Jak se létá s Piperem 28 Archer ?

31.03.2008

Chtěl bych se s Vámi podělit o můj zážitek z přeškolení na Pipera 28 Archer. Po úspěšném dokončení PPL výcviku jsem se konečně dopracoval k možnosti přeškolit se na nějaké vícemístné letadlo. Už jenom ta možnost svézt víc, jak jednoho pasažéra, je lákavá. Dlouho jsem pokukoval po Archeru, a skoro mi přišlo nemožné něco takového pilotovat. A vida, jde to!

Jak se létá s Piperem 28 Archer ?
Jak se létá s Piperem 28 Archer ? (Zdroj: Aeroweb.cz)

První seznámení je klasika. Důkladná předletová prohlídka letadla, aby byly vyloučeny jakékoliv nedostatky nebo závady na letadle. Potom také prohlídka dokumentace a vybavení. Musíte s sebou mít veškeré náležitosti a dokumenty, týkající se provozu letadla. Je jich celkem dost. Např. potvrzení o zápisu do leteského rejstříku ČR, letovou příručku, osvědčení letové způsobilosti, povolení radiostanice atd. Pak už se můžete věnovat přípravě k samotnému letu.


 
Člověk se nasouká do kabiny a žasne. Je to prostě jiné než např. v C-150. Samozřejmě žasnu hlavně já, protože je to něco nového a zajímavého.
Co je jiné proti C 150? Tak za prvé, je to dolnoplošník. Chová se za letu jinak, je obratnější, rychlejší, uveze pilota +3 pasažéry a zavazadla. Lezete dovnitř po křídle, a když se usadíte v pohodlné kožené sedačce, máte pocit, že jste v nějaké limuzíně! Pořád pochopitelně berte v úvahu, že se jedná o mé subjektivní pocity. No, ale hlavně, a to je nejdůležitější, nad hlavou máte řadu přepínačů. Pokud to nevíte, tak jako začínající pilot, máte po usednutí do takového letadla pocit dokonalosti a důležitosti. Prostě přepínače nad hlavou jsou bránou do jiné dimenze lítání a hotovo! A je jich tam 10. Jdeme na věc, pojďme nastartovat!

 

  Tak ve zkratce: Startér, nástřik paliva, hlavní vypínač, alternátor, palivové čerpadlo, magneta L+P, přistávací světla, navigační světla a strobo. Nejdřív zapnete master, alternátor, magneta, palivové čerpadlo a po nástřiku paliva začnete spouštět motor. Předtím ještě nastavíte směs na bohatou / červená páčka vedle přípusti plynu- nadoraz dopředu/. No a mírně posuneme páku plynu dopředu. Po několika protočeních by měl motor naskočit a my nastavíme otáčky na cca 1200/min.. Zkontrolujeme tlak oleje. Měl by být v zeleném poli.

 

Pokud je potřeba , můžeme k nastartování motoru použít externí zdroj. Šetří se baterie a v zimním období obzvlášť! Na fotografii zcela nahoře si jich můžete všimnout. Po nastartování se kabely odpojí, a dál je letoun zásobován energií z alternátoru.
Ohřejeme motor na provozní teplotu a vyrazíme na vyčkávací místo dráhy. Pokud je vše v normálu, můžeme udělat motorovou zkoušku /prověřit magneta a ohřev karburátoru/, a pak už nám nic nebrání ve vzletu.
Start je velmi podobný jako s Cessnou, ale vzhledem k váze Pipera je rozjezd trochu delší. /Pro vzlet z travnaté plochy se klapky nastavují do 2. polohy a zapíná se palivové čerpadlo/. Jinak ovšem pohoda. Po startu a rozletu Piper ochotně stoupá a ovládání je velmi příjemné. Stoupací rychlost cca 80 KTS/1knot=cca 1,85km/, na okruhu cca 100 KTS. V base legu je potřeba zpomalit na 80 KTS, zapnout palivové čerpadlo, a vysunout 1. klapky. Potom už jen dotočíme 4. zatáčku, vysuneme plné klapky, a držíme na sestupu 80KTS. Síly v řízení jsou větší než u C 150, a tak je potřeba si na to zvyknout. Je vhodné neustále letoun vyvažovat. Síly jsou potom menší. Před přistáním podrovnáme /pozor na nutnost použití větší síly/ a hladce dosedneme. Je to skvělý pocit po zvládnutí takového letadla.
Musím říct, že se Piper chová velmi přátelsky a po několika hodinách za berany si létání s ním nemůžu vynachválit. Při letu na větší vzdálenost je nutné častěji kontrolovat množství paliva v nádržích, a vždy po určité době přepnout na plnější nádrž. Je nutné na to myslet, protože nádrže jsou oddělené. Pokud se Vám Piper zalíbil, tak se neváhejte přeškolit, nebo se alespoň nechte svézt. Cestovní rychlost přes 200 km/h, a možnost vzít 3 pasažéry, je ideální na rodinný výlet!
Vzhledem k váze je Piper také mnohem odolnější vůči povětrnostním vlivům, takže se není třeba obávat ani mírně svižnějšího větru. Ovšem pozor, řídit se musí, to tedy ano!

 

A ještě k výčtu přístrojů: Com/Nav/GPS přijímač Garmin GNS 430, transponder, hodiny,
tlakoměr vakuové pumpy, rychloměr, sklonoměr+kulička, umělý horizont, gyrokompas, výškoměr, variometr, sdružený tlakoměr paliva a teploměr a tlakoměr oleje, ukazatel stavu paliva v nádržích, VOR, teploměr výfukových plynů, otáčkoměr …… snad jsem na nic nezapomněl!
Děkuji za trpělivost při čtení článku, a třeba, někdy při společném poznávacím letu v P 28 Archeru na viděnou.
Ještě přidávám foto spokojených pasažérů....

 

...a taky pár dat:
 
 
 Piper Archer III, PA 28-181

Motor - Lycoming, O-360-A4M
Výkon - 180 HP

Hmotnostní informace
Maximální vzletová hmotnost - 2.550 lbs / 1.157 kg
Standardní prázdná hmotnost - 1.677 lbs / 760 kg
Standardní využitelné zatížení - 881 lbs / 400 kg
Zavazadlový prostor - 200 lbs / 91 kg
Rozměry
Rozpětí křídel - 35,5 ft / 10,8 m
Délka - 24,0 ft / 7,32 m
Výška - 7,3 ft / 2,2 m
Šířka kabiny - 41,75 in / 106 cm
Výška kabiny - 45 in / 114,3 cm

Výkonnostní parametry
Maximální rychlost - 133 kts / 246 km/h
Cestovní rychlost - (75%) 128 kts / 237 km/h
Pádová rychlost - 45 kts / 83 km/h (klapky 40°)
Dostup - 14.100 ft / 4.298 m (100 fpm)
Vytrvalost - 5,7 hod
Stoupavost - 700 fpm
Délka dráhy na vzlet (přes 50ft / 15m překážku, 25°klapky) - 1.608 ft / 490 m
Délka dráhy na přistání (přes 50 ft / 15 m překážku) - 1.400 ft / 427 m)

Dolet - včetně 45 min. rezervy paliva při ekonomickém režimu motoru
Výkon motoru 75% - 444 nm / 822 km
Výkon motoru 65% - 487 nm / 902 km
Výkon motoru 55% - 522 nm / 967 km
Maximální množství paliva - 50 gal / 189 ltr
Použitelné množství paliva - 48 gal / 182 ltr
Maximální množství oleje - 8 qts / 7,57 ltr

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář