Dříve či později začnete přemýšlet, zda byste měli na to, vlastnit a provozovat svoje vlastní letadlo. Vzhledem k tomu, že lze koupit ULL letoun už od nějakých 95.000 Kč (například Sluku), není tato představa až tak nereálná. My se však v tomto článku zaměříme na koupi a provoz nového
ultralehkého letadla továrně vyráběného z aktuální nabídky na trhu. Pro inspiraci si můžete vybrat z katalogu ULL letadel Koupě nového letadla Pokud máte na svém účtu tuto částku přesně, tento odstavec klidně
přeskočte. Budu se zde zabývat spíše variantou, že takovou částkou v hotovosti nedisponujete. Zvolili jsme letadlo, které v základní výbavě stojí 990 000 Kč bez DPH a 19% DPH činí 117 810 Kč. Zřejmou nevýhodu mají ti, kteří
hodlají nakoupit letadlo jako fyzická osoba - občan. V tomto případě není možnost odpočtu DPH a tak je konečná cena , kterou zaplatíte 1 107 810 Kč. V případě, že kupujete letadlo jako fyzická osoba - podnikatel (máte IČO) nebo
právnická osoba (například společnost s ručením omezeným), pak v případě, že s ním budete podnikat služební cesty, můžete odpočet DPH uplatnit. Více o odpočtu DPH a jak uplatnit náklady na pořízení letounu v účetnictví jsem psal
již jednou Pokud tedy celkovou částkou nedisponujeme, podívejme se kolik by nás orientačně stál nákup na leasing. Výši
leasingové splátky samozřejmě nejvíce ovlivňuje doba splácení. A to čím déle splácíme, tím sice platíme menší částky, ale zato letadlo více přeplatíme. Každý si tuto hranici asi nalezne sám, podívejme se na splátkový kalendář pro
období 5-ti let, tj: 60 měsíců s 10% akontací.
Cena letadla bez DPH |
990 000 Kč |
Akontace % |
10% |
Akontace Kč |
99 000 Kč |
Navýšení |
32% |
Doba splácení |
60 měsíců |
Splátka letadla |
19 602 Kč |
Splátka tedy činí v tomto případě 19 602 Kč bez DPH. DPH je připočteno ve výši 19% a podnikatelský
subjekt si jej může odečíst. Číslo berte samozřejmě s rezervou, vůbec není vyloučeno, že najdete leasingovou společnost, která vám nabídne lepší podmínky. Další variantou je úvěr, respektive půjčka bankovního
ústavu, kde při prokázání schopnosti splácet (zástava, odpovídající plat) také můžete získat lepší podmínky. Všechny ceny u kterých lze uplatnit odpočet DPH jsou uvedeny bez DPH. Tj.: splátka letounu, cena
generální opravy motoru a draku letounu. V opačném případě nutno připočítat 19%. Další náklady: Pojištění
Každé letadlo musí být ze zákona pojištěno pro případ škody, kterou způsobí. Pro ULL letadla se toto pojištění jmenuje "
V případě, že je letadlo předmětem leasingové smlouvy, je vyžadováno také pojištění, které bychom mohli nazvat havarijní. Pojištění se využije na krytí škody při havárii letadla, či jeho úplném zničení, které způsobil
pilot svojí chybou. Toto pojištění lze sjednat u vybraných pojišťoven a pro ULL letadlo se pohybuje kolem 30.000 Kč za rok. Hangárování
Další položkou, se kterou je nutno počítat je uložení letadla pod střechou hangáru. Ceny začínají někde kolem 1 500 Kč, spíše však 3 000 a na známějších letištích s větším provozem i 5 000 Kč za měsíc.
Tímto bychom mohli výčet fixních částek, které nás letadlo měsíčně bude stát aniž bychom ještě uletěli jedinou míli, mohli uzavřít.
Celkové fixní náklady měsíčně: |
|
Splátka letadla |
19 602 Kč |
Pojištění zákonné |
125 Kč |
Hangárování |
3 000 Kč |
Pojištění havarijní |
2 500 Kč |
Měsíčně celkem |
25 227 Kč |
Náklady provozní: Generálka motoru Máme-li letoun vybaven motorem Rotax 912, pak je předepsaná prohlídka motoru co 100 hodin a doba
provozu do generální opravy je 1 500 hodin. Generální oprava stojí 210 tisíc a prohlídka, když je motor nový stojí sice výrazně méně než udávaných 9.000, ale časem se zase přehoupne přes tuto hranici, takže se jedná o
průměrnou cenu.
Motor Rotax 912 |
Generálka motoru |
Letová hodina |
Cena generální opravy |
210 000 Kč |
140 Kč |
Prohlídka co 100 hodin |
9 000 Kč |
90 Kč |
Celkem náklady na hodinu |
230 Kč |
Celkem tedy vychází náklady přibližně 230 Kč na jednu letovou hodinu, které je potřeba promítnout do ceny
letové hodiny (postupně našetřit), pokud chceme i po nalétání 1 500 hodin mít potřebnou částku na opravu motoru a tím moci létat dále. Revize draku a vybavení letadla
U některých typů letounů jsou předepsány pravidelné prohlídky draku, popřípadě jiného vybavení letadla (záložní systém, avionika, radiostanice, apod.). Tato cena se liší samozřejmě podle výbavy a typu letounu. U
našeho letadla budeme počítat s cenou 20 000 Kč za 1 000 letových hodin, tj.: 20 Kč na letovou hodinu. Palivo: Tak to je nejjednodušší kalkulace. Když budeme počítat s průměrnou spotřebou 12 litrů, vychází nám při
ceně benzínu 32 Kč náklady 384 Kč na hodinu letu. Celkem náklady na letovou hodinu nám tedy vycházejí:
Čisté náklady na hodinu letu |
|
Palivo |
384 Kč |
Oprava motoru |
230 Kč |
Opravy a revize draku |
20 Kč |
Celkem náklady na 1 h |
634 Kč |
Do nákladů na provoz letadla je potřeba ještě započítat další náklady jako administrativní poplatky LAA, rezervu na různé příhody a drobné nehody, které se jistě v průběhu provozu vyskytnou a nelze je zcela vyloučit. Berte prosím tuto kalkulaci tedy opravdu jako přibližnou se započítáním pouze hlavních finančních nákladů.
Sečteno, podtrženo, v případě, že budeme schopni měsíčně platit fixní náklady nehezkých 25 227 Kč po dobu 5-ti let, budete mít letovou hodinu za hezkých 634 Kč.
Nastává otázka, kdy se to může vyplatit?
Vezmeme-li v úvahu, že letadlo této kategorie
Následující tabulka ukazuje náklady na letovou hodinu vlastního letadla při nalétání různých hodin za měsíc. Například tedy při náletu 10 hodin měsíčně (120 hodin ročně) je cena za letovou hodinu našeho vlastního
letadla strašlivých 3 187 Kč a měsíčně zaplatíte (náklady na letové hodiny + fixní náklady) 31 567 Kč.
Nálet hodin měsíčně |
5 |
10 |
20 |
25 |
30 |
50 |
Cena motorové hodiny |
5 679 Kč |
3 157 Kč |
1 895 Kč |
1 643 Kč |
1 475 Kč |
1 139 Kč |
Celkem to stojí měsíčně: |
28 397 Kč |
31 567 Kč |
37 907 Kč |
41 077 Kč |
44 247 Kč |
56 927 Kč |
Samozřejmě se nemůžeme dívat na vlastnictví letadla jen a pouze z finančního hlediska. Má to samozřejmě nesporné výhody. Máte letadlo k dispozici 365 dnů v roce. Můžete se s ním mazlit a dělat různé vylepšení a
úpravy. Můžete se vrátit z přeletu, kdy potřebujete a jak to vyjde nebo s letadlem vyrazit na delší cestu bez toho, abyste smlouvali s půjčovnou, kolik hodin musíte minimálně nalétat, aby se jí vyplatilo vám letadlo půjčit.
Cestou, jak snížit tyto náklady na vlastnictví je tzv.: Tak co, máte na to?? :-))