u těch zkoušek taky do háje i za cenu, že tam pak půjdou o měsíc později znova, jako já, protože mne pak samozřejmě utáhli na něčem jiným.

Odpovědět

Ach jo

23.03.2015 v 12:45 Petr

Tak zase nikdo nepochopil, že fakt v omezeňáku v tom eroplánu ty kokotiny s anténama nepotřebuju. Ještě se mi nestalo že bych za letu ladil dipol. A jestli to má zamezit rušičum co si laděj rádio v éru sami, tak to sorry ale ti nějaké průkazy neřeší. A ti co řeší si rádio zapojí dle manuálu a s doporučenými komponenty a bude to chodit. Mám pocit že z těch ouřadů v letadle nikdo nikdy neletěl. Co naplat musíme se smířit.

Odpovědět

To jsou starosti

23.03.2015 v 14:27 MH

Chlapi, ač zkoušky na ČTÚ nemusí být nic extra, dalo vám to opravdu tolik práce, že to tady musíte tolik řešit? Nechci se zastávat ČTÚ, ale jistě jste chodili do školy, kde si taky myslíte, že 95 % věcí v životě nepotřebujete, ať už na základce, střední nebo na vysoké. Možná pak budete někdy překvapeni, že si vzpomenete na něco z nenáviděných testů nebo učení. Nebo možná spíš si ani neuvědomíte, že to je z radiotelefonie, a zrovna se vám to bude hodit. Řekněte, k čemu vám bylo na základce se učit, kde leží Bhútán nebo kdo byl Karel IV. A teď se vám to třeba hodí. Tak je to u všeho učení a testů a zrovna ty na ČTÚ nejsou nejtěžší...

Odpovědět

to MH

23.03.2015 v 17:23 Dan

jiste, ale jde o princip, princip toho ze si opet CTU potrebuje zvednout pocit vlastni bezvyznamnosti. Uz jenom jejich deleni omezeneho a vseobecneho prukazu na lokalni a mezinarodni je postaveny na hlavu. Kdyz vynechame to ze se bavime o radiovem vysilani ktere jaksi na hranice nebere ohledy tak pointa ITU omezene a neomezene licence je uplne v necem jinem (v originale k nalezeni na strankach ITU, ale maj to jako oscanovany PDF bez moznosti vyhledavani...kazdopadne jde o deleni na vysilaci vykony atd, ne jestli je lokalni nebo se vysila v cizine). Koneckoncu CTU me ani nemuze postihnout za to ze v cizine nepouzivam plny a mam jen omezeny. V cr to je v poradku, zde mi omezeny staci, v cizine jsem mimo pravomoci CTU :) Ja nezpochybnuju ze je dobry se neco naucit at to je cokoliv, jen nechapu pozadavek na pilota ktery chce byt operatorem radia a nic vic proc ma vedet jak se zapojuje ampermetr. Prijde mi to srovnatelny jako kdyby se na UCL ptali na nejake technologicke detaily vyroby AVGASu...

Odpovědět

RE: to MH

23.03.2015 v 19:08 michal

Ano jde o princip. Hlavně ten, že v některých státech EU už průkazy radiotelefonisty pro piloty zrušili, že ČTU "zamrzl" někde v šedesátých letech minulého století, že vzhledem k tomu že patří pod ministerstvo průmyslu a obchodu nikoliv MD,tak mají úplně jiné "priority" a nehne s nimi ani UCL.

Odpovědět

otazka

23.03.2015 v 20:46 Milos

V texte mate "prověřuje význam některých zkratek či anglických leteckých frází... či například "TAKE-OFF APPROVED".Z ktorehu manualu je tato fraza? Ja totiz takuto frazu nepoznam a nikdy som ju ani nepocul. Poznam len frazu "Cleared for Take-Off"

Odpovědět

RE: otazka

23.03.2015 v 21:48 Adam Zuska

Milosi, Však na to jdete správně. Schválně se podívejte do testových otázek, jaké jsou možné odpovědi.

Odpovědět

to MH

24.03.2015 v 8:34 Vojta

Také si myslím, že zkoušet piloty z elektrotechniky je fakt mimo a pilot toto v praxi vůbec nepotřebuje. Kdyby místo toho raději zkoušeli třeba z praktického použití radiostanice, tak by to mohlo dávat nějaký smysl. Takto je to taková podivná zkouška o ničem. A jejich rádoby zkouška z anglické frazeologie u všeobecného průkazu je také fraška. Stejně bez ICAO nebo IFR angličtiny do rádia v zahraničí nemůžete kváknout a nějaký všeobecný průkaz ČTÚ v zahraničí nikoho nezajímá. Na žebříčku zbytečných úřadů je ČTÚ v těsném závěsu za úřadem práce a živnostenským úřadem...

Odpovědět

RE: to MH

24.03.2015 v 9:07 LN

Taky to tak vidím. Podle logiky ČTÚ by piloti měli absolvovat i zkoušky pro mechaniky. A řada dalších otázek pilota většinou moc netrápí, třeba na kolik dní max může ČTÚ přidělit krátkodobé oprávnění. Zkrátka je evidentní, že si jenom hájí vlastní důležitost, na chudej lid musí bejt přísnost, kdepak dělat radši něco užitečného.

Odpovědět

Zkouška

24.03.2015 v 10:30 Aleš

Je tomu asi měsíc co jsem dělal všeobecný průkaz a pan zkoušející byl evidentně letitý pilot. Nebazíroval na blbostech a občas mě poopravil ve smyslu takle se to sice běžně říká, ale předpis to má tak a tak. Musím říct, že jsme si docela hezky popovídali. Ono to možná bude i o lidech. Dělení průkazů je hovadina, ale kolem a kolem je to jen zkouška. Kdo to s létáním myslí vážně si jí udělá a neřeší. A domnívám se, že pokud někdo není schopen se naučit těch pár otázek (byť třeba zbytečných) tak asi nemá za kniplem sám co dělat.

Odpovědět

Zkouška

24.03.2015 v 11:03 Vojta

Aleši, samozřejmě, že se to každý mechanicky naučí, ale o tom diskuse není. My se tu bavíme o smyslu takové zkoušky a praktické užitečnosti látky, která se zkouší. Stejně jako se každý blb naučí na zkoušku na radiofoňák, se každý blb naučí na zkoušku na PPL a každý druhý blb s lepší pamětí na kraviny na zkoušku ATPL. Tyto zkoušky neříkají vůbec nic o kvalitách daného pilota, ale pouze říkají kolik kravin je kdo schopen dostat do hlavy a následně je reprudukovat u zkoušky, aby je v zápětí mohl ihned zapomenout. Praxe, která jediná má smysl, se zkouší zvlášť. To je celé :-) Představme si pilota, který létá jako pánbůh, ale bohužel fakt není schopný pochopit jak funguje směrový zatáčkoměr (dioda typu P, dipól antény, dosaďte si nepraktickou blbost dle výběru). On ví jak ho má používat, ale co se to v něm jak točí ho nezajímá, protože mu je to v praxi k ničemu. Je to člověk, který za kniplem nemá co dělat Aleši?

Odpovědět

re: Zkouška

24.03.2015 v 11:17 LN

Ano, tak to má být, v reálu lidsky. To ale neznamená, že ten oficiální základ má být nesmyslný. Jasně že nejde o to, jestli se dokážu nebo nedokážu naučit ty či ony otázky. Ale aby ta skladba co nejvíc odpovídala tomu, co se zkouškou ověřuje, teda má ověřovat. Čili zvládnutí reálně používaných postupů, v situacích, do kterých se adept může reálně dostat. A ne ověřovat schopnost se naučit cokoliv, třeba čínské dynastie. Ano, není to asi nic, co by člověka mělo děsit ve snu. Ale úřední hydra žije právě na milionu takových drobností.

Odpovědět

RE: Zkouška

24.03.2015 v 13:34 Aleš

Jediný o kom je známo, že umí lítat jako pánbůh, ale zároveň je natolik mimo, že nepochopí základní pricipy je Strýček Fido... ;-). Ale vážně. Znalost principů je důležitá. Hezkým příkladem je pitot-statická soustava a její poruchy (nejčastěji zamrzání). Co s tím může být když mi to ukazuje takle podivně, nebo jak to bude ukazovat když se stane to a to... Umět používat bez pochopení je málo. Ale dneska je to asi trend...

Odpovědět

RE: re: Zkouška

24.03.2015 v 13:37 Aleš

Ano, souhlas. Osobně si myslím, že tahle agenda je pro ČTÚ zcela okrajová (tudíž zanedbávaná) záležitost. Oni primárně řeší velké operátory.

Odpovědět

RE: RE: re: Zkouška

24.03.2015 v 14:26 Kang

znalost principů je důležitá a má svůj význam u věcí, které můžeme v praxi použít, jako např zmíněné závady pitot statického systému a to je přesně směr, který by se měl sledovat u těchto zkoušek. Ostatní teorie je důležitá tak u středo či vysokoškolského vzdělávání kde získáváme obecný přehled případně základy pro vědeckou práci. Osobně bych daleko více se zaměřil na vlastní komunikaci jelikož to co je kolikrát slyšet po rádiu je katastrofa ale pro ČTU je asi daleko dulezitejsi aby uzivatel radia znal princip dipolu nebo ohmuv zakon...

Odpovědět

A kdo ví, co je důležité a co ne?

24.03.2015 v 17:21 Tomas

Jak mi pravil před lety examinátor, když jsem zakufroval a předčasně tak ukončil zkoušku na CPL: Tuhle zkoušku děláte jednou a papír vám platí na celý život. Na jednom ani druhém úřadě nevědí, jestli pilot stráví kariéru na trase Boleslav- Hodkovice a zpět, bude lítat pro All Nippon nebo někde v buši pro doktory bez hranic. Takže těžko namíchají ideální směs prakticky použitelných testů pro každého. Na ČTÚ je to formalita, testových otázek je pár a nároky na angličtinu jsou minimální. Tak proč to řešit.

Odpovědět

RE: A kdo ví, co je důležité a co ne?

24.03.2015 v 19:52 Kang

nikdo netvrdil že jsou otázky nějak složité. Proč ale musíme dělat třeba angličtinu na ČTU a pak ještě na UCL nebo v pověřené organizaci? Proč dělat zkoušky z komunikace na UCL a ještě na ČTU,nebylo by třeba lepší vyházet těch 80% zbytečných otázek v testu ČTU a ten zbytek zařadit v rámci normálních zkoušek UCL (tuším že jeden předmět na UCL je komunikace)? Otázky opravdu nejsou těžké ale představte si že ten zbytečný průkaz radiofonisty někoho stojí den na cestě na úřad a zpět +poplatky a za to dostanete něco co vám je k ničemu.

Odpovědět

RE: RE: A kdo ví, co je důležité a co ne?

24.03.2015 v 20:46 Tomas

Ano, angličtiny jsou dokonce tři: ČTÚ, ICAO, IR. Na první pohled nelogické, pokud si má všechno dělat jedna osoba - pilot a operátor letadlové stanice současně. ALE: operátorem letadlové stanice může být i nepilot, např. navigátor. ICAO angličtinu dělají i letušky. IR angličtinu potřebuji i když budu lítat IFR jen mezi LKVO a LKKV - v tom případě nepotřebuji ICAO. Kompetenční zákony určují oblast působnosti ČTÚ (resort MPO) i UCL (resort dopravy), v tomto se holt trochu překrývají.

Odpovědět

Ještě jednou hláskovací abeceda

24.03.2015 v 21:38 Dalibor

Tak ještě jednou, nevadí mi ladění dipólu ani rámu, nevadí mi PN dioda, tim spíš angličtina, nevadí mi průkaz jako takový a nevadí mi ani jeho dělení na lehčí a použitelnější. To všechno mi nevadí, protože nerozumim všemu a klidně věřim, že to třeba nějaký smysl má, když si to někdo myslí. Zato mi ale nekonečně vadí, když po mě chtějí né něco neužitečného, ale přímo škodlivého. A to, co se kdysi jmenovalo českou hláskovací abecedou, stvořenou patrně nějakým nacionálním bolševikem jako zbraň proti zlému imperialistovi, to škodlivé je. Nejen že to nemá oporu v zákoně, či předpisu, ale ono jim to přímo odporuje, neboť ze zákona je jen jedna jediná hláskovací abeceda a to je ta anglická, cokoliv jiného je nepřípustné používat. Zkoušet českou je nejen zpozdilost, ale přímo zločin, protože to pak lidem uvízne v hlavě a budou sto ji tu a tam omylem i použít. Ke škodě všech.

Odpovědět

RE: Ještě jednou hláskovací abeceda

24.03.2015 v 22:41 KANG

Aby to nebylo tak jednoduché, co příloha k vyhlášce 155/2005 kde je uvedena i česká hláskovací abeceda? Sice to není ICAO hláskovací abeceda určená pro létaní ale jak psal kolega kompetence úřadů se překrývají a tudíž je vlastně v pořádku že ČTU i po pilotech požaduje to co vlastně by ani neměli používat :)

Odpovědět

RE: RE: Ještě jednou hláskovací abeceda

24.03.2015 v 23:02 Dalibor

Jo to je přesně to, co mi pak vítězoslavně vnucovali. Tohle si ale můžou mezi sebou hláskovat leda tak radioamatéři, aby si pak poslali pohlednici svého rodného města. V letectví nepřípustné. (A řekl bych, že nepřípustné i pro lodní stanice).

Odpovědět

zkouska

25.03.2015 v 9:10 robo

myslim ze cela diskuze je jenom hnidopisstvi. Je to potreba a hotovo. Taky na UCL nediskutujete o tom jestli vyuzijete gridovou navigaci ci nikoliv. A co jena tom ze se naucime "oto karel cyril tomas urban" Huba nam narostla po cesky tak neni duvod mluvit na rodne hroude jinak. Je to asi povahou naroda ze do revoluce rudi a po revoluci rudo bili s hvezdama? Lette do francie nebo spanelska a vyposlechnete si to. Ja po republice striktne litam v cestine i kdyz mi to obcas dela problem ale at si to prave frantici a spanele uziji.

Odpovědět

RE: zkouska

25.03.2015 v 9:49 Pavel

Ano Španělé a. Francouzi komunikuji dokonce i při IFRu ve svém jazyce, ale hláskovací abecedu používají vždy anglickou. Česká resp. Slovenská či ruská byla specialita těchto zemí. Létal jsem např. v Maďarsku a tam žádnou maďarskou hláskovací abecedu nikdy nepoužívali.

Odpovědět

RE: zkouska

25.03.2015 v 12:10 Dalibor

Česká hláskovací abeceda nejen že neexistuje, její použití v letectví je proti předpisům a řekl bych i potencionálně nebezpečné (jako ostatně každé jiné porušení předpisů). Robo Váš vzdor je ... mírně řečeno krátkozraký. To že Španělé, či Francouzi neumí to co umět mají, pro Vás znamená, že my máme být stejní pitomci? Raději bych hledal vzory někde trochu víc na sever.

Odpovědět

RE: RE: zkouska -to Dalibor

25.03.2015 v 15:00 Michal

...naprosto souhlasím, stačí jen zaletět do Německa....

Odpovědět

Pohled z jedné i druhé strany ...

26.03.2015 v 22:33 Jirka M

Osobně mám na tuto problematiku dvojaký názor. Jedna polovina mého já souhlasí se všemi těmi příspěvky o zbytečnosti a nepatřičnosti některých otázek, protože jak bylo výše uvedeno tak pilot v kokpitu asi nikdy nebude ladit dipól. Také jsem skřípal zubama, když jsem si loni opakoval jednotlivé otázky na zkoušku, takže souhlas. Na druhou stranu je ale takto celá diskuze zúžena pouze k pilotní praxi a proti testu jako takovému. Můj druhý pohled je totiž ten, že člověk který má zkoušku radiotelefonisty a tím oprávnění používat vysílačku by měl mít obecné povědomí o radiotechnice a vědět, jak radiový přenos obecně funguje a tam jednoznačně funkce dipólu jako základního prvku patří. Já za tím v tomto ohledu vidím, že publikací testovacích otázek, které se může každý i netechnicky zaměřený člověk "jednoduše" nadrtit, každému ušetří spoustu času v porovnání s tím, kdyby se musel principy šíření rádiových vln a související jevy učit za základního výkladu principů elektrotechniky...To by pak bylo nás pilotů ani ne polovic.

Odpovědět

Přidat komentář