Na inspekci u DSA

27.01.2009

Letecká škola DSA a.s. je známá převážně jako provozovatel letecké záchranné služby. Často je označována jako největší letecká škola v České republice. O pravdivosti tohoto tvrzení jsme se vydali přesvědčit na vlastní oči.

Na inspekci u DSA
Na inspekci u DSA (Zdroj: Aeroweb.cz)

Letecká škola DSA a.s. sídlí na letišti v Hradci Králové. DSA a.s. je známá převážně jako provozovatel letecké záchranné služby, avšak málokdo ví, že se jedná zároveň o největší leteckou školu v České republice a jediného provozovatele, který nabízí dopravu aerotaxi na letounech i vrtulnících. O pravdivosti tohoto tvrzení jsme se vydali přesvědčit na vlastní oči na podzim roku 2008.

Pohodlně se usaďte, prohlídka začíná

Let Cessnou 172 z Letňan do Hradce byl docela krkolomný. Turbulence a silný vítr si s letadélkem laškovně pohazovaly a proto jsme byli rádi, když nás v Hradci přivítala 2,5 km dlouhá betonová dráha. Letiště v Hradci Králové je bývalé vojenské letiště a svým charakterem a systémem pojezdových drah si s kdejakým velkým mezinárodním letištěm nezadá. Nově instalovaná dráhová světla pak z Hradce Králové dělají letiště vhodné i pro noční přistání.

Naší Cessnu parkujeme před modrým hangárem Delty, ze kterého nám jde naproti náš dnešní průvodce, šéf pilotní školy pan Ing. Michal Šťastný. Ještě poslední pokusy o natočení letadla proti větru a již následujeme pana Šťatného do útrob hangáru.

Při vstupu do hangáru DSA musí srdce každého leteckého nadšence zaplesat. Pohromadě jsou zde letadla, kromě velkých dopravních, snad všech kategorií. Prostoru dominují vrtulníky EC135 a AS355, velký turbovrtulový letoun Beechcraft C90 a proudový CJ525. V části vyhrazené pro FTO jsou umístěny 3 letouny PA 34 200, 6 letounů  C-172 určených pro výcvik v FTO a 3 vrtulníky Schweizer C269. Člověka zvyklého na nejrůznější architektonická díla, která jsou k vidění na našich aeroklubových letištích, může čistota a příjemná atmosféra hangáru DSA doslova šokovat.

Společnost DSA již dva roky sídlí v nově vybudovaných prostorách. Profesionalita a příjemné zázemí zde na vás dýchá z každého kroku. Jsou zde prostory jak pro žáky pilotních škol, tak i pro chod a provoz dispečerské služby. Právě personál pro aerotaxi a OK Ambulance, která zajišťuje repatriační lety, zde tráví mimo zásahy spoustu času, včetně nocí a tudíž jistě ocení příjemnou atmosféru, která zde panuje. Možnost ubytování zde mají i studenti letecké školy. Kompletně vybavené učebny a zázemí pro plánování a přípravu letu již dnes bohudík patří ke standardu soukromých leteckých škol.

Výhody letiště v Hradci Králové

Letecká škola DSA má svým umístěním na letišti v Hradci Králové řadu výhod. Hlavní a v úvodu již zmíněná je velká a osvětlená betonová přistávací dráha s celoročním provozem a charakter velkého letiště. Je zde možnost provádět  NDB-GPS  přiblížení.

Letiště Hradec Králové je v těsném sousedství letiště Pardubice, což umožňuje rychlý přechod z VFR na IFR let, řádově do pěti minut od startu. Na nevytíženém letišti Pardubice je navíc možné provádět povinné sestupy v rámci výcviku.

Na letišti v Hradci Králové se nevyskytuje v podstatě jiný provoz než školní a případně soukromá letadla až do kategorie business jetové dopravy, čili výcvik zde není nikterak zásadně omezen jiným provozem.

Létání pro vlastní potřebu a pro zábavu

Pokud se rozhodneme začít s létáním, první rozhodnutí, před kterým stojíme je, jestli chceme létat pro vlastní potěšení nebo se létáním živit. Ať se rozhodnete jakkoliv, DSA vám sen pomůže splnit. Výcvik pilota soukromých letounů PPL se provádí na letounech Cessna 172.

Chcete se stát pilotem dopravních letounů?

Ve spolupráci s ČVUT, katedrou letecké dopravy, která poskytuje výuku teorie, zaštiťuje DSA praktickou část integrovaného výcviku dopravních pilotů a studentů oboru „Profesionální pilot“ na ČVUT.

V integrovaném výcviku začínáte od nuly, nemusíte mít žádnou kvalifikaci (např. PPL) a postupně projdete všemi etapami výcviku až ke zkouškám, po jejich složení získáte kvalifikaci obchodního pilota, kvalifikaci na dvoumotorové letouny a ATPL. Cílem výcviku je získat kvalifikaci ATPL frozen a ucházet se o práci pilota např. u ČSA.

Obor „Profesionální pilot“ je oborem bakalářským, čili na konci studia student získá i vysokoškolský titul bakalář.  

Možnosti uplatnění

Je šance uplatnění? Jak říká pan Šťastný z DSA: „Šance je vždycky. Žádná škola vás  dnes nevychovává s tím, že po skončení výcviku automaticky dostanete práci, tak jak to bývalo dříve. Teď je tady trh. Jeden rok společnosti přijmou pilotů více, druhý méně, poptávka se pohybuje po sinusovce.“, dále dodává: „Například integrovaný výcvik ATP trvá tři roky a lidé jsou schopní ještě rok nebo dva počkat a potom se umístí.  Máme zpětnou vazbu o tom, že ti co výcvik dokončili se umístili.“

A co takhle vrtulníky?

Jako jedna ze dvou škol v České republice poskytuje DSA výcviky pro získání licence obchodního pilota vrtulníků CPL (h) a samozřejmě i pilota soukromého PPL(h). Výcviky se provádí na vrtulníku Schweizer 269 CB. Poptávka po vrtulníkových pilotech není v České republice nijak vysoká. Ročně je to kolem 5-10 pilotů. Vrtulníkové piloty generuje i armáda a policie, jež mají výcviky svých pilotů ve vlastní režii. Jak podotýká pan Šťastný: „Není potřeba se omezovat pouze na ČR, ale uplatnění hledat i v zahraničí, kde je poptávka mnohem vyšší“.

Čili výzva všem, kdo uvažují o pilotní profesi: „Učte se anglicky, zejména pak vy, co jste na střední škole a rozhodování o vašem budoucím povolání máte ještě před sebou“.

Financování výcviku

Je zřejmé, že získat pilotní kvalifikaci není levná záležitost a uvědomuje si to i DSA, proto pro své žáky zajišťuje zprostředkování výhodného úvěru u ČSOB.

Závěr

V prostorách DSA jsme strávili příjemných pár hodin, měli možnost si prohlédnout veškeré prostory i techniku a poté jsme se vydali na zpáteční cestu. Vítr o rychlosti téměř 30 uzlů ze směru 160 námi cloumal až k Poděbradům, avšak zde jako když utne a dále už panovalo bezvětří. Fotografie z návštěvy si můžete prohlédnout v galerii pod článkem.


Mohlo by vás zajímat