Co jde přechodit

05.03.2014 19 příspěvků

Vždycky se všechno nepovede. Míra zklamání je pak úměrná času strávenému přípravou. Inu, to bylo tak…

Co jde přechodit (Zdroj: Aeroweb.cz)

Po sezóně, kdy se obyvateli kabin větroňů stávají výhradně žáci ve výcviku a jejich instruktoři, kteří třeba nemají nejčistší svědomí, že se jim patřičně během sezóny věnovali, dochází ke snahám dohnat zmeškané. I my jsme to tak cítili a rozhodnutí padlo na jakési tři dny volna v měsíci září.

Nikdo nepochyboval, že podmínky ve spřáteleném aeroklubu Havlíčkův Brod budou stejně jako v letní části roku dobré. Navštívil jsem tedy při některé ze služebních cest představitele Jirku a dohodl potřebné. Varoval mě, že již bude zima. V našich zeměpisných šířkách, kdy létáme celý rok, se jeho varování zdálo být společenským upozorněním, které je možné ošetřit vydáním pokynu zúčastněným, aby se teple oblékli.

Čas běžel, termín se blížil, den odletu měl být ve čtvrtek. Asi v úterý jsem ve víru událostí zjistil, že se o můj organizmus zajímá nějaký virus. Zdálo se, že to nebude nic vážného a nevěnoval jsem tomu patřičnou pozornost. Přecházím rýmičku.

Naštěstí pro mne se k naší skupince připojili další dva kolegové instruktoři. Petr potvrdil účast s tím, že pojede rovnou z veletrhu v Brně a Mirek se rozhodl provětrat svůj nový automobil Škoda a projednat zároveň dodávku sekačky od místního obchodníka. Franta plánoval svou účast od začátku. Pod vlivem pracovních stresů projevil zájem s námi pobýt i tehdejší VLP Tomáš s tím, že přiletí s Cessnou, taky si trochu zaplachtí a provede leteckou návštěvu v Brně.

Rozhodli jsme se přeletět vlečnou s jedním Blaníkem a druhého si půjčit na místě. Všechno se jevilo dokonalým. V den odletu, když jsem se přesouval z práce na letiště, pokračoval virus loupáním v kloubech, bušením ve spáncích a dalšími nepříjemnými projevy své přítomnosti. Po hodinovém hodnocení vývoje počasí se naštěstí, vzhledem k nízké oblačnosti a četným přeháňkám, odlet odkládá na ráno. Pozemní tým vedený Františkem však odjíždí večer Fordem, aby připravil na místě vše potřebné. Kostky jsou vrženy.

Jsem rád, že mám ještě noc na souboj s bacilem. Nasazuji všechny známé finty a usínám s nadějí, že ráno to bude dobrý.

Celkem bylo. Virus se nijak neprojevoval a kromě bolení hlavy spojené s častým používáním kapesníku se svět zdál přijatelný. V kombinaci s téměř modrou oblohou celkem nic nebránilo zahájení příprav k převleku.

Vlečná vrčí svou ohřívací píseň, Blaníka máme na startu, fouká ledový vítr naštěstí v ose. S úlevou zavírám kabinu jako štít proti tomu živlu. Jarda provádí úkony, země se dává do pohybu a letíme. Let je i přes citelné chladno požitkem. Vlekař Karel nasazuje na trať, po opuštění CTR Kbely a my začínáme obdivovat neokoukanou krajinu. Snažím se pro nedostatek práce orientovat mapu a zjišťovat jména městeček a vesniček, posouvajících se pod námi. Zjišťuji, že vlastně mapu nepotřebuji, že je trochu znám.

Za Sázavou začínáme vidět Želivku a její zvláštní vodní plochu, Zruč, Ledeč, Světlou. Karel stoupá. Vypínáme nad Brodem v obrovské výšce. Letiště je bez života, ani našeho červeného Forda nevidíme. Jarda provádí nácvik vývrtek, při kterém mi kvalitně zaléhají uši. Snad to rozchodím. Vzdálíme se hodně východně od letiště k Přibyslavi, velím k otočení a prodíráme se svižným větrem do letištního okruhu. Blaníkem to cloumá, přízemní turbulence nad vrchovinou pracuje. Přistáváme. Náš pozemní sled se objevuje od snídaně. Vaříme kávu a připravujeme letový den.

Před polednem začínáme s navijákem. Zima se pro mne stává nesnesitelnou. K večeru se počasí zhoršuje. Nízká oblačnost, sem tam přeháňka. Létá Franta s Mirkem. Zašívám se v teple Forda. Přichází zimnice.

Přiletěl Tomáš s Cessnou a přijel Petr. Po krátké poradě, jak mne vyléčit, kdy se nabízí i letecký transport domů, je podávána koncentrovaná vitamínová podpora, padá nakonec rozhodnutí lacinější. Petr mi půjčuje auto s tím, že mu ho ráno někdo přiveze zpět. Ve stejné sestavě jako letecky jedeme do Letňan s Jardou, tentokrát autem a já se těším do postele.

Chvíli to sice trvalo, ale pod peřinou je mnohem lépe. Lenoším, potím se až do večera druhého dne, kdy zvoní mobil. Petr na sobě zpozoroval stejné příznaky, zatím to přechází a žádá mne, abych ho vystřídal, jestli už je mi dobře. Slibuji nástup brzy ráno.

Cesta ranním šerem uběhla vcelku příjemně. V autě je teplo, kilometry ubývají. Po příjezdu přebírám letadlo. Počasí není nejpříznivější. Dohlednosti na pokrajích letových minim, nízká oblačnost. Začínáme hoblovat naviják, což jsou galeje. Organizmus ale vcelku snáší pohyb v malých výškách, jen nejsem zcela koncentrován. Choroba ale musí stranou. Výcvik pokračuje.

V poledne se utrhne na zkoušku jeden vlek. Vidíme stoupat vlečnou s Blaníkem do obrovské výšky a stále nejsou v základně mraku. Hned připravujeme dalšího Blaníka na start. Vleky jsou na pořadu letů dle osnovy. Zcela nenápadně se při zemi objevují chomáčky nízké oblačnosti, které však nepokrývají oblohu ani z jedné osminy.

Letím se Štěpánem jeho první vývrtky. Stoupáme, základny nízké oblačnosti jsou v třech stech metrech. Vlečná se probije mezerou mezi mraky a pokračuje nad oblačnost. Potřebujeme alespoň 1 000 metrů výšky nad letištěm. Za stálého stoupání sleduji vývoj oblačnosti. Houstne. Slunce mírně ozařuje zemi v mezerách mraků, a to zřejmě stačí k odpařování vody, která se sráží v mlhovinu a brání nám vidět zeměkouli. Zahajujeme sestavu tak, že provedu prvek vyšší pilotáže a Štěpán ho po mě zopakuje.

Od startu uplynulo sedm minut a pokrytí nízkou oblačností je asi na čtyřech osminách. Další vývrtka, další osmina. Devátou minutu letu, kdy jsme asi v šesti stech metrech nad zemí, velím k přerušení letu. Taháme brzdící klapky a procházíme na zvýšené rychlosti poslední dírou pod oblačnost. Jsme východně letiště, zařazujeme se do okruhu.

Mezitím odstartoval další vlek. Volám rádiem Mirka, ať sleduje vývoj oblačnosti. Musíme se ale věnovat přistání, tak že se spokojuji s informací, že zprávu přijal. Na zemi čeká další adept, střídá Štěpána a já mám čas se rozhlédnout po obloze, kde je druhý Blaník ve vleku. Zvučný hlas šestiválcového motoru je slyšet velmi slabě. Vidět ale není. Jsou nad oblačností a zřejmě již bez dohledu země. Začínám mít obavy.

Vlečná sestupuje a proráží oblačnost nad městem. Blaník není vidět, natož slyšet. Mirek rádiem potvrzuje, že jsou bez přímého kontaktu se zemí. Představuji si, jaké začalo být na palubě ticho. Stárnu s těmi nahoře. Sestupují, ale nevědí, kde vypadnou z oblačnosti. Vím, že jim bude při sestupu chybět údaj o poloze. Nevím, že Mirek úspěšně oživuje zatáčkoměr. Tím získává v mracích povědomost o náklonu letadla. Neví ale, kde je letiště.

Větroň při chybném rozpočtu na přistání nemůže zopakovat okruh. Vlečná sedí na zemi a najíždí před nás. Odmítám další vlek vzhledem k situaci a volám opět Mirka, zda tuší, kde jsou. Sděluje, že nepatrně prosvítá oblačností benzinová pumpa na kraji města a že sestupují pod základny. Doba, než jsme Blaníka uviděli, se zdá nesmírně dlouhá. Naštěstí nejsou kolem Brodu vysoké kopce ani jiné významné překážky. Přistávají v pořádku.

Stejně jak skončily vleky tento den, skončilo soustředění pro zhoršení počasí dříve, než jsme potřebovali. Nakonec domů odletěla jenom Cessna s Tomášem, vlečnou a našeho Blaníka necháváme v Brodě. I přes nepřízeň počasí a nepříjemnou zimu jsme však létali. Pro výcvik je dobré okusit i horší podmínky.

Horší podmínky s virovými chorobami jsme nakonec organizačně zvládli. Nepřestávám se však ani dnes divit, jak se za několik minut může počasí změnit, a také nad tím, jakou zásluhu si můžeme přisvojit za to, že byl funkční zatáčkoměr v okamžiku, kdy ho bylo bezesporu zapotřebí. (U Blaníka je napájen plochou baterií, která se zpravidla mění na začátku sezóny, při roční prohlídce…)

Přechodili jsme chorobu. Počasí ale jen tak přechodit nejde. Nekoukejte prosím jenom do přístrojů a navigace! Opravdu se počasí někdy mění. Prudce.

VFR ?

05.03.2014 v 11:20 Petr Kobrle

Jsem hobby pilot a poslední dobou létám spíš IFRově. Podmínky pro VFR let jsou zřejmé. Někdy to nevyjde. To ale nebyl tento případ (ještě za vlečnou již byli minimálně VFR on top což vyžaduje IFR letoun a IFR kvalifikaci). Představa, že mě někdo zabije větroněm bez odpovídače, přestože dodržuji vše co jsem se během několikaletého výcviku naučil, investoval do TCAS atd. se slovy že je dobré zkusit těžší podmínky během výcviku se mi nelíbí. Vážím si vás p. Doudo a neberte to pls osobně.

05.03.2014 v 11:25 Adam Zuska

Petře, musím za redakci podotknout, že obrázky v článku jsou pouze ilustrační.

05.03.2014 v 11:37 Petr Kobrle

RE: RE: VFR ?

05.03.2014 v 11:41 Adam Zuska

Nic nerozporuji, jen jsem chtěl uvést vše na pravou míru.

05.03.2014 v 18:06 Milan

Chapu pane Kobrle, ze ve snaze dramatizovat svuj prispevek pisete to co pisete. Ale realita je takova , ze pri vstupu do ATZ Brod INFO by jste musel nahlasit polohu vysku atd, atd, a komunikace s AFIS by jiste zamezila jakemukoliv stretu.

VFR wtf

05.03.2014 v 19:47 Jan Koťan

Petře, jakožto nostitel takového leteckého jména si prosvišti jak je to s minimálními výškami při IFR letech. Kolem zmíněného letiště se normálně pohybuje banda "pankáčů" ve větroních až do hladiny 95 a to bez spousty TCASů zcela legálně. IFR let by nám tam neměl překážet, na to máte CTR, TMA a vyšší hladiny......

05.03.2014 v 19:58 autor

Děkuji za reakce. Cílem článku byl údiv a varování nad tou rychlou změnou počasí, což jsem nikdy předtím a zatím ani potom nezažil. Ubezpečuji letce, i IFRové, že víme, jaké jsou limity pro let VFR a kupodivu ani náš letík, ani pozdější Mirkův nebyl mimo. Vlek do 1000 metrů trvá cca 10 minut. Z jedné osminy se za 12 minut srazilo 8/8. Tady je každá rada drahá. Ještě pro doplnění. Základna byla cca 300 m nad terénem, horní výška nízkých vodníků cca 450 a nad tím souvislá deka ve stratosféře.

05.03.2014 v 23:38 Kang

jen pro úplnost Petře, VFR může letět i nad mraky jak jistě víte. Rozhodující je pokrytí oblačností a to nesmí být větší než 4/8 a tudíž je docela možné že z nějakého místa na zemi není takový letoun přes mraky vidět. Taky si nemyslím že AC bude nadšený řídit IFR let pod hranicí 95 kde nedokáže zajištuje rozestupy od neznámého VFR provozu.

06.03.2014 v 10:38 Petr Kobrle

Nechci se zde s nikým přít. IFR doložku nemám ještě ani rok, IFRově mám 80 hodin. Jsou zde jistě mnohem zkušenější. Létám C 182T (T neznamená Turbo ale označení typu). LKBE, odkud létám, má min. výšku radarového sledování 3700ft na mořem. Obvykle je IFR pickup kolem 5000-6000ft, t.j. ještě pod TMA Praha a většina IFR letů s těmito letadly (neturbo a bez kyslíku) probíhá v hladinách FL060 - FL100. Při návratu není vyjímkou povolení klesat pod 5000ft stále dle pravidel IFR. Je tedy zřejmé, že pankáči se mohou setkat s IFRovým letem :-). Z uvedených příspěvků jsi nejsem jistý, jestli si to uvědomují.

IFR vs. VFR

06.03.2014 v 12:23 Vojta

Stejně tak se já bojím IFR pankáčů pod FL95, kteří čučí do přístrojů a nekoukají ven :-) Při letu pod FL95 se mohou potkat s padáky, rogaly, větroni, letadly, ultralighty a nevím, jestli si to uvědomují :-)

Třída E

06.03.2014 v 13:21 Tomas

Neobjevujte Ameriku. Diskutujete o provozu v prostoru třídy E a pravidla jsou jasná. ATC zajišťuje separaci IFR-IFR, za odstup od VFR provozu zodpovídá IFR pilot sám. ATC může nejvýše informovat. Pokud je IFR let v podmínkách VMC, je situace jasná, IFR pilot se rozhlíží a kouká kolem. V IMC podmínkách se koukat nedá a správně by tam žádný VFR provoz být neměl. Pokud je, může být zaděláno na průšvih. A to je patrně ta situace, o níž byla tato diskuse zahájena.

Rozestup VFR-IFR třida E

06.03.2014 v 14:05 Milan

Však já koukám jak mužu když letím IFR. ( Plachtím také) Musím si zajistit rozestup od VFR. Jde o to, že IFR je v mraku legálně. VFR musí držet rozestup od oblačnosti, aby IFR měl čas VFR vidět. Nejde jen o malá IFR letadla. Klesajici dopravní letadlo např. do LKKV často vstupuje do třídy E. Vše je na zadní straně ICAO mapy.

:-)

06.03.2014 v 14:46 Milan

Cely clanek je o tom , ze kazdy z nas se muze dostat do situace ,kterou spatne odhadl. Je skvele, ze se s nami i o takove zkusenosti nekdo podeli. Zkuseny pilot si rekne" ma pravdu ten Douda... ", nezkuseny " velmi poucne... " no a blb si zde honi sve ego:-). Diky za tyto poucne clanky!

06.03.2014 v 15:56 Petr Kobrle

To co napsal Tomáš jsem měl na mysli. VFR v IMC nemá co dělat. Snad jen poslední poznámku. Každý prostor má separační horizontální a vertikální minima od oblaků. Pokud IFR let vypadne při klesání z mraku, jak on, tak jeho VFR kolega potřebují určitý čas na reakci. Zejména v prostoru třídy E, kde jsou obvykle každý na jiné frekvenci.

RE: :-)

06.03.2014 v 21:21 Johnny

Vystihnul jsi to naprosto přesně ! Já jako UL pilot jsem vděčný za podobné upozornění formou zážitků ze života na záludnosti počasí a situaci se kterou se asi každý pilot v různé míře určitě někdy setká. A i když jsem neinvestoval do TCAS a několikaletého výcviku jako pan Kobrle, tak i mě by docela ,,zamrzelo" kdyby mě z oblohy sundal třeba větroň :) A myslím, že všem je jasné, že ani oni neměli v plánu nikoho sundat z oblohy, takže jedinou naší reakcí na článek by měl být dík za poučení o proměnlivosti počasí.

RE: VFR

07.03.2014 v 7:58 kang

Ano,s tím souhlasím. Jen jsem chtěl upozornit že situace není kolikrát tak jednoznačná. Vzdálenost 300m se dost blbě měří a já osobně jako IFR pilot bych nikdy nepíchal Cu směrem dolů jelikož se dá předpokládat že těsně pod základnou bude hejno padáčkářů. Chtěl jsem jenom upozornit že to je o ohleduplnosti, padáčkáři nelítat v mracích a IFR pilot když letí v E tak předpokládat a nekoukat jenom do budíků.

RE: RE: VFR

07.03.2014 v 9:48 pavel

... ano je to o oboustranném dodržování pravidel. Proto je podmínka vzdálenosti od oblačnosti v prostoru třídy E, kterou bohužel mnozí nedodržují. Na druhé straně, jestliže letím v tomto prostoru IFR tak nemohu sledovat jenom přístroje. Je třeba si uvědomit, že v tomto prostoru je může vyskytnout i dopravní letadlo. V Německu je to naprosto běžné.

IFR & VFR v třídě E

07.03.2014 v 12:17 Tomáš

pánové máte tu teorii rozpracovanou vcelku dobře. Teď pominu úlohu řídícího a přejdu k pilotovi a jeho "koukání se ven". Nevím, kdo z vás má na palubě TAS (traffic avoidance systém) a nezaměňovat s TCASem, já jej používám cca 3 roky a do té doby jsem jej neměl. Má rozsah 12 mil horizontálně a 2500 ft vertikálně. Téměř více jak polovinu znázorněných letadel na TAS (podmínka je zapnutý odpovídač) nevidím vizuálně !! Buď až na poslední chvíli nebo vůbec. A to při tom znám jeho přesnou polohu a přesnou výšku a vzdálenost a směr od mého letadla. A slepý nejsem. Pokud je oblačnost šance se ještě snižují. A pokud jste v Cessně, nevidíte nahoru, pokud máte dolnoplošník, nevidíte dolů a pokud je letoun za vámi, samozřejmě jej nevidíte taky. Ale to není pro nikoho nic nového. Takže dívání se ven i při opravdu dobré vůli bez pomoci zvenčí, třeba od řídícího, opravdu nemusí stačit. Z tohoto důvodu je asi lepší se ATZ vyhýbat pokud lze čekat na letištích provoz plachtařů, parašutistů apod.

IFR

07.03.2014 v 13:39 Petr Kobrle

Celá debata bohužel sklouzla k jinému tématu. Každý IFRový let je let řízený, s podaným a příslušnými ATC autoritami schváleným letovým plánem. IFR pilot je povinen trasu dodržet v předepsaných tolerancích (většině z nás, co IFRově létáme, se již asi stalo, že je řídící upozornil na špatně nastavený výškoměr nebo nedodržení předepsané výšky, eventuelně špatně nastavenou ALT na autopilotu, neboť i toto u letadla s moderním odpovídačem vidí). Obvykle se IFRově nelétá přímo, ale po IFRových trasách, které samozřejmě nevedou přes ATZ ani jinak omezené prostory. To je jedna z velkých výhod IFRového létání. Schálí mi trasu v letovém plánu a pak už jen poslouchám řídícího, který mi pokud je to nezbytné, trasu podle okamžitého provozu a podmínek změní. Samozřejmě koukám za VMC ven. Nemohu si tedy o své vůli letět kam chci, letím po předem schválené trase. Můj úvodní příspěvek měl namysli skutečně VFR lety za IMC. Debata, která se strhla mě vyděsila. Zřejmě existují piloti, kteří si myslí, že IFR provoz v prostoru třídy E pod FL100 neexistuje. Bohužel existuje a v ČR v případě GA není nějak vyjímečný.