AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Flight Operation System 2008 - konec tužky a papíru

5. prosince 2008
Autor: Ladislav Semetkovský, celkové hodnocení článku: 3,6
Klíčová slova: | Létání a finance | Letový plán | Software | Rubrika: Letadla

Ačkoliv je letectví jednou z nejzajímavějších a nejdokonalejších oblastí, které kdy člověk objevil, ve většině aeroklubů a menších leteckých společností se v současnosti stále používá primitivní způsob k plánování letů a správě leteckého parku – tužka a papír.

Přestože se počítače a internet staly nedílnou součástí byznysu, podnikání či trávení volného času, do oblasti civilního letectví moderní IT technika doposud nezavítala. Lety se zapisují do papírových sešitů, případně se lístečky se jmény připichují na nástěnky a v jen v málo aeroklubech se používá jednoduchých tabulkových aplikací.

Přitom zcela zdarma mohou všechny letecké kluby, školy a aerooperátoři využívat internetový informační systém Flight Operation System 2008 (FOS). Tento specializovaný software, vyvinutý společností Media Online, umožňuje kompletní správu všech administrativních úkonů spojených s letem prostřednictvím internetu - od objednání letadla s požadovaným množstvím paliva, přes dokumentování trasy až po vyúčtování letu a fakturaci.

Samotné ovládání systému, ačkoliv obsahuje několik stovek různých funkcí a variant úkonů, je velice jednoduché a intuitivní. Po přihlášení do programu, podobně jako probíhá přihlášení do e-mailové schránky na internetu, může uživatel pracovat s aplikací jako s kterýmkoliv jiným programem v prostředí Windows. Pokud má pilot u daného klubu již vytvořený účet, může rovnou přistoupit k rezervaci letounů, nebo k doplňování informací v letovém deníku. A to z pohodlí domova, nebo kanceláře, aniž by uživatel musel zvednout telefon a určitý čas prostřednictvím operátora, či dispečera ověřovat, které letadlo je v jím zvolený čas k dispozici. 

Prostřednictvím FOSu totiž pilot ihned vidí který letoun s jakou imatrikulací (pokud má například nějaký stroj oblíbený, či neoblíbený) je volný, a který již zablokovaný pro jiného pilota. Jednoduchým úkonem provede rezervaci, která se automaticky v systému zaznamená i do dalších databází. Zároveň si pilot navolí množství paliva, které chce od provozovatele do letounu připravit, či jiné další požadavky na let jako například objednání letu s instruktorem. Všechny rezervace je možné stejným způsobem kdykoliv následně upravovat, přesouvat, či rušit. Pokud by náhodou uživatel zapomněl některá důležitá data vyplnit, systém to při ukládání objednávky rozezná a pilota na tuto neúplnost upozorní. 

Flight Operation System 2008 rovněž umožňuje – poté co pilot do systému navolí předpokládanou trasu letu – prostřednictvím přímého napojení na meterologické internetové servery zjistit jaké počasí se nachází v oblasti kam by měl letoun cestovat. V systému lze také vést palubní deníky pilotů i jednotlivých letadel společností a především lze na základě uložených dat jednoduše sledovat provoz letového parku, včetně jeho vytížení a množství nalétaných hodin. S tím také souvisí automatizované hlášení plánovaných revizních oprav letounů, kdy se systém sám postará o to, aby danému letadlu nepropadla potřebná povolení. 

Zajímavou součástí FOSu je funkcionalita sloužící k fakturaci za pronájem letadel a odlétané hodiny, která je součástí finančního modulu. Ten umožňuje nastavovat a měnit ceny za pronájmy letadel, za natankované palivo, či další služby, které společnost poskytuje pilotům. Na základě všech těchto dat, které lze – stejně jako další údaje - z FOS exportovat do vnějších aplikací, například tabulkového procesoru Microsoft Excel, vystaví letecká škola, či aeroklub pilotům faktury a účty k zaplacení. Na základě uložených dat mohou uživatelé i společnost vytvářet různé reporty a statistické formuláře, ať už pro svou vlastní potřebu, či kvůli zařazení dokladů do firemního účetnictví. 

Majitelé licence FOS, ať už je to letecká škola, či soukromý provozovatel, si mohou vybrat, zda chtějí systém zabudovat do vlastní počítačové sítě a „pověsit“ FOS na své internetové stránky, nebo zda budou službu využívat přímo prostřednictvím stránek systému na adrese www.flightoperationsystem.com. Ačkoliv je celá aplikace přístupná prostřednictvím internetu, nehrozí vyzrazení důvěrných dat a provozních informací o letounech, či pilotech. Veškerá komunikace používá zašifrovaných protokolů, tudíž zabezpečení dat je na stejné úrovni jako v případě internetového bankovnictví, nebo ochrany státních informačních systémů. Pro práci s FOS 2008 je zapotřebí jakýkoliv počítač s připojením na internet a běžným webovým prohlížečem (Microsoft Explorer od verze 6.0 či Mozilla Firefox 2.0), případně mobilní telefon podporující prohlížení internetových stránek.  

Aplikace Flight Operation System 2008 je zcela zdarma pro neomezené užití. 

Jazyková dostupnost: angličtina, němčina, francouzština, italština, španělština, čeština.

Výrobce: LOM MEDIA ONLINE (HOLDING) LIMITED, Kypr. Kontaktní osoba Ladislav Semetkovský, tel.: +420 603 469 606.







Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 3,6

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 0 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.


Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 7 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.227.126. xxx
Kdo dlouho v noci s Výry houká, ráno s Orly nekrouží…

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 



Související články

Létání a finance

Letový plán

Software



Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.