Padáním to nekončí

13.08.2009

Průšvihy a pády mají smysl. Ať už to přežijete nebo ne. Ten smysl nemusí být vidět hned, ale časem se najde. Je zbytečné cítit křivdu a ptát se PROČ zrovna já, proč zrovna on. Dejme tomu, že když to přežijeme, pak jsme asi dostali šanci to v příštim životě udělat o něco lépe. Pády nemusí být konečná

Padáním to nekončí
Padáním to nekončí (Zdroj: Aeroweb.cz)

Předchozí článek "Rande se zubatou", popisující samotný pád letadla, najdete zde: http://www.aeroweb.cz/clanek.asp?ID=1767&kategorie=4

Letět rekord se zdá být pošetilé. Představuje to vzácnou kombinaci podmínek jako lidé, technika, peníze, čas, zkušenosti a práci navíc. Výsledek našeho pokusu možná znáte. Letadlo pro technickou závadu spadlo, padák to zachránil. Může to ale přinést i další nečekané zkušenosti a výzvy. Třeba v podobě zjištění „jak to PAK chodí“, hledání vlastních pozitiv a optimismu i v tom nejhorším scénáři. Vede to i k zamyšlení se nad systémem nebo způsobem jak položit otázky PROČ? A JAK? a co lze dostat za odpovědi.

Létáme prý na palubě s dvěma ranci

V jednom je štěstí a v druhém je zkušenost. Je dobré naplnit ten druhý dřív, než dojde k vyprázdnění toho prvního. Nám se připletla do cesty ještě jedna zajímavá zkušenost o tom, že náhody neexistují. Věřte nebo ne. Tou první je pokus o rekord, na který nedošlo, ale díky němuž jsme nejen my přišli na věci, které by jinak smetlo vyšetřování s tolikrát použitým osvobozujícím vysvětlením: na vině je posádka letadla. Jenže ta naše posádka to přežila a navíc s sebou na zem přivezla osobní svědectví a svědectví přístrojů. Přístrojů, které na palubě UL ani jiných letadel v této kombinaci běžně nelétají. Ty další zkušenosti jsou jak z dílny pohádkáře nebo chcete-li moderněji scénáristy neuvěřitelných seriálových dobrodružství.

Když čas hraje proti vám

Nemáte letadlo,  nemáte jistotu na koho to padne a nevíte, co a kdo vám může pomoct? Vzduchem létají fámy a teorie „kdo s kým a za kolik v tom jede“ a „čí je jaký zájem na různém podání výsledku“. Tou dobou už v tom jedou všichni včetně institucí a úředníků a v ohrožení je nejen reputace, ale i peníze. Netřeba se hněvat nad motivacemi zúčastněných stran. Každý z nich bojuje za sebe! Příběh se ztrácí z očí všem pobouřeným a vědci získávají víc času na své hledání jistoty a nejistoty. Letadlo je na marách v márnici ÚZPLN, kde se nám snaží pomoct, jak jen to jde, část leží na ČVÚT, komponenty vykostěné z jeho útrob čekají na druhou šanci v novém trupu letadla, o kterém nelze nyní říct, čí že pak bude vlastně majetkem? Je ulepené pod podmínkou profinancování dalších testů a výsledku nových zkoušek a nových důkazů o vině a nevině… Na koho si vsadíte?

Když zklamou lidé

Rozhodnout o vině lidí je delikátní a lidsky komplikované. Obzvlášť u těch živých. Tíha diagnózy leží nyní na vědcích, kteří obvykle pracují na svých teoriích a výzkumech staranou od lidí. Jejich setkání s takto drsnou realitou u nich vyvolává rozpaky a nejistotu. Hledání výsledku s maximálním procentem jistoty jako důkazu o její správnosti, je děs každého akademika. Firma může po takovém ortelu zkrachovat, zákazník se nedočká odškodnění, konstruktér může trhnout neslýchanou ostudu. Najít cestu, JAK? z toho ven a přitom to nehrát do autu, je o hledání řešením pro všechny.  Mezitím se ovšem milý pilot, notabene! majitel letadla, domáhající se spravedlnosti a reklamace, stává nepohodlnou přeživší mrtvolou. Dalšími čekajícími jsou v pořadí ostatní majitelé toho typu letadla a lidé, co s nimi létají… Vyberte si, na čím místě byste byli radši?

Když zklame technika

To je dost vážná věc a u televizní obrazovky nebo mixéru nejde většinou o život. Dokonce i u auta to nedopadá vyloženě zle. U letadel je to na pováženou. Nesnažte se to zjednodušit na spor ULL versus LSA a větší letadla. Zkuste vynechat i spor o laminát versus plech a dřevo. Prostě to spadne a pak přicházejí na řadu vyšetřování a komise. Přeživší posádka a letový záznam to vyšetřování nemusejí ulehčit, natož urychlit. Jediné, co lze říct s nadějí je, že to celé mělo nějaký skrytý smysl a že takový pád může zachránit další lidi a letadla. Zachránit je za předpokladu, že vyšetřování poběží správným směrem, příčina bude odhalena a viník donucen k nápravě. V parašutismu existuje speciální asociace, kterou vytvořili sami američtí výrobci společně se školami a dalšími provozovateli. Ta asociace je dobrovolné sdružení a je otevřená všem po celém světě. Hlídají se navzájem a všichni těží ze svých mrtvých, zraněných, mimořádných a nestandardních situací. Ať už je zaviní technika nebo lidé. Společně tím pak pomáhají koncovému spotřebiteli - parašutistovi. Všichni mají přístup k bulletinům, k pravidelným každoročním sympoziím, učí se navzájem. Brání tím svůj byznys. Členství v té asociaci není jen prestižní záležitostí. Je to známka pro každého člena a signál k zákazníkovi, že se zajímám, že CHCI vědět a dělat víc než musím a že mě zajímá PROČ? se průšvih stal. Letadla jsou „asi“ dál. Za ně to má dělat stát a pověřené národní a nadnárodní organizace. Jejich pozice je ale spíše na úrovni policie. Tvoří a spravují pravidla, snaží se vyžadovat jejich dodržování, vyšetřují, postihují. Tím pádem je lepší před policajtem radši potíže skrýt a čekat, co vyplave na světlo. Lambada jako příklad: Spor je v rovině - Kdo za to může? Výrobce? Konstruktéři? Kolik a jak jich vlastně popadalo ve světě? Kolik výškovek se našlo nebo bylo opravováno jako delaminovaných? Kdo to vystopuje? Kdo si ušpiní ruce? Je to vůbec možné a je to vůbec v silách „policisty“ to dohledat nebo by na tom měl zapracovat spíš i sám výrobce?

Čekání na mrtvého

je hazard, o který tu jde. Na dalšího mrtvého, co by dokázal, jak vážný je to problém. Jedna posádka přežila, další čekají, jestli mají šanci. Nejde tu tedy o škodu za 1,5mil, ale 123x vyšší. Bohužel je Urban air už v konkurzu! V momentě pádu firmy se není na kom hojit, ale nemusí to být poslední pád z téhle série. Není s kým komunikovat, potíže padají na hlavu úřadů, vyšetřujících a řešení je v nedohlednu. Navíc! Když se vám něco takového stane a přežijete to, budete předmětem zloby víc lidí. Třeba jednatele firmy, co musí do poslední chvíle vymýšlet složité výmluvy a pod tíhou dalších důkazů ustoupit z myšlenky, že jste obyčejné hovado, co si to rozbilo samo. Nebo třeba manželky, které jste doteď tvrdili, že je to bezpečné. Bezpečné to asi je, když se s ní o tom můžete hádat, ale vaše snaha, to celé opravit a pokračovat znamená více nákladů. Hněvat se může případně i úředník, co ho bombardujete dotazy. My ale máme novou zkušenost a štěstí, že nás mají na starosti lidé, kteří díky své zkušenosti berou celou věc vážně a rozumí naší nervozitě. Obecně však přijměte, že jste na obtíž. Rozpačitý je i vědec, který nechápe, proč ten spěch? Naštěstí i vědec má svou profesní hrdost, takže pomalu, ale jistě dál sbírá podklady a hledá odpovědi. Nelze se na něj hněvat doopravdy, vždyť přece výsledek BUDE. Někdy…

Hazard není létání, ale lidské přístupy k němu

Včetně lidí, kteří pro létání pracují na zemi. Raději se proto nevsázejte, protože tenhle příběh není jiný než naše životy v tomto státě. Vědci potřebují víc času a peněz a informací a firma už padla do konkurzu… Majitel letadla držící v ruce dohodu o výpůjčce náhradního trupu má asi smůlu, protože na scénu po mnoha předchozích neuvěřitelných scénkách se zástupcem firmy – panem Hunkou, přichází ten poslední – konkurzní správce. Ten netuší, jaké máte za sebou patálie a podfuky ze strany jednatele, který v závěru své kariéry šokuje hláškou, že měl už tu čest s několika! takovými správci a že si tu vypečenou dohodu o novém trupu  letadla, můžete strčit za klobouk. Je to náramně vypečený pán, kterých nám tu po republice i v okolí běhá spousty. Uchlácholil zoufalého zákazníka, stejně jako podobným způsobem „obložil“ mnoho dalších a celková sekera firmy už je u hranice 20.000.000Kč. Získal tak pro sebe čas pro svůj „úklid“a dnes již svědomitě pracuje v další firmě! Přejme jim mnoho štěstí. A nám všem, aby se takoví lidé letectví pokud možno vyhýbali. Nechť pro nás vyrábějí auta, televize a mixéry.

NA STOPĚ  aneb volali jsme 158

Zpět do Ústí nad Orlicí, kde si ten příběh dál žije vlastním životem. Ve skladech firmy v podstatě nezbylo vůbec nic a není z čeho brát. Poslední kousky letadel nebude lehké ani dohledat, ani zpeněžit. Správce shromažďuje přihlášky pohledávek a my jsme v pořadí X…Mezitím jsme konfrontováni s oznámením, že náš motor a přístroje byly přemístěny včetně trupu, který už zase není ani vypůjčený a dohody neplatí, kamsi do skladu. Pocit, že to zasluhuje nejspíš asistenci opravdové Policie sílí. Vše údajně uklizeno-neuklizeno do jakéhosi skladu bez vědomí vás - jako jejich majitele… To nevymyslíte, to je život sám a považujme to už jen za třešínku na hřbetě celé té vypečené patlaniny. Jednatel dosáhl svého. Namísto žaloby, pochybná dohoda, ke které se nyní nechce znát! Aniž by vědci řekli včas své, firma jde do háje a vy hledejte fotografa, se kterým se můžete jít vyfotit s dortem o jedné svíčce. Za odměnu, protože buďte rádi, že vůbec žijete. Reklamační dopis bez výsledku vyšetřování leží těsně u hrany stolu, pod kterým číhá koš…Letadlo naštěstí není v nějakém skladu, ale u mechanika, co u něj byla objednaná montáž motoru a přístrojů. Ví to už i bývalý jednatel, což mu vyhrožuje, ví to už i konkurzní správce a teď už to ví i Policie ČR. Montáž objednaná na základě smlouvy je hotová, letadlo s vaším podílem – vlastním majetkem vám nelze vydat. Policisté nemohou asistovat u „krádeže“ vlastních věcí, neboť ty věci jsou součástí věcí cizích – teď už konkurzních. Možná vám „TO CELÉ“ prodají někomu úplně jinému a vy si pak celkovou výši škody můžete sečíst navíc a pracně dokazovat, že ty věci byly vaše! Další z Bakalářských příběhů? Ještě né. Ještě je tam další zápletka v podobě vyšetřování příčiny pádu (pádů).

 

Tady nejde o výsledek sporu

Jde o víc. Jde o jeho správnost. Bude-li špatný, může znamenat ještě více škod a ještě více ostudy. Tentokrát i pro vědce a komise. Boží mlýny tu nejsou nadarmo. Ať už jste zarytým ateistou nebo zbožným věřícím, stejně pro vás bude platit, že spravedlnost neexistuje. Podle všech dostupných důkazů ne ta pozemská. Zbývá se tedy obrátit zpět k těm dvěma rancům, co potřebujeme nejen při létání, ale vlastně i v životě. Štěstí a zkušenost. Včetně té zkušenosti, na kterou nejsme připraveni, a přesto tomu příběhu může dát nečekaný smysl. Pro ostatní okolo nás se v tom skrývá jejich vlastní zájem a jejich vlastní zkušenost. Podobný příběh prožívá i náš soused. On má pro změnu černého Petra v podobě Zenairu XXL. Je to problém, kdy čekání na mrtvého vypadá jinak. Zase plichta, zloba a zoufalství a bezmoc nad skutečností, JAK je něco takového možné? a KDO to dopustil? Kdo bude mít štěstí se teď neřeší…Velký Zenair má ale už happyend na dohled.

Bylo by hezké, kdyby to mělo všechno happyend

Už proto, že každý průšvih v sobě skrývá řešení a má svůj důvod. Konstruktér se poučí o doposud nepoznaných a nepodchycených jevech. Výrobce zjedná nápravu a bude pokračovat ve vývoji a výrobě letadel. Pilot dostane své nové letadlo i za cenu výkupného v podobě více nákladů, kterými pomůže oběma výše zmiňovaným k poznání pravdy a panu správci pomůže odškrtnout něco ze seznamu. Ostatní letadla budou opravena a zabezpečena a za jejich další pády budou zodpovědní zase JEN jejich pošetilí a neukáznění piloti. Padáků se prodá více než doposud. Rekord to celé završí úsměvným a nedůležitým uznáním, že to letadlo, práce a zkušenosti posádky mají také i sportovní význam. Pro obyčejnou radost z jeho dobývání a pokoření. Možná všechny další padáky, které si piloti nakoupí a nikdy nepoužijí, pojistí jejich bezpečí. A my všichni, co létáme, budeme mít pocit, že se o nás „ti na zemi“ dokážou postarat a odlehčit tak našim strážným andělům, co to pak mají ve vzduchu zachraňovat…

Neházejte své potíže na náhody

Možná to letadlo mělo spadnout, aby nespadly jiné a hůř. Možná si ten pilot měl dokázat, že to dokáže. Možná i ten rekord a všechny ty přístroje a vybavení pomohly, aby se z toho příběhu nestal jen odstavec v černé kronice a po roce jeden odstavec v bulletinu LAA. Nám se cestou k tomu poznání vyklubal další důvod a důkaz, který tomu příběhu dal osobní smysl. Přesto to nelze hodit na náhodu a je třeba se s tím poprat nejen za nás, ale za všechny ostatní, co přijdou po nás. My už víme, proč tu s námi naše posádka zůstala a přežila. Jeden z nich měl za sebou totiž Andílka, o kterém nikdo nevěděl, a přesto přišel včas. Andílek, co celou dobu nebyl vidět a přesto tu už byl s námi. My o něm nevěděli a na těhotenském testeru se objevil až během jednoho výslechu další vyšetřovací komise, co tu za námi byla. Až se narodí, budeme mu to jednou vyprávět tak, jako teď vám. Nevíme jestli je to Anežka nebo Vojtíšek, ale jednou, KDYBY došlo na létání, budeme ho(jí) to určitě učit včetně zacházení s padáky. Tohle nebyla náhoda a pro nás je tohle vysvětlení jako „poselství od jinud“.

Na Anděly lze věřit nikoliv na ně spoléhat

Nemusíte je znát jménem jako my. Nemusíte na ně dokonce ani věřit a přesto má-li vám být pomoženo, udělají to. Znovu a znovu. Jsou trpěliví a na rozdíl od nás znají obsah našich obou „ranců“. Dokonce znají i čas, kdy už nám budou moct jen přijít včas pomoct odejít. Neřešte kam! Řešte spíš, jak tu s nimi zůstat co nejdéle. Třeba tím, že budete poslouchat jejich rady a varování a necháme se jimi dostrkat tam, kam patříme, kde nás-vás chtějí mít. Není směrodatné, zda je to ve vzduchu, na zemi, na vodě, na silnici.... Zanechte rouhání, co je nebezpečné a co není bezpečné! Vaše bezpečí jste především a jenom Vy sami. Nepřidělávejte jim zbytečně práci a nehřešte na jejich všemocnost. Od toho tu nejsou. Jsou s námi, aby nás učili novým radostem, hezčímu životu a pokoře. Pokoře v životě, ve vzduchu i na zemi. Pomáhají nám rozklíčovat naše průšvihy. Zkusit rekord, chtít létat nebo chtít cokoliv v životě navíc, ještě neznamená, že jste něco podcenili. Je to o naší pokoře a pokoře lidí okolo nás v přístupu k splnění toho přání, toho snu. Nejen v létání. Vyžadujte jí! Hledejte jí u sebe i u lidí, kteří vás budou učit, jistit a pečovat o vás dole na zemi. Všímejte si chování výrobců, instruktorů i úřadů. Budete-li mít pocit, že něco není v pořádku tak se braňte. Alespoň tím, že se budete ptát a podle odpovědi se pak zařídíte dál. Jako my.

Co dodat?

Ten příběh není u konce. Konstruktéři, vědci, výrobce, konkurzní správce i další podobně poškození mají před sebou ještě mnoho otázek. Po jejich zodpovězení se z nich stane zkušenost. Budeme-li mít štěstí, bude to celé happyend nebo happyend a jedna velmi drahá zkušenost k tomu, o kterou je dobré se podělit. Možná pomůže sebrat odvahu a začít se více zajímat o věci KDO? CO? JAK? dělá pro naše bezpečí, abychom nemuseli zaměstnávat tolik andělů. A co má tenhle příběh společného s Aerowebem? Čtou ho lidé, kteří létají, používají techniku a zkušenosti nejen své, ale čerpají i od druhých. Ještě pořád nevíte jak naložit s informacemi v tomto článku? Nevadí :-) Nejsem váš anděl a váš čas na tohle téma a poznání asi ještě nepřišel. Přeji vám ale, aby to bylo ještě v tomhle životě. Mezitím třeba držte nám všem palce, ať naše příběhy mají happyendy kamkoliv se podíváte. A dívejte se okolo sebe pozorně. Dívejte se a ptejte se. Je jich poměrně dost a nejsou to náhody. Dávají smysl, stejně jako dávají smysl i průšvihy. Prostě přicházejí do našich životů právě tak včas, stejně jako pak přicházejí naši Andělé. Budiž vám ten náš příběh třeba varováním a happyendem zároveň.

P.S. V době, kdy tento článek vznikal, spadla v USA další Lambada. S ní přišly další otázky, ale my už víme, že to tak mělo být, protože to dává nový smysl i našemu příběhu. Tenhle příběh je na pokračování stejně jako životy nás všech :-) V té Lambadě byl namontovaný padákový systém od pana Straky. Pilot přežil a má podobně veselou náladu jako my a že to prý ani nebyla rána. Aktuální skóre Lambada na padáky : Galaxy / Staratos 07 = 1:1.

 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář