Ani po týdnu není jasné, co se s malajsijským boeingem stalo

15.03.2014

Ani po týdnu není jasné, co se s malajsijským boeingem stalo
Ani po týdnu není jasné, co se s malajsijským boeingem stalo (Zdroj: Aeroweb.cz)

Už celý týden probíhá zatím bezúspěšné pátrání po jakékoliv stopě po zmizelém Boeingu 777-200 Malaysia Airlines. Za tu dobu se pochopitelně vyrojila řada spekulací, co se mohlo s letounem a 239 lidmi na palubě stát, technickou závadou počínaje a únosem letadla posádkou konče. Realita je však taková, že nikdo pořádně nic neví.

Asi nejvíce je zmizení letu MH370 připodobňováno k takřka pět let staré tragédii letadla Air France, které 1. června havarovalo v Atlantickém oceánu. I tehdy se podařilo poměrně záhy najít na hladině moře v možném místě nehody trosky, které však s nehodou letadla nijak nesouvisely. Ty skutečné se našly po pěti dnech, a teprve tím bylo jasné, že stroj spadl do moře.

Úřady navíc ještě předtím oznámily, že reportovací systém ACARS vyslal v posledních minutách letu AF447 řadu chybových hlášení a informací o závadách letových přístrojů. Dalo se tedy předjímat, že se posádka zmíněného stroje ocitla v potížích. Byť nikdo netušil, že se do nich dostala z části vlastní vinou, bylo možné pracovat alespoň s nějakými reálnými daty. Odpovědi zahrnující ledové krystalky v pitotových trubicích a nekontrolovaný pád, což dnes považujeme za konečné příčiny nehody, přinesly až analýzy letových zapisovačů nalezených po bezmála dvou letech od nehody.

Naproti tomu toho o průběhu letu malajsijského boeingu víme velmi málo. Ano, byly nalezeny trosky na několika různých místech, z nichž žádné ale s letem MH370 údajně nesouvisí. Byly nalezeny stopy paliva obsahující kerosin, u kterého však nelze potvrdit, zdali jej "Triple-seven" registrace 9M-MRO před letem nečerpal. Na palubě byli lidé s falešnými pasy, což se však po vyjádření evropských úřadů ukázalo pomalu jako běžná praktika a bezpečnostní hrozba, se kterou si úřady stále neumí poradit.

Oficiální verze stále ještě zní, že se letoun v noci ze 7. na 8. března kolem půl druhé ráno tamního času přestal objevovat na výnosu sekundárního radaru poté, co byl "předán" malajsijským stanovištěm řízení letového provozu tomu vietnamskému, kde se již posádka neohlásila. A k tomu je zde vlna teorií, údajných vyjádření a jejich následných popírání.

Podle nejnovějšího vyjádření malajsijského ministerstva dopravy z dnešní noci, které přinesl server AVHerald, letoun "s vysokou mírou jistoty" s vypnutým odpovídačem a vypnutým systémem ACARS pokračoval v letu na západ, přes Malajsii do indického oceánu, kde zřejmě po minimálně dalších čtyřech hodinách letu spadl. Pátrací týmy proto ukončí hledání v Jihočínském moři a přesunou se na nově předpokládané možné místo nehody.


Místa, kde má probíhat pátrání / Foto Wikipedia

Takovému průběhu letu po ztrátě radarového kontaktu SSR by napovídala i další dříve oznámená údajná lokalizace neznámého letadla (pouze odraz na primárním radaru), které přeletělo Malajsii a pokračovalo nad Andamanské moře. Jakékoliv důkazy, že šlo o hledaný boeing, však chybí.

Jisté je pouze to, že letoun 7. března vzlétl z Kuala Lumpur a dosud se ho nepodařilo najít. Všechno ostatní jsou čiré domněnky.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář