AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Jak odstranit přehřívání motorů u letounu Yetti –J03 a jiných...

20. února 2010
Autor: Filip Zejda, 2 příspěvků, celkové hodnocení článku: 4
Klíčová slova: | Ultralighty | Zajímavosti | Rubrika: Letadla

Téměř všechny letouny Yetti J-03 a zejména ty s motorem Š- Favorit 136 B 68 HP a 136B úprava Sprint 75HP trpěly na přehřívání motorů zejména v letním období, kdy je řidší vzduch a je potřeba maximální výkon. S tím také samozřejmě souvisí i zvýšená možnost kolize motoru.

Po rozboru příčin jsem zjistil, že lze tomuto jevu předejít a sice  změnou tvaru a poměru difuzoru na zadní straně požární přepážky. Tedy vhodným odvodem ohřátého vzduchu a výměnou chladiče z Š. Favorita za chladič z Dieselové Octavie. Rozdíl je pouhých 300g. Chladič ale měnit nemusíte pokud uvažujete, že zůstane stávající motor Š Favorit.

Z uvedených snímků je patrné, že nový difuzor má oblé konce, spodní vnitřní obvod kopíruje téměř celý odtokový objem - je  tu tedy cca 3x větší vnitřní prostor pro odchod vzduchu než součet přívodních otvorů v mot. krytu a je obráceně sešikmený než byl původní. Samozřejmě se zvýší váha materiálu cca o 400-500g. Používám  plech z hliníkových slitin.


Nové provedení difuzoru Yetti J-03

Další velmi dobrou vlastností dané úpravy je, že můžete využít větší plochu chladiče a tedy můžete namontovat bez problémů i motor s vyšším výkonem bez problémů s chlazením.

Jako nesporná výhoda se také jeví možnost  radikálního nárůstu výkonu vnitřního topení respektive zvětšení průtoku vzduchu přes chladič přímo do kabiny. Toho dosáhnete vyříznutím a vyztužením otvoru,(nejlépe vhodným ohnutím a nanýtováním profilu pro drážku suvných štítů – nenabývá váha)  na čelní vnitřní straně a zavedením jednoduchých suvných štítů na konci ohnutých dle trubky o průměru cca 20-30mm, které můžete ovládat nohou a otvírat nebo uzavírat tak průtok vzduchu do kabiny.


Pohled z kabiny

Z pokusů provedených s tímto druhem difusoru a motorem  Škoda Fabia 16V 100HP  při okolní teplotě vzduchu cca -22St. C byla při letu teplota v kabině, měřeno na sedačkách pilota + 10 až +13 St. C - Dle  režimu letu. Tedy rozdíl teplot kolem 32St. Celsia.

Pozor na unikající spaliny z výfukového systému! Zejména CO2. Před touto úpravou je nutno celý výfukový systém přetěsnit  a zkontrolovat, je také vhodné na palubě používat kontrolor CO2. Druhá možnost jak do kabiny přivést čerstvý ohřátý vzduch bez možného problému s únikem od výfuku je, že uděláte rozdělení prostoru za chladičem vhodnou klapkou s gumovým těsněním a před klapku přivedete pomocí tvarového průchodu čerstvý vzduch  z bohu motorového krytu vhodně tvarovaným speciálním otvorem. Toto řešení se mi jeví jako nejvhodnější, ale náročnější na ovládání, hmotnost a pracnost.


Nový difuzor pro chladič

Vážení  letečtí kolegové dávám Vám tady návod, který Vám bezesporu zvýší výkony Vašeho už tak skvělého  letounu, zvýší proběh motoru , sníží riziko teplotních šoků motoru, a zvýší komfort letu v zimě.

Úprava je bohužel velmi náročná na čas a je nutno svěsit motor a upravit  motorovou – požární přepážku se zásahy do palivové instalace a elektroinstalace, respektive přemístěním ostatních komponentů uchycených do této přepážky jako např. přetlaková nádobka na vodu, indukční cívka, relé dobíjení, akumulátor atp.  Sundat přístrojovou desku a odpojit přístroje.
Na druhou stranu zkušený automechanik a klempíř si s tím jistě poradí  k Vaší spokojenosti. Nechte si po úpravě překontrolovat zapojení a upevnění motoru předepsanými šrouby o patřičných délkách a materiálech zajištěných dle leteckých předpisů od schváleného technika LAA . Zkontrolujte, aby difuzor nebyl příliš hluboký a nevadil pedálům ovládání směrového kormidla. Pokud si nejste jistí a  výše uvedenou úpravu by jste chtěli, mohu Vám být nápomocen a provést ji.

Více na : www.letecka.skola.sweb.cz    





Filip Zejda

UL Letecký instruktor ve vlastní Letecké škole Vysočina. Licence PPL, UL. Nálet přes 1 200 hodin. Vzdělání: Strojírenská konstrukce s maturitou, ATPL teorie se zkouškami před ÚCL. Létané typy: Z-42, Cessna 150-172, Yetti J-03, Tecnam P2002 Sierra, Eurostar a další ultalehká letadla. Zájmy: Letecká technika, aerodynamicky řízená letadla, létání, rodina s dvěma dětmi.

| Kontakt | Články autora |



Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 4

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 2 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.

drobna opravarobo 23. 2. 2010 8:08:00Odpovědět
hezky napsany clanek. Ale pozor, ve spalinach se nachazi hlavne CO - oxid uhelnaty a ne CO2 - oxid uhlicity. Jsou to dva zcela odlisne plyny.
podélnej chladičChorche 24. 2. 2010 15:45:00Odpovědět
Já bych jenom dodal, že u mýho bejvalýho Yeťáka sem nainstaloval chladič z favorita podélně s motorem (Suzuki 1,6) a chaldilo to naprosto perfektně (z plechu byl udělanej "rukáv" od nasávací díry v masce k chladiči, tak aby všechen nasátej vzduch musel projít chladičem. Rozhodně to chladilo líp, než chladič umístěnej za motorem. Za chladičem pak bylo potrubí od topení do kabiny.

Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 4 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.145.117. xxx
Zážitky nemusí být pozitivní, hlavně že jsou silné.
olanzapin halveringstid nyfodtkob.site olanzapin graviditet
naltrexon dosierung naltrexon 1 5 mg naltrexon og campral
saroten overdosis kforgiftning.site saroten 40

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 



Související články

Ultralighty

Zajímavosti



Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.