AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

PPL výcvik v Americe

4. července 2011
Autor: Lukáš Grossmann, 14 příspěvků, celkové hodnocení článku: 2,7
Klíčová slova: | Výcvik soukromého pilota PPL | Jak se létá v USA | Rubrika: Letadla

Existuje velmi známé povědomí, že létání je levnější v USA než zde v ČR. Platí to i pro výcvik soukromého pilota? Co všechno FAA PPL obnáší a jak to tam vlastně funguje? Právě o tom je článek Lukáše Grossmanna.

Školy

Jelikož jsem měl možnost tento kurz v USA absolvovat, pokusím se přispět několika postřehy. Na téma létání v USA, timebuilding a konverze licencí již bylo po všech webech napsáno poměrně hodně. Nebudu tedy článek prodlužovat svými zážitky, diáky a legislativou, ale zaměřím se na užitečné informace a čísla týkající se pouze FAA PPL.

První, co každého zajímá, je cena a letecká škola. Nejlevnější školy v USA jsou převážně na Floridě. Všeobecně platí, že čím větší a známější letecká škola, tím vyšší náklady. Poměrně známé pravidlo říká, že jakmile jste nastoupili do školy, kde vaši instruktoři nosí bílou košili se žlutočernými proužky na ramenou a letadlový park je stále obnovován, budete platit více. To však automaticky nemusí znamenat, že budete mít kvalitnější výcvik. Zároveň takové školy vytvářejí celou řadu vlastních pravidel nad FAA základ, která odůvodňují bezpečností a kvalitou výcviku.

Příkladem je interní přezkoušení, které musíte splnit, jinak vás k oficiální FAA zkoušce (checkride) nepustí, a to i v případě, že byste ji zvládli s nadhledem. Požadavky na takový pre-checkride můžou být pochopitelně nadsazeny, aby studenti opakovali, prodlužovali a platili déle. Toto je jeden z příkladů a samozřejmě to nemusí být pravidlem.

V každém případě, velké letecké školy mají hodně referencí a rozsáhlý arzenál letadel a instruktorů, takže se nemusíte obávat o jejich dostupnost ve vámi požadovaných časech a provozuschopnost letadel. Rozhodně je to dobrá volba a jistota, pokud přivřeme obě oči nad cenou. Ochotně vám na požádání pošlou hromadu propagačních a informačních materiálů zdarma, včetně přihlášky. Většinou chtějí nemalou zálohu ještě před nastoupením výcviku.

Další možností je nechat si zařídit PPL výcvik v USA českým zprostředkovatelem, u kterého to také začíná zaplacením zálohy. Ten většinou poskytuje na dálku nasmlouvaná letadla a instruktory. Osobně to však nedoporučuju, sám mám totiž velice špatnou zkušenost.

Kontaktování menších leteckých škol bez referencí je také nejisté, protože nevíte, do jaké míry bude k dispozici instruktor, v jakém stavu jsou jejich letadla, a vůbec nevíte, do čeho jdete. Ideální je navštívit vybranou školu osobně a předem si ji prověřit anebo spoléhat na dobré reference. Toliko stručně k leteckým školám.

Výcvik

Já svůj kurz absolvoval v menším výcvikovém centru na letišti Daytona Beach, a to pod pravidly FAR Part 61. Centrum poskytuje širokou škálu služeb jako údržby a opravy letadel, pronájem, výcvik PPL, CPL, IR, MEP, timebulding atd. Nebyl problém si předem prohlédnout letadla a promluvit s lidmi, kteří tam pracují. Nepožadovali zálohu a uplatňovali systém „pay as you go“. Tento klub, který vlastní pět letadel od Cessny 150 až po Piper Navajo, je i s oprávněním flight training center veden jako vzdělávací zařízení (educational facitliy). Má proto některé daňové úlevy, které si nemohou dovolit plně komerční školy, a to se pozitivně promítá i na ceně pro klienta.

Jak je to s angličtinou pro FAA PPL výcvik? Ačkoliv již opakuju mnohokrát probrané téma, dodám k tomu pár vět. Ano, je třeba umět dobře anglicky. A ne, žádná ICAO angličtina není potřeba pro létání v USA. Létání v tomto případě probíhá na rušném, mezinárodním letišti, které však oplývá většinově GA provozem s převládajícími leteckými školami. Navíc, ačkoliv je v USA spoustu prostoru třídy G a E, kde nutně nepotřebujete komunikovat, tak všechna větší letiště, kde probíhají výcviky, jsou ve třídách B, C a D (rozdělení prostorů v USA je jiné než v Evropě) a tam je třeba poměrně svižně komunikovat. Některé dny se v oblasti approach/departure ani nedostanete ke slovu a musíte si chvíli počkat na možnost zaklíčování.

Daytona Beach má do jisté míry tolerantní řídící, kteří berou na vědomí přítomnost leteckých škol a studentů v éteru. Je však jasné, že angličtinu potřebujete na slušné úrovni už jenom kvůli vzájemnému porozumění s instruktorem. Pokud máte dobrý základ, tak se do toho po pár dnech docela snadno dostanete. Časté létání a aktivní komunikace velmi přispívá k prohlubování angličtiny a troufám si říct, že snadno doplní, nebo dokonce nahradí přípravné kurzy na ICAO zkoušku. V archivech ATClive je možné po svém letu vyhledat záznamy s vlastní komunikací.

U FAA PPL výcviku je v každém případě třeba si zařídit medical certificate (postačuje 3. třída) místním FAA certifikovaným doktorem. Nelze spoléhat na uznání českého osvědčení o zdravotní způsobilosti jakékoliv třídy. Důvod je poměrně jednoduchý. K tomu, abyste mohli začít létat ve výcviku, potřebujete tzv. Student pilot cetrificate. Ten zároveň slouží jako medical vydaný doktorem FAA a je to tentýž dokument. Vyšetření v USA je však 10minutová brnkačka v porovnání s ÚLZ v Praze. Úroveň vyšetření se liší relativně málo pro jednotlivé třídy a zahrnuje vzorek moči, zkoušku sluchu, klasické obrázkové testy zraku, poslech srdce, plic a podobně.

Letecký kurz je zakončený ústní zkouškou a letem s examinátorem – checkride. Podmínkou připuštění ke zkoušce je minimální požadovaný nálet, zápis instruktora, výsledky z FAA written (computer) testu, TSA potvrzení, medical certificate a registrace v FAA online systému. Většinu z toho s vámi vyřídí instruktor v průběhu výcviku. Po úspěšném absolvování vám examinátor na počkání vydá temporary license, který platí po dobu, než přijde plnohodnotný průkaz, maximálně však 120 dní. Celý kurz se dá s každodenním létáním a jistou dávkou koncentrace zvládnout za 4 týdny i s rezervou na nelétající dny.

Florida, v rozporu s tím, co každému možná tkví v podvědomí, nemá zas tak ideálně klidné podmínky pro létání. Přímořské podnebí se stará o udržování aktivního počasí. Kromě toho, že tam stále fouká, což dělá prakticky z každého přistání „crosswind landing“, jsou tam i časté bouřky s občasným výskytem tornád. V letních měsících se vyskytují krátké lokální bouřky téměř každý den. Při plánování výcviku je dobré počítat s tím, že 3-6 dní z měsíce může být nelétavých a v podzimních měsících je to zpestřeno i hurikány. Každopádně je to s počasím stále mnohem lepší než u nás.

A jak je to tedy s celkovou cenou? Přikládám zde tabulku s finančním rozborem kurzu na Cessně 150 (pro zachování pojmů uvádím v angličtině) z vlastní zkušenosti, která zahrnuje všechny potřebné náklady související přímo s výcvikem. A protože výcvik ve stanoveném FAA minimu zvládne jen Chuck Norris, zvažuju kromě minima i reálnější nálet, respektive dvě varianty reálného náletu. Ceny jsou konečné, bez dalších skrytých poplatků, nákladů či daní.


Klikněte pro zvětšení

Značnou úsporou času a peněz je snížení počtu ground hodin samostudiem doma před odletem do USA. FAA podle part 61 nestanovuje nezbytné minimum pro ground school, pouze doporučuje 20 hodin (u výcviku podle part 141 je toto povinné minimum 35 hodin). Posouzení vaší úrovně znalostí je na instruktorovi a výsledcích FAA written testu. Podle toho podstupujete nezbytné hodiny teorie. Pokud přijedete nepřipraveni, můžete to snadno natáhnout i přes 50 hodin. Proto pokud na to máte, dá se ground school domácí přípravou snížit téměř na nulu. Realita je však taková, že minimálně těch 5 hodin pro seznámení s místními létajícími mravy potřebuje každý.

Další významnou úsporou je absence poplatků na letištích. Technická úroveň letišť a služeb je na naše poměry nadstandardní a možnost přistání na neosvětleném nebo dokonce trávnatém letišti je vzácná.

PPL výcvik v USA se vyplatí. Jedním z mých cílů bylo zboření anebo potvrzení tohoto (ne)mýtu jednou provždy. Jak je patrné z tabulky, výcvik na nejlevnějším letadle s průměrným náletem, podle kurzu CZK/$ (v době psaní tohoto článku je to 17 CZK/$), vychází přes 124 tisíc korun (cena je finální s průměrným náletem, poplatky na zkoušku, materiály, medical certificate atd). Jelikož však všechny školy uvádějí cenu výcviku podle minimálního požadovaného náletu (bez výše uvedených nákladů a poplatků), tak v tomto případě je to pod 80 tisíc korun. U českých škol se základní minimum pohybuje od 140 do 180 tisíc s DPH, tedy cca dvakrát tolik. Při porovnávání je třeba také zohlednit minimální požadovaný nálet, který je v ČR vyšší o 5 hodin, a nařízené minimum pozemního školení 50 hodin.

Pokud to tedy vezmeme přes palec, tak je patrné, že rozdíl skutečně může být 50 %. Část uspořených prostředků sice padne na náklady související s pobytem v USA, ale při troše skromnosti a plánování se dá suma celého pobytu i s výcvikem v USA (třeba i včetně timebuildingu) snadno snížit pod úroveň sumy samotného výcviku v ČR. Pokud chcete poté létat v ČR, je třeba vzít v potaz i náklady spojené s validací FAA průkazu, která podléhá pravidlům JAA. Ty zahrnují absolvování teorie na ÚCL a přezkušovací let s pověřeným examinátorem. Logbook je vhodné si nechat před odjezdem z USA orazítkovat a potvrdit pro účely validace.

Shrnutí? Ano FAA PPL výcvik v USA může být podstatně levnější než JAA PPL v ČR a to i s případným validačním procesem. Jednorázová delší dovolená v přímořské oblasti USA spojená s létáním má více výhod než jen průkaz soukromého pilota a rozhodně přidá pár pěkných zážitků. Pro ty, kdo chtějí při výcviku zažít trochu dobrodružství, jsou ochotní vycestovat a nebojí se intenzivního létání, je FAA PPL výcvik v USA rozhodně velmi dobrá zkušenost. Určitě je vhodným startem i pro ty, kteří plánují rozvíjet kariéru pilota. Pokud má někdo zájem o více informací, rád odpovím.

Kontakt:







Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 2,7

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 14 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.

A co JAA v USA?TH 4. 7. 2011 16:17:00Odpovědět
Zdravím, rád bych se zeptal, proč jsi nešel radši do JAA ppl v USA? Odpadly by tak starosti s papírováním u nás ne? Viděl jsem několik škol, které JAA licence nabízeli.
Stále máloMix 5. 7. 2011 18:32:00Odpovědět
Jen tak dál ! Pilotní výcvik a jeho podmínky se stále mění a jak je v článku stále poznamenáno, školy si samy osnovy upravují. Lze říci, že co škola, to trochu jiný výcvik, co pilot, to trochu jiný pohled a jiné postřehy. Proto těchto článků není nikdy dost. Děkuji za článek a těším se na další!
part 61x part 141maxa 5. 7. 2011 19:17:00Odpovědět
bezva clanek. Jen pro doplneni rozdilu mezi vycvikem dle part 61 a 141, nejde jen o min. pocet hodin: skoly provadejici vycvik podle part 141 maji mnohem prisnejsi rezim, tj. dohled nad kvalitou vycviku - namatkou: musi mit syllaby schvalene FAA, jejich sef instruktor a jeho asistent kazdorocne absolvuji prezkouseni s mistnim inspektorem FAA, FAA zde provadi namatkovou kontrolu planu, zarizeni, letadel, simulatoru, zaznamu o vycviku, studenti absolvuji prezkouseni v jednotlivych fazich vycviku, atd. Skoly, ktere funguji na zaklade part 61, nejsou tolik pod kontrolou, ale to rozhodne neznamena, ze musi byt automaticky spatne.
Zkusenosti s ceskymi skolami?Dan 5. 7. 2011 22:24:00Odpovědět
Zajiamvy clanek. Docela by me zajimaly tve spatne zkusenosti se skolami v USA zprostredkovanymu ceskym zprostredkovatelem. Uvazuji o zimni dovolene spojene s time buildingem nekde na Floride.
reakceautor 7. 7. 2011 12:17:00Odpovědět
Zdravím, děkuju Maxovi za doplnění informací. Ještě bych dodal: Ad.Max)Výcvik podle part 141 - ačkoliv (a možná právě proto), mimo jiné je trochu přísnější a má větší nároky na teoretický výcvik, tak umožňuje dosažení CPL s nižším náletem než pod part 61. Je to proto poměrně populární argument u leteckých škol, které pod tímto partem výcvik poskytují. K tomu aby se však mohl pilot ucházet o práci musí stále nalétat určité minimum, takže v konečném důsledku to finančně i časově nejspíše výjde nastejno nebo hůř. Ad.TH)Přiznám se, že o JAA výcviku v USA se dozvídám až od Tebe... Ad.Dan) Na detaily tady bohužel není prostor, rád napíšu na email. Každopádně moje negativní zkušenost se týká známého českého zprostředkovatele, který zde také měl pár lákavých článků.
nevímPetr 7. 7. 2011 13:43:00Odpovědět
Ahoj, nějaký čas jsem se o výcviku PPL v US přemýšlel, ale vývoj cen mě nakonec uzemnil v ČR. Pokud vezmu reálné režijní náklady na cestu, ubytování, jídlo a jiné fungování, příp. auto + cenu za výcvik při průměrně "kvalitním" studentovi myslím, že v ČR lze při troše dobré vůle a hledání najít podobné podmínky a možná i nižší, a to za komfortu bytí doma. Nezohledňuji faktory podpory letecké angličtiny, (zřejmě) lepšího servisu, lepších letišť. Samozřejmě pokud to spojíme s tím, že tam stejně jedeme, bydlíme u kamaráda a sníme za měsíc metrák přivezených luncheonmeatů z Lidlu, tak pak asi ano. Mé osobní kalkulace jsou spíš ve prospěch komplexnějších výcviků, tedy včetně IR, CPL apod. Pak možná ano. Jinak ale díky za článek.
reakce Ad nevimautor 8. 7. 2011 9:54:00Odpovědět
Souhlasím, pochopitelně čím větší nálet, tím více se to vyplatí. Tuším, že CPL v USA je kvůli validačním požadavkům u nás už diskutabilní. Režijní náklady na měsíční pobyt na Floridě se při rozumném plánování dají uhlídat pod $2200 (letenka, ubytování, plnohodnotná strava, doprava, další výdaje) a to bez výrazného omezování. S trochou skromnosti i méně. Samozřejmě pokud má někdo vyšší nároky na živobytí, tak není co řešit. Proto uvádím, že celkové náklady za pobyt v USA včetně výcviku MŮŽOU být nižší než samotný výcvik v ČR, což rozhodně platilo pro můj případ. Připomínám, že jde o reálnou zkušenost, nikoliv o teoretickou kalkulaci. Máš pravdu, že PPL výcvik je, ve srovnání s výcvikem doma, trochu na úkor pohodlí, ale to už si musí každý promyslet sám.
IRpafka 11. 7. 2011 11:08:00Odpovědět
Ahoj, přidám pár postřehů z výcviku IR v USA. Byl jsem na dovolené v Californii kousek nad San Franciskem. Dovolenou jsem spojil s IR výcvikem dle FAA. Nutno podotknout, že teorii jsem se začal učit s velkým předstihem z učebnice ( book i DVD ) Instrument and Comercial od Jeppesena. Ta je dle mého názoru kvalitnější, než DVD materiály od ASA, které jsem rovněž prostudoval. Škola to byla poměrně malá, dvě C172, dvě C152, jedna laminátová čtyřsedadlovka s glas kokpitem. Výcvik jsem odlétal běham 3 týdnů. 10 hodin na schváleném PC simulátoru během dní, co se kvůli počasí létat nedalo, a 40 hodin v C172. Simulátor byl zadarmo a na tomto druhu simu ( PCATD ) je dle FAA schváleno max 10 hodin z výcviku. Cena byla, jak je na západním pobřeží běžné dražší než na východě. Cca 130 dolarů za hodinu + 50 doláčů za instruktora a hodinu. Bydlel jsem s přítelkou porůznu v hotelech typu Travelodge a pod. s cenou kolem 70 dolarů za noc se snídaní pro dva. Californie má dle mého názoru na rozdíl od Floridy tu výhodu, že jsou všude kolem národní parky a letecké výlety do hor jsou také super. Za výcvik jsem tam tedy nechal něco kolem 7,5 tisíce dolarů, ale zkušenosti z létání a neméně důležitý rozvoj v angličtině vám veškeré vynaložené prostředky vynahradí. IR FAA papíry v evropě jsou použitelné pouze s platnou PPL licencí buď JAA, nebo FAA. Jinak výcvik podle FAA ( PPL, IR, CPL ) se dá odlétat a udržovat i v Evropě. IR podle FAA platí dva roky, na rozdíl od IR podle JAA, který platí 1 rok, po kteréžto době je potřeba projít checkraidem. Zdar a sílu.
Inspirativny clanok...M. Boose 11. 7. 2011 11:11:00Odpovědět
...aspon pre mna, kedze uvazujem o PPL vycviku v USA, tak tento clanok mi prisiel celkom vhod :). V mojom pripade nie je ani tak hlavnym motivatorom cena, ako modernejsie vybavenie, lepsie letiska, nativna anglictina a tak trochu i dobrodruzstvo, kt. k letectvu patri :). Mam otazky, kt. by som sa rad spytal, ale to vyriesime cez mail. Diky, M.
CPL , IR v USAlambada 30. 7. 2011 0:01:00Odpovědět
Zdravim no celkom ma zaujima ako je to riesene s vizami pokial si clovek planuje v USA po PPL dorobit CPL, kedze som sa o to zaujimal-CPL MEP(JAA v USA) tak tam vraj potrebuje clovek studentske viza, pri time-buildingu stacia turisticke. Ake viza ste potrebovali na dolozku IR a ako prebiehala validacia na JAA IR?
RE: CPL , IR v USAM. Boose 30. 7. 2011 12:20:00Odpovědět
http://www.pea.com/international-students/u-s-visas.html
ahokkr 2. 8. 2014 19:16:00Odpovědět
zdravim, jenom bych se chtěl zeptat. jestli bych potom mohl být dopravním pilotem u aerolinky v USA?
UčebnicTom 12. 10. 2017 16:32:00Odpovědět
Mohu se zeptat s jaké eng. učebnice jste se učil a kolik měsíců dopředu před odletem?
pár odpovědíautor 12. 10. 2017 21:57:00Odpovědět
Ahoj, omlouvám se za zpoždění v odpovědích. Dlouho jsem se k článku nevrátil. Také se omlouvám za uvedený email, který již není platný. Pro ahok, kr: Po absolvování patřičného výcviku (ATPL, typovka, atd) a odpovídajícího náletu, určitě ano. Lítá tam spousta mezinárodních pilotů včetně čechů. U většiny vyznamnějších aerolinek v USA jsou pro nastoupení jako F/O poměrně vysoké požadavky na nálet, už si netroufám uvádět čísla, ale v té době to bylo víc než u společností v EU. Učebnic Tom: Učil jsem se cca 4 měsíce před odletem z aviationexam.com. Nepoužíval jsem učebnice.

Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 6 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.162.152. xxx
Ať již děláte v letadle cokoli, nechte ho letět!
naltrexon dosierung naltrexon implantat naltrexon og campral
tizanidin copyfarm dburpdosering.site tizanidin qatar
fluconazol hexal fluconazol fresenius kabi fluconazol 50 mg dosis

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 





Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.