Vláda schválila prodej L159 Iráku, čeká je nasazení proti IS

11.03.2015 10 příspěvků

Vláda schválila prodej L159 Iráku, čeká je nasazení proti IS
Vláda schválila prodej L159 Iráku, čeká je nasazení proti IS (Zdroj: Aeroweb.cz)

Vláda schválila v pondělí 9.3. prodej patnácti L159 iráckému letectvu. Z patnácti letounů budou čtyři- tři jednosedadlové a jeden dvousedadlový, z výzbroje Armády ČR, zbylých jedenáct z uskladněných strojů. Celkem by měl Irák dostat deset jednosedadlových alec na boj, dvě dvousedadlové na výcvik a tři na náhradní díly. Celý kontrakt zprostředkuje Aero Vodochody, které od letectva stroje odkoupí za 750 milionů a následně je poskytne irácké straně za cenu kolem čtyř miliard. V ceně ale nejsou jen samotné L159, ale i výcvik pilotů a pozemního personálu, zbraně a veškerý potřebný servis. Všechny alcy by mělo Aero dodat během dvou až tří let.

Foto Petr Topič / MAFRA

Irák má s lehkými bitevníky velké plány. Hned jak se na ně příslušný personál přeškolí, je chce letectvo vyslat do boje s takzvaným Islámským státem. Působit by měly hlavně proti pozemním cílům, tedy převážně obrněné technice. Prodej a bojové nasazení strojů je velice prestižní záležitost. Kromě úspory by prodej letounů mohl zlepšit i postavení jak České republiky, tak samotného Aera Vodochody v současném leteckém průmyslu. Záleží samozřejmě i na úspěšnosti, s jakou bude alca nasazena.

Získané finance by chtěla armáda využít na modernizaci čtyř vlastních letounů L159 na modernizaci na standard L159 T1, tedy na výcvikovou verzi. 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Doplnění

12.03.2015 v 8:20 Radek V.

IS moc obrněné techniky nemá. Hlavní cílem budou nejspíš pozice, sklady a doprava IS. Operovat ale budou muset opatrně ze středních výšek (jinak riziko ztrát MANPADSy a 23mm kanóny) - takže řízená munice. Armáda se zbaví Alec (jsou ale pořád nepotřebné?) a získá peníze na L-159T - má jich 6, jednu předá Iráku, čtyři si dovyrobí, takže jich bude mít 9 (méně pokud další prodá Iráku nebo do USA). Přijde tak o další čtyři L-159, ze kterých se vezmou sedadla a vybavení pro T?

Odpovědět

RE: Doplnění

12.03.2015 v 9:21 Michal

Nad nasazením jsem také trochu přemýšlel, asi půjde hlavně o to, aby Irák stroje správně používal... Řízená munice, souhlasím. Ohledně T1- skoro se mi zdá, že armáda přehodnotila úlohu L159, který byl označován za lehký bitevník. Vzhledem ke zvyšujícímu se počtu dvousedadlových alec si myslím, že se z nich stal ani ne tak bitevník, jako spíše hlavně pokračovací výcvikový letoun... Co myslíte?

Odpovědět

Stojí to vůbec za to?

12.03.2015 v 14:44 Tom

Tím titulkem nemyslím prodej letadel. Mají-li se dočkat toho, k čemu byly vyrobeny, pak je to krok vpřed. Když tak ale čtu ty počty Alec, které armádě zbudou - tedy jednotky kusů, napadá mě, nakolik je pro českou armádu účelné, aby držela jednotku vybavenou těmito stroji. Nebylo by pak opravdu lepší udělat jednu větší základnu někde v zahraničí, která by svojí působností pokrývala 3-4 státy a čeští piloti a personál by prostě sloužili a létali tam? Nebylo by to účelnější a levnější?

Odpovědět

Jsem jediný, kdo v tom vidí sprostou zlodějinu?

12.03.2015 v 20:54 Petr B

My všichni jsme od Aerovky koupili 72 letadel za 35 miliard, čili cca 486 milionů za kus a teď jich 15 chceme prodat za 750 milionů zpět Aerovce, čili 50 mil/Kus nebo taky za desetinu pořizovací ceny. Aerovka je prodá dál se ziskem, který opět zacálujeme všichni. Trestní a hmotněprávní odpovědnost manažerů, co tohle dojednali je nula.

Odpovědět

to petr b

13.03.2015 v 7:01 emilio

stat tedy my vsichni jak pises koupil fungl nova letadla a prodava letadla pred generalni opravou, takze tezko muze chtit cenu jako za nova. cena zbozi je dana poptavkou po nich a konkurenci na trhu. navic rocne stat plati za uskladne letadel ktera nepotrebuje. ja bych spis rekl ze chyba byla uplne na zacatku kdy se objednala letadla aniz by politici stanovili jasnou koncepci armady na rejneme 25 let dopredu. muzeme diskutovat o tom ze objednavka prave 72 kusu byla politickym rozhodnutim jak zachranit nejvetsi zbrojovku u nas a s tim cca 2000 pracovnich mist a udrzet tak socialni smir v regionu. to je ale asi na jinou diskuzi. nicmene kdyz uvazime nulovou podporu naseho statu tomuhle druhu prumysl ve srovnani s konkurenci korea italie usa tak tenhle prodej jde pouze za manazery aera kteri dle meho dokazali udelat maximum. a kdyz bychom se na to podivali z dlouhodobejsiho hlediska tak letadla co jsou ve vzduchu znamenaji urcitou reklama. pokud se to navic iracane nauci a dokazou vyuzit jejich potencial mohla by to byt pro letadla a pro ty co je vyvynuli a vyrobili urcita satisfakce. satisfakce po tom co jim umelci jako jaroslav tvrdik delali v zahranici reklamu ze zustaval rozum stat. jejich uspech na bojisti by mohl prinest dalsi objednavky do aera tedy dalsi vyrobu a rozsirovani pracovnich mist a tim i vice dani do statniho rozpoctu. mimochodem i ze zisku bude aero platit dan takze cena bude nakonec vyssi :). podle me by se cela vec mela posuzovat v kontextu cele historie 159 a ne jen ve svetle udalosti poslednich dni nebo mesicu. rozhodne by mela byt poucenim pro politiky a generelitu aby priste spise strizliveji posuzovali potreby armady a treba napodporovali vyrobu jedne firmy na ukor ostatnich. to v pripade ze skutecne stat objednal 72 letadel aby zachranil zbrojovku. skoncil bych to tim ze je dobre ze alky pujdou delat remeslo pro ktere byly stvoreny.

Odpovědět

RE: Jsem jediný, kdo v tom vidí sprostou zlodějinu?

13.03.2015 v 7:18 Radek V.

Zlodějina to není, v době, kdy se objednávalo 72 Alec, letectvo provozovalo přes 100 kusů Su-22, 25, Mig-21 a 23 s pekelně drahým provozem. V těch 35 miliardách je taky vývoj, který nebyl levný. Potom ale vlády pokračovali v seškrtávání rozpočtu, až zbyly peníze jen na provoz 24 Alec a 14 Gripenů, ale nezbylo na munici. Po prodeji do Iráku a USA pořád ve Vodochodech zůstane zhruba 10 L-159 bez vybavení kabiny (2 Alcy použity na vznik jednoho L-159T) - v případě potřeby a uvolnění peněz se dají opravit zpátky. Aero dostane peněz víc, protože musí zajistit přestavbu A na T, opravit a zprovoznit uložené A, přeložit provozní a údržbovou dokumentaci do angličtiny, vycvičit piloty a obsluhu. No a samozřejmě přiměřený zisk, PENTA to pro charitu dělat nebude.

Odpovědět

RE:

19.03.2015 v 20:49 Milan J.

Panové L159 to je naprostý propadák kterého nezachrání ani Česká armáda ani Irák a USA par ran z F16 a je po nich a věřte v letectví chybět nebudou.Kluci s letounem z 70let se konkurovat nedá,ale jako letící terč dopadlo ještě hodně dobře.Držíme palce aby se ve Vodochodech ve vývoji dařilo.ŠKODA JEN ŽE JSME TY TERČE ZAPLATILI VŠICHNI.No budeme se těšit kolik 100 nových bez dotací pánové z Aera ještě vyprodukují.

Odpovědět

RE: Milan J.

19.03.2015 v 22:00 Lubor

Pane Milane J., před nedávnem se tu publikoval článek "HTIC 2014 aneb hon na vrtulníky", který popisoval zkušenosti ze společného cvičení, kde se L-159 vedle anglických Hawků docela osvědčily a neměl jsem pocit, že by byly terčem (i když vím, na co tou zmínkou o terči asi narážíte) a pokud, tak spíše uznání.

Odpovědět

Re:Lubor

20.03.2015 v 10:12 Petr

...článek jsem četl, nicméně pravda je taková, že žádné letectvo nepoužívá bitevní vrtulníky bez dalšího leteckého krytí a tam už si samotná Alca neškrtne.Hawk v uvedené discipline Alca porazila jen proto,že je vybavena radiolokátorem - to je skvělé, nicméně zároveň ji to velmi prodražuje.Navíc použítí US avioniky zároveň omezuje její vývoz.A naposledy, Alca nemá žádnou pancéřovou ochranu, takže je velmi zranitelná při útoku na pozemní cíle...tak o čem se bavíme?

Odpovědět

RE: Re:Lubor

23.03.2015 v 7:18 Radek V.

Opět se mýlíte. Alca má v pilotním prostoru keramický a kompozitní (kevlarový) pancíř, chrání sice jen proti střepinám a 7,62 mm kulkám, ochrana to ale je slušná. Dále má vakové nádrže (menší plocha a menší možnost průstřelu než u integrálních), navíc s dusíkovou atmosférou proti riziku požáru. Motor bez forsáže taky nemá tak silnou IČ stopu. Chtělo by to vybavit Alcu ještě nějakým CIRCM systémem, jakmile to půjde.

Odpovědět

Přidat komentář