„Navštívili jsme…“ OK-Ambulance

30.03.2006

„Navštívili jsme…“ – tak se jmenuje nový druh reportáží, při kterém se vám pokusím přiblížit organizace a profese z „velkého“ létání.

„Navštívili jsme…“ OK-Ambulance
„Navštívili jsme…“ OK-Ambulance (Zdroj: Aeroweb.cz)

K své první reportáži jsem zvolil nově vzniklý neziskový projekt OK – Ambulance obecně prospěšné společnosti Delta System HEMS. Jedná se o asistenční a leteckou ambulanční službu. Hned v úvodu bych chtěl poděkovat panu Danielovi Tučkovi za možnost tuto reportáž uskutečnit.

O projektu

OK – Ambulance, stejně jako Aeroweb.cz, je relativně nový projekt a ne každý ho zná. Na začátku je nutno říci, že se jedná o nadstandardní zdravotní službu. Jak tato služba, která je zavedena již ve většině států EU(např. švýcarská REGA) funguje? Nejdříve se musíte stát dárcem a na provoz OK – Ambulance přispět. Máte na výběr ze tří dárcovských karet – osobní, rodinná a firemní karta. Cena minimálního příspěvku za osobní kartu činí 1300 Kč na rok, což podle mého názoru není tolik vzhledem k poskytovaným službám. Na kartě je uvedeno Vaše jméno, identifikační číslo a spojení na dispečink. To využijete, když budete potřebovat pomoc.

Budete například v Chorvatsku a začne Vás bolet břicho.  Kdykoliv si zavoláte na dispečink a tam Vám mohou pomoci s výběrem léků nebo Vás „nasměrují" do nemocnice. V nemocnici pak lékař třeba zjistí, že máte vážnou otravu. Spojí se s lékařem OK – Ambulance v ČR a dohodne se s ním, jak dál postupovat. Bude-li to vážné, tak pro Vás přiletí zdravotnicky vybavené letadlo a odveze Vás zpět do ČR. Z letiště budete přepraveni do vhodné nemocnice. Nic za to nezaplatíte. V zimě OK – Ambulance poskytuje nadstandardní služby v oblasti Krkonoš a Orlických hor. Pro více informací doporučuji navštívit stránky www.ok-ambulance.cz .

OK – Ambulance nenahrazuje záchrannou ani leteckou záchrannou službu (primární lety). V případě vážného zranění je nutné volat na číslo 155 nebo 112.

Návštěva

Byla neděle 5. března a já nemohl dospat. Rychle jsem se nasnídal a vyrazil na Florenc, odkud jsem odjel autobusem do Hradce Králové.  Dále jsem pokračoval na bývalé vojenské letiště Věkoše. Mnozí si pamatují doby, kdy se zde konal CIAF. V současné době se zde koná Helicoptershow a Helimed (dříve Air Ambulance). Jdu kolem nové výrobní haly TL-Ultralight a ocitám se před hangárem společnosti Delta System Air (DSA). Stojí zde nablýskaný Eurocopter AS355 N Ecureuil(veverka) imatrikulace OK-DSN, který dříve létal pro LZS ze stanoviště v Ústí nad Labem.

Vítá mě zde pilot pan Martin Svačina, vedoucí dispečinku OK – Ambulance a záchranář Ivo Novák a lékař David Tuček. Po seznámení s týmem mi byl ukázán dispečink projektu. Z vysílaček se ozývají různá hlášení Horské služby. Pokračujeme do hangáru. Zde krom výcvikových letadel Cessna stojí letadla Beechcraft C90 a Piper Seneca pro repatriace.

Po prohlídce hangáru dochází na rozhovor s panem Svačinou. Pan Svačina je zkušený pilot, který má nálet přes 5000 hodin a jako jeden z mála létá jak vrtulníky, tak letouny. Mimo OK – Ambulance také létá u LZS v Ostravě. Také jediný on má poslední slovo ve věci, zda se poletí nebo ne. Pan Novák jen dodává: „Bezpečně tam a bezpečně zpátky."

Let

Je 15:00 a všichni se teple oblékají. Jdeme k veverce, já jsem usazen a připoután na lehátka. Let je naplánován do Českých Petrovic v Orlických horách. Dveře jsou zavřené, za vrtulníkem nikdo není – můžeme startovat. Vše jde velmi rychle, dostávám slušivé klapky na uši. Veverka se zvedá, naklání se dopředu a už letíme. Vidím, jak nám z blízké vyvýšeniny mávají. Letíme v bezpečné výšce nad terénem. Les, údolí, řeka, vesnice, komín… Zdviženým palcem a s úsměvem na tváři ukazuji, že je vše OK.  Zasněžená krajina rychle ubíhá a asi za 20 minut jsme v cíli. Pilot dělá dvě ostré, klesavé zatáčky, jsem mírně zatlačen do nosítek. Sedáme na konec sjezdovky. Lidé se nezodpovědně sbíhají k vrtulníku, jeden lyžař to jen tak tak před vrtulníkem ubrzdil pádem.  Záchranář zkouší tvrdost sněhu a až potom pilot vypíná motory. Vrtulník je středem zájmu. Každý si ho fotí. Tým se jde ohřát do blízké boudy.

Celý tým je složen z velmi zkušených lidí, letu se nebojím.

Za nedlouho letíme zpět do Hradce Králové. Vrtulníkem jsem letěl poprvé, překvapilo mě, jak malé jsou výchylky v řízení. Přistání je opět velmi rychlé a o mnoho zajímavější než znám z Blaníka. Motory vypnuty. Veverka dostává kolečka a dokonce mohu pomoci ji zatlačit do hangáru.  Plný zážitků se se všemi loučím a pan Tuček mě odváží na nádraží. Tímto bych všem chtěl poděkovat za skvělý den strávený v jejich společnosti. Zvláště velké díky patří panu Svačinovi za přínosný rozhovor, který si budu pamatovat hodně dlouho.

Před přistáním ODSTRAŇTE VOLNĚ LEŽÍCÍ PŘEDMĚTY, které mohou být nasáty do rotoru nebo motorů vrtulníku. Nepokládejte na zem žádné kusy látky ani jiné předměty k označení místa přistání.

Vždy se PŘIBLIŽUJTE K VRTULNÍKU ZEPŘEDU v zorném poli pilota (pravé přední sedadlo). Pohybujte se pomalu, neběhejte, nevztyčujte žádné předměty ani ruce nad hlavu.

Nikdy se NEPOHYBUJTE V BLÍZKOSTI ZADNÍ ČÁSTI VRTULNÍKU bez svolení členů posádky. Vysoké riziko smrtelného úrazu pohybující se ocasní vrtulkou, kterou lze snadno přehlédnout.

Z JEDNÉ STRANY vrtulníku NA DRUHOU PŘEJDĚTE VŽDY KOLEM PŘEDNÍ ČÁSTI STROJE.

Při přistání vrtulníku VE SVAHU SE PŘIBLIŽUJTE VŽDY Z ÚDOLNÍ STRANY. Na opačné straně dochází k výraznému snížení vzdálenosti mezi zemí a listy hlavního rotoru.

Pokud se přibližujete k vrtulníku, dobře si přidržujte nebo upevněte volně pohyblivé části oblečení (šály, čepice, brýle apod.).

Při nakládání a vykládání pacientů z vrtulníku NEPŘIJÍŽDĚJTE S MOTOROVÝMI VOZIDLY (včetně sanitních) DO TĚSNÉ BLÍZKOSTI STROJE. Dodržujte zakázané zóny pokud nejsou vypnuty motory a listy rotoru v klidu.

Zdroj: www.zzskhk.cz

Pro přivolání vrtulníku se používá mezinárodní signál:  Y = Yes, ano, potřebuji pomoc se signalizuje zvednutím obou paží tak, aby směřovaly šikmo vzhůru. Stylizované ypsilon je tak tvořeno celým tělem. N = No, ne, nepotřebuji pomoc, signalizujeme zvednutím pravé paže, která směřuje šikmo vzhůru, levou paží ukazujeme šikmo dolů. Mávání na vrtulník oběma rukama je tedy poněkud nerozumné, posádka si jej může vyložit jako volání o pomoc."

Zdroj: www.lezec.cz

Mohlo by vás zajímat

Témata

Vrtulníky


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář