Začátky
Československé státní aerolinie byly založeny 6. října 1923. První let se uskutečnil 28. října na letišti Praha-Kbely, ale kvůli špatnému počasí se jednalo pouze o oblet kbelského letiště. První oficiální let proběhl až následující den, kdy pilot Karel Brabenec odletěl z Prahy do Bratislavy s prvním cestujícím letounem Aero A-14 Brandenburg. V prvních několika letech se létá pouze vnitrostátně a to do Bratislavy, Košic, Brna a Mariánských Lázní. Aerolinky se stávají členem Mezinárodního sdružení leteckých dopravců (IATA). Ve flotile jsou letouny Aero A-14, Letov Š-19, Aero DH-50, Letov F-60, Aero A-23, Aero A-38, Aero A-35, Fokker F-VII, Letov Š-32, Fokker F-IX, Airspeed Envoy AS-6 a Savoia Marchetti S-73.
(Letov Š-19)
1930-39
Společnost rozšiřuje svoji nabídku o mezinárodní leteckou dopravu. Začíná se létat do Záhřebu, Bukurešti, Moskvy, Paříže, Bruselu, Říma a Budapešti. Staví se nové mezinárodní civilní letiště západně od Prahy nedaleko části Ruzyně. Poprvé se také na letech v roce 1937 objevuje vynález americké společnosti Pan Am - stewardky, česky řečeno palubní průvodčí, což výrazně navyšuje nabízený komfort. Bohužel 15. března Československé státní aerolinie končí svůj provoz v důsledku okupace. Všech letadel se zmocňují nacisté.
(Fokker F-IX)
1946-50
Naneštěstí po ukončení druhé světové války dochází k obnovení leteckého provozu. Název společnosti se mění na Československé aerolinie. Pomalu se obnovuje spojení ve vnitrostátní a mezinárodní letecké přepravě. ČSA dobývá africký kontinent otevřením linek do Káhiry a Ankary. Ke konci tohoto desetiletí se společnost začíná přeorientovávat na sovětskou leteckou techniku. Flotila je tvořena letouny DC-3, JU-52, SI-204, IL-12 a AE-45. V roce 1950 provozuje ČSA 61 letadel.
(populární DC-3 byl v roce 1947 zastoupen 31 kusy)
1950-60
Nejvýznamnější událostí je bezpochyby uvedení prvního proudového letadla Tu-104 do pravidelného provozu na trase Praha – Moskva. (Článek o historii letounu Tu-104 a jeho službě u ČSA naleznete zde) Letadlový park je bohatší o typy LI-2, IL-14, TU-104, L-200 a IL-18.
(Tu-104 OK-LDA nyní můžete obdivovat ve kbelském muzeu)
1960-70
Letoun společnosti ČSA poprvé přelétává rovník při letu 14.8.1960 do indonéské Jakarty. Také se poprvé dostává přes Atlantik, když se rozjíždějí lety do Havany. Následuje obrovský rozvoj nových linek, létá se do Afriky a Asie. Rozvoj těchto linek umožňuje příchod nového dálkového proudového letounu – čtyřmotorový Iljušin Il-62. Dále přicházejí typy BB-318 a TU-124.
V roce 1965 ČSA vlastní největší počet letadel ve svojí historii, a to 75!
(Il-62 sloužil u ČSA od roku 1968 do roku 1995)
1970-80
ČSA dobývá Spojené státy americké zavedením linek do Montrealu a New Yorku. Do flotily se zařazují Yaky 40, TU-134 a L-410. Dne 20.8.1975 postihla ČSA dosud největší nehoda. Letoun IL-62 reg. OK-DBF letící na lince OK540 z Prahy do Damašku havaroval při přistávacím manévru nedaleko cílového letiště. Ze 128 osob přežili pouze dva cestující. Mohutný požár bohužel zničil oba letové zapisovače, proto se nepodařilo zcela objasnit příčinu havárie. Pravděpodobně však nehodu způsobilo špatné nastavení tlaku a tím pádem špatná funkce výškoměru. Jednou z teorií je, že letoun mohl být také sestřelen (toto údajně potvrdil jeden ze zachráněných cestujících).
(Tupolevů Tu-134 bylo dodáno celkem 13 kusů)
1980-90
Do flotily míří další typ, jak jinak než sovětské konstrukce. Jedná se o letoun s tupolevovy konstrukční kanceláře Tu-154. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let následuje další boom v nalétávaných destinacích. Najdeme zde Abu Dhabí, Dubaj, Hanoj, Ho-Chi-Min city, Maltu, Lisabon, Jerevan či Taškent.
(Tupolev Tu-154)
1990-2000
V březnu 1995 se dopravce přejmenoval na České Aerolinie. Toto období je ve znamení přeorientovávání se ze sovětské techniky na letouny vyráběné na západ od nás. Do flotily se zařazují dálkové Airbusy 310, střednětraťové Boeingy 737 a turbovrtulové ATR pro krátké tratě. Sovětské letouny definitivně opouštějí flotilu. S pádem železné opony se začíná hojně létat do západní Evropy. Manchaster, Duseldorf, Oslo, Nice, Dublinu a mnoha dalších destinací. Poprvé také ČSA získává zákazníky na údržbu letounů jiné západoevropské letecké společnosti. 21. března 2001 ČSA vstoupilo do aliance Sky Team.
(ATR42 v barvách aliance SkyTeam)
současnost
Zahajuje se prodej letenek pomocí sítě internet. V březnu 2001 vstupuje ČSA do aliance SkyTeam. Staví se Cargo terminál pro přepravu zboží a nákladu. Společnost získává řadu prestižních ocenění, např. za nejlepšího dopravce ve střední a východní Evropě. ČSA začíná měnit flotilu střednětraťových letadel. Místo osvědčených amerických Boeingů nakupuje evropské letouny rodiny Airbus 320.
(jeden ze dvou pronajatých letounů Saab 340)
S aerolinkami to jde z kopce
Budeme-li se bavit o posledních třech letech, tak si musíme přiznat, že to jde s aerolinkami pěkně z kopce. Nevytížená letadla, velká cena ropy a v neposlední řadě špatné kroky managementu mají za příčinu malé zisky. A když si vezmeme, že se musí splácet nová letadla a dotovat své vlastní neziskové linky, dostáváme se do situace, kterou nemůžeme dlouho ustát. Situaci se vedení společnosti snaží umírnit tím, že prodává svůj vlastní majetek (hangáry, budovy, cargo terminál, výcvikové středisko…) a tím tak získává potřebné finance pro fungování společnosti. Ovšem přichází druhá polovina roku 2009, kdy už je prakticky vše prodané a finanční problémy stále zůstávají. Aby toho nebylo málo, tak chce vláda ČSA privatizovat.
Dnes, když je hodnota ČSA hluboko v minusu, určitě není vhodná doba k privatizaci. Jediný zájemce, Travel Service, nabízí za společnost částku mírně převyšující 1 miliardu korun, což je poněkud nízká nabídka, ale když je aerolinka v této ekonomické tísni, nedá se prakticky nic dělat. Musíme proto doufat, že si stát uvědomuje vyšší hodnotu ČSA a neprodá aerolinky. Určitě by se vyplatilo ozdravit a nalít do ČSA peníze a počkat na vhodnější dobu až pomine všudypřítomná ekonomická krize. Bezpochyby by nabídky za ČSA v budoucí privatizaci několikanásobně převyšovali nynější nabídku společnosti Travel Service.
Každopádně v příštích týdnech či měsících nečeká našeho národního dopravce nic lehkého. Společnost by mohlo opustit až 1600 zaměstnanců, pilotům by se měly snížit platy o 45%, letuškám o 25% a ostatnímu personálu o 15%, v neposlední řadě přijdou zaměstnanci o mnoho benefitů. Ale kdoví, jak to bude v případě, že aerolinka bude prodána společnosti „od naproti“ – Travel Service? To už se každý z nás dozví až z médií, které situaci v ČSA věnují v poslední době nebývalou pozornost. Stačí jen doufat, že se situaci podaří zdárně vyřešit a naše aerolinky příští rok oslaví 87. výročí…
(Airbus 319 v nejnovějším barevném provedení)
Přehled flotily letounů k měsíci říjnu roku 2009:
Typ: Imatrikulace: Jméno: Rok výroby:
A310-325 OK-YAC Zlín 1993
A310-325 OK-YAD Frýdek-Místek 1993
A321-211 OK-CEC Nové město nad Metují 1997
A321-211 OK-CED Havlíčkův Brod 1997
A320-214 OK-GEA Rožnov pod Radhoštěm 2001
A320-214 OK-GEB Strakonice 2001
A320-214 OK-LEE Jeseník 2006
A320-214 OK-LEF Kutná Hora 2006
A320-214 OK-LEG Slaný 2006
A320-214 OK-MEH Beskydy 2007
A320-214 OK-MEI Jeseník 2007
A320-214 OK-MEJ Krkonoše 2007
A319-112 OK-MEK Šumava 2007
A319-112 OK-MEL Vysočina 2007
A319-112 OK-NEM Vltava 2008
A319-112 OK-NEN Labe 2008
A319-112 OK-NEO Dyje 2008
A319-112 OK-NEP Odra 2008
A319-112 OK-OER Ohře 2009
B737-436 OK-WGX Uničov 1991
B737-436 OK-WGY Roudnice nad Labem 1991
B737-46M OK-CGT Písek 1997
B737-45S OK-DGM Třeboň 1998
B737-45S OK-DGN Třebíč 1998
B737-45S OK-EGP Kladno 1999
B737-45S OK-FGR Ostrava 2000
B737-45S OK-FGS Brno 2000
B737-55S OK-XGA Plzeň 1992
B737-55S OK-XGB Olomouc 1992
B737-55S OK-XGC České Budějovice 1992
B737-55S OK-XGD Poprad 1992
B737-55S OK-XGE Košice 1992
B737-55S OK-CGH Ústí nad Labem 1997
B737-55S OK-CGJ Hradec Králové 1997
B737-55S OK-CGK Pardubice 1997
B737-55S OK-DGL Tábor 1998
B737-55S OK-EGO Jindřichův Hradec 1999
ATR72-202 OK-XFA Český Krumlov 1992
ATR72-202 OK-XFB Znojmo 1992
ATR72-202 OK-XFC Nitra 1992
ATR72-202 OK-XFD Mladá Boleslav 1992
ATR42-500 OK-JFJ Náměšť nad Oslavou 2004
ATR42-500 OK-JFK Slavkov 2004
ATR42-500 OK-JFL Sušice 2004
ATR42-500 OK-KFM Benešov 2005
ATR42-500 OK-KFN Přerov 2005
ATR42-500 OK-KFO Sokolov 2005
ATR42-500 OK-KFP Svitavy 2005
ATR42-320 OK-VFI Nebeský jezdec 1990
Z uvedené tabulky vyplývá, že ČSA provozuje celkem 49 letadel s průměrným stářím 9,7 let. Flotilu dálkových letadel tvoří dva Airbusy 310, které je však v plánu ještě letošní rok vyřadit. Flotilu střednětraťových letadel (35 letadel) tvoří Boeingy 737 verzí 400 a 500 doplněné Airbusy rodiny 320. Regionální linky zajišťuje celkem 12 turbovrtulových letounů ATR ve verzích 42 a 72. Od 26.10.2008 má ČSA pronajaté dva letouny Saab 340 od společnosti Central Connect Airlines z Ostravy (OK-CCD a OK-CCO). Tyto dva letouny jsou nasazovány na nejkratší destinace, jako je Brno, Ostrava, Krakov či Žilina.
(Poslední vyrobený Boeing 737 "staré generace")
Pár zajímavostí na závěr:
U ČSA létá s registrací OK-FGS poslední vyrobený Boeing 737 staré generace, který byl vyroben 17.1.2000. Tímto letounem firma Boeing definitivně ukončila výrobů „starých generací“.
Dne 8.5.2001 provedli technici ČSA instalaci wingletů na B737-800 společnosti Hapag-Lloyd. Jednalo se o první instalaci wingletu na B737NG mimo USA.
Dne 31.8.2008 byl proveden nejdelší let v historii ČSA. Letoun A310 (OK-YAC) překonal vzdálenost dlouhou přes 10 tisíc kilometrů za 11 hodin a 5 minut při charterovém letu Salvador – Praha.