Proč se vyplatí Airbus 340 před zkouškou motorů zaklínovat

10.11.2009

15. 11. 2007 čtyřmotorový Airbus 340-600, v procesu přípravy na dodání Etihad Airways v Abu Dhabi, podstoupil pozemní testy motorů v testovacím centru Airbusu v Toulouse ve Francii. Během těchto testů se letadlo uvolnilo a nabouralo do zdi testovacího prostoru.

Proč se vyplatí Airbus 340 před zkouškou motorů zaklínovat
Proč se vyplatí Airbus 340 před zkouškou motorů zaklínovat (Zdroj: Aeroweb.cz)

Airbus A340-600

Letadlo A340-600 bylo navrženo jako náhrada za dosluhující Boeingy 747 prvních generací. Dokáže přepravit 380 cestujících ve třech třídách (419 ve dvou třídách) na vzdálenost 13 900 km. Nabízí tedy přepravu stejného množství pasažérů jako Boeing 747, ale s dvojnásobným nákladovým prostorem a nižšími náklady. První let vykonal A340-600 23. dubna 2001. U Virgin Atlantic zahájil pravidelný provoz v srpnu 2002.

A340-600 je poháněn čtyřmi dvouproudovými motory Rolls-Royce Trent 556 o tahu 249 kN každý. Pod trupem má navíc přidaný čtyřkolý podvozek, který mu pomáhá zvládnout zvýšenou maximální vzletovou hmotnost (MTOW).

Výrobce: Airbus Industrie Země: Francie, Německo, Velká Británie, Španělsko
První let: 23.4.2001 
Rozpětí: 63,45 m Délka: 75,30 m
Výška: 17,30 m 
Maximální vzletová hmotnost: 365000 kg Maximální pořistávací hmotnost: 254000 kg
Maximální možná hmotnost paliva: 194880 kg 
Dolet: 13900 km Dostup: 12500 m
Cestovní rychlost: 830 km/hod. Maximální rychlost: 860 km/hod.
Motory: 4x Rolls Royce Trent 556
Kapacita: 380 osob ve třech třídách

Co se stalo v Toulouse?

Novotou svítící Airbus 340-600, dosud největší postavené letadlo pro civilní přepravu, stálo u svého hangáru v Toulouse (Francie) bez jediné nalétané hodiny. Arabská posádka společnosti Abu Dhabi Aircraft Technologies (ADAT) do něj nastoupila, aby před převzetím stroje leteckou společností Etihad Airways v Abu Dhabi, provedla pozemní kontrolu, jejíž součástí je také zkouška motorů.
Tým ADAT odrolovali stroj A340-300 na startovací dráhu a vytočili všechny 4 motory v podstatě prázdného letadla na vzletové otáčky. Jelikož si ale nepřečetli pozorně pokyny pro test motorů, nedošlo jim, jak je stroj bez cestujících ve skutečnosti lehký.

V kokpitu se ve fázi, kdy všechny motory běžely na maximum výkonu, automaticky spustil zvukový alarm, upozorňující na připravenost stroje ke startu. Palubní počítače z toho usoudily, že posádka bude skutečně startovat. Dosud ale nebyla provedena potřebná nastavení dalších parametrů (klapky, kormidla atd.)

Jeden z členů týmu ADAT se rozhodl vytáhnout jistič senzoru blízkosti země, aby hlasité zvukové varování umlčel. To uvedlo v omyl řídicí systém letadla, a ten se začal chovat, jako když už je stroj ve vzduchu.

Počítače tedy automaticky uvolnily brzdy a vyslaly stroj vší silou vpřed. S následujícím výsledkem…

Tým Abu Dhabi Aircraft Technology vůbec netušil, že jde o bezpečnostní prvek bránící tomu, aby pilot omylem nemohl přistávat s aktivovanými brzdami.

Ani jeden z členů posádky nebyl dost erudovaný na to, aby stáhl výkon motorů, a tak se stalo, že stroj za 200 milionů USD narazil do "stavěcí bariéry", o kterou se kompletně zničil. Rozsah zranění "odborníků" na palubě není znám.

Podle zpráv v tisku bylo na palubě celkem 9 lidí – 2 zaměstnanci Airbusu a 7 zaměstanců Abu Dhabi Aircraft Technologies (poskytovatel servisu nasmlouvaný Etihadem) - a 4 z nich byli zraněni.

Přestože se incident stal během pozemních testů se zataženými brzdami, zpráva francouzských vyšetřovatelů v prosinci 2008 neurčila za viníky nehody techniky ADATu, kteří nebyli detailně seznámeni s letadlem. Francouzští technici zjistili, že kola letadla při zátěžovém testu všech motorů nebyla zaklínována.

Technici se soustředili na brzdy a nenapadlo je snížit otáčky motorů. Čí bylo rozhodnutí provádět test tímto způsobem – zda techniků ADATu nebo Airbusu – není veřejně známo.

Událost se stala na velitelství Airbusu, na jejich testovací dráze, kdy na pravém sedadle, odkud byly dávány povely, seděl technik Airbusu. Technik ADATu seděl na levém sedadle.

V začátku incidentu test motorů s nezaklínovanými koly prověřoval pevnost parkovací brzdy. Jak se letadlo začalo hýbat, technik ADATu ohlásil, že se letadlo hýbe. Podle letového záznamu byla v tomto momentu použita nožní brzda a parkovací odpojena. Nakonec bylo otočeno kormidlem v pokusu vyhnout se nárazu do zdi, ale mělo to opačný efekt, neboť tak byl snížen tlak brzd.

Zdroje:
www.wikipedia.cz
http://www.airways.cz/atlas-letadel/airbus-a340-600
http://www.politics.com/hepsy/blog/8752/arab-top-gun-pilots----pierre-just-for-you
http://www.snopes.com/photos/airplane/etihad.asp
http://www.pprune.org/rumours-news/300539-brand-new-etihad-a340-600-damaged-toulouse-several-wounded.html 
http://www.airliners.net/photo/1293784/L/
http://aviation-safety.net

Zažili jste podobně kuriózní nehodu? Podělte se s námi v diskusi.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář