Všeobecný průkaz radiotelefonisty

30.04.2010 44 příspěvků

V březnu jsem se zúčastnil na Českém telekomunikačním úřadě zkoušek k získání všeobecného průkazu radiotelefonisty letecké pohyblivé služby a byl to texaský masakr motorovou pilou.

Všeobecný průkaz radiotelefonisty
Všeobecný průkaz radiotelefonisty (Zdroj: Aeroweb.cz)

Z 8 uchazečů jsme získali průkaz 2. Chtěl bych se podělit o pár postřehů, které by vám mohly pomoci k lepšímu zvládnutí těchto zkoušek.

Vzhůru na ČTÚ

Nejdřív si rozmyslete, jestli tento průkaz radiotelefonisty opravdu potřebujete. Pokud budete létat jen v Čechách, stačí vám omezený průkaz, na který jsou zkoušky výrazně jednodušší (stačí písemná část). Píši to proto, že na zkoušky přišlo několik lidí, kteří teprve začínali s výcvikem a měli nalétáno jen pár hodin. Říkali si, že když už si musí dělat průkaz radiotelefonisty, tak proč omezený a ne rovnou všeobecný. Za sebe můžu říct, že praxe mi dala zkušenosti, které mi pomohly snadněji překonat jinak nezáživné biflování a i u samotné zkoušky bylo snadnější mluvit o příletu na Ruzyň přes Echo, když jsem to už někdy letěl.

Zkouška se sestává ze dvou částí – písemné a ústní. Otázky na písemnou část jsou ke stažení (včetně správných odpovědí) z webu ČTÚ. Mě osobně se nejvíc osvědčilo učit se je ze stránek Aerowebu. Nechal jsem se zkoušet stále dokola, až jsem věděl, že všechny otázky umím na 100%. Na všeobecný průkaz potřebujete mít úspěšnost minimálně 90% (opět jsou přísnější než u omezeného) a je škoda, když někdo vypadne už z písemného testu. Pokud se budete učit pouze z otázek pro průkaz radiotelefonisty na Aerowebu, dejte si velký pozor. Některé otázky (u mě to například byla námořní nouzová frekvence) tady nejsou ale v testech ano. A ještě si dovolím malou kritiku ČTÚ, protože některé otázky mi přišly jako buzerace. Mluvím převážně o části elektrotechnika, kde po mně třeba chtějí vědět, jaký bude celkový odpor paralelně řazených odporů. To mi přijde ujeté. Zvláště když uvážíme, že pilot nesmí do ničeho v letadle zasahovat.

 

Ústní zkouška

Takže jste zvládli písemné testy (to bylo jen pár hodinek učení) a postoupili jste na ústní zkoušku. Tady se ukáže, jak dobrá byla vaše příprava. První část byl překlad nějaké obecné části předpisu L-Frazeologie, a to z AJ do ČJ. Překlad můžete dělat svými slovy, ale musíte zachovat obsah sdělení a důležité termíny. Já jsem se například musel opravit, když jsem „procedures“ přeložil jako procedury, protože všichni víme, že jsou to postupy. Takže pozor na základní termíny. Samozřejmě byste také měli správně vyslovovat anglická slova a rozumět jim.

Dále jsem dostal za úkol vyhláskovat nějaká slova v české a anglické abecedě. Upřímně přiznávám, že s českou mi to šlo hůře, protože používám prakticky jen anglickou. Českou jsem znal jen na té úrovni, abych dokázal najít chyby v písemném testu. Naštěstí v rádiu občas je slyšet nějaké to Otokar nebo Urban. S anglickou to byla jinačí písnička. Používal jsem na procvičování billboardy a hláskoval si jejich nápisy Lima – Echo – Viktor – November – Echo.

Pak proběhla fáze poslechu, kde byla reálná ukázka z Ruzyňského ATISu. Když jsem si jej vyslechl (klidně i třikrát) a zapsal si údaje, přišel výslech, co že jsem tam slyšel a co to znamená. Mohu uklidnit ty, kteří v angličtině nejsou až tak kovaní, že konverzace v průběhu zkoušení probíhá v českém jazyce. Po výslechu jsme pak přešli k simulované komunikaci VFR příletu na Ruzyň, kde zkoušející dělal dispečera z Ruzyně Radar a já byl v pozici letadla přilétávajícího přes Echo. Mám ještě v čerstvé paměti loňské lety na Ruzyň (kdy to ještě šlo celkem jednoduše), takže opakuji postup, který jsme tehdy prováděli. Ukáže se ale, že co člověk to názor, takže v tomto případě zkracujeme komunikaci opravdu na minimum: „RUZYNĚ RADAR OK-OPC“, „OPC RUZYNĚ RADAR“ (čekal jsem GO AHEAD), „Z142 FROM PŘÍBRAM TO RUZYNĚ WITHOUT FLIGHT PLAN ECHO IN 2 MINUTES INFORMATION PAPA RECEIVED 2000 FT ON QNH 1012 OPC“ (dneska už to na Ruzyň bez letového plánu nejde, loni to ještě šlo). Vzpomínám na Zdeňka z našeho aeroklubu, protože zkoušející (stejně jako on) důsledně trvá na zkracování, takže je to jen „…INFORMATION PAPA 1012“. Pak jsme ještě pokračovali přes Echo1 na Tango, kde jsem měl zahájit HOLDING PATTERN.

V průběhu zkoušení jsme narazili na některé další prvky komunikace, které je dobré znát. Jsou to rozdíly ve výslovnosti čísel oproti českému jazyku (2,4,7,8) a anglickému jazyku (3,9). Narazili jsme na znalost Q kódů, které jsem se poctivě našrotil za pomoci nejrůznějších mnemotechnických pomůcek (žádost o zaměřování = Q Direction Location request nebo pravý kurs pro směřování ke mně = Q Uplně Jiný kurs než magnetický). Zavedl jsem se zkoušejícím diskusi, zda jsou v dnešní době ještě Q kódy tak důležité a docela by mě zajímalo, kdybyste do diskuse pod článkem napsali, kdy jste je naposledy prakticky použili. Dobré je také znát co dělají jednotlivá stanoviště (INFO, INFORMATION, RADAR, DELIVERY, GROUND, TOWER…).


V popisu obsahu zkoušky je také oblast nouzových postupů, což je správně. Na toto musí být každý připravený. Všichni víme, že tísňový signál je „MAY DAY – MAY DAY – MAY DAY“ a vyslovujeme ho „mé dé – mé dé – mé dé“ (to je další námět na diskusi pod článkem). Je dobré se moc nerozmýšlet a na zkoušejícího prostě vypálit „mé dé mé dé mé dé“ a také vědět, co se má říkat potom. Stejně tak jsme prošli pilnostní („PAN PAN – PAN PAN – PAN PAN“) a pilnostní medicínskou („PAN PAN MEDICAL – PAN PAN MEDICAL – PAN PAN MEDICAL“). Celé jsme si to na závěr vyzkoušeli na modelovém případu, kdy letím s Boeingem třeba ve FL380 přes VOR Vlašim a praskne mi okénko. Pak musím zahlásit „MAY DAY MAY DAY MAY DAY OK-OPC BROKEN GLASS EMERGENCY DESCENT TO FL100“.

Přeji všem, ať nouzové signály jen umíte a nemusíte je použít, a těm, kteří teprve na zkoušku půjdou, ať dobře dopadnou.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

vseobecny prukaz

30.04.2010 v 13:41 Pang

neni zase tak dulezity. Nepatri totiz dle predpisu mezi doklady, ktere musite mit u sebe. Pro lety do zahranici je mnohem dulezitejsi anglictina zapsana v PZ. Z toho duvodu nevim proc CTU dela ze zkousky takovou vedu, asi je potreba najit praci pro vsechny ty uredniky. :-(

Odpovědět

zkouška na ČTU

30.04.2010 v 22:46 Tomáš

až budete pane kolego u Horáka na UCL, zkouška na ČTÚ vám přijde naprosto banální. Jinak ten průkaz někam zastrčíte a v životě kromě prolongace už jej nevytáhnete. Je k ničemu. Chce ho jen ČTÚ a vůbec neopravňuje k letům mimo území ČR a SR.

Odpovědět

jeden z neuspesnych

30.04.2010 v 23:25 Jivo

Ano, take jsem se neuspesne pokousel o vseobecny prukaz a to jeste pred dodelanou teorii a bez letu. Souhlasim s tim, ze by slo udelat omezeny a vseobecny az casem. Ale vsude se strasilo s tim ,ze se musi cekat na prideleny termin. V mem predchozim zamestnani toto nebylo mozne a musel jsem tedy ke zkousce co nejdrive. Kdybych vedel, ze je na CTU velka ochota a termin se da opravdu naplanovat a ne pouze prijmout, resil resil bych to jinak. Mel jsme obavu, ze bych casem jeste treba ve vycviku a po ICAO anglictine se nedostal ke zkouzce. Jinak musim potvrdit, ze se zkousejici snazi byt vstricni a pomoci. Ale na druhou stranu, chteji toho asi moc. Je sice pravda, jak tvrdil zkousejici, ze je jedno zda jsem pilotem dopravaku nebo male Cessny. Ale stejne bez ICAO anglictiny ven nemohu a bez IFR ICAO kurzu ty opravdu jednoduche komunikace co chteji mne v zadnem pripade nehrozi. Snad se mne v Cervnu ten vseobecny podari ziskat a bud umit jiz klid. Jeste bych pridal k tem technickym otazkam. Predpokladam, ze tam maji chybu. Sice jsme to nehledal, ale dal bych cast ruky za to, ze vsesmerova antena vysila stejne v rovine dle polorazice a ne jak chteji v testech v horizontalni rovine. Ale pisemne testy pokud se opet nespetu na 100% nejsou problem.

Odpovědět

Omezený průkaz radiofonisty

01.05.2010 v 9:24 jeden z úspěšných

Je to tak trochu fraška, prostě jen další papír k dokladům. Stejně Vás tam nic nenaučí a už vůbec né mluvit do rádia. To vás naučí až praxe a musíte si defakto pomoci sami nebo za pomoci kamarádů, kteří s tím praxi mají. A to, že jsou v testu nějaké antény, vlny, kmitočty a akumulátory to je mi v letadle uplně k ničemu, když pak nevím co zahlásit v CTR a podobných prostorech. Takže by se na ČTU možná měli malinko zamyslet co je důležitější a co žadatele učit a řádně je na to připravit v případných kurzech! Pak se všude na věžích diví, a kroutí očima, když do rádia zase někdo koktá a neví co vlastně chce.

Odpovědět

RE: zkouška na ČTU

01.05.2010 v 11:11 Lada

Tomasi prosim vysvetli, respektive rozved trochu podrobneji a konkretneji, tvuj prispevek nebo mi sem prosim napis kde to najdu. Chci letat ven, sice jen VFR ale za tohodne a pravidelne (delam PPL na cess152) a potrebuju si udelat vse co k tomu potrebuju. Diky moc. Lada

Odpovědět

May Day

01.05.2010 v 11:47 Laďa

Jsem držitelem omezeného průkazu radiotelefonisty přes deset let a vzpomínám si, že v kurzu jsme byli na správnou výlovnost této May-day upozorněni a zkoušející se na to také ptal. Ale v průvěhu deseti let při různých relacích, filmech, seriálech o vyšetřování leteckých nehod adt, atd...jsem nikdy, ale opravdu nikdy neslyšel mé-dé, mé-dé ale vždy jen mey-dey. A ukažte mi pilota, který má plný průkaz radiotelefonisty, tedy ovládá jistým způsobem angličtinu, že ze sebe v případě nouze a ve stresu vytlačí mé-dé. Nechtělo by to přehodnotit?

Odpovědět

Mě by taky zajímalo k čmu to je...

01.05.2010 v 12:48 Rene

.. zatím jsem jen omezený (radiotelefonista)a všichni co lítají do zahraničí mě odrazují, že jakmile je jste s letadlem za hranicemi, je důležité mít v piloťáku ICAO English (alespoň level 4) a žádná průkazka k rádiu už nikoho nezajímá. Doslova jsem slyšel: "průkaz radiotelefonisty je jen post-komunuistická buzerace místního ČTU, který i tímto obahuje svoji důležitost...". Tož nevím. A díky za názory.

Odpovědět

Všesměrová anténa

01.05.2010 v 16:32 PavelS

He, dobrá finta s tou anténou. Nicméně chybu tam nemají, anténa všesměrová se obvykle ozančuje ta, co vysílá "všude stejně" v rovině horizontální. S polarizací to přímo nemá co dělat, dokonce naopak : anténa všesměrová - prut - vysílá s polarizací vertikální - je ale slyšet "ze všech směrů stejně" - je všesměrová v rovině horizontální, čili kolmé na polarizaci, a ne v rovině shodné s polarizací, jak je uvedeno v chybné odpovědi.

Odpovědět

Rtf

01.05.2010 v 18:55 Robo

No, bohuzel je to pozadavek jak uradu tak leteckych spolecnosti, takze bohuzel nema smysl polemizovat. Maji v ruce samopal oni a ne my. V realu je jina cela korespodence, takze z toho co se clovek nauci nevyuzije temer nic. To same plati o mluve v otevrene reci na kterou se zameruje ICAO. Kdyz jste nekde ve Francii a treba palivak neumi ani slovo anglicky, muzete mit i level 100. Pekne mu na jeho zaprasenou cisternu prstem nakreslite pozadovane cislo a je domluveno... Ale, anglictina a RTF prukaz jsou opravdu ty nejmensi nastrahy v zivote leteckem.

Odpovědět

zkouska

02.05.2010 v 13:56 Fil

Žádné Broken Glass se neříká...kdyžtak Broken Windshield (popř. Windscreen). Jinak to jsou jen takové minimální požadavky, s tou obtížností bych to nepřeháněl. V letectví jsou mnohem těžší zkoušky.

Odpovědět

RE: Mě by taky zajímalo k čmu to je...

03.05.2010 v 10:23 Pang

na strankach UCL je to popsano jasne: http://www.caa.cz/index.php?clanek=743 Zkousky na CTU a cely vseobecny prukaz je v podstate platny jen u nas, za hranicemi je dulezita anglictina zapsana v pilotnim prukaze. Tudiz se nabizi otazka jaky ma smysl vseobecny prukaz,podle CTU ho musim mit pro cesty do zahranici,jakmile preletim hranice tak ho ale uz mit nemusim, cili, nestaci pouzivat pro cestu na hranice omezeny prukaz?

Odpovědět

to Lada

03.05.2010 v 10:48 Tomáš

budeš si muset Laďo udělat zkoušku ICAO angl. a to ve znalostech level 4 a výše. Seznam organizací a lidí, kteří se tímto zkoušením zabývají najdeš na stránkách UCL. Jsou tam na ně i kontakty. Vřele doporučuji si je obvolat a poptat se jak po výuce tak i po cenách. Po vykonání této zkoušky dostaneš certifikát o způsobilosti dle ICAO level 4, či 5 nebo 6 (?) a s tím si dojdeš na UCL a ani ti zapíšou pozn. do pilot průkazu VFR english. V žádném případě to není IFR angl. Ale lítat do zahraničí s tím můžeš bez problému a legálně. Jinak na první let bych ti doporučil si vzít s sebou někoho dobrého, který umí, aby ti popř. poradil jak a co do rádia. U VFR letů ty fráze nejsou až tak předepsané jako u IFR letu, ale záleží i dost n tom, zda jsi řízený či neřízený let VFR.

Odpovědět

RE: zkouška na ČTU

04.05.2010 v 8:47 Mike

na UCL byli i horší, než pan Horák.....ale už zkouší jinde....naštestí pro ty, co chodí na UCL

Odpovědět

RE: to Lada

07.05.2010 v 0:32 Lada

Nejdriv Tomasi diky moc za odpoved a, nyni o dva dny zjistovani informaci "chytrejsi", prosim o dalsi odpovedi a predem za ne vsem dekuji: 1 - To ICAO lev4 potrebuji jak v pripade, ze budu mit prukaz PPL, tak i v pripade ze by to byl jen prukaz pro UL ? Tomas pise ze do prukazu to zapisuje UCL ale UCL prece nevydava prukazy UL (nebo jo?) 2 - Pang napsal "Tudiz se nabizi otazka jaky ma smysl vseobecny prukaz,podle CTU ho musim mit pro cesty do zahranici,jakmile preletim hranice tak ho ale uz mit nemusim, cili, nestaci pouzivat pro cestu na hranice omezeny prukaz?" Nemohl by to prosim nekdo rozvest nebo upresnit? Uplne nejlepsi by byl nazor pravnika ale samozrejme budu velmi vdecny za nazor kohokoliv kdo o tom neco vi. 3 - Tomas mi napsal "Jinak na první let bych ti doporučil si vzít s sebou někoho dobrého, který umí, aby ti popř. poradil jak a co do rádia". Presne tohle chci delat a to urcite nejen pro prvni let. Nevim zda mi pravidla aerowebu pro "prispevky pod clankem" (priznam se, necetl jsem je) dovoluji sem vlozit nasledujic zadost ale zkusim to. Tedy, kdokoliv jste "dobry" a chtel byste se mnou letet a pomoci mi s tim "jak a co do radia" prosim ozvete se mi predbezne a nezavazne na pepa22 zavinac centrum tecka cz... Aeroweb prosim, pokud tato (zcela nekomercni) zadost porusuje pravidla aerowebu pro "prispevky pod clankem", at ji tedy smaze a uverejni mi alespon body 1 a 2, diky moc. Jen pro uplnost a jen proto abych nekoho nezmatl dodavam, ze informace, kterou jsem minule napsal, ze delam PPL na cess152, uz mozna nebude pravdiva protoze ta cessna stale z ruznych duvodu neni k dispozici k letum a mozna si tedy misto toho pro zacatek co nejrychleji udelam jen UL na p92 a letat do zahranici budu, alespon ze zacatku, ne s cessnou, s nim. Predem vsem diky za jakoukoliv odpoved.

Odpovědět

RE: RE: to Lada

07.05.2010 v 18:53 Pang

to co jsem napsal z vseobecnym prukazem je pouze muj nazor, nejsem pravnik. Stejne jako ho nekontroluji inspektori UCL v Cesku tak jej 100% nekontroluji zadni inspektori za hranicemi. Take bych privital nazor nejakeho pravnika. ta ICAO level anglictina se zapisuje do pilotniho prukazu, ktere vydava UCL, pozor pouze tyto maji totiz mezinarodni platnost! Prukaz pilota SLZ vydavany LAA neni mezinarodni a nejde na nej letat do zahranici(mozna existuji vyjimky, treba slovensko, nevim). Stejne tak je nekdy problematicke letani se samotnym ULL letadlem do zahranici, jde to, nejsou ale jednotna pravidla takze pred planovanou cestou je potreba se mimo beznou pripravu, letovy plan atp informovat jake jsou podminku pro provozovani ULL v tom ci onom state. kazdopadne ale od vas asi budou vyzadovat prukaz PPL!

Odpovědět

to Lada

09.05.2010 v 22:45 Tomáš

Lado průkaz ČTU si klidně nech u ostatních dokladů. Že by tě někdo kontroloval z CTU je nepravděpodobné, ale ten průkaz nic neváží. A teď zahr. lety... mám trochu zkušenosti z Rakouska a rakouskou legislativou. Když poletíš s UL do Rakouska, potřebuješ mít PPL. Rakousko UL průkaz nemá. Takže potřebuješ zřejmě i tu angličtinu. Tím jsem chtěl říci, že spekulace kdy a kde a odkud kam budu jaký průkaz potřebovat jsou naprosto nesmyslné. Že ČTU průkaz nepotřebuji, ale telekomunikační úřad mi to dává za povinnost, je jasné. Angličtinu tedy např. do Rakouska alespoň ICAO level 4 potřebovat budeš taky. Nevím, jestli mluvíš anglicky, ale prostě si ho udělej a máš klid.

Odpovědět

platnost UL prukazu v zahranici

10.05.2010 v 12:29 Lada

Diky vsem!!! S tou informaci ze na UL prukaz nejde letat do zahranici mne Pang tedy hodil do pekne deprese, jdu si o tom neco precist... Jako reseni mne napada koupit p92, typovat ho jako "velke letadlo", udelat si na nem PPL a pak ho z praktickych a financnich duvodu pretypovat na UL... Ale mozna si to predstavuji jako Hurvinek valku...

Odpovědět

Ogar

10.05.2010 v 13:03 blbost

Co to je za kravinu, že se nedá létat s UL do zahraničí? Kdo tu vypouší takové blbosti? Dá se létat do všech okolních států včetně Rakouska (tam je to s tučným poplatkem, ale jde to). Enjoy: http://www.aeroweb.cz/abroad/default.asp

Odpovědět

Angličtina

10.05.2010 v 13:13 Vojta Novotný

Ahoj Lado a další, právě pro ty, kdo si chtějí procvičit angličtinu a zažít si let do zahraniční pořádá Aeroweb tyto akce: http://akce.aeroweb.cz/zell_am_see_letadlem.asp

Odpovědět

RE: Ogar

10.05.2010 v 13:40 pang

z UL se do zahranici letat da. Psal jsem, ze to nemusi byt tak jednoduche jako z dospelym letadlem jelikoz do nekterych zemni je potreba zjistit pozadavky za jakych je mozno u nich provozovat ULL. Hlavne se to ale tykalo nikoliv letani ULL letadla do zahranici ale letani na pilotni prukaz ULL do zahranici. LAA nevydava prukazy dle mezinarodnich dohod a tudiz nejsou obecne platne. Zalezi jak se ten ci onen stat k temto papirum postavi.Jak jiz bylo zmineno, do Rakouska muzete letet ULL letadlem po ziskani povoleni=zaplaceni spec. poplatku, kazdopadne ale nemuzete letet na papiry vydane LAA ale na normalni pilotni prukaz PPL.

Odpovědět

RE: Ogar

10.05.2010 v 14:16 Lada

Diky Ogare, verim tedy ze letat do zahranici s UL jde, podival jsem se na ten link, fakt diky moc. Nicmene jak jsem pochopil, tak se na tom linku rika ze tam jde letat s UL letadlem ale neni z toho take primo zrejme, alespon jsem si toho nevsiml, zda to letadlo muzes pilotovat s prukazem pilota SLZ vydanym LAA a zda, treba, nemusis mit PPL prestoze tam pilotujes jen UL. Prosim, pokud muzes, napis mi neco i k tomuhle (nebo kdokoliv jiny). Predem moc dekuju. Jo a taky dekuju Vojtovi Novotnemu za ten dalsi link.

Odpovědět

RE: Ogar

10.05.2010 v 14:49 Vojta Novotný

Ano, jde to, ale je potřeba si ohlídat předpisy daného státu. Nená se říct, že se smí létat všude, vždy je potřeba si to před letem zjistit. Jde právě o to, jak legislativa daného státu pohlíží na ultralighty jako takové, UL průkazy vydané naším LAA, atd... Třeba to Rakousko je exemplární případ.

Odpovědět

RE: RE: Ogar

10.05.2010 v 15:30 Lada

Diky Ogare jeste jednou, jsem natvrdlej, jak je to v Rak s prukazem pilota SLZ vydanym LAA stale nerozumim. Chapu ze pokud poletim do Rak s p92 typovanym jako UL tak mi musi Austro Control vystavit povoleni a to bude hodne drahe. Jasne, je to hodne neprijemna vec ale da se alespon resit penezma... Nicmene pokud budu mit jen prukaz pilota SLZ vydany LAA a pokud toto tam nestaci a pokud mne chytnou tak mne tam zavrou, s rakusakama v tomlhle nebude rec, bal bych se ze tohle by penize nevyresily... Predem diky tobe nebo i komukolv jinemu za jakoukoliv reakci.

Odpovědět

RE: RE: RE: Ogar

10.05.2010 v 17:57 Pang

Presne jak pises, ULL muzes v Rakousku provozovat na povoleni jejich CAA. Toto povoleni stoji nejake penize. Podobne je to s provozem ULL i v jinych zemich, celkem prehledne je to zpracovane na strankach aerowebu - http://aeroweb.cz/abroad/default.asp S uznavanim papiru je to ale uplne jina zalezitost, bojim se, ze vetsina zemi bude vyzadovat po pilotech PPL stejne jako Rakousko. Prukaz pilota SLZ se nevydava na zaklade mez. dohod a tudiz neni mozne vyzadovat po okolnich statech jejich platnost. Mam dojem, ze nektere staty maji nejake zjednoduseni pro piloty PG kluzaku, tem LAA vyda nejakou kartu opravnujici je letat v techto zemich na paraglajdu.

Odpovědět

Lietanie na Slovensko

11.05.2010 v 8:12 Sven

Ako je to s lietanim na Slovensko? Potrebujem k tomu vseobecny preukaz alebo mi staci obmedzeny? Vycvik robim v cz takze ovladam cesku frazeologiu, preukaz radiotelefonistu si budem robit taktiez v cz. Nie je mi jasne ci s tymto prikazom mozem komunikovat len po cesky a anglicky, alebo ci mozem na SK pouzit aj slovencinu (kde ale presne neovladam slovensku letecku frazeologiu).

Odpovědět

RE: Lietanie na Slovensko

11.05.2010 v 11:36 Pang

Slovensko a ČR je vyjimka, jelikož jsou to jazyky hodně podobne takže Češi mohou letat na Slovensko a Slovaci do Čech aniž by museli mit zapsanou ICAO angličtinu. Jestli stači jen omezeny prukaz, podle mě ano ale přivítal bych názor někoho kdo to ví na 100%

Odpovědět

pro Ladu

12.05.2010 v 19:22 Honza

Mily Lado, vidim tvoji snahu letat dal nez kolem komina na materskem letisti i uprimnou snahu ostatnich pilotu ti pomoci, ale vzhledem k absenci jejich praktickych zkusenosti te místy svymi odpovedmi i trochu matou. Před 4 lety jsem byl v naprosto stejne situaci jako ty a nakonec jsem se tim musel stejne prokousat sam. Udelal jsem si tedy papiry ULLa na Eurostaru, opravneni rizene lety VFR, anglictinu ICAO (drive tzv. VFR), vseobecny prukaz radiotelefonisty na CTU, anglictinu IR (drive tzv. IFR), PPL na C-172. Vykonal jsem 3 zahranicni lety s ULL Samba XXL, Drazdany, Wroclaw, Berlin Tempelhof 8 dni před jeho definitivnim uzavrenim. Salzburg s Cessnou mi loni na podzim nevysel, skoncil jsem az téměř do vecera kvuli počasí v Budejovicich. Prukaz ULLa vydany LAA – jak je na nem vzadu i anglicky napsano, je vydan podle ceskych predpisu, ale krome Rakouska zadna jina evropska země nepozaduje pro rizeni ULLa prukaz PPL. Při odbaveni při odletu na general aviation ho kontroluji a pravdepodobne ten muj videli poprve v zivote. Problem ale zadny nebyl. Rizene lety VFR – kurs s prezkousenim trva 5 letovych hodin a rozhodne si ho udelej. Jednak se naucis pracovat s letovym planem, který je do zahranici povinny a jednak urcite budou casti letu v zahranici rizene. Kdybys udelal sebemensi incident bez tohoto opravneni, malo platne, pro vysetrovatele jsi letel bez opravneni s prislusnymi nasledky. Omezeny prukaz radiotelefonisty – opravnuje te k zapnuti radiostanice a ke komunikaci v ceskem jazyce na uzemi Ceska. Od minuleho roku smis mluvit cesky i na uzemi Slovenska, ale pozor!! Nikoliv s jejich vojaky, při vektorovani od nich je pozadovana slovenstina (potvrzena v prukazu) nebo anglictina. Vseobecny prukaz radiotelefonisty z CTU – v pisemnem testu je opravdu spousta neuzitecnych otazek, ale není problem se na ne pripravit podle internetu, casu je tusim hodina, udelal jsem ho za 12 minut. Pro ustni část se anglictinu musis naucit tak jako tak a dost ti pomuze vyse zminene opravneni rizene lety VFR. Prukaz jako takovy budes potrebovat opravdu pouze jedenkrat, a to při zapisovani ICAO anglictiny do prukazu. Bez nej ti ji na UCL nezapisi i když zkousku budes mit. V zahranici, a jak jsem cetl, ani v USA uz jej nebudes potom nikdy potrebovat. Sam jsem také mel nejdriv zkousku z anglictiny a teprve potom vseobecny prukaz a az pak mi ji zapsali. Zapisovani anglictiny do prukazu – predpokladejme anglictinu ICAO s minimalnim level 4 a prezkusovanim po 3 letech – udelaji ti ji na mnoha autorizovanych pracovistich, seznam mas na Aerowebu. S certifikatem dojdes na UCL a tam ti ji zapisi do PPL prukazu do kolonky XIII Poznamky. V kolonce XII Radiotelefonni prava ti zustava stále jenom cestina. Pokud udelas anglictinu IR na UCL, zapisi ti do kolonky XII i anglictinu a ta tam zustava dozivotne a zaroven ti automaticky napisi ICAO level 4 na tri roky do kolonky XIII. Pokud se tyka prukazu ULLa, tak na zaklade certifikatu anglictiny ICAO level 4 ti do prukazu zapisi anglictinu na 9 let (slovy devět). Na duvod se neptej, neznam. Rakousko a ULL – asi tri tydny predem musis pozadat jejich organy o povoleni vstupu konkretniho ULL, zaplatis přes 200 EUR a plati to rok. Musis mit PPL. Lado, pokud bys mel ještě nejaky dotaz na mou zkusenost s lety do zahranici, tak se ozvi na jan.soudny zavinac seznam.cz. První let doporucuji s nekym, kdo to zna a podrzi te. Nabizi to třeba Aeroweb prave do Rakouska. Všechny sve tri lety jsem podrobne i s fotkama popsal na strankach naseho aeroklubu, mohu ti poslat odkaz. Hodne stastnych pristani v zahranici … Honza

Odpovědět

RE: pro Ladu

14.05.2010 v 0:16 Lada

Ahoj Honzo, diky moc za opoved (a diky i vsem ostatnim). Pokusim se to trochu sumarizovat (vse nasledujici se tyka pouze VFR) jake prukazove, anglictinove a vubec zkouskove minimum potrebuji pro lety do zahranici: PILOTNI PRUKAZY: prukaz ULL a jeho nevyhody oproti PPL: 1 - ULL prukaz neplati v Rakousku 2 - s ULL prukazem nelze pilotovat vice nez dvoumistne letadlo a to protoze ULL vicemistne nejsou... zmeni se to po zavedeni LSA nebo jeho obdoby v Evrope? Pro toto ma snad pak automaticky platit ULL prukaz... Budou pak tato letadla, ktera budou moci byt tezsi (600 kg?), vicemistna? To je vse? Zadna dalsi nevyhoda ULL prukazu (v ramci VFR)? Opravdu krome Rakouska jinde nejsou potize? Co zeme ktere nejsou v EU, tedy hlavne Svycarsko? Ve Svycarsku ULL prukaz plati? Hlavni vyhody: ULL prukaz lze ziskat za zlomek doby a zlomek nakladu ktere trva a stoji PPL. ULL lze mit teroreticky za 3 tydny, na zkousku se neceka, zkousi jen LAA a ne UCL. ANGLICTINA: 1 - zkouska ICAO: - bezpodminecne nutna, alespon level 4. - kurz neni povinny, lze jit primo na zkousku - pri neuspechu u zkousky se zkouska bohuzel smi opakovat az po nejake dobe. Po jake? - pri levelu 4 zapisi do ULL prukazu anglictinu na 9 let... Prosim kdo ji tam napise? LAA? 2 - Anglictina jako soucast zkousky vseobecneho radiofonisty na CTU - absolvovani teto zkousky neznamena, ze zaroven ziskas ICAO (nasel jsem to v materialech CTU na internetu) - kurz neni povinny, lze jit primo na zkousku - pri neuspechu u zkousky se zkouska bohuzel smi opakovat az po nejake dobe. Po jake? - mnoho lidi mi tvrdi, ze je sporne, zda tuto zkousku opravdu potrebujes, protoze v zahranici ji nikdo nevyzaduje. Ptal jsem se na to nekolika lidi a zatim jsem se setkal v prevazne vetsine s nazorem, ze potrebna neni. Prosim kohokoliv o jakykoliv nazor na toto tema. 3 - Zkouska z anglictiny na UCL. - pro VFR a ULL neni povinna ale pouze durazne doporucena - pri neuspechu u zkousky se zkouska smi opakovat az po nejake dobe coz je ale pro VFR a ULL skoro jedno vzhledem k tomu, ze zkouska neni povinna, tedy ti nevadi, ze na ni znovu muzes jit az po nejake dobe a ne hned. - kurz je povinny a to urcite pro IFR piloty (je ale povinny i pro VFR nebo ten kdo zatim nechce IFR kvalifikaci muze jit ke zkousce rovnou bez kurzu?) - pokud kurz udelas automaticky ti daji ICAO. Jaky level? JINE NUTNE ZKOUSKY: Rizene lety VFR: - tato zkouska je potreba pouze pokud poletis rizenym prostorem a letu rizenym prostorem se nelze pri mezinarodnich letech vyhnout... Fakt nelze? Mne je skoro jedno jak dlouho poletim... – kurz s prezkousenim trva 5 letovych hodin. - Je kurz povinny nebo lze jit primo k prezkouseni bez predchoziho absolvovani kurzu? Toto je sumarizace toho co zatim, diky nekolika skvelym lidem jako je Honza Soudny a nekolik dalsich co mne kontaktovali treba i jen emailem (a nemohu sem napsat jejich jmena protoze nevim zda s tim souhlasi), vim. V tehle sumarizaci mam snad vice otazek nez jiz overenych faktu. Prosim kohokoliv aby mi napsal cokoliv co k jakekoliv otazce vi. Ja to pak zase sesumarizuji a vlozim sem do teto diskuse. Vzdyt prece to co zajima mne musi urcite zajimat skoro kazdeho kdo s letanim zacina tak at to tady mame na jednom miste... -------------------------------------------------- A jeste dve drobnosti: 1 - to ze se pidim po tom, zda kurzy jsou povinne, neznamena ze bych si myslel, ze nejsou velmi uzitecne i v pripade ze nejsou povinne. Jen se mi nelibi, kdyz nekde delaji z komercnich duvodu z lidi blbce a prodavaji jim "povinny" produkt, ktery ale povinny neni, coz lidem zamlci. Dobry nepredrazeny kurz prece tohle nepotrebuje... Ja treba pro ICAO uz mam predbezne domluvenu soukromou individualni pripravu se spickovym lektorem a to prestoze to neni povinne (nechcete nekdo chodit se mnou? Lektor rika, ze je lepe chodit ve dvou nebo ve trech, ze pak kazdy dela jedno letadlo... Kdyz tak se ozvete na pepa22 zavinac centrum tecka cz, prosim pouze ty co uz dobre ovladaji normalni obecnou neleteckou anglictinu) 2 - Snad každý mi pise, ze na první zahranicni lety mam s sebou vzit nekoho kdo "to umi". Ale tohle prece ja vzdycky planoval… Mne by ani nenapdlo s cerstvym prukazem sednout do letadla a sam vyrazit přes pul Evropy… Tedy opakuji svou zadost z meho prvniho ci druheho prispevku v této diskusi. Pokud někdo kdo to umite se mnou chcete letet, prosim nezavazne se mi ozvete na pepa22 zavinac centrum tecka cz. Letelo by se na p92 (kupuji ji), několik set km tam i zpet v jeden den, kdyby se to nestihlo platim samozrejme hotel. Letelo by se ve vsedni den. Vase preskoleni na p92, pokud ho nemate, zaplatim. Ve chvili toho letu bych uz mel mit ICAO, omezeny prukaz radiofonisty (uz mam) a prukaz ULL (delam). Diky vsem.

Odpovědět

RE: May Day

14.05.2010 v 15:27 Libor

Sice nejsem pilot, ale jako fanda letadel jsem kdysi sledoval francouzský seriál (Rytíři nebes ?), kde tohle "mé - dé" jeden z herců použil. Tehdy jsem si myslel, že to je "pofracouzštěná" fráze (bylo to v původním znění s titulky) - a ono to asi byla "originál angličtina"!

Odpovědět

RE: pro Ladu

16.05.2010 v 11:22 Lowmick

Ja bych jen pridal moji zkusenost - prukaz radiofonisty na UCL pri zapisu IR/ICAO eng. nechteli vubec videt. A pri ziskani IR angliny te p. Horak muze ohodnotit i vyssim levelem nez 4 (teda s 6kou zas nepocitejte :-). Me se postestila 5ka.

Odpovědět

RE: RE: pro Ladu

18.05.2010 v 10:44 Pang

Ahoj Lado, ono to s tim ULL prukazem neni tak uplne jednoduche. Jak jsem jiz psal, neni vydavan dle mezinarodnich dohod a zalezi na tom, jak se ta ci ona zeme k nemu postavi. Koneckoncu i Honza psal, ze vlastni licenci PPL. To, ze ti jej jeden urednik na letisti uzna jeste neznamena, ze tomu tak bude vždy a třeba i v pripade pruseru, ci nejake nehody. Jak by se k tomu postavila pojistovna nemusim ani snad rikat. ICAO anglictinou sice pro VFR teoreticky mit nemusis, pokud si ale myslis, ze tvoje anglictina je na takove urovni abys mohl komunikovat v cizine tak proc si ji neudelat? Moje doporuceni: pokud chces letat u nas, pro zabavu tak ULL prukaz je to co potrebujes(snadne ziskani,nektere moderni ULL jsou kolikrat i vykonnejsi nez 40 let stare "dospele aeroklubovky") Pokud chces letat do ciziny, tak je ale kazdopadne lepsi mit prukaz PPL se zapsanou ICAO angličtinou. Vše záleží, co od létání očekáváš.

Odpovědět

meee

18.05.2010 v 20:01 zabukar

"mé - dé" použil nedávno v Náměšti Mi-24, ofšem né na nouzovém, ale na TWR. Jaký je správný postup, naříkat na aktuální frekvenci nebo se přeladit na nouzovou?

Odpovědět

RE: meee

19.05.2010 v 22:01 Pang

Pokud je na spojeni, tak nikam nic preladovat nemusi. Co se tyka spravne vyslovnosti tak treba zde http://www.merriam-webster.com/dictionary/mayday

Odpovědět

Omezený průkaz

28.07.2010 v 16:15 Petr

Ahoj. Zajímalo by mě jestli při zkoušce na omezený průkaz radiotelefonisty je také ústní zkouška, jestli ano tak z čeho se skládá. Dík za odpověd.

Odpovědět

RE: Omezený průkaz

28.07.2010 v 23:38 Adam Zuska

Nikoliv, ústní je pouze na všeobecný průkaz. Jinak vše je popsáno na stránkách Českého telekomunikačního úřadu...

Odpovědět

kdy na kurz radiotelefonisty

29.12.2011 v 18:57 Míra

Ahoj, chtěl jsem se zeptat v jaké fázi výcviku jít na kurz radiotelefonisty. Jestli je nutné mít dokončenou teoretickou část výcviku nebo na tento kurz mohu jít prakticky kdykoliv. Dále jsem se chtěl zeptat jestli pro létání u Letecké záchranné služby (vrtulníky) stačí mít omezený průkaz nebo všeobecný. A poslední dotaz je zda pro pilotování kluzáků je také třeba průkaz radiotelefonisty. Dík MOc za jaoukoliv informaci M

Odpovědět

Re: kdy

02.04.2013 v 12:12 Jivo

Dle telekomunikačních předpisů musís mít průkaz ČTU již na první sólo, pokud budeš používat vysílačku. Protože vysílačka je dnes po6adavkem velého počtu letišť a plno větroňů je jí vybaveno, asi budeš potřebovat. Ale spíše se zeptek tam, kde budeš chtít létat. Kdy si ho uděláš, je naprosto tvoje věc a není podmínkou žádný kurz a ani přihlášení do nějaké letecké školy. Já to doporučím zajít se scanerem někam na malé letiště v CTR a chvilku poslouchat. To samé, nejdříve se naučit s instruktorem komunikovat a až poté jít na všeobecnej s angličnitou. Je to jedena z mála zkoušek, co platí (pokud nepropadne) celý život, i když je naprosto zbytečná.

Odpovědět

update clanku

13.08.2013 v 18:46 Stano

na zaklade dnesnej skusky na obmedzeny preukaz mozem potvrdit, ze sa vyzaduje 90% aj pri obmedzenom (a aj napriek slovencine hovorim o ČTU) ;)

Odpovědět

Kurz pro ústní zkoušku VFL

06.07.2018 v 13:10 Lukáš Cach

Dobrý den, rád bych se vás zeptal, jestli někdo nevíte o nějakém přípravném kurzu pro ústní zkoušku pro průkaz VFL? Předem děkuji za odpovědi, s pozdravem Lukáš Cach

Odpovědět

RE: Kurz pro ústní zkoušku VFL

09.07.2018 v 12:58 Ondra

Já osobně o ničem takovém nevím. Podle mě to není ani nutné, nicméně pokud máš pocit, že potřebuješ nějaké lekce, doporučuji lekce ICAO angličtiny. Naučí tě tam v podstatě to, co ČTÚ pak zkouší a rovnou si můžeš udělat zkoušku z ICAO angličtiny. Samotný VFL bez ICAO angličtiny zapsané v průkazu je stejně "na nic".

Jinak co se týče ústní zkoušky  na VFL, přidávám pár postřehů. Byl jsem tam cca před půl rokem. Není to žádná hrůza. Pustili mi jednoduchý atis, který jsem přepsal na poprvé, ale je možnost ho pustit vícekrát. Dá se to v pohodě natrénovat. Na české ATISy se dovoláš mobilem. Pak tam byla krátká zkouška z letecké abecedy, frazelogie (co znamená WILCO, ROGER, atd.), vyslovnost frekvencí. Vše to je v předpisu FRAZEOLOGIE, na který se ČTÚ odkazuje. Poté jsme ještě udělali simulovanou nouzovou komunikaci. Letětl jsem s B737, v nějakém FL a praskl mi windshield. Měl jsem to oznámit a náhlasit klesání do FL100. Toť bylo víceméně vše.

Pro člověka, který ještě nemá zkušenosti s komunikací ani v češtině, to asi může být náročnější, ale i tak se to dá nastudovat z předpisu.

Co vím, tak na ICAO angličtině se ptají na víceméně to samé + znalost letecké angličtiny (ještě jsem tam nebyl).

Odpovědět

RE: Kurz pro ústní zkoušku VFL

10.07.2018 v 12:23 František

Já jsem šel na VFL ještě před začátkem lítání (tak nějak to vyšlo) a i tak jsem komunikaci při letu na Ruzyň zvládl. Komisaři jsou přívětiví, pokud umíš normálně anglicky a přečteš si předpis Frazeologie, tak se není čeho bát. Jediné, co jsem si trénoval, je odposlech ATISu, ale jinak je to dávačka. 

Když už je o tom řeč, tak na ICAO EN tě budou s komunikací trápit podrobněji, chce to umět části letadla v angličtině (nevěděl jsem vzpěry a vrtulový kužel) a v komunikaci jsem měl přistání na LKKV s poruchou motoru a potom úplným výpadkem (takže všechny tři úrovně zpráv).

Odpovědět

RE: RE: Kurz pro ústní zkoušku VFL

11.07.2018 v 9:08 tom

Ahoj,

 

je otázkou zda vubec v zahraničí je legislativně VMF potřeba, když máš ICAO En. ted se bavím o lidech co mají OFM. Lítá někdo v DE, AT aby se k tomu vyjádřil?

Odpovědět

RE: RE: RE: Kurz pro ústní zkoušku VFL

12.07.2018 v 9:22 František

Potřebuješ VFL + ICAO angličtinu, musíš mít oboje.

Samozřejmě, že netvrdím, že to někdy někdo zkontroluje, ale to samé se dá říct i o pilotním průkazu...

Ani neříkám, že to dává smysl, ale ČTÚ to takto požaduje.

Viz např. https://www.ctu.cz/druhy-prukazu

Odpovědět

Jak probihala zkouska VFL

11.06.2021 v 9:55 Mira

Ahoj, 

VFL mam za sebou, tak ostatnim priblizim, co muzou ocekavat. Test je jasny, otazky jsou na webu, byly tam stejne. Proste se to naucte ;)

Ustni zkouska probihala nasledovne:

1. Precist jeden odstavec v EN (z predpisu) a vlastnimi slovy rict, co tam je dulezite. Vyhlaskovat prvnich par slov odstavce mezin. abecedou.

2. Cislovky. Kdy je mozne rici 'thousand' (QNH, SQWK), 'hundred' (FL)? Vyjimky (dohlednost, cloudbase, altitude). Cteni frekvenci (vzdy 4 nebo 6 cislic). Vyjimky ve vyslovnosti (3, 4, 9). 

3. Radio check (how do you readme) a stupne citelnosti. Vcetne odpovedi ("Read you 5" nebo "Perfectly readable").

4. Ano=Affirm, Ne=Negative. Co je Read Back a kdy se pouziva? Pak vybiral ruzna slovicka z frazeo a ptal se na vyznam/preklad (typu Maintain, Say Again, Report, ...)

5. Sestaveni tisnove zpravy a jeji nalezitosti, priklad s rozbitym windshieldem. Chtel slyset "emergency descent". Vstup do CTR po me nechtel, ale tipuju, ze to po nekom chtit bude. Vedet, ze v CTR se "zada", mimo oznamuje. (A pri tisnove/pilnostni zprave se take v podstate oznamuje, ale je dobre ridicimu rict, co vlastne po nem chci.)

6. Poslech ATIS LKKV. Doporucuji naposlouchat a zkusit si napsat na papir (tel. cisla jsou v osnovach zkousky), jinak nebudete stihat. At vite, jak si psat teplotu/QNH a vitr (byl variable). RWY byla WET. Nahravka byla celkem cista. 

Pak se zeptal na Transition Level/Altitude (doplnujici otazka).

V podstate jel podle toho protokolu, co je na webu a odskrtaval. Takze nelze ocekavat, ze se neco vynecha.

Super shrnuti je tady (kdyby neprosel link, tak AK Kralupy, Google: "Jak uspet VFL"): https://www.akkralupy.cz/wp-content/uploads/2020/10/Radiotelefonn%C3%AD_zkou%C5%A1ka.pdf 

Za me doporucuju uz mit neco odletano (ja letam v AK LKLT, coz je super pruprava, protoze je to pod Kbelskym CTR, takze "celkem" predpisove). 

Zkouseli dva starsi panove, jeden mladsi. Bylo videt, ze maji radi, kdyz to "odsejpa". Ale nehledali zadny zakernosti. Je dobry vedet, proc je frazeologie dulezita (abychom si rozumeli, i kdyz je horsi spojeni).

Pri psanym testu si tam povidali o tom, kde jsou zacpy na dalnicich, a ze uz nikdy nebudou parkovat na Vysocanech :D Celkem to rusilo, slabsi povahy by mohly mit problem.

Jo a prej "SAY AGAIN" se pouziva proto, ze "REPEAT" je prikaz k opakovani palby :D Tak bacha!!!

Good Luck!

Odpovědět

Přidat komentář