Praktický bezpečnostní kurz, jehož cílem je naučit piloty, co dělat při náhlém vlétnutí do podmínek IMC, vstoupí na podzim již do své 11. sezóny. Zkuste si na plně certifikovaných simulátorech, jak snadné je se do problému dostat a jak těžké může být dostat se zase ven...
Nečekané a náhlé vlétnutí do podmínek pro let podle přístrojů (IMC) je bohužel stále příčinou desítek nehod ve všeobecném letectví po celém světě. Jakmile ztratíte vizuální kontakt se zemí, váš život bude záviset jenom na tom, zdali uvěříte svým jindy neomylným smyslům, anebo poslechnete občas chybující přístroje. Bez příslušného výcviku toho však dosáhnete jen velmi obtížně. A těch, kteří tvrdili, že jim „se to stát nemůže“, už bylo plno...
Po deseti úspěšných sériích se tak znovu na podzim roku 2021 v osvědčené podobě vrací praktický bezpečnostní kurz, určený zejména pilotům UL, LAPL a PPL bez přístrojové doložky. Během něj vám zkušený pilot a instruktor ukáže, jak si poradit v nepříjemné situaci, kdy se za letu dostanete do oblasti s velmi špatnou dohledností a váš život bude záviset pouze na přístrojovém vybavení vašeho letadla a na vaší schopnosti zachovat klid.
Kurzem vás provede kapitán Jarda Slováček, bývalý pilot Airbusu A310 s tisícovkami hodin na několika dalších typech. Pod jeho dohledem si můžete zkusit „v klidu a pohodlí“, jak snadné je v podmínkách IMC bez jakékoliv vizuální reference ztratit hlavu, přehled o situaci a v krajním případě i vlastní život…
Kurz se skládá ze dvou částí – teoretické (dopolední) a praktické (odpolední).
Teoretická část:
Prevence – plánování letu, vyhodnocení meteorologické situace, seznámení se s mapami – zkrátka to, co každý zná a perfektně umí, dokud nejde do tuhého…
Postupy – základní úkony, co dělat, když ztratíte vizuální kontakt se zemí
Spolupráce – pokud budete v letounu aspoň dva, vaše šance na přežití může být až dvojnásobná, pokud si budete umět navzájem pomoci
Komunikace – svým způsobem nebudete nikdy sami, i hlas ze sluchátek vám může pomoct, když budete schopni efektivně popsat svou situaci a nebudete se bát říct, že vám jde o život
a mimo to uvidíte naprosto reálnou situaci, jak snadno se krásné a jasné počasí promění v peklo, ze kterého už není úniku…
Praktická část:
Dvouhodinový let na plně certifikovaném simulátoru – nasimulujeme vám přístrojové vybavení vašeho letadla včetně velmi užitečných funkcí běžných GPS, o kterých možná nemáte nejmenší tušení (přineste si s sebou vlastní GPS, pokud můžete, aby nezůstalo jen u teorie a instruktor vám je mohl ukázat na vámi používaném přístroji), a pošleme vás vstříc mlze a nulové dohlednosti nedaleko kopcovitého terénu, který není problém v České republice potkat... Jednu hodinu budete řídit, druhou hodinu budete dělat kopilota.
Teoretická i praktická část se koná ve stejný den. Proto se mohou každého termínu zúčastnit maximálně dvě dvojice pilotů. Komornější atmosféra však jen podpoří individuální pojetí teoretické části a osobní přístup.
Speciální nabídka - let ve skutečném letadle
Rádi byste absolvovali letovou část safety kurzu ve skutečném letadle? Třeba přímo v tom, ve kterém létáte běžně? Je to možné, pro individuální domluvu prosím kontaktuje Jardu Slováčka, kontaktní info na konci článku.
Kurz probíhá na simulátoru v Hradci Králové a na simulátoru v Kunovicích! V případě hradeckého trenažeru se jedná o plně certifikovaný letový simulátor FNPT II MCC, který je v provozu letecké školy DSA, je osazen „budíkovou“ avionikou a perfektní vizualizací (tu si bohužel při tomto kurzu příliš neužijete, protože mlha je prostě mlha...). Kunovický trenažer v provozu společnosti Aeromec je certifikovaným simulátorem FNPT II Piperu Meridian, osazený moderní glass-kokpitovou avionikou Garmin 1000 a též skvělou vizualizací.
Hradec Králové: V prostorách letecké školy DSA na letišti Hradec Králové (LKHK) - vjezd z ulice Jana Černého.
Kunovice: V prostorách společnosti Aeromec na letišti Kunovice (LKKU) - vjezd z ulice Letecká.
Kolik kurz stojí?
Za kurz zaplatíte celkem 5 500 Kč včetně DPH. Cena zahrnuje teoretickou část, hodinový pronájem simulátoru společně s instruktorem, materiály a drobné občerstvení. V simulátoru strávíte další hodinu coby pozorovatel/kopilot, tu však již hradí zase váš kolega.
Co dodat. Otevřené obzory, zkušenost k nezaplacení, skvělý lektor, pokora. Zjistíte že bez tréningu a výcviku jste při vletu do IMC úplně naprosto totálně v hajz...doporučuju.
... a nemohu nic jiného než OPRAVDU doporučit všem, kdo chtějí létat pro radost a neskončit mrtvý za kniplem. Simulace krizových situací za nenadálých podmínek IMC je opravdu poučná. S dalším kolegou pilotem jsme během praktické části školení v simulátoru asi dvakrát umřeli, ale stačilo zmáčknout "RESET" a létali jsme dál. Mysleme na to, že v reálu žádnou funkci RESET ani v letadle ani v těle nemáme...
Kurz mam za sebou a mohu jedine doporučit! Souhlasím s predemnou pisicimi kolegy, je to kurz se zkušenostmi k k nezaplacení.
A co me se nejvíce líbilo? Vysvětlení jakým způsobem za VFR bezpečně trénovat a jaké funkce na navigaci v krizi použít.
Za me rozhodně doporučuji!!
Byl jsem s kolegou - první odpoledne trocha (cca 4h) zajímavé a poučné teorie a následující den létání na full flight simulátoru, kde jsme si v praxi vyzkoušeli, jak na člověka působí stres a ovlivňuje vnímání a učili jsme se přiblížení v podmínkách IMC, kdy umělý horizont, výškoměr, rychloměr a gyrokompas jsou naprosto klíčové přístroje. Po dvou hodinách jsme odcházeli naprosto vyčerpaní, ale absolutně nadšení a obohaceni o praktické zkušenosti od člověka, který moc dobře ví, co čem mluví. A rozhodně budu dělat vše proto, abych se do IMC v reálu nedostal a nelétal ničím, co není vybaveno alespoň výše uvedenou kombinací přístrojů!
Taky jsem se zucastnil a muzu jen doporucit. A je jeste jeden dulezity bod, ktery bych videl a to ze se od te udalosti OK-WWW hodne zmenilo ve vztahu mezi RLP a piloty. Ze obe strany se prestaly divat na vec z te sve pozice. To z obou stran. Napriklad upresneni frazeologie a postupu. A tato akce prave muze vysledky techto dohod prenest mezi piloty
... navštívil jsem, bylo to opravdu moc poučné a pan Slováček je PAN pilot.
Vřele doporučuji, uvědomíte si spoustu věcí, které vás při rekreačním létání mohou potkat a ani nevíte jak rychle mohou nastat..-(
Již jsem viděl hodně přednášek na různá témata, většinou z jiné oblasti než je letectví. Co předvedl ale pan Slováček je brilantní. Zcela perfektně připravená teorie, nechyběly praktické postupy a doporučení. Praxe na simulátoru provedená ihned po teorii ještě nabyté poznatky upevní. Z příběhů zkušených lidí, kteří nikdy do IMC neletěli schválně, stojí vlasy hrůzou na hlavě, co se vše může stát i IFR pilotovi. Pokud se mi to někdy stane, vím nyní, co dělat. Skvělé je, že i dispečeři jsou informování o možnosti VFR to IMC (spolupracovali na tomto kurzu) a ví přesně co dělat a co potřebujete. Nehledě na to, že každý řídící, údajně, má nalétáno v těchto podmínkách 6 hodin (na simulátoru) a dokáže se tak vcítit do pilota. Kurz jednoznačně doporučuji, stojí to za to.
Dne 15.1.2014 jsem absolvoval školení Jardy Slováčka v počtu čtyř pilotů. Super možnost dotazů, vynikající. Možnost tentýž den vstřebané informace aplikovat na trenažéru je výborné. Jako pilot UL musím jenom doporučit Všem ,kteří se nechtějí spolehnout jen na zkušenosti získané v leteckých školách a odposlouchané od zkušených pilotů. Trenažér skutečně v naprogramovaných kritických letových situacích ukáže každému pilotovy záludnost létání v nepříznivém počasí ,ale i rady skutečného odborníka jak z těchto situací se dostat je opravdu skvělá.
Vytecny a nesmirne uzitecny kurz, poklona panu Slovackovi
23.02.2014 v 21:40
Danus
Pan KAPITAN Slovacek nam podal vycerpavajici informace a rady, kurz byl zajimavy od zacatku do konce. Kdyz vypravel vlastni pribehy letce, vlastni chyby, jejich priciny a navod, jak se jim vyhnout, skoro jsme ani nedychali. A ty dve hodiny, co jsme stravili v kokpitu an 28 jsme si vazne uzili! A zazili i takove prekvapeni, jako byl odlet ze San Marteen a vletnuti do IMC. Pak nam trochu naridil zakryt oci, rozhazel nam rizeni a kdyz jsme oci otevreli, ritili jsme se ve spirale k zemi a to jeste za hodne low visibility. Potom prisel prikaz "a ted to vyber!" Velmi nazorne a uzitecne!!! DOPORUCUJI VSEM!
O důležitosti a užitečnosti tohohle kurzu myslím není potřeba diskutovat. Řekl bych, źe je vhodný jak pro ultralightisty, tak pplkaře, ať už chtějí létat jen pro zábavu nebo pokračovat dále. Skvělá příprava na IFR mimo jiné. I když se říká, že zkušenosti jsou vyřknutelné, nicméně nepřenositelné, Pan Kapitán (s hodně velkym P a K) vám dá pár rad, které vám v těchto špatných situacích o pár desítek procent zvednou šanci přežít:))
Ahoj,
vypadá to zajímavě.
Chci se zeptat,má pro mne smysl když jsem ULL nováček a mám nalétáno cca 50hodin včetně výcviku? Nebo raději počkat až budu mít více zkušeností?
díky
Martine, přesně jak píše Michal, netřeba čekat. Já osobně tento kurz absolvoval také téměř po výcviku a velmi rád na něj vzpomínám. Každá na vlastní kůži prožitá zkušenost je užitečná. Letět v IMC bez umělého horizontu jen podle kompasu, rychloměru, výškoměru a varia je neskutečně náročné a v reálu to nechci zažít. Na simulátoru jsem propotil triko jak nic ... Hurá do toho :-)
a díky tomu víme , kolik je toho ještě před námi :-).
Jak psáno výše , přednášek a kurzů je a bylo hodně , ale kurz PANA KAPITÁNA Slováčka , je zatím absolutní top . To jak nám dokázal v tak krátké době předat takové množství informací a zkušeností a uvést nás do reálu o tom co obnáší let v IMC / a co všechno tedy bude nutno nadrilovat ,nastudovat,vstřebat a dále cvičit :-) / je excelentní.Velmi zajímavé pro nás VFR UL piloty byly rady a doporučení, jak využívat informace z oblasti IFR létání pro bezpečnější VFR lety . A samotný let v IMC ? Myslím že kdo to s létáním myslí vážně by jej měl absolvovat povinně ,
minimálně to pak usnadní rozhodování , jestli " do toho" ještě poletím ,nebo se na to budu v klidu dívat přes okno od dobrého kafe.
Pane kapitáne Slováčku , velký dík a obdiv a ostatním : zkuste to , nebudete litovat !
Ahoj všem a velké dík za super předání životních leteckých zkušenosti od pana pilota Jaroslava Slovácka. ( moc si vážím lidi jako je Jaroslav a jiných zkušených instruktorů, kteří umi předat s velice osobním přístupem vše, co se za svou kariéru pracně naučili. Dík moc) !
Kurs jsem absolvoval s mým kamarádem. Podle mě kdo léta a nemá IFR, ať určitě frčí do Prahy, je to super zkusenost. Těch par tisíc za život určitě zaplatte.
pilot UL a PPL Sirvojta Olomouc ;-)
Ano, je to dobré (skvělé!) i pro ULL. V kurzu nejde o ovládání konkrétní mašiny, ale o obecné postupy, co dělat. Počítá se s tím, že člověk konkrétní letadlo nezná. S ovládáním letadla instruktor pomůže.
Byl jsem v Kunovicích na novém simulátoru. Naprosto úžasná zkušenost. Myslím, že by to mělo být součástí výcviku ULL. Spousta praktických informací a hlavně možnost si to zkusit. I v "pohodě" simulátoru stačí těch pár minut letu úplně bez dohledu země k naprosté vyčerpanosti. A že jsme to zažili spoustukrát. Kdo chce nebýt zaskočen...doporučuji ;)
Děkuji panu Slováčkovi za trpělivost a lidem kolem simulátoru za skvělý servis.
Kdo se s IMC potkal jistě potvdí, že to chce přípravu. Tento kurz je rozhodně výborný, dá Vám jak teoretické tak praktické zkušenosti. V podání lektora Jaroslava Slováčka je kurz skutečně vynikající. Mohu jen doporučit. Absolvoval jsem na simulátoru v Kunovicích, všechno bylo perfektní.
Nabyté znalosti teoretické poslouží zejména jako prevence v rozhodování. Nacvičené postupy z praktické části se určitě hodí znát a procvičovat. Souhlasím s názorem, že by si tím měl projít každý. Simulátor v Kunovicích byl super stejně jako atmosféra celého kurzu.
Absolvováno v Hradci. Výborný kurz, skvělá atmosféra, vynikající instruktor a mnoho užitečných informací a zkušeností. Sám jsem začínající ULL pilot a mohu jedině doporučit.
Dopoledne bylo na LKHK krásně a odpoledne z ničeho nic CatIII, jak příhodné.
Chtěl bych poděkovat panu Slováčkovi. Sám jsem začínající PPL. Bylo cítit, že primárním záměrem instruktora je předat zkušenosti a ukázat směr na co se člověk může dál podívat.
Letel jsem na UL s a bez umeleho horizontu. Bylo na vycvik (pro pilotak) nam receno, ze kdyz jdeme do mlhu nebo do mraku pridat plyn a stoupat.
Verte mi, bez umeleho horizontu jste mrtvy. Nevadi, ze budete litat 90 sekund nebo 4 minuty a pak se vam letadlo zriti do zemi. Rozdil minuta nebo 4 nedela z cloveka hrdinou. Proste do mlhy nebo mraku bez umeleho horizontu NIKDY.
Vycvik a prednaska uzasne a mohu je jen vrele doporucit.
No mně to přijde jako dobrá rada to únikových her na simulátoru - "Ocitnul jsi se v IMC, nevíš kde jsi, ani kolik máš pod sebou výšky. Co první uděláš?" - a nebere v úvahu, že to nejspíš nenastalo samo od sebe a znenadání a že nějakou tu stovku metrů pod sebou jistě máš. Takže nejspíš aspoň v prvních vteřinách víš, kudy. A pokud fakt ne, je myslím nejlepší rada rychle čelem vzad - pokud máš umělý horizont, sláva, ale zkrátka nejčistší zatáčkou, kterou dovedeš, nabrat opačný kurz. Na plyn bych se asi taky vykašlal, imho víc škody než užitku. Nebo???
Včera jsme absolvovali kurz Jardy Slováčka. Pět hodin poutavé a smysluplné teorie, proložené zážitky z praxe a pak čtyři hodiny soustředěného létání na trenažéru s praktickou zkouškou letu v IMC bez umělého horizontu - do deseti minut konec. Následně trénink letu s umělým horizontem a GPS navigací -Garmin 1000. Dřina, ale šťastná přistání. Nelze než doporučit. Díky za dobrou a profesionální práci Jardo.
Kurz jsem absolvoval v lednu, nechal jsem ten zážitek trochu odeznít a musím říct, že i po měsíci a půl převládá mírné zklamání.
Nepíšu to proto, abych pana Slováčka poškodil, je to prostě recenze :-).
Teoretická část byla chaotická, s přeskákováním "slidů", nedozvěděl jsem se tam to, co bych čekal (čekal jsem více meteo, jak poznat, kdy je počasí už doopravdy "nahraně", více plánování, více pilotních technik, návod jak zvládnout 180st zatáčku v IMC, na co si dát pozor).
Byl to spíše rozbor nehod způsobeným IMC. Na druhou stranu ale bylo zajímavé, že pan Slováček měl přístup i k materiálům, které běžně nejsou dohledatelné (vlétnutí do IMC s dobrým koncem-s výtahem z dataloggeru a jasným důkazem, že i zkušený pilot strašlivě kličkuje).
Praktická část byla lepší, nejdřív zemřete v simulátoru, pak si zkoušíte s přístroji záchranu. To by šlo :-).