Trenér slaví 70 let

20.10.2017 7 příspěvků

Dnes, 20. října 2017, slaví legendární řada Trenér kulaté výročí svého záletu. Připomeňme si stručně sedm dekád historie, o nichž se v roce 1947 nesnilo v Otrokovicích ani tomu největšímu vizionáři.

Trenér slaví 70 let
Trenér slaví 70 let (Zdroj: Aeroweb.cz)

Před 70 lety, 20. října 1947 v 16:20, provedl zkušební pilot Ladislav Šváb první let letounu Z-26, čímž byl položen základ k celé rodině letadel Zlin Trenér. Tehdy nikoho ani v tom nejšílenějším snu nenapadlo, že ještě po 70 letech se na letounech této řady budou cvičit pilotní žáci. Inženýr Karel Tomáš odvedl skvělou práci a jeho následníci připravili desítky dalších variant – přes všechny změny ale zůstal Trenér oblíbeným letadlem nejen místních a nejen sportovních pilotů.

Na rozdíl od svého, do jisté míry kontroverzního a rádoby univerzálního, nástupce se sedadly vedle sede není předmětem dlouhých barových debat o tom, jestli je důležitější pocit schopnosti ovládat složitější letadlo s dostatkem vnitřního prostoru a ovládacích prvků reagující hbitě na zásahy do řízení, anebo letadlo, které za téměř poloviční spotřebu doletí do cíle za stejnou dobu, a to ještě bez nějakých identifikovatelných zásahů do řízení. Trenér prostě stojí skromně v hangáru poblíž a myslí si svoje.

Do knihy letů otrokovického letiště z roku 1947, dle pamětníků, prováděl zápisy osobně zkušební pilot Ladislav Šváb. První den provedl dva lety a další den následovalo dalších sedm letů. Je zajímavé, že již tehdy letadla zásadně startovala a přistávala v násobcích pěti minut.


Scan originálu knihy (kliknout pro zvětšení)

V průběhu provozu původních Z-26 došlo k několika haváriím díky výbuchu benzinových par a původní dřevěné křídlo bylo nahrazeno kovovým – vznikl tak model Z-126.

Ocasní plochy byly nahrazeny až později v průběhu výroby Z-126 dnes známým tvarem – dříve vyrobené Z-126 byly též přestavěny.


Stopětka s původní směrovkou


Ta stejná stopětka v den svých 60. narozenin – tou dobou již pochopitelně s hranatou směrovkou / Foto Ondřej Zábranský


Skupina tří stopětek v roce 2004 poblíž Hranic

Vznik dnes v Česku nejrozšířenější varianty Z-226 popsal v časopise Křídla vlasti šéfkonstruktér Svatopluk Zámečník. Zajímavé je, že se tehdy z hmotnostních důvodů uvažovalo o provozu bez baterie – spouštění motoru tedy ručně, ať už klasicky za vrtuli nebo pomoci kliky.


(kliknout pro zvětšení)


(kliknout pro zvětšení)

Dnes už je málokdo tuší, proč mají některé Trenéry na pravé straně motorové krytů takovou divnou trubku. V Příbrami vám vysvětlí, jak na to.

IFrame

Ale netrvalo to dlouho a ve stejném časopise se objevil návod na instalaci zásuvky vnějšího zdroje. Je zajímavé, že návod napsal J. Šrámek z Krajského aeroklubu Gottwaldov, který sídlil na letišti Otrokovice a značná část členů tohoto AK pracovala v Moravanu. Dnes už by taková úprava na letadla vyžadovala schválení nejméně EASA.


(kliknout pro zvětšení)

Přestože Z-226B byla první varianta se šestiválcovým motorem, sériová výroba začala modelem Z-226A – jednomístným akrobatickým speciálem.


(kliknout pro zvětšení)

V tomto článku se dozvídáme, že Z-226T je zatím určena pouze na vývoz – ale naštěstí to netrvalo dlouho a dvěstěpětek se dočkali i naši sportovní piloti. A to včetně elektrického startéru.


(kliknout pro zvětšení)


(kliknout pro zvětšení)

Dalším modelem řady Trenér byla Z-326. Instalace zatahovacího podvozku byla lákavým vylepšením, ale drobný nárůst cestovní rychlosti byl negativně kompenzován nárůstem hmotnosti. Ale ve vybavení přibyl umělý horizont a UKV radiostanice. Z-326 byly posledními z Trenérů, které měly vojenské označení (Z-26 byla C-5, Z-126 C-105, Z-226 C-205, Z-326 C-305), pozdější Trenéry už u armády nelétaly.


(kliknout pro zvětšení)


(kliknout pro zvětšení)


Z-326 dnes létající pod značkou OK-OTP


Prototyp Z-326 (později označený OK-LHA) zachycený při průletu okolo hradu Buchlova

Instalací vrtule V-503 do draku Z-326 vznikl model Z-526 a jeho dalšími úpravami a instalací motoru M-137 potom Z-526F, který vyhovoval americkému předpisu FAR 23. Vyráběn byl zejména pro export, počet v Československu létajících letadel byl (stejně jako u Z-326) poměrně malý.

Posledním sériově vyráběným modelem byl Z-726. Jednalo se univerzální letadlo pro výcvik i akrobacii – oproti Z-526F bylo zmenšeno rozpětí křídla a plátěný potah kormidel byl nahrazen plechovým. Navazujícím modelem potom byl potom Z-726K s motorem M-337, ale k jeho sériové výrobě již nedošlo. Letoun Z-726 už ke Svazarmu dodáván nebyl vůbec, jediné dva kusy (OK-DXA a OK-DRC) létaly v Aeroklubu Holešov, který si je zakoupil z Moravanu.

Zde dobový prospekt – jazyk prospektu může napovídat o zamýšleném trhu – nakonec ale vyrobené Z-726 byly exportovány zejména do Jugoslávie a Maďarska. Cestovní rychlost 247 km/h patří mezi spíše teoretické údaje. Je nutno si uvědomit, že oproti původnímu Z-26 došlo v průběhu let k zásadnímu nárůstu hmotnosti a ani dvojnásobný výkon motoru se stavitelnou vrtulí si neporadí s drakem, který se již dostal za své aerodynamické optimum pro danou hmotnost.


(kliknout pro zvětšení)


(kliknout pro zvětšení)

Na jaře tohoto roku se u jedné čerpací stanice sešli tři zástupci Trenérů dobře dokumentující současné využití Trenérů. Z-216 OK-JHE (rok výroby 1955) Valašského Aeroklub Slavičín používaná pro výcvik a létání pro radost, Z-226MS OK-MQG (roky výroby 1958) Slováckého Aeroklubu Kunovice, která převážně vleká větroně, a Z-726 OK-PBC (rok výroby 1977) soukromého majitele používaná patrně i pro akrobacii.

Trenéra pozná snad každý pilot v ČR, ale ne všichni poznají, která varianta to stojí před nimi na letišti. Aktualizoval jsem tedy rozpoznávací tabulku.


(kliknout pro stažení v PDF)

Na závěr malá osobní výzva. Jak to půjde, vezměte svého Trenéra proletět! Bez větroně na laně, bez žáčka na předním sedadle nebo bez kotrmelcůchtivého akrobata na sedadle zadním. Odstartujte, vyvažte a prostě jej nechte letět, kam chce. Možná sem tam podepřete křidélkama…

Něco podobného jsem udělal u příležitosti 60. narozenin OK-IFG a jsem si jist, že se jí to líbilo.

IFrame

Mohlo by vás zajímat



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Z-126M

21.10.2017 v 23:07 Jelen

Ta verze M mě dost zajímá. Už jsem jí někde viděl, na YouTube je i video s akrobačkou, ale zajímaly by mě ještě nějaká data o letadle. Například kde je pilotní sedadlo? Na fotce a videu to létají zezadu, ale to bude asi kvůli akrobacii - jako u 726, kde se dá létat sólo z obou sedadel. Dále by mě zajímaly výkony, jaké letadlo podává s M332? Asi se to přiblíží 226ce? Každopádně, je to individuální zástavba a tudíž experimental, nebo je to schválená úprava, jako například přestavba některých 205tek na Z126T? Každopádně paráda, díky za článek.

Odpovědět

Z-426, Z-626?

22.10.2017 v 9:08 Yarda

V tom číselném značení mi chybí čísla 426 a 626. 426 mělo být údajně rezervované pro zemědělskou verzi co se nevyráběla (byl aspoň prototyp?). ale o Z-626 se mi nic nedoneslo. Co to mělo být?

Odpovědět

RE: Z-426, Z-626?

22.10.2017 v 11:41 Jelen

Jediné co jsem našel: Z-426 and Z-626 - two "missing links" of the famous “Trener” family. The first was light agricultural aircraft from 1960, with Walter Minor 6-III or M-337 engine, carrying 100 kg of chemicals. Z-626 was “simplified” version of aerobatic Z-526AS, with fixed landing gear, designed in 1967.

Odpovědět

RE: Z-126M

22.10.2017 v 14:10 RadimV

Se Z-126M jsem měl možnost jednou letět, známému z Německa jsem jí přelétával z Otrokovic po GO. Opravdu se létá zezadu a není to kvůli akrobacii, je to tak standardní. Subjektivně mi to přišlo přesně tam, kde to podle všeho je, tedy mezi Z-126 a Z-226, i když po výkonové stránce blíž stopětce, jejíž motor běží o něco kultivovaněji, čekal jsem to lepší. Kolik přesně to letělo, to si už nepamatuju, je to cca 13 let. Stran legislativy - letoun byl certifikovaný a registrovaný v Německu, tato úprava už byla staršího data, a pokud si dobře pamatuju, měla standardní papíry, nebyl to experimentál. Současný statut mi není známý, od té doby se leccos změnilo a Z-126M na seznamu transferovaných letadel není (ale to není ani Z-226SL), tak nelze vyloučit, že se jeho kategorie změnila

Odpovědět

Odpovedi

22.10.2017 v 14:26 Michal Orlita

Z-126M - prestavba se delala nekdy v roce 1990 v Moravske Trebove pod povedenim Ing.Valneho. Tehdy to bylo urcite schvaleno a tak to lita dal. Dneska uz by to tak jednodusse neproslo. Jestli litalo vic kusu nez tento jeden nevim. Z-126 ma pilotni sedadlo predni, ze zadu se (nekdy) litala pouze akrobacie. M-332 je tezsi nez WM4-III takze bych cekal presne jak pise Radim - litalo se zezadu porad Z-426 a Z-626 - v knize V. Nemecka Ceskoslovenska letadla jsou perokresby navrhu. Jak moc odpovidaji realite nevim. Ale zustalo pouze u navrhu, nikdy to neletelo. Odhadl bych, ze 626 byla potopena kdyz se zacala dela Z-50L. Myslim ze u 626 nemelo jit o zjednodusenou 526AS ale o akrobaticky special

Odpovědět

RE: Odpovedi

22.10.2017 v 16:45 Michal

Na Z126M (ale nejsem si jist, zdali to bylo oficiální označení po zástavbě M332) jsem učil akrobacii jejiho majitele v roce 1995. Registrace D-ELUD. Nebyla to žádná sláva pokud jde o výkony. Mohli jsme plnit max. 40 l paliva jinak bychom byli přes váhu - ono to stejně moc nestoupalo z důvodu nevhodné vrtule (pevná dřevěná cestovní). Dalši osud toho letadla ale neznám.

Odpovědět

Z-126

22.10.2017 v 17:14 Milan Adamík

Na typu Z-126 OK-IFC jsem před 60 lety absolvoval výcvik pilota motorových letadel. Bylo to na letišti Otrokovice...

Odpovědět

Přidat komentář