Konstrukce kabiny letadel řady CT

09.04.2011 3 příspěvky

V poslední době se neustále častěji objevují dotazy potenciálních zákazníků, jak je konstrukčně řešen trup, respektive kabina letadel řady CT (CT Supralight, CTSW a CTLS), a to vzhledem k zajištění větší bezpečnosti posádky.

Konstrukce kabiny letadel řady CT
Konstrukce kabiny letadel řady CT (Zdroj: Aeroweb.cz)

Základní konstrukce trupu letadel CT, pro jehož výrobu se používá především kvalitních uhlíkových, aramidových a dalších sendvičových materiálů, vychází záměrně z dlouhodobě získaných zkušeností z konstrukcí kabin pro cestující moderních automobilů, které jsou již několik let podrobovány náročným tzv. crash testům.

V případě konstrukce moderních automobilů jsou totiž při nárazu vznikající síly, které by mohly ohrozit své posádky, přenášeny optimalizací konstrukce automobilu do tzv. deformačních zón, které jsou ve většině případů v zadní části vozidla. Podstatná část dynamických sil se rovněž absorbuje i na vnějších částech vozidel.

Jaké je konkrétní působení těchto sil u konstrukce automobilů?

  • přední přepážka rámu vede síly k A-sloupku a přes něj dále do centrálního tunelu vedoucím mezi sedadly cestujících, který slouží ve většině případů i k uschování výfuku automobilu
  • A-sloupek je konstruován jako stabilní nosník pro přenos sil směrem nahoru ke střeše a směrem dolů k nosníkům levého a pravého prahu
  • nosník prahů je konstruován jako stabilní prvek k zabránění deformace mezi předními a zadními koly při nárazu automobilu se samonosnou karosérií, která dnes při konstrukci automobilů převládá
  • pevný nosník střechy je konstruován tak, aby zabránil celkové deformaci střechy, a to především ve směru k posádce automobilu
  • B-sloupek je konstruován jako rozpěra mezi střešní a prahovou příčkou a má zabránit stranové deformaci kabiny
  • v některých automobilech působí sendvičová podlaha, pod sedadly cestujících, jako další významný pevnostní prvek, který napomáhá centrálnímu tunelu a nosníkům prahů k absorpci vznikajících sil při nárazu

A co ultralighty?

Na následujících obrázcích základní konstrukce CT můžete vidět klíčové bezpečnostní elementy konstrukce trupu-kabiny, které jsou aplikované z bezpečnostně ověřených automobilových konstrukcí:


 


Třetí obrázek znázorňuje obecně průběh sil na konstrukci trupu letadla CTSW/CTLS, vycházející z již dříve popsaných komponentů na prvním obrázku.

  • Síly, které vznikají při čelním nárazu od motoru a příďového podvozku, jsou směrovány do tzv. velkého pevného motorového lože (1), (CT mají ještě malé kruhové motorové lože se silentbloky, sloužící k vlastnímu upevnění motoru). Velké kovové motorové lože rozvádí síly na přední A-nosník a také k centrálnímu tunelu
  • Levý a pravý A-nosník (2) je konstruován jako uhlíkový pevnostní profilový nosník, který rozvádí síly dále směrem k horní části kabiny a směrem dolů k nosníku prahu dveří
  • Práh dveří (3) je konstruován rovněž jako uzavřený profilový nosník, který přenáší síly směrem dozadu a dále přes sendvičovou podlahu kabiny
  • Kořenové žebro křídla (4) je konstruováno jako uzavřený uhlíkový nosník s funkčností tuhé příčky, která rovněž přenáší síly dále do zadní části kabiny za posádku letadla
  • Středem kabiny od motorové přepážky až do zavazadlové části letadla vede pevnostní tunel (5)
  • Konstrukce kabiny pilotů je zakončena trupovou výztuhou (6), která spojuje B-sloupek a prahový nosník. Veškeré podélné elementy jsou prodlouženy na tuto hlavní trupovou výztuhu.
  • Podlahová část kabiny pod sedadly pilotů je konstruována jako dvojitá strukturovaná přepážka (sendvič) ve tvaru „pyramidy“ a slouží současně jako podpora pilotních sedadel.
  • Vnitřní část podklady kabiny je vyrobena z aramidu, který zabraňuje tříštivosti konstrukce vlastní podlahy. Vnější potah podlahy kabiny (její sendvičové konstrukce) je z uhlíkových materiálů poskytující její požadovanou pevnost a tvrdost.

Vhodnost této konstrukce trupu-kabiny u letadel řady CT, je již více jak 13 let ověřena jejich provozem, k dnešnímu dni vyrobeno více jak 1350 letadel.

V neposlední řadě dokázalo v minulosti i šetření několika havárií daného typu, že takováto konstrukce poskytuje posádce maximální možnou ochranu, která je v této kategorii letadel možná.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

kabina

09.04.2011 v 7:32 vojta vach

Ať si říká kdo chce co chce,nejlepší zážitek je otevřenej kokpit.To je jak svezení v kabrioletu,taky se to nedá srovnat s jízdou,když mám nad sebou plechovou bednu :-)

Odpovědět

Soft

09.04.2011 v 19:20 Jirka

Pěkný článek. Mohu se optat v jakém programu je namalovaný ten rozstřel?

Odpovědět

Program

29.07.2011 v 13:56 Libor Kaňka

Sice jen hádám, ale podle grafiky a podle toho, že se jedná o prostorově zakřivené plochy bych tipoval asi nejrozšířenější "letecký a automobilní" program CATIA.

Odpovědět

Přidat komentář